لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه تار و هویر، نگینی در جوار پایتخت
دریاچه تار و هویر، نگینی در جوار پایتخت

دریاچه تار و هویر، نگینی در جوار پایتخت

وجود منابع طبیعی سرشار در کشور، ایران را به مکانی عالی برای گردشگران مبدل ساخته است. تالاب ها، جنگل ها، رودها و دریای خزر و خلیج فارس، همه و همه بر شکوه و زیبایی این مرز و بوم افزوده است. دریاچه تار در نزدیکی پایتخت کشور قرار دارد و کمتر نام آن شنیده شده است.

در گذشته افسانه دریاچه تار بر سر زبان کوچک و بزرگ نقل می شده است. عکس دریاچه تار، زیبایی های زائد الوصف آن را نشان می دهد. بهترین مسیر برای رفتن به دریاچه چار، در گذر از پایتخت است. رزرو هتل در تهران می تواند به توقف و استراحت شما در مسیر کمک نماید. هتل استقلال تهران و هتل آزادی تهران، از جمله بهترین هتل های پایتخت به شمار می روند.

دانستی هایی از دریاچه تار و هویر:
این دریاچه به صورت طبیعی تشکیل شده است و از معدود دریاچه های طبیعی کشور محسوب می گردد. کوه دوبرار جایگاه این دریاچه زیباست که در شرق شهرستان دماوند واقع گردیده است. در واقع دریاچه تار در میان دو کوه زرین کوه و دوبرار قرار گرفته است.
آب دریاچه تار و هویر شیرین است. این دریاچه آب شیرین طولی به اندازه ۳/۱ کیلومتر دارد و عرض آن در حدود ۲۵۰ متر است. اگر ۱۵ کیلومتر از شرق دماوند فاصله بگیرید، با این مکان دیدنی مواجه می شوید. سال ها پیش در اثر زمین لرزه و لغزش زرین کوه، این دریاچه ایجاد شده است.
دریاچه های تار و هویر
چشمه ها و آب های روان از کوه های سیاه چال، قره داغ و شاه نشین به این دریاچه سرازیر می شوند. همچنین آب راه های فصلی قسمت جنوبی دریاچه، بخش از آب این مکان را تامین می کند.
بر اساس آمار، هر ساله حدود ۱۲۰ هزار نفر از این مکان دیدن می کنند. دریاچه تار و هویر و فضای اطراف آن مامن خوبی برای برخی از حیوانات وحشی نظیر میش البرزی، قوچ و کل بز است. این حیوانات برای نوشیدن آب به کنار دریاچه می آیند. همچنین ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز به وفور در دریاچه یافت می شود.
دریاچه های تار و هویر

پوشش گیاهی خاصی در اطراف دریاچه به چشم نمی خورد. آب دریاچه حاوی کلسیم، کربنات و منیزیم است. افراد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود و انجام ورزش هایی نظیر قایقرانی، شنا و ماهی گیری به این مکان سفر می کنند. اقامت شبانه در این مکان بلا مانع می باشد زیرا یگان ویژه حفاظت محیط زیست دماوند به صورت شبانه روزی در این منطقه در حال گشت زنی است.

موقعیت مکانی دریاچه تار و هویر
این دریاچه دیدنی در مختصات جغرافیایی ۳۵.۷۳۰۲۸ درجه شمالی و ۵۲.۲۲۵۵۶ درجه شرقی قرار گرفته است. آب موجود در دریاچه باعث سرد شدن فضای بین کوه های اطراف آن شده است. از این رو می توان از اوایل خرداد تا اواسط شهریور برای گذراندن اوقات فراغت به این مکان رفت. فاصله میان دریاچه تار و هویر در حدود ۵۰۰ متر می باشد.

دریاچه هنر تهران، جاذبه ای در قلب پایتخت
ادامه مطلب

مسیرهای دستیابی به دریاچه تار و هویر
برای رسیدن به این منطقه مسیرهای متفاوتی وجود دارد. این مسیرها عبارتند از:
از سمت شهر دماوند و از طریق جاده فیروزکوه حرکت می کنیم. جاده را تا رسیدن به روستای اُرو ادامه می دهیم. با ادامه مسیر به جاده خاکی می رسیم. با گذر از پل دلیچای و دهنار به این دریاچه دیدنی می رسیم.
دریاچه های تار و هویر

همچنین می توان از طریق جاده تهران به فیروزکوه به دریاچه تار و هویر دست یافت. بعد از طی ۹۸ کیلومتر از مسیر، به دلیچای می رسیم. مسیر فرعی را به سمت روستای یهر، مومج، دهنار و هویر ادامه می دهیم. بعد از پیمودن مسیری ۲۸ کیلومتری، به دریاچه زیبای تار می رسید.

افسانه دریاچه تار
بسیاری از مردم معتقدند که در کف این دریاچه گنج های بزرگ زیادی قرار دارند که دست یافتن به آنها کار دشوار و حتی غیر ممکنی است. عده ای نیز معتقدند که این دریاچه زیستگاه برخی از موجودات عجیب و افسانه ای است که شب ها از آب خارج می شوند. اما تا کنون هیچ یک از این عقاید اثبات نشده اند و از نظر علمی این افسانه ها به کل رد شده اند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر