لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گورستان سفیدچاه بهشهر
گورستان سفیدچاه بهشهر

گورستان سفیدچاه بهشهر

استان پهناور مازندران مملو از جاذبه های متنوع و دیدنی است، جاذبه هایی که سلیقه هر گردشگری را در بر میگرد. از تله کابین های هیجان انگیزی که بر فراز جنگل های سرسبز به حرکت درامده اند تا طبیعت بکر و خوش آب و هوا و دریای سخاوتمندش همگی جذابیت این استان سرسبز را به سر حد کمال رسانده اند. در میان این همه مکان های گردشگری و دیدنی، قسمت هایی بیشتر شهرت دارند و در این استان زیبا خودنمایی می کنند، یکی از این جاذبه های پر رمز و راز که همیشه سوال هایی در ذهن همگان ایجاد کرده است، گورستان معروف سفید چاه بهشهر می باشد، گورستانی که نه تنها شباهتی به دیگر گورستان های سرزمینمان ندارد، بلکه از گذشته تاکنون افسانه های گوناگونی را به دوش کشیده است. ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعات سودمندی پیرامون این قبرستان اسرار آمیز به شما خوانندگان عزیز بدهیم، اگر شما دوستان گرامی کنجکاو شده اید که خود قدم به این منطقه اعجاب برانگیز بگذارید، می توانید با رزرو بهترین هتل های ساری از طریق سایت ایران هتل آنلاین که یکی از این هتل ها هتل(بادله ساری)می باشد و یا رزرو هتل در بهشهر که یکی از درجه یک ترین هتل هایی که آماده خدمت رسانی می باشد، هتل مروارید صدرا بهشهر است، سفر خاطره انگیزی را آغاز کنید.

قدمت گورستان: گورستان پر رمزو راز و قدیمی سفید چاه قدمتی طولانی دارد، قدمتی که به دوره تیموریان بر می گرد واین خود گواهی برای قدیمی بودن شهر بهشهر نیز می باشد این گورستان اولین قبرستان مسلمانان نیز به شمار می رود که همین موضوع بر اهمیت این اثر تاریخی ارزشمند نیز می افزاید و همین اهمیت باعث شده است که گورستان سفید چاه به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت آثار ملی ایران برسد.
گورستان سفیدچاه بهشهر

تاریخچه ی گورستان سفید چاه بهشهر: گورستان سفید چاه که نام دیگرش گورستان سپید می باشد در استان مازندران و درشهرستان بهشهر در روستای سفید چاه قرار گرفته است و تمام مردمان سفید چاه و حتی آبادی های دیگر هرکدام افسانه های گوناگونی از این قبرستان نقل می کنند و کسی در آن منطقه نیست که این گورستان را نشناسد ویا داستان های اسرارآمیزش را نشنیده باشد و آرزوی تمام مردمان آن دیار و دیگر آبادی های آن منطقه این است که پس از مرگ در این گورستان معروف دفن شوند. این سوال در ذهن هر شخصی به وجود می آید که دلیل شهرت این گورستان برای چیست؟ باید بگوییم که چند دلیل باعث اسرار امیز شدن و شهرت این منطقه شده است.
گورستان سفیدچاه بهشهر
اولین نکته، وجود اشکال متفاوت و نوشته هایی است که بر روی سنگ های قبرستان نقش بسته است، نقش هایی که هرکدام بیانگرپیامی در مورد شخصی که در آن قطعه دفن شده است می باشد، این اشکال و نوشته هایی که گاها با خطی خوانا و صحیح هم نوشته نشده اند، حاوی اطلاعاتی در مورد شغل، پیشه وشیوه زندگی متوفی می باشد، هرکدام از نقوشی که بر پیکره این سنگ ها تراشیده شده اند بیانگر یکی از خلقیات آن شخص می باشد نقش هایی از قبیل خورشید که بیانگر سخاوتمندی و بخشندگی می باشد یا نقش شتر و خرگوش و انواع و اقسام گیاهان و گل ها که مطمئنا همه انها به عنوان کد و رمزی برای بیان پیام خاصی به کار رفته اند وتمام این نقوش بیانگر تاریخچه بسیار قدیمی این منطقه می باشد. این گورستان بسیار قدیمی بوده است و تمام افراد آن منطقه از گذشته های بسیار دور مرده های خود را در این منطقه دفن می کرده اند.
گورستان سفیدچاه بهشهر

درباره ی تاریخچه کهن این قبرستان باید گفت که پیکر فرزندان امامان معصوم هم در این قبرستان دفن شده است و قدمت امامزاده ای که در این قبرستان وجود دارد به 840 سال قبل بر می گردد. همچنین قبر حاکم شمال نیز که به ملک بادله مشهور بوده است در این گورستان قدیمی قرار دارد. نقش های به کار رفته بر روی سنگ های قبرستان همگی بیانگر تاریخچه بسیار دور گورستان یعنی قرن نهم هجری می باشد، همچنین قدمی ترین سنگ قبر صندوقی که به 896 سال قبل بر می گردد و نوعی سنگ قبر مرسوم در آن زمان بوده است در این گورستان قابل مشاهده است.
گورستان سفیدچاه بهشهر
ویژگی های منحصر به فرد گورستان: از ویژگی های منحصر به فرد این قبرستان می توان به نوع خاک متفاوتش اشاره کرد که همین خاک سفید رنگ و متفاوت سر منشاء افسانه های نقل شده از این گورستان می باشد. مردمان این منطقه معتقدند که خاک سفید این منطقه باعث شده است که جسد بعد از گذشتن سال های متمادی همچنان سالم بماند و این خاک سفید باعث پوسیده نشدن جنازه هایشان می باشد و همین موضوع است که باعث شده ساکنان ان منطقه و منطقه های هم جوار برای دفن مرده هایشان در این منطقه اصرار ورزند. سنگ قبرهای این گورستان همگی در یک اندازه و با فاصله بسیار کم از هم قرار گرفته اند که همین موضوع باعث یک هماهنگی و زیبایی خاصی دراین قبرستان شده است سنگ هایی که رنگ همه انها خاکستری یک دست ویا زرد می باشد و نوع سنگ قبرها به خوبی بیانگر معماری ایرانی اسلامی آن زمان می باشد و همین معماری اسلامی باعث شده که باستان شناسان به این موضوع پی ببرند که این منطقه، گورستانی مختص مسلمانان بوده است
گورستان سفیدچاه بهشهر

نقوش حک شده سنگ قبرها: نقش هایی که بر روی این سنگ ها تراشیده شده است بسیار متنوع و گاها عجیب است نقش های هندسی و حاشیه هایی دور تا دورسنگ قبر با نوشته هایی متعدد که هم بیانگر معماری آن زمان بوده است هم بیانگر اطلاعاتی پیرامون شخص فوت شده بوده است. این اشکال متعدد از قبیل: شمشیر، قیچی، سپر که همگی بیانگر جنگ و جنگاوری می باشد، آیینه ونقوش هندسی از قبیل: دایره، لوزی، مثلث بر روی این سنگ ها به کار رفته است.همچنین شکل های حیوانات و طبیعت خداوند از قبیل خوشید، درخت سرو که به نوعی نماد جاودانگی می باشد هم بر روی این سنگ ها دیده می شود.
گورستان سفیدچاه بهشهر

نکته ی مهم و قابل اهمیت این گورستان برای مردم روستا همین سالم ماندن جسدهایشان می باشد که همین موضوع باعث شده است که پژوهشگران در فکر فرو روند و آزمایش ها وتحقیقات فراوانی را در این منطقه انجام دهند، فارغ از تمام افسانه های محلی این منطقه دلیلی که باعث سالم ماندن اجساد این منطقه می باشد و پژوهشگران بعد از تحقیقات بسیار به آن رسیده اند، وجود آهک فراوانی است که در خاک این گورستان وجود دارد است و همین موضوع باعث سالم ماندن اجساد، پس از سال ها شده است.

مقایسه هتل سالاردره ساری و هتل 4 ستاره میزبان بابلسر
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر