لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گنبدهای نمکی ایران
گنبدهای نمکی ایران

گنبدهای نمکی ایران

این شاهکار بسیار زیبا همان گنبد های نمکی است که زمان بسیار طولانی را سپری کرده است تا اکنون تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی شود که همگان با دیدنش انگشت حیرت بر دهان فروبرند وشکر گذار خالقش باشند. تعریف کلی گنبد های نمکی از نظر علمی این است که این گنبد ها همان ورقه ها و لایه های نمکی هستند که در طی سالیان طولانی از زیر زمین سر بیرون آورده اند و روی هم انباشته شده اند و بر اثر اتفاق های طبیعی مثل زلزله، این نمک ها خرد شده و به اشکال گوناگونی در آمده اند. یکی از این اشکال ها همان گنبد های نمکی برافراشته است که حالا در نقاط مختلف ایران خودنمایی می کند. بیشترین نقاطی که از نعمت این گنبد های بسیار زیبا و پرفایده برخوردار هستند، مناطق جنوبی ایران زمین است، اما دیگر شهرهای کشورمان نیز به میزان کمتری از این نعمت برخوردار هستند.
همان طور که گفته شد شهرهای جنوبی ایران سهم بیشتری در داشتن این پدیده طبیعی زیبا دارند و شهرهایی مثل بوشهر، هرمزگان و جزیره هرمز به داشتن بزرگترین، زیباترین و چشم نواز ترین گنبد های نمکی خاورمیانه معروف هستند. ما در این مقاله تلاش کرده ایم که توضیح مختصری در باره ی تمام گنبد های نمکی ایران بدهیم تا شما خوانندگان عزیز نیز با یکی دیگر جاذبه های منحصر به فرد کشور خود آشنا شوید. ابتدا از معروف ترین گنبد نمکی شروع می کنیم.
1- گنبد نمکی جاشک (دشتی) : این گنبد که سرآمد گنبد های خاورمیانه می باشد، درست بین شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر قرار گرفته است، گنبد برافراشته و بسیار وسیع، شکل هایی به غایت زیبا که همگی بر اثر رسوبات نمک درست شده اند چشم هر بیننده ای را مسخ میکند.همچنین غار ها و آبشارهای دیدنی که خبر از قدمت چند هزارساله شان می دهند که بر اثر مدت زمان بسیار طولانی با خرد شدن لایه های نمکی به وجود امده اند. و بر پیکره این غارها به وضوح میتوان بلورهای نمک را مشاهده کرد که زیبایی غار دوچندان کرده است، امروزه این گنبد نمکی جاشک به یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی وگردشگری استان بوشهر تبدیل شده است. شما هم میتوانید با سفر به این استان و اقامت در یکی از بهترین هتل های این استان یعنی (هتل پاسارگاد) سفر دلچسب تری را برای خود رقم بزنید.
2- گنبد نمکی یزدان قم : دومین گنبد نمکی معروف کشورمان که قرار است به آن بپردازیم، جاذبه ای بسیار زیبا با کار کرد های متعدد درمانی، گردشگری و معدنی است. این گنبد در کوه یزدان و در استان قم واقع شده است که جلوه ونمای خاصی به این منطقه داده است، از نکات بارز و مهم این گنبد وجود معدنی است که در این گنبد قرار دارد.یکی دیگر از دلایلی که باعث زیبایی این گنبد شده است ، رنگ های این گنبد است که رسوبات نمکی باعث شده است که پیکره این گنبد به رنگ های قرمز، ارغوانی ، خاکستری و غیره… در بیایید از خاصیت درمانی این گنبد هم نمیتوانیم سخنی نگوییم خاصیتی که باعث شده است هر ساله افراد زیادی به این مکان سفر کنند. شما هم اگر راغب شده اید که به این مکان سفر کنید میتوانید با رزو هتل از سایت ایران هتل آنلاین که یکی از این هتل ها هتل (خورشید) می باشد، بدون دغدغه سفر خود را همین حالا آغاز کنید.
3- گنبد نمکی نهند : همانطور که گفته شد این گنبد ها سراسر ایران پراکنده شده اند گنبد نمکی نهند هم گواه همین ماجرا می باشد، گنبد در جنوب باختر و در دهکده ای به نام نهند قرار گرفته است. در اینجا هم گذر زمان و پدیده های طبیعی دست به دست هم داده اند که لایه های نمکی به اشکال قارچ هایی به رنگ قرمزدر بیایند و منظره زیبایی را شکل دهند. برای سفر به این نقطه از سرزمین ایران کافی است که همین الان کوله خود را ببندید و با رزرو یکی از بهترین هتل ها، برای مثال: هتل (مهمانسرای جهانگردی ماکو) سفر خود را آغاز کنید.

4- گنبد نمکی قره آغاج :این گنبد نمکی هم در 7 کیلومتری باختر قرار گرفته است ودرست مثل گنبد نمکی نهد رگه هایی از رنگ های قرمز و خاکستری بر پیکره اش دیده می شود.

5- گنبد نمکی شور دره تبریز : این گنبد زیبا که در هشت کیلومتری شمال تبریز قرار دارد یکی از جاذبه های گردشگری تبریز به شمار می رود کخ رسوبات نمکی رنگ این گنبد را به صورتی، خاکستری وقهوه ایی تغییر داده و شکل زیبایی را به وجود آورده است.برای سفر به این منطقه کافیست که هتل خود را برای اقامت چند روزه ایی که دارید انتخاب کنید که یکی از این هتل ها هتل(شهریار) می باشد و سقر خود را آغاز کنید.
6- گنبد نمکی خواجه : یکی دیگر از گنبد نمکی های شمال کشور گنبد خواجه است که این گنبد هم در تبریز واقع شده است گنبدی که یک وجه اشتراک با گنبد نمکی یزدان غم دارد و آن هم وجود معدن رو باز در گنبد است. رنگ های ارغوانی، قرمز و خاکستری زیبایی این گنبد را به سرحد کمال رسانده است. مردم این منطقه از برکت وجود این گنبد که نمک است نیز استفاده می نمایند.
گنبد نمکی
7- گنبد نمکی باغ بهزاد : این گنبد نمکی متفاوت که در استان سرسبز چهار محال و بختیاری و در جنوب لردگان قرار گرفته است منظره ای زیبا را در محیطی بسیار سرسبز به وجود آورده است و تبدیل به یکی از زیباترین گنبد های نمکی ایران شده است این گنبد هم به رنگ ها چشم نوازی از جمله رنگ قرمز و خاکستری در آمده است و در این گنبد نمکی به وفور سنگ آهک و نمک یافت می شود. اگر میخواهید لذت دیدن این گنبد نمکی دل انگیز را از دست ندهید همین الان سفر خود را اغاز کنید و برای اقامت خود در این شهر یکی از هتل های درجه یک این منطقه یعنی، هتل (لردگان)انتخاب نمایید.
8- گنبد نمکی منور: این شاهکار عالم خلقت هم در آذربایجان شرقی و در روستایی به نام منور که در شبستر می باشد، قرار گرفته است.این گنبد هم به خاطر رنگ های متنوعی که دارد معروف شده است، رنگ هایی از قبیل ارغوانی، خاکستری و قرمز. اگر تصمیم برای دیدن این کوه نمک و سفر به شبستر را گرفتید با انتخاب هتل (گلشن راز) در این شهرسفر لذت بخشی را برای خود رقم بزنید.

9- گنبد نمکی ملحه : این گنبد نمکی یا به تعبیری معدن نمکی در استان سمنان واقع شده است معدنی که برکتش نه تنها به مردم استان خود بلکه استان های هم جوار یعنی همدان، اصفهان و کرمانشاه رسیده است گنبدی بسیار وسیع که در سمنان سر برافراشته و سود و منفعت فراوانی به مردمان آن منطقه میرساند. اگر برای دیدن این شاهکار عظیم ومنحصر به فرد به سمنان سفر کردید برای اقامت در این شهر هتل (جهانگردی) را به شما پیشنهاد می دهیم.

اکنون زمانش رسیده است که به معرفی گنبد های نمکی جنوب ایران، سمتی که بیشترین سهم گنبد های نمکی را دارد بپردازیم.
10- گنبد نمکی انگوران: این گنبد یک ویگی شاخص دارد آن هم بلند ترین کوه نمک از سطح دریا که 1000 متر می باشد را دارد. و همین ارتفاع زیادش باعث شهرتش شده است. لایه های نمک روی این گنبد خمیده شده اند و اشکال زیبایی را پدید اورده اند.این گنبد نمکی در غرب بندر عباس و در روستای انگوران واقع شده است. هرچند که جاذبه های دیدنی و گردشگری بندرعباس فقط گنبد های نمکی بی شمارش نیست، ولی این گنبد های بسیار دیدنی و حیرت انگیز به تنهایی دلیل سفر گردشگران بسیاری به بندرعباس شده است اگر شما هم قصد سفر به این قسمت از خلیج نیلگون فارس را دارید ما برای اقامت شما هتل (آپارتمان سفید بندر عباس) را پیشنهاد می دهیم.
گنبد نمکی
11- گنبد نمکی گچین: یکی دیگر از گنبد های نمکی بندرعباس که به زیباترین گنبد نمکی این خطه معروف شده است همین گنبد است که در روستای گچین واقع شده است، گذر زمان در این گنبد هم باعث حلق یک پدیده تحسین برانگیز دیگر شده است نمک ها در این گنبد به اقسام گوناگونی که به صورت خمیده می باشد در آمده اند.

12- گنبد نمکی پل: این پدیده طبیعی چشم نواز هم در بندر عباس و در 4 کیلومتری بندر پل قرار گرفته است.و رنگ قرمز این گنبد زمانی که در آبی خلیج فارس منعکس می شود صحنه ای شگفت انگیز و دیدنی را به وجود می آورد.رود هایی که از این گنبد سرازیر شده اند هم منظره ای بسیار دل انگیزی به وجود آورده اند.بلور های نمکی را به آسانی میتوان در دامنه این گنبد باصلابت مشاهده کرد.

13- گنبد نمکی لارک: یکی دیگر از گنبد های نمکی بندر عباس همین معدن لارک است که آن هم خبر از قدمت بسیار طولانی اش می دهد که در طی سالیان بسیاز زیادی این رسوب های نمک تبدیل به کوهی از نمک و گنبد نمکی شده اند.
14- گنبد نمکی داربست: این گنبد نمکی هم که متعلق به بندر عباس می باشد در انحصار یک محیط دایره ای شکل در آمده است و در این معدن مهم بلور های نمکی قابل توجهی و اکسید آهن یافت می شود.
15- گنبد نمکی خورموج: استان بوشهر هم سهم قابل توجهی از گنبد های نمکی ایران را در برگرفته است. یکی از این گنبد ها در بوشهر و شهرستان خورموج قرار گرفته است که در محاصر جویبار های بسیار زیبا قرار گرفته است و صحنه ای بسیار زیبا را پدید آورده است.متاسفانه به دلیل صعب العبور بودن این منطقه دسترسی به این معدن دشوار می باشد.

گنبد نمکی جزیره هرمز: جزیره بسیار زیبای هرمز که بخاطر همین گنبد های نمکی شهرت یافته است، صحنه ای زیبا از شاهکار خالق هستی را به وجود آورده است، این گنبد که به رنگ ها چشم نوازی از جمله قرمز، خاکستری، سبز در امده است منبع غنی و پر فایده ای به شمار می رود و مجاورت این گنبد ها به خلیج زیبای فارس منظره دلچسب و دیدنی را پدید آورده است.مطمئننا جاذبه های جزیره قرمز آنقدر زیاد می باشد که شما به راحتی از این جزیره حیرت انگیز دل نمیکنید، پس برای اقامت در این جزیره به شما هتل (ساحل سرخ) را پیشنهاد می دهیم.
گنبد نمکی

16- گنبد نمکی کرموستیج: این پدیده طبیعی در استان فارس و شهرستان لار واقع شده است رسوبات نمکی در این منطقه تبدیل به حفره های بزرگی و غار های زیبایی شده است که این گنبد را تبدیل به یک جاذبه گردشگری لار کرده است. برای سفر به این منطقه می توانید در هتل(استقلال) این شهر اقامت داشته باشید.
17- گنبد نمکی کنارسیاه: این گنبد که در فیروز آباد قرار دارد یک مزیت بسیار مهم دارد و آن هم این است که درست در میان انبوهی از نمک جویبارهایی با آب شیرین روان شده اند و تعجب همگان را بر انگیخته است و همین مزیت باعث شده که هم مسئولین به فکر ثبت این پدیده در یونسکو بشوند و همچنین افراد زیادی برای نظاره این پدیده حیرت بر انگیز به شهر تاریخی فیروزاباد بیایند. یکی از هتل های این شهر که آماده خدمت رسانی به گردشگران می باشد، هتل (جهانگردی) است.

18- گنبد نمکی بزنجان: استان کرمان هم از وجود گنبد های نمکی بی بهره نیست و ورقه های نمکی در این شهر به شکل تپه ها و دایره ای شکل تشکیل شده اند. برای اقامت در این شهر می توانید هتل(پارس) را انتخاب نمایید.

تعداد گنبد های نمکی ایران بسیار زیاد می باشد و متاسفانه برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب قادر به شرح همه این گنبد ها نیستیم و مجبور هستیم که تنها به نام بردن اسامی این پدیده ای طبیعی اکتفا کنیم.

اسامی این پدیده های طبیعی عبارتند از: گنبد نمکی جعفریه قم،گنبد نمکی مورجان فیروزآباد،گنبد نمکی جزیره فارو،گنبد نمکی بستک(هرمزگان)، گنبد نمکی دارابگرد(داراب)، گنبد نمکی جزیره ابو موسی، گنبد نمکی کهنه (لار)، گنبد نمکی بستانه (بندر لنگه)، گنبد نمکی بربالا (لار)، گنبد نمکی حمیران (بندر لنگه)، گنبد نمکی لمزان (هرمزگان) ، گنبد نمکی رستاق (هرمزگان)، گنبد نمکی کوه پوزه (بندر لنگه) و گنبد نمکی تازه کند در آذربایجان غربی می باشد.

باغ های گیاه شناسی ایران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر