لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 7 سازه ای که آینده شهر بوداپست را شکل خواهند داد
7 سازه ای که آینده شهر بوداپست را شکل خواهند داد

7 سازه ای که آینده شهر بوداپست را شکل خواهند داد

معماری بوداپست، مجارستان بر تاریخچه غنی این شهر تاریخی دلالت دارد. بسیاری از ساختمان های این شهر در قرن نوزدهم ساخته شده اند، دورانی که این شهر به عنوان یکی از شهرهای اصلی امپراطوری اتریش- مجارستان رشدی سریع را تجربه کرد. دیگر سازه های شهر، رنگ های روشن و تزیینات زیبایی را به نمایش می گذارند که در اوایل قرن بیستم متداول بود یا سبک معماری پس از آن که توسط سوسیالیست ها به شهر تحمیل شده بود.

اما فضای آسمان شهر بوداپست از زمان انتقال سیاسی از کمونیسم تا دموکراسی در حدود 30 سال پیش، تغییر چندانی نکرده است. آندور وسلنی گارای، معمار و استاد دانشگاه متروپولیتن بوداپست در این باره چنین می گوید: «این موضوع به عنوان یک انتقاد مطرح شده است که سیستم های در حال تغییر نمی توانند به عنوان چیزهایی معمارانه در شهر مورد نظر قرار بگیرند. این بدین معناست که هنوز خبری از سازه های مدرن و نمادین امروزی در شهر بوداپست نیست».

اما در طول سال های اخیر، نمای معماری شهر بوداپست شروع به تغییری محسوس کرده است. با بهبود شرایط اقتصادی مجارستان پس از رکود اقتصادی سال 2008، سازه های جدید و مدرنی آرام آرام اثر و نمای خود را نشان دادند بدون این که در فضای شهر تغییر زیادی ایجاد کنند. این روزها سرعت این تغییر و ساخت سازه های مدرن بیشتر شده است و تعدادی پروژه جاه طلبانه در دست ساخت قرار دارد که از آن میان می توان به اولین آسمانخراش شهر اشاره کرد.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با 7 سازه جدید در شهر بوداپست آشنا کنیم که برخی از قبل افتتاح شده، برخی در سال های آینده رونمایی شده و چهره این شهر تاریخی زیبا را تغییر خواهند داد. از این رو اگر قصد سفر به بوداپست زیبا را دارید به شما توصیه می کنیم که با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید و به این سازه های تکمیل شده یا نیمه کاره سر بزنید.
1- برج MOL
بوداپست شهری بدون برج های بلند و آسمانخراش است و مسئولان شهر نیز می خواهند شرایط را به همین شکل حفظ کنند. در واقع، در آگوست 2018، دولت مجارستان ساخت تمام سازه های با ارتفاع بیش از 90 متر را در سراسر کشور و به خصوص بوداپست ممنوع کرد. اما یک سازه توانست از این قانون فرار کند زیرا عملیات ساخت آن از خیلی قبل تر شروع شده بود: یک برج 120 متری 28 طبقه ای در بخش جنوبی شهر که قرار است مراحل ساخت آن در سال 2021 به پایان رسیده و افتتاح شود. این برج که توسط گروه معماری Foster + Partners طراحی شده دارای فضای سبز داخلی، درختانی کاشته شده در خاک در سالن اصلی، باغ های هوایی در هر طبقه و یک باغ عمومی در سقف سازه خواهد بود. برج مذکور که MOL نام دارد به عنوان مقر اصلی شرکت نفت و گاز MOL Group که یک شرکت مجاری است مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مانند بسیاری از سازه های مدرن دیگر شهر بوداپست، ساخت این سازه نیز با انتقادات بسیاری روبرو شده است. اما منتقدان لازم نیست که از تاثیر این برج بر فضای هوایی و خط افق شهرنگرانی داشته باشند زیرا برج مذکور در شرق شهر قرار داشته و از مرکز شهر فاصله زیادی خواهد داشت.
معماری بوداپست
2- دانشگاه مرکزی اروپا
اوایل ماه دسامبر، دانشگاه مرکزی اروپا (Central European University (CEU)) بعد از مسجل شدن این موضوع که دولت مجارستان از امضای قراردادی که بر اساس آن این دانشگاه می تواند در بوداپست بماند سر باز می زند، انتقال خود به شهر وین را اعلام کرد. اما 4 ماه پیش از آن بود که ساختمان این دانشگاه به عنوان یکی از فینالیست های جایزه با ارزش و بین المللی معماری RIBA انتخاب گردید. این سازه به خاطر طراحی مدرن و هندسی خود که بدون ذره ای نقص بین دو سازه متعلق به قرن نوزدهم واقع شده مورد تحسین قرار گرفته است.
معماری بوداپست
3- موزه نژاد شناسی
بازدید کنندگان از پارک شهری بوداپست (City Park) یا Varosliget شاید بعد از دیدن موانع زیادی که بخش زیادی از پارک را به منظور انجام ساخت و ساز دور از دسترس عموم قرار داده تعجب کرده باشند. این پارک عملیات نوسازی بزرگی را تجربه می کند که شامل مرمت ساختمان های قدیمی اطراف و باز شدن یک موزه جدید و توسعه باغ وحش آن می شود. برخی این ساخت و ساز و بازسازی ها را مورد انتقاد قرار داده و آن را تلاشی برای نابود کردن یکی از قدیمی ترین پارک های عمومی جهان توصیف کرده اند. اما بسیاری دیگر مشتاق تماشای تغییر چهره سیتی پارک شهر بوداپست هستند. یکی از موزه های مورد انتظار و پیش بینی شده، موزه ای جدید به نام «موزه نژاد شناسی» (Museum of Ethnography) است که توسط شرکت معماری مجارستانی Napur Architect طراحی شده است. این موزه با سقفی که پوشیده از چمن بوده و رفته رفته به زمین نزدیک می شود، قرار است نمایانگر هارمونی بین فضاهای شهری و طبیعی باشد. جالب تر این که نیمی از ساختمان این موزه در زیر زمین خواهد بود. طراحی های اولیه این موزه نشان می دهند که با افتتاح آن در سال 2020، سقف آن به عنوان یک فضای عمومی مورد استفاده قرار گرفته و با فضای مابقی پارک در هم آمیخته خواهد شد.
1683372474 747 7 سازه ای که آینده شهر بوداپست را شکل خواهند
4- ساختمان Balna
کاس اوشترهویس، معمار آلمانی، با طراحی ساختمان شیشه ای موسوم به The Balna قصد داشت بین فضای قدیمی و مدرن شهر بوداپست ارتباط برقرار کند. این مرکز تجاری و فرهنگی در امتداد رود دانوب قرار گرفته و در سال 2013 افتتاح شده است. نام این ساختان از واژه ای مجاری به معنای «وال دریایی» گرفته شده که از بدن آن در طراحی منحنی دار ساختمان الهام گرفته شده است. این سازه روی دو انبار واقع شده که در سال 1881 ساخته شده اند و بدین ترتیب ملغمه ای از طراحی سنتی قرن نوزدهمی مجارستان و سبک معماری مدرن ایجاد شده است.
معماری بوداپست

5- استادیوم جدید فرانس پوشکاش

وقتی که استادیوم اورجینال فرانس پوشکاش در سال 1953 ساخته شد به آن لقب «استادیوم ملت» داده شد. اکنون اما ساخت استادیومی جدید به همین نام در حال انجام است که سال 2019 افتتاح خواهد شد و بوداپست در سال بعد از آن به عنوان یکی از شهرهای میزبان مسابقات اروپا کاپ از این ورزشگاه جدید و زیبا استفاده خواهد کرد. با انحناهای مدرن و مینیمالیستی و ظرفیت 68.000 نفری، این استادیوم جدید شباهت هایی به استادیوم اصلی نیز خواهد داشت. برای مثال، استادیوم جدید دارای شاه تیرهایی در بخش بیرونی خواهد بود که شباهت بسیاری با شبکه های ستونی استادیوم اصلی دارند.
معماری بوداپست

6- خط مترو M4

مجارستان را به عنوان شهری که قدیمی ترین خط مترو اروپا را دارد می شناسند. اما چهارمین خط مترو این کشور که در سال 2014 افتتاح شد نیز با توجه بین المللی روبرو شده است. اوایل سال 2018، طراحی شرکت معماری مجارستانی Palatium Studio از ایستگاه های خط مترو M4 جایزه معماری موسسه سلطنتی بریتانیا را دریافت کرد. ایستگاه های این خط مترو بسیار آینده نگرانه و فراتر از مدرن ساخته شده اند که در برخی از آن ها ستون های فولادی سقفی به صورت زیگزاگ در هم تنیده شده و با نور بازی می کنند. دیوارهای ایستگاه ها نیز با الگوهای انتزاعی بسیار مسحور کننده ای تزیین شده اند.
معماری بوداپست

7- مرکز فرهنگی هزاره
در مرکز فرهنگی هزاره (Millennial Cultural Cente) بوداپست، خطوط مستقیم ساختمانMüpa Budapes کنتراست خیره کننده ای را با نمای منحنی دار بیرونی ساختمان تئاتر ملی (National Theater) ایجاد کرده اند. اگر چه این سازه ها از لحاظ معماری خیلی مورد توجه نیستند اما نامشان در تاریخ بوداپست به عنوان اولین ساختمان های مدرنی قرن بیست و یکمی شهر به ثبت رسیده است. ساختمان تئاتر ملی بوداپست که در سال 2002 درهای خود را به روی بازدید کنندگان گشود و Müpa که ساخت آن در سال 2005 به اتمام رسید، راه را برای دیگر سازه های مدرن شهر بوداپست باز کردند.

هتل های معروف لندن با بهترین چشم انداز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر