لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان
مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان

مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان

هزاران سال قبل زمانی که انسان ها هنوز خانه و پناهگاه امنی نداشتند، شرایط آب و هوایی و تامین غذا آن ها را مجبور به سفر و پیدا کردن جاهای جدید می کرد. به تدریج که تمدن و شهرنشینی در زندگی انسان ها شکل گرفت، آن ها دیگر میلی به سفرهای دور و کشف مکان های جدید نداشتند. اما آتش شوق سفر و کشف جهان همچنان در دل برخی از انسان ها شعله ور ماند، اما رسیدن به این رویای شگرف و هیجان انگیز در عمل هرگز آسان نبود و گاه به بهای از دست دادن زندگی تمام می شد. اما نام کسانی که با شور و اشتیاق رویای خود را دنبال کردند و به آن جامه ی عمل پوشاندند، برای همیشه در تاریخ ثبت شد و اقدام جسورانه ی آن ها نه تنها الهام بخش دیگران شد، بلکه تاثیر زیادی در پیشرفت علم و شناخت جهان داشت.
در عصر ما؛ کاشفان دیروز به جهانگردانی تبدیل شده اند که سراسر جهان را درمی نوردند و سعی می کنند دنیا را از دریچه ی چشمان خود ببینند و برای دیگران توصیف کنند. آن ها برای کشف ناشناخته ها به گوشه و کنار جهان می روند و با آداب و رسوم مردم مختلف آشنا می شوند، و به تبادل فکر و نظر می پردازند.

در واقع جهانگردی تجربه ای شیرین است که برای برخی به حرفه ی اصلی مبدل می شود. شواهد تاریخی نشان می دهند، که اولین ماجراجویان بی باک فنیقی ها بودند که 3000 سال پیش توانستند قاره ی آفریقا را دور بزنند و جسورانه به دریای آتلانتیک سفر کنند. با ما همراه باشید تا با مشاهیر و کاشفان جهان بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های ایران همراه شماست.
1683372535 948 مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان
ژانگ چیان: نخستین فردی بود که 138 سال قبل از میلاد در آسیای مرکزی به کاوش پرداخت. ژانگ چیان یک مقام و دیپلمات چینی بود که در سلسله ی هان بعنوان نماینده امپریالیستی در خارج از چین خدمت کرد. هر چند او در انجام ماموریت خود ناکام ماند، و هنگام بازگشت توسط هون ها به اسارت گرفته شد، ولی او نخستین دیپلمات رسمی بود که اطلاعات دقیق و مطمئنی درباره آسیای مرکزی به چین برد. این اطلاعات به چینی ها کمک کرد تا در آینده بتوانند هون ها را به عقب برانند و از آن مهم تر سفرهای ژانگ چیان راه میان چین و اروپا را گشود و زمینه ی تجارت ابریشم چین به روم را ایجاد کرد و باعث پدید آمدن جاده ی ابریشم شد.
1683372535 482 مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان
ابن بطوطه: کاشف و جهانگرد معروف مراکشی، او که در شهر طنجه و در غرب مراکش به دنیا آمده بود، سفر منحصر به فرد و طولانی خود را در سال 725 هجری قمری آغاز کرد. سفری که نزدیک به سی سال طول کشید. او در حدود 120 هزار کیلومتر سفر کرد و بر اساس مرزهای فعلی، او در ماجراجویی های خود از 44 کشورعبور کرده است. او در سفرهای خود از بیشتر کشورهای آسیایی و آفریقایی و قسمتی از اروپایی دیدن کرد و او چندین بار هم به ایران سفر کرد و شرح سفرهای او به شهرهای شیراز، خراسان، اصفهان، وخوزستان بسیار خواندنی است. حاصل سفرهای ابن بطوطه کتابی است که اطلاعات ارزشمندی درباره ی جغرافیا و وضعیت جهان در قرن 14 را در اختیار ما قرارمی دهد. او تقریبا هم عصر با مارکوپولو بود، ولی بیش از سه برابر او راه پیمود. ابن بطوطه را می توان یکی از بزرگترین سیاحان و جهانگردان تاریخ بشری محسوب کرد.
کاشفان جهان
مارکوپولو: تاجر و جهانگرد ونیزی در قرن سیزدهم بود، امروزه نام او با سفر و جهانگردی پیوند خورده است. او شرح سفرهایش را در کتابی به نام سفرهای مارکوپولو ثبت کرد، که در عصر ما این کتاب با نام کتاب شگفتی های جهان یا توصیفی از جهان شناخته می شود. این سفرنامه چشم اندازی شگرفی از آسیای مرکزی، شرق دور و راه ابریشم را پیش روی مخاطبان قرار می دهد، و نقش کلیدی در شناساندن آسیای مرکزی و چین به اروپایی ها داشت. او در 17 سالگی سفرخود را همراه پدر و عمویش به آسیا و چین آغاز کرد و پس از 24 سال دوباره به ونیز بازگشت. هرچند سفرها و ماجراجویی های او الهام بخش کسانی مانند کریستف کلمب بود، اما پذیرفتن داستان های او هنوز هم برای برخی از افراد با شک و شبهه همراه است. زیرا عده ای بر این باورند که با توجه به این که او از مطالبی مانند دیوار چین یا چوب غذاخوری سخنی نگفته است، او هرگز به چین سفر نکرده و سفرنامه ی او جعلی و برپایه ی شنیده هاست. اما مارکوپولو هرگز این اتهام را نپذیرفت و تا آخر عمر بر سخن خود پافشاری کرد.

1683372535 554 مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان
کریستف کلمب: نام کریستف کلمب با کشف کرانه های جدید و ورود به عصری جدید پیوند خورده است. او دریانوردی بلند پرواز و اهل جنوا در جنوب ایتالیا بود. تبلیغ دین مسیحیت، اشتیاق برای یافتن طلا، ماجراجویی و کشف سرزمین های تازه و نیاز اروپا به تامین ادویه و گیاهان دارویی اهداف اصلی سفر کریستف کلمب به هند شمار می رفت. در عصر کلمب، اروپایی ها برای سفر به هند راهی جز حرکت به سمت جنوب، دور زدن قاره ی آفریقا به سمت دماغه ی امید نیک و رفتن به شرق در طول اقیانوس هند نداشتند. در سال 1480 میلادی کلمب نیز قصد داشت به هند سفر کند، اما از راهی متفاوت و غیر معمول. او می خواست با حرکت مستقیم از اروپا به سوی غرب رفته و با گذشتن از اقیانوس اطلس به آسیا برسد. به عقیده ی دیگران نقشه ی او جسورانه و بیهوده بود، بنابراین او برای اجرای نقشه ی سفر خود به دنبال افراد بانفوذ گشت. سرانجام او تحت حمایت فردیناند که بخش عظیمی از اسپانیا را زیر سلطه داشت، اولین سفر خود را در سال 1492 آغاز کرد. او همراه سه کشتی عرض اقیانوس اطلس را پیمود و سرانجام پس از 35 روز سفر سخت، به جزیره ی سرسبز باهاما واقع در آمریکای مرکزی رسید و به این ترتیب نام کریستف کلمب به عنوان کاشف قاره ی آمریکا در تاریخ ثبت شد.
1683372535 650 مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان
فریا استارک: نویسنده، پژوهشگر و جهانگرد فرانسوی، او زنی ماجراجو بود که هرگز آرام نمی گرفت. او در سال 1893 به دنیا آمد. او به علت سفرهای بسیار و خطرناکش به مناطقی که کمتر کاشف غربی به آن ها قدم گذاشته بسیار مشهور است. او در طول زندگیش سفرهای زیادی به خاورمیانه داشته، او به ایران نیز سفر کرده و سفرنامه اش درباره الموت، لرستان و ایلام بسیار خواندنی است. سفرهای او به عربستان نیز از شهرت جهانی برخوردار است. او زنی بود که توانست در دنیایی که بیشتر مردان دست به سفرهای ماجراجویانه می زدند، خود را به عنوان یک جهانگرد بی باک شاخص کند و الهام بخش زنان دیگر شود.

فریتیوف نانسن: جهانگرد، دانشمند و سیاستمدار نروژی که بیشتر عمر خود را صرف سفر و تحقیق کرد، او اولین انسانی بود که از کلاهک یخی گرین لند عبور کرد، سفرهای او به گرین لند و اکتشافاتش در این منطقه و سیبری جدید او را به شهرت رساند، و کتاب هایی که در مورد تحقیقات و سفرهایش نوشت، تاثیر مهمی در دستاوردهای علمی درباره ی قطب شمال داشت. او با تلاش های صلح طلبانه ی خود در طول جنگ اول و در هنگام بازسازی خسارت های جنگ، موفق شد جایزه ی صلح نوبل را در سال 1922 دریافت کند.
کاشفان جهان
برادران امیدوار: عیسی و عبدالله امیدوار دو برادر جهانگرد، پژوهشگر و مستند ساز ایرانی هستند. شعار برادران امیدوار در سفرهایشان” همه متفاوت، همه خویشاوند” بود و از سفرهای خود اهدافی صلح جویانه داشتند. سفر آن ها به دور دنیا دو مرحله داشت. آن ها اولین مرحله ی سفر خود را با دو موتورسیکلت و در سال 1954 میلادی، از مرز شرقی ایران به سمت افغانستان آغاز کردند، سپس از کشورهای پاکستان، هند و تبت دیدن کرده، رهسپار آسیای جنوب شرقی و استرالیا شدند. در ادامه ی این سفر با گذشتن از اقیانوس آرام، به آلاسکا و به آمریکای شمالی و جنوبی سفر کردند. سرانجام با گذر از اقیانوس اطلس وارد اروپا شدند، آن ها در مدت اقامت کوتاه خود در اروپا، توانستند با فروش مقالات پژوهشی خود هزینه ی مورد نیاز برای مرحله ی دوم سفر خود را تامین کنند.
کاشفان جهان
آن ها پس از بازگشت به ایران و پس از مدتی استراحت، مرحله ی دوم سفر خود را با خودرو سیتروئن دریافتی از شرکت فرانسوی، از مرز جنوبی ایران و با کویت آغاز کردند، سپس با گذر از عربستان وارد آفریقا شدند. به این ترتیب نام برادران امیدوار به عنوان اولین جهانگردان ایرانی در تاریخ ثبت شد. این دو برادر جسور و بی باک زمانی سفر به دور دنیا را آغاز کردند که هنوز جاهای زیادی از جهان ناشناخته بود. آن ها به اعماق جنگل های آمازون، قطب شمال و جنوب سفر کردند و با مردمی آشنا شدند که هنوز مظاهر تمدن عصر جدید آن ها را از دنیای ساده و بکرشان دور نکرده بود. آن ها از سفرهای خود فیلم های کوتاه و مستندی تهیه کرده بودند، که ما را با دنیایی عجیب و به نوعی دست نیافتنی در عصر حاضر آشنا می کند.
1683372536 87 مشاهیر جهانگردی و کاشفان جهان
در واقع سفر و کشف قلمروهای تازه همواره بخشی از رویاهای انسان بوده است، این روزها تکنولوژی نیز به کمک انسان آمده و دامنه ی این سفرها و اکتشافات به فضا هم رسیده است. اما حتی در این زمان نیز برای آغاز یک سفر ماجراجویانه، نیاز به یک تصمیم جسورانه داریم.

هتل جوورا دبی؛ مرتفع ترین هتل جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر