لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جنگل راش مازندران
جنگل راش مازندران

جنگل راش مازندران

هر زمان که نام شمال ایران به گوشمان می خورد فورا سرسبزی و آبی دریا برایمان تداعی می شود یا شاید طعم شیرین پرتقال های معروف این خطه به یادمان بیاید و یا طعم خوشمزه سیر ترشی و میرزاقاسمی دوباره برایمان زنده شود. شاید هم به یاد قدم هایی که در هوای مطبوع و زیر نم باران در کنار دریا زده ایم بیفتیم. خلاصه اینکه این خطه سرسبز و پر از جاذبه های متعدد و دیدنی برای هر شخصی یادآور و تداعی کننده لحظه های نابی است که در این بهشت زیبا تجربه کرده است؛ یکی از این جاذبه های فوق العاده دیدنی که هر بیننده ای از دیدنش سیر نمی شود و باعث طراوت و شادابی روح و جسم هر شخصی می شود جنگل راش مازندران است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

معرفی کلی جنگل راش

جنگل هایی با درختان بسیار تنومند و سر به فلک کشیده که همگی خبر از طراوت و سر زندگی این نقطه از سرزمین ایران یعنی استان مازندارن می دهند. ما در این مقاله تلاش کرده ایم که این جاذبه منحصربه فرد استان مازندران را به خوبی برای شما خوانندگان گرامی شرح دهیم تا شما دوست عزیزی که از دود و شلوغی و سر و صدا خسته شده ای برای چند روزی هم که شده، به این نقطه از بهشت ایران رفته و با روحی سبک و پر نشاط و ریه ای پر از اکسیژن به شهر خود بازگردید. برای دیدن این درختان با صلابت باید به شهر زیبای ساری قدم بگذارید شهری که برای میزبانی از مسافران و گردشگران فکر همه چیز را کرده است. برای اقامت خود می توانید با رزرو بهترین هتل های ساری مانند هتل سالاردره ساری از سایت ایران هتل آنلاین با منظره ای بسیار زیبا و امکانات بسیار خوب، از همان ابتدا سفر دلچسبی را آغاز کنید.
جنگل راش سوادکوه

اطلاعات درباره درختان راش

درختان راش که خاستگاه طبیعی آن ها فقط جنگل و مناطق کوهستانی است در گیلان و مازندران رشد کرده اند؛ درختی با ارتفاع بسیار زیاد که به 40 مترهم می رسد و برگ های فراوانی که جلوه ای بسیار دیدنی به این درخت تنومند می دهند. درختان راش در آب و هوای مطبوع و خنک رشد می کنند و هوای بسیار سرد و بسیار گرم، قاتل این درختان پر شاخ و برگ است. عمر این درختان حدودا به 150 سال می رسد و اگر انسان ها و یا آتش سوزی طبیعی به آن ها آسیبی نزد عمر درختان راش طولانی تر نیز می شود. قدمت این درختان بسیار طولانی به 40 میلیون سال قبل بر می گردد و مساحتی بالغ بر 2 میلیون هکتار از سرزمین ایران به این جاذبه و شاهکار طبیعی اختصاص دارد.
جنگل راش سوادکوه

ویژگی های جنگل راش

جنگل های راش با دیگر جنگل ها یک تفاوت آشکار دارند و آن هم این است که در جنگل های غیر از راش می توان انواع و اقسام درختان کوچک و بزرگ، گیاهان و سبزه های متنوع را مشاهده کرد، اما با نظاره جنگل های راش اولین نکته ای که به ذهن بیننده خطور می کند، نظم و یکپارچگی درختان است. سراسر جنگل پوشیده از درختان تنومند و قد برافراشته و یک شکل با برگ های انبوه است. این جنگل ها در همه فصول سال منظره ای زیبا را به وجود می آورند و در هر فصل تبدیل به یک نقاشی زیبا از خداوند می شوند. اواخر اردیبشهت ماه بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است و هر بیننده ای در این زمان با دیدن جنگل های راش مدهوش زیبایی مثال زدنی خواهد شد.
جنگل راش سوادکوه
زمانی که مه در جنگل به وجود می آید و نم باران باعث طراوات و بوی مطبوع و دل انگیز می شود و پرندگان از این مناظر سرمست می شوند و شروع به نغمه خوانی می کنند، لذت قدم زدن در این جنگل را به ورای تصور می رساند. در فصل پاییز که برگ های نارنجی درختان سر به فلک کشیده، فرشی خوشرنگ را در بستر زمین پهن می کنند و لذت قدم زدن روی این برگ ها و شنیدن صدای خش خش آن ها بهترین موسیقی جهان را طنین انداز می کند و روح انسان را دوباره سرزنده و مدهوش می سازد. فصل زمستان هم سهم به سزایی در زیبایی این منطقه دارد و نشستن برف ها روی شاخه های این درختان صحنه زیبا و خاطره انگیز دیگری را به وجود می آورد؛ اما در فصل زمستان دسترسی به این منطقه قدری مشکل می شود. شما می توانید ساعت ها در این جنگل پیاده روی کنید و به بدن خود اکسیژن و هوای پاک برسانید و آنقدر محو در زیبایی های منطقه شوید که به کلی گذر زمان را از یاد ببرید.
جنگل راش سوادکوه

کارکردهای درخت راش

از آنجایی که چوب درخت راش بسیار تنومند و مقاوم است از آن در ساخت درب و پنجره و خانه های چوبی وهمچنین ساخت مبل و صندلی استفاده می شود؛ اما باید این را هم بدانیم که قطع بی رویه درختان که به نوعی سرمایه و ثروتی بسیار گرانبها برای ما و نسل های آینده به شمار می روند، می تواند آسیبی جبران ناپذیر به زندگی و به خصوص سلامتی ما بزند؛ از این رو ما هم باید مانند گذشتگانمان از این میراث گرانبها، پاسداری و مراقبت کنیم.
جنگل راش سوادکوه

مسیرهای دسترسی به این منطقه

جنگل راش در روستای سنگده واقع شده است و برای رسیدن به این منطقه اگر از تهران حرکت کنید ابتدا باید از جاده فیروزکوه عبور کرده و سپس خود را به روستای سنگده در استان مازندران رسانید؛ در این مسیر از نزدیک محو زیبایی این شاهکار عالم خلقت خواهید شد. شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار لذت بردن از طبیعت بکر و منحصر به فرد جنگل های راش لذت مشاهده دریاچه زیبای شور مست که در نزدیکی جنگل های راش قرار دارد را نیز تجربه کنید. با توجه به این همه سود و منفعتی که جنگل ها به انسان ها می رسانند حیف است که ما در برابر این همه سخاوت به آنان آسیب برسانیم و با آتش زدن، قطع بی رویه و یا نوشتن یادگاری بر پیکره آن ها خود و فرزندانمان را از داشتن این همه سود و منفعت بی بهره کنیم. چقدر خوب است اگر در کنار لذت بردن از این درختان بلند بالا و چشم نواز که به نوعی ریه زمین به حساب می آیند، از آن ها نیز صیانت کنیم.
جنگل راش سوادکوه

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل راش سنگده

بسیاری از افرادی که قصد سفر به شمال کشور را دارند می خواهند در کنار لذت بردن از طبیعت جنگل های راش از سایر جاذبه های دیدنی و طبیعی منطقه نیز دیدن کرده و لذت ببرند. همانطور که پیش تر نیز گفته شد دریاچه شورمست یکی از جاذبه های نزدیک به جنگل راش سنگده است و علاوه بر آن می توان به جاذبه هایی نظیر جنگل ارفع ده و سایت ستاره نگری آلاشت نیز اشاره نمود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی هتل میزبان بابلسر 4 ستاره
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر