لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره اجنه مشهد، بهشتی در دل کویر
دره اجنه مشهد، بهشتی در دل کویر

دره اجنه مشهد، بهشتی در دل کویر

اگر از جاده شمال به مشهد سفر کنید پس از عبور از تونل جنگل گلستان به سمت مشهد انگار به یکباره همه چیز تغییر می کند. جاذبه های طبیعی مسیر جای خود را به جاذبه های تاریخی می دهند. جاده دیگر آن سرسبزی جنگل را ندارد ولی در هر شهری که در مسیر از آن عبور می کنید جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. یکی ازتفرجگاه های مسیر، دره اجنه مشهد است. ییلاقی باصفا بین چناران و مشهد که چشمه ها و آبشارهای زیادی دارد. بسیاری از ساکنان بومی در فصول گرم سال، به دلیل شرایط آب و هوایی خود را به این منطقه که اسمی ترسناک دارد می رسانند. اگر قصد سفر به مشهد و بازدید از دره یاد شده را دارید بهتر است ابتدا با رزرو هتل های مشهد از محل اقامت خود مطمئن شوید. هتل قصر طلایی مشهد هتلی پنج ستاره با دکوراسیون مجلل و نمایی رو به حرم امام رضا (ع) است. این هتل با خدمات رفاهی عالی، دسترسی آسان به حرم امام رضا و امکانات بسیار مناسب انتخاب خوبی برای سفری چند روزه به مشهد است.


موقعیت مکانی دره اجنه مشهد

دره و آبشار اخلمد بین شهر چناران و مشهد قرا گرفته است؛ به عبارت دیگر فاصله آن از چناران 17 کیلومتر و از مشهد 84 کیلومتر می باشد. البته این دره در جاده اصلی قرار ندارد و باید ابتدا به روستای اخلمد برسید. اگر از سمت چناران که به سمت مشهد در حرکت باشید در سمت راست خود تابلوی روستا و مسیر آن را مشاهده می کنید. از روستا 3 کیلومتر که جلوتر بروید به دره اخلمد می رسید. دره اجنه یا دره اخلمد، گردشگاهی طبیعی بوده و یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود که در میان سلسله کوه های بینالود قرار گرفته است. دره ای با آب و هوای خنک و پوشش گیاهی انبوه که شامل انواع درختان، گیاهان و باغ های میوه بوده و این منطقه را به بهشتی زمینی تبدیل کرده است.
دره اجنه مشهد

مردم محلی دلیل نامگذاری اخلمد را به “خالد” سرداری عربی نسبت می دادند؛ زیرا در زمان حمله اعراب به خراسان مردم برای فرار از سپاه دشمن به این دره پناه می آوردند و آمدن این سردار عربی را اینگونه به هم اطلاع می دادند “خالد آمد، خالد آمد”. با گذشت زمان واژه اخلمد در زبان مردم جاری شد و این مکان به این نام مشهور شد. شاید یکی از دلایلی که به آن دره اجنه نیز می گویند داشتن مسیرهای تنگ و باریک است؛ چراکه جن واژه ای عربی و به معنای خفا و تاریک بودن است. مسیر عبور آب رودخانه از بین سنگ ها گاهی بسیار تنگ و باریک است. ولی بر خلاف اسم عجیب و غریبش این دره بسیار زیبا و خاطره انگیز می باشد.
دره اجنه مشهد

معرفی هتل ایران مشهد در خیابان خسروی (اندرزگو)
ادامه مطلب

تاریخچه روستای اخلمد

روستای اخلمد قدمتی چندین هزار ساله دارد. جنس کوه های اخلمد آهکی هستند و به دلیل کشف فسیل های آمونیت در این منطقه، قدمت آن را از نظر زمین شناسی به اواخر دوران ژوراسیک نسبت می دهند. معروف ترین مکان در اخلمد، آبشار بلند آن است. این آبشار 40 متر ارتفاع دارد. قله های پر برف بینالود چشمه ها و رودخانه های زیادی را به این دره سرازیر می کنند که از برکت آب شیرین و گوارای این رودخانه ها منطقه ای سرسبز با مناظر طبیعی و بی نظیر ایجاد شده است. پوشش گیاهی منطقه بسیار شگفت انگیز است. گیاهانی مانند قارچ، پونه، زیره و همچنین گیاهان دارویی مثل گل بابونه، کاسنی، کتیرا، باریجه و غیره در این منطقه به وفور یافت می شود. باغ های پر محصولی نیز در دره اجنه وجود دارند و محصولاتی از قبیل سیب، گلابی و گیلاس و گردو بسیار معروف هستند.

دره اجنه مشهد

کوهنوردی در دره اجنه

این دره و آبشار آن هر ساله به عنوان یکی از مقاصد سنگ نوردی و کوه نوردی، علاقه مندان بسیاری را به سمت خود جذب می کند. دیوارهای این دره ارتفاعی در حدود 300 متر دارند. چند مورد از دیوارهای معروف آن که برای سنگ نوردی مناسب هستند عبارتند از دیواره الله اکبر، دیواره سفید و دیواره عقاب. خوشبختانه به دلیل توریستی بودن منطقه، تسهیلاتی برای گردشگران فراهم شده است که راه آسفالت، سنگفرش کردن مسیر دسترسی، برق، آب سالم و بهداشتی ازجمه آن ها هستند. یکی دیگر از امکانات این دره تأسیس مجموعه اقامتی، تفریحی و پذیرایی همراه با آلاچیق، پارکینگ و رستوران است.

دره اجنه مشهد
در روستا عده ای از مردم محلی اقدام به فروش محصولات این روستا به گردشگران می کنند. لواشک های محلی که خود روستائیان تهیه کرده اند طرفداران زیادی دارد. همچنین در این مغازه ها لبنیات مرغوب و عسل اخلمد نیز به فروش می رسند. حتی عده ای از اهالی روستا برای رفاه حال گردشگران اقدام به اجاره دادن منازل، اتاق و یا سوئیت هایی برای اقامت شبانه مسافران کرده اند. اگر در یکی از این خانه های روستایی اقامت کنید می توانید از چشیدن طعم خوش غذاهای محلی خوشمزه مردم روستا مانند اشکنه، آبگوشت و خورشت های محلی نیز لذت ببرید.
دره اجنه مشهد
اگر اهل کمپ زدن و خوابیدن در چادر باشید نیز جای کافی برای این کار وجود دارد. فقط کافی است ضروریات آن را به همراه داشته باشید تا شبی آرام با شنیدن صدای جغد و جریان آب را به صبح برسانید. به دلیل برگزاری تورهای متعدد در این منطقه، گاهی به دلیل سهل انگاری عده از گردشگران و رها کردن زباله های خود در طبیعت چهره زیبای آن را زشت می کنند. لطفاً در صورت سفر به این منطقه مسئولانه عمل کنید و از ریختن زباله های خود جداً خودداری نمایید چراکه طبیعت هر کشور ازجمله سرمایه های ملی آن محسوب می شود و همه افراد باید در حفظ این سرمایه های ارزشمند کوشا باشند.

دره اجنه مشهد
یکی از کارهایی که شما می توانید هنگام سفر به روستا در راستای توسعه این روستا و مردم محلی آن انجام دهید خرید صنایع دستی و سایر محصولات محلی این منطقه است. این کار علاوه بر کمک اقتصادی به مردم روستا، علاقه آن ها به پذیرش گردشگران داخلی و خارجی و میزبانی بهتر از آن ها را نیز افزایش می دهد. صنایع دستی روستای اخلمد گبه، گلیم، جوراب و انواع سبد و زنبیل است.
دره اجنه طرقبه مشهد نیز نامی مشابه اخلمد دارد. این مکان مسیر جنگلی روستای سربرج است ویکی از مناطق طرقبه مشهد می باشد. این جنگل روزها بسیار زیبا و آرام است اما شب هنگام و با تاریک شدن هوا کم کم صداهایی عجیب و غریب و ترسناک از آن به گوش می رسد. رمز و راز پنهان در جیغ های شنیده شده از این جنگل پای عده زیادی را به سفر به آن باز می کند. اما نگران نباشید؛ جیغ های شنیده شده در این جنگل صدای جن و شیاطین نیست بلکه پس از تحقیقات کارشناسان مشخص شد که این صدا مربوط به جیرجیرک هایی است که به آن ها کز می گویند. در سال های پرباران تعداد بسیار زیادی از این جیرجیرک ها در لابه لای درختان پنهان می شوند. شاید تعدادی بیش از 3000 جیرجیرک روی هر درخت وجود داشته باشد و آواز دسته جمعی آن ها در شب صدایی شبیه جیغ را به گوش انسان می رساند.

روستاهای دیدنی اطراف مشهد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر