لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه ارومیه
موزه ارومیه

موزه ارومیه

یک روز صبح حتما دست فرزندتان را بگیرید و ببرید موزه و با افتخار به او بگویید از مارلیک تا شهر سوخته، از شهر یری تا سیلک، از چغامیش تا هگمتانه ایران سراسر تاریخ و زندگی است. ایران بهشت باستان شناسان است و آنقدر تاریخ برای شکافتن و کشف کردن دارد که می تواند چندین و چند نسل را سیراب کند. داشته هایمان آنقدر باارزش است که گاه طی عملیات های پیچیده، سر از موزه لوور در می آورد و یا کمی آ ن سوتر در موزه های انگلستان و حتی امریکا سبب فخرفروشی بیگانگان نیز می شود. گنجینه های باارزشی از تلاش بشر و مسیری که درنوردیده تا به امروز ختم شده است و گاه آنقدر شگفت انگیز که یک دنیا پرسش و البته افتخار به همراه می آورد. اصلا بروید موزه و به خودتان یادآوری کنید برای ایرانی که مهد تمدن های اولیه بوده، این داشته ها نشانگر قدمت، اصالت و تاریخ، ریشه ها و سنت هایمان ماست.

گنجینه های باارزشمان را باید سفت بچسبیم و نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کنیم تا تاریخ و ریشه هایمان گم نشود، باور کنید بدون ریشه و بدون هویت زیاد دوام نمی آوریم. این بار سفرمان رنگ و بوی تاریخ دارد و برای کشف بخشی از هویتمان عازم موزه ارومیه آذربایجان هستیم آن هم از نوع غربی. موزه ارومیه آذربایجان غربی، دومین گنجینه بزرگ در بین موزه های ایران مقصد سفر ماست و اگر به دنبال موزه ارومیه آدرس را جستجو می کنید حتما با ما همراه شوید. بهشتی در شمال غرب ایران که نفس های شماره دار دریاچه اش آن را بر سر زبان ها انداخته است. اگر در این سفر قصد رزرو هتل در ارومیه را داشتید، حتما سری به ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل های ایرانی، بزنید.
موزه ارومیه
موزه ارومیه، نگین آذربایجان
کشف برخی از گنجینه های تاریخی و حفظ، مرمت آن ها چند دهه زمان برده است و حالا موزه-ها را باید خزانه تاریخی هر ملتی نامید. باورتان نمی شود برخی از کشورهایی که نامش را نمی-بریم برای داشتن یک دهم آنچه ما در موزه هایمان به افتخار فراموش کرده ایم، خود را به هزار آب و آتش می زنند و میلیلاردها دلار را صرف ساختن تاریخ و هویتی می کنند که در آرزویش به سر می برند. ایران اما غنی از تاریخ و مکشوفات تاریخی است. اگر سری به موزه ها زده باشید حتما شما هم حجم وسیعی از این داشته ها را به چشم دیده اید. موزه ملی ایران در تهران غنی-ترین موزه کشور است. با انبوهی از آثار باستانی کشف شده، از هزاره های قبل از میلاد تا همین چند قرن پیش، اما رتبه دوم بین موزه ها به موزه ارومیه می رسد.
آذربایجان غربی به خودی خود آنقدر زیباست که فکرش را هم نمی کنید. از دریاچه مارمیشو که بیشتر به افسانه ها می ماند تا ارتفاعات دالامپر که رویاهایتان را تفسیر می کند. سرزمین کلیساها و مساجد، طبیعتی بکر و غنی و آب و هوایی استثنایی دارد که از آن یک مقصد ایده آل می-سازد. در مرکز استان هم شهر زیبا ارومیه قرار دارد که قرار گرفتن موزه در آن در کنار سایر جذابیت هایش ارج و قرب خاصی به آن داده است.
موزه ارومیه
موزه ارومیه سی هزار شی تاریخی کشف شده را در خود جای داده است. آثاری که هر کدام متعلق به یک دوره تاریخی است و از گوشه گوشه ایران کهن کشف و به اینجا منتقل شده است. موزه ای با بیش از پنج دهه قدمت، که در سال 1346 افتتاح شده و یک تالار بزرگ مخصوص نمایش آثار باستانی و یک تالار کوچک در قالب موزه مردم شناسی دارد. علاوه بر نمایش آثار تاریخی موزه ارومیه کارگاه هایی برای مرمت اشیا باستانی دارد و مجهز به آزمایشگاه است. کتابخانه، سالن آمفی تئاتر و بخشی برای فروش کتاب و مجلات این مجموعه را تکمیل کرده است. از میان هزاران هزار آثار باستانی موجود در موزه فقط تعدادی به نمایش گذاشته شده-است و بقیه آثار در گنجینه موزه نگهداری می شود.
موزه ارومیه
تالار بزرگ
در تالار بزرگ که قدم بگذارید جادوی زمان را حس خواهید کرد و سر از دوران ماقبل تاریخ درخواهید آورد و در سفری با ایران کهن تا دوران پر فراز و نشیب قاجار پیش خواهید آمد. یادگارهایی از دوران نوسنگی که انسان سر از راز پخت و پز گل درآورده و به سفال رسیده بود آن هم قبل از اختراع خط! سفال های خام و پخته که هرکدام متعلق به یک گوشه است. تپه های عمارلو، سیلک کاشان، املش گیلان، حسنلوی نقده، دینوخواه و اسماعیل آباد از جمله نقاطی هستند که آثارشان طی حفاری و کشف به این موزه منتقل شده است. این حجم از تنوع و پراکندگی حیرت انگیز است. نقش و نگار برخی سفال ها آنقدر جذاب است که تصور چند هزار ساله بونش را کمی دشوار می کند.
دومین قسمتی که باید از آن نام برد، آثار مربوط به دیار تاریخی لرستان است. سرزمینی افسانه ای با گذشته ای غنی که آثار مفرغ و برنزش با قدمتی حوالی هزاره اول قبل از میلاد نشان از قدمت و اصالتش دارد و آن را برازنده اختصاص یک قسمت جداگانه می نماید. ابزارآلات جنگی و چند تکه سفال نیز از این سرزمین سحرانگیز و تاریخی در این موزه نگهداری می شود که همگی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است.
موزه ارومیه
به هزاره اول قبل از میلاد که برسید، سه شی بسیار ارزشمند را می بینید که قدمتشان هوش از سر می پراند. استل کله شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد سه سنگ افراشته یا همان استلی هستند که حتما باید سری به آن ها بزنید. سنگ های صاف و یکپارچه که بر روی آن ها نقش و نگار و یا نوشته ای قرار دارد. کتیبه هایی با سه هزار سال قدمت که با خطوط آشوری و اورارتویی نوشته شده است و متعلق به خود ارومیه است. مطالب نوشته شده بر روی این کتیبه ها بیشتر جنبه مذهبی داشته و به آیین هایی همچون قربانی کردن پرداخته و اغلب به دستور فرمانروای اورارتویی نوشته شده است. در این میان کتیبه موانا با حکاکی چهار طرفه هنوز هم مثل یک راز سر به مهر مسکوت مانده و رازش را برملا نکرده است.
باورتان نمی شود که زیورآلات در دنیای پیش از تاریخ هم به این اندازه محبوب بوده باشد. رد دستبند، گوشواره ها و گردنبندها به دوران پیش از تاریخ و هزاره های قبل از میلاد هم می رسد و حتی در آن میان یک سنجاق سر که از عصر برنز جان سالم بدر برده کمی حیرت انگیز است.
موزه ارومیه
دوران پیش از تاریخ را پشت سر گذاشته و قدم در تاریخ می گذاریم البته تا روزهایی که هنوز دین اسلام وارد مرزهای سرزمینمان نشده بود. اینجا به وضوح سیر تاریخ هویداست و اگر کمی دقت کنید از سرعت پیشرفت بشر و گاه نبوغ و استعدادش حیرت زده خواهید شد. حالا دیگر کم کم سر و کله فلز و شیشه هم در بین کشفیات پیدا شده و پابه پای سفال های رنگین و منقوش جلو می آید. در این بخش هم چشممان به جمال گوشه گوشه ایران کهن روشن می-شود. سیاهکل، دیلمان، شوش، ری، گری، رودبار، عمارلو، رحمت آباد، نوروز محله، نهاوند و خوروین هر کدام نمایندگان بسیاری در این بخش دارند. حتما شما هم تحت تاثیر جغرافیای وسیع آثار کشف شده قرار گرفته اید. گوشه گوشه ایران پر از تاریخ و تمدن است و گواهش همین آثار کشف شده که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران را در بر گرفته است. آثاری از سردشت، بوکان و تخت سلیمان از شهرهای آذربایجان غربی در این موزه نگهداری می شود که نشان از تاریخ بلند بالای این سرزمین دارد.
موزه ارومیه
دیگر کم کم وارد دوران اسلامی می شویم. بخش وسیعی از تالار بزرگ به همین بخش اختصاص دارد. به زمانی که تمدن ایرانی با تمدن اسلامی در هم آمیخته و شگفتی های بسیاری پا به عرصه تاریخ گذاشته است. کشفیاتی گاه سفالین و گاه فلزی که هر کدام متعلق به گوشه ای از ایران است. نیشابور، کرج، اصفهان، کاشان، ری، اراک، گنبدکاووس، سبزه وار، گرگان، شوش، بیرجند، قوچان و ساوه هر کدام سهم عظیمی در شکل دادن به این مجموعه آثار دارند. و بازهم همان جغرافیای گسترده کشفیات که گویی تمام ایران را در بر گرفته است.
موزه ارومیه
در بخش اسلامی چشمتان به خطوط کوفی و آیات قرآن روشن می شود که با ظرافت تمام نقش بسته اند. ظرافت برخی آثار در این قسمت غوغا می کند. سیر و سفرتان در این بخش از موزه، شما را تا دوران قاجار و قرن چهاردهم هجری قمری به پیش می آورد. تاثیر عمیق و وسیع این دین آسمانی بر تمدن ایران زمین به خوبی پیداست، گاه نمادهایی همانند سر علم های مخصوص آیین های سوگواری به چشم میخورد که تحت تاثیر اسلام شکل و شمایلی کاملا دینی گرفته اند. نفوذ اسلام با توجه به گستره وسیع جفرافیای آثار کشف شده به خوبی پیداست. کتاب ها و نسخ خطی هم در کنار قرآن های خطی از آثار شاخص این بخش از موزه است.
در دوران اسلامی اما یادگارهای پرطمطراق قاجار چشمتان را می گیرد. همه چیز آراسته و پر زرق و برق به سبک شاهان قجر. جعبه هایی نقره فام و حکاکی شده و گاه آراسته با انواع سنگ-های زینتی. یک بخش از هر موزه باستان شناسی قطعا به سکه ها تعلق دارد. سکه ها از قبل از ورود اسلام تا دوران اسلامی را در بر می گیرد. سکه هایی از دوران مغول و اتابکان تا صفویه و زندیه، سلجوقیان، آق قویونلوها، امویان، عباسیان، آل بویه، تیموریان و وال جلایر که دیدنشان خالی از لطف نیست. سکه هایی با ارزش ها و جنس های متفاوت که دیدن سیرشان اطلاعات زیادی را در دسترستان قرار می دهد.

موزه آبگینه و سفالینه تهران پر بازدید ترین موزه كشور
ادامه مطلب

تالار کوچک
به موزه مردم شناسی خوش آمده اید. دیدن مجسمه هایی آراسته به سنت های ایرانی حال خوبی را در تمام فضای کوچک این تالار تزریق می کند. هر آنچه که در زندگی سالیان گذشته میان مردم ایران زمین رونق داشته اینجا به چشم میخورد. از سفره هفت سین رفته تا ظروف مسی و برنجی و گاه یادگارهایی شیشه ای و سفالین.
پارچه های تماما ایرانی با رنگ ها و طرح های مختلف هم در این موزه به کار رفته و آن را جذاب تر کرده است. اشیای نمایش داده شده گاهی قدمتی چند هزار ساله دارند و گاه متعلق به دوران معاصر هستند. از آفتابه و لگن گرفته تا چراغ های روغن سوز قدیمی. اینجا حتی می توانید برخی از لوازم کشاورزی قدیمی و یا حتی لوازم حفر چاه را هم از نزدیک ببینید. سازهای محلی و گاهی اشیا مرسوم در عزاداری ها هم در این قسمت به چشم می خورد. سیر زندگی ایرانی اینجا در جریان است.

در این قسمت علاوه بر موزه مردم شناسی بخشی هم به عنوان هنرهای تزیینی قرار دارد که لبخند رضایت را میهمان لب هایتان خواهد کرد. اینجا هم چشمتان به آیات کلام الله مجید آن هم با خطوط زیبای نستعلیق و نسخ نورانی می شود. تابلوهای مینیاتوری و ظریف و قلمدان هایی آراسته که قدمتشان چیزی حوالی قرن سیزده یا چهاردهم میلادی است و ظرافت و طبع هنر ایرانی را به رختان می کشد.
به همین راحتی یک سفر 9000 ساله را پشت سر گذاشتیم. حتما شما هم از بازدید تاریخ و تمدن سرزمین مادری مان لذت بردید. ارومیه جاهای دیدنی بسیاری دارد. در همان حوالی موزه می توانید سری به کلیسای ننه مریم یا بازار معروف ارومیه زده و از گشت و گذارتان در این شهر سردسیر لذت ببرید. آذربایجان غربی در مجموع 11 موزه دارد که هر کدام از آن ها تکه ای از تاریخ را به امانت گرفته اند.
موزه ارومیه
ساعات بازدید از موزه ارومیه
آدرس: استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، خیابان دانشکده
ساعات بازدید: هر روز از ساعت 8 الی 17
قیمت بلیط: 2500 تومان

موزه سنجش تبریز، سفر به دنیای مقیاس ها
ادامه مطلب

اقامت در ارومیه
فرقی نمی کند به دنبال هتلی پنج ستاره، همانند هتل آنا ارومیه، باشید یا هتلی با ستاره های کمتر و قیمت مناسب تر. کافی است سری به ایران هتل آنلاین زده و از لیست هتل ها و مراکز اقامتی ارومیه یکی را به دلخواه به صورت صددرصد آنلاین رزرو کنید، گرچه توصیه می کنیم حتما به گنجینه نظرات مسافرین قبلی هتل مورد نظرتان هم توجه و بعد اقدام به رزرو هتل کنید. برای اقامت در سایر شهرهای استان آذربایجان غربی هم می توانید روی ما حساب کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر