لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد ظهیریه تبریز
مسجد ظهیریه تبریز

مسجد ظهیریه تبریز

شهر تبریز به جهت دارا بودن پیشینه ای طولانی و حضور حاکمان ادوار مختلف در این سرزمین، دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است. از آنجا که ابنیه های تاریخی شهر تبریز بازتابی از سبک معماری اصیل ایرانی و نیز اسلامی هستند، همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته اند. یکی از این بناها مسجد ظهیریه تبریز می باشد که در جهت غربی بقعه سید حمزه و در همجواری خیابان ثقه الاسلام تبریز واقع شده است. بنای مذکور که یک بنای مستطیل شکل است، متعلق به دوران صفویه بوده و تاریخ ساخت آن را 1087 ه.ق عنوان نموده اند. گنبدخانه بسیار زیبا، تزئینات الوانِ کاشیکاری داخلی و ازاره ها و طاق های مرمرین محراب که با مهارت بسیار به نمایش در آمده اند ازجمله ویژگی های حائز اهمیت این بنا به شمار می آیند که گردشگران را به سوی خود فرا می خوانند. با رزرو هتل های تبریز، همچون هتل پارس ائل گلی علاوه بر تجربه اقامتی آسوده می توانید از جاذبه های تاریخی این شهر دیدن کرده و لحظات خاطره انگیزی را تجربه نمایید.

معرفی مسجد ظهیریه تبریز

بانی مسجد ظهیریه تبریز که در گذشته به «قزللو مسجد» معروف بوده است، شخصی به نام ظهیر الدین بوده که عنوان پسر وزیر آذربایجان به نام صدر الدین را داشته است. لازم به ذکر است ساخت ملحقات این مسجد نیز که شامل دارالشفاء، شبستان و مدرسه است نیز به آن نسبت داده اند. ظهیر الدین مدرسه و بقعه سید حمزه را مرمت نموده و مسجد ظهیریه را در سال 1087 ه.ق احداث نموده است. بنای مذکور دارای وقفنامه بوده و در عصر ناصر الدین شاه (به تاریخ1297 ه.ق ) نیز مرمت گردیده است.

مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز
ادامه مطلب

ویژگی ها و معماری مسجد

گفته شده مسجد ظهیریه تبریز یک مسجد بدون ستون بوده و دارای ابعاد 8*20 متراست. این بنای مستطیل شکل دارای تزئینات و نوشته ها یا کتیبه های زیبا در سقف بوده است. فضای مسجد به وسیله یک گنبد بزرگ که دارای قطر هشت متری است و نیز دو گنبد کوچک تر در جهت های شمال و جنوب، توسط دو طاق مسقف گردیده است. چندین رواق و اتاق، در اطراف گنبدخانه مسجد قرار گرفته اند. مسجد دارای دو درگاه بوده که آن را به صحن روباز بقعه سید حمزه و نیز خیابان ثقه الاسلام وصل می نماید. ازاره های زیبای مرمرین خوش رنگ دور تا دور مسجد ظهیریه را در بر گرفته اند. این ازاره ها دارای ارتفاع 105 سانتی متر هستند و در قسمت بالای آن ها، کتیبه هایی به خط ثلث و از سوره مبارکه اسراء به صورت برجسته وجود دارد.
مسجد ظهیریه تبریز
در جهت شمالی و ورودی بزرگ مسجد ظهیریه، سنگ قبر شخصی به نام «ملا محمد باقر تبریزی» که متولی بقعه سید حمزه می باشد، قرار گرفته است. تاریخ وفات شخص مذکور 1188 ه.ق بوده و در زیر این سنگ قبر به خاک سپرده شده است. نقش مایه های ترنج، اسلیمی، ختایی و نیز کتیبه های قرآنی که متعلق به دوران اولیه ساخت بنا هستند، در قسمت طاق های مرمرین محراب و پستوهای کوچک مجاور ِدرب ورودی مشاهده می شود. در دو جهت بالای طاق مرمری محراب مسجد، در درون یک ترنج که دارای قاب مربع شکل می باشد، آیه 115 سوره بقره، در میان این دو گوشه نیز قسمت انتهایی آیه 125 سوره مذکور، در جهت غربی طاق آیه 144 و در جهت شرقی نیز آیه های 148 و 149 سوره بقره به خط ثلث و به طریق برجسته کاری انجام شده است. شایان به ذکر است که در دیگر طاق های مسجد نیز کتیبه های قرآنی نقر شده اند.
فضای داخلی گنبد بزرگ مسجد ظهیریه با اسماء، جلاله، آیات و نقوش مایه های تزئینی رایج در هنر اسلامی مزین گردیده است که زیبایی چشمگیری را به آن بخشیده اند. تمامی بخش های سقف مسجد در گذشته با کتیبه ها و نقوش مزین شده اند. این تزئینات در طی عملیات مرمتی سال های 1334-1333 توسط رنگ های نامتناسبی پوشیده شده اند. کتیبه سردر مسجد که در خیابان ثقه الاسلام واقع شده، در گذشته به صورت مرمرین بوده است. در این کتیبه به بانی بنا اشاره شده و تاریخ ساخت مسجد و همچنین تاریخ مرمت بقعه سید حمزه عنوان شده است. این کتیبه در زمان مرمت های بعدی به جهت شرقی دهلیز ورودی انتقال یافته و کتیبه کاشی کاری ساده ای جایگزین آن گردیده است. این کتیبه آیه 18 سوره توبه می باشد، که با خط ثلث به رنگ سفید بر روی زمینه آبی رنگ نگاشته شده است.
مسجد ظهیریه تبریز

گفته شده که کتیبه مذکور، شخصی به نام میرزا محمد ابراهیم وزیر را به عنوان بانی معرفی نموده و تاریخ احداث و نیز مرمت مسجد را عشر تاسع بعد الالف یعنی 1087 ه.ق ذکر نموده است. میرزا محمد ابراهیم نیز در جوار قبر سید حمزه مدفون شده است. همچنین وجه تسمیه قبلی مسجد یعنی قزللو مسجد، می تواند به جهت مذهب بودن تمامی بخش های آن یعنی طاق ها، رواق ها و ازاره ها بوده باشد. مسجد ظهیریه تبریز دارای شماره ثبت ملی 881 است.

کلام آخر

تبریز به عنوان یکی از شهرهای زیبا و پرمتقاضی درمیان گردشگران، جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که چشم هر بیننده ای را به خود میخکوب خواهد کرد. یکی از جاهای تاریخی و ارزشمند این شهر که در سال های اخیر توجه کمتری به آن شده است مسجد ظهیریه تبریز می باشد که تاریخچه آن به دوران صفویه بازمی گردد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر