لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار زنگیان مازندران، کشفی در میان خفاش ها
غار زنگیان مازندران، کشفی در میان خفاش ها

غار زنگیان مازندران، کشفی در میان خفاش ها

چند هزار سال قبل آن زمانی که اجدادمان هنوز راه و رسم ساختن خانه را نیاموخته بودند این کوه های استوار بودند که با دلرحمی تمام انسان ها را دل دل خود جای می دادند. حفره ها و غارهایی که تا سال های سال محل زندگی و آسایش انسان ها بود و گاه دیواره شان تنها مونس رویاهای یک انسان. حالا که سال ها گذشته، آدم ها بر روی زمین های صاف و هموار در شهرها و روستا انواع و اقسام خانه ها را می سازند اما گاهی هم سری به حفره های قلب یک کوه می زنند اما این بار نه برای پناه گرفتن بلکه برای کشف کردن و دیدن زیبایی هایی که گاه از اعماق میلیون ها سال قبل زمانی که هیچ انسانی بر روی کره خاکی نبود به یادگار مانده اند.

زیبایی هایی خفته در تاریکی، که گاه آنقدر اسرارآمیز هستند که سال های سال نظر آدم ها را به سوی خود جلب می کنند. در میان غارهای پرشمار کشورمان این بار عازم غاری هستیم کمتر شناخته شده در دل طبیعتی بی نظیر و استثنایی که حلاوت و سرسبزی اش کام هر بیننده ای را شیرین می کند. غار زنگیان در سوادکوه مازندران مقصد این باره ماست، رازی خفته در یک بهشت که حتما شما را هم شیفته خود خواهد کرد، اگر به دنبال آدرس غار زنگیان و اینکه اصلا این غار زنگیان کجاست، هستید حتما با ما همسفر شوید. اگر هم قصد اقامت در استان مازندران و یا رزرو هتل های ساری را داشتید این کار را به ما بسپارید و در سفر به این مقصد استثنایی ما را همراهی کنید.
1683368319 373 غار زنگیان مازندران، کشفی در میان خفاش ها

سوادکوه
آهسته قدم بردارید، باور کنید اگر این بار سرعت را چاشنی لحظه هایتان بکنید چیز خاصی را بدست نمی آورید ولی قطعا یک چیز را از دست می دهید، زیبایی محض! اصلا چشم هایتان را ببندید و یک لحظه فقط و فقط به کوه ها و تپه های فکر کنید که گاه کنار هم و گاه آشفته، تا دوردست ها آرمیده اند. یال های سرسبزشان با اندکی سفیدی نزدیک به قله آمیخته شده و در آن میان نسیمی دلپذیر هر از چندگاهی خودش را به سر و صورتتان می کوبد تا حضورش را یاد آوری کند. چمنی سرسبز آهسته روی زمین فرش گسترانده و خرامان خرامان دلبری می کند. یک مسیر از همان دوردست ها پیداست که سینه کوه ها را شکافته و گویی مقصدی مشخص دارد. گاهی قله ها خودشان را به بالای ابرها رسانده اند و با کنجکاوی مشغول سرکشی در کار ابرها هستند. کوه ها اما گاهی دلشان برای کنجکاوی مان سوخته، راه حفره ها و غارها را نشانمان می دهند که سر از کارشان درآوریم و معجزه را به چشم ببینیم. گاهی پای یکی از همین کوه ها و تپه ها آن طرف صخره ها، به دریاچه ای مست می رسد که اصلا به طرز دیوانه واری زیباست با آن آرامش مثال زدنی و آن همه زیبایی و وقار. همین که چشم بچرخانید می رسید به جنگل هایی که بوی افرا، ممرز، توسکا و گاهی عطر زالزالک، ازگیل، تمشک و … سرمستتان می کند.
غار زنگیان
قد کشیده اند انگار زلف سبزشان به زلف طلایی خورشید گره خورده و نور را به بازی گرفته اند و شما انگار به کوتاهی دست هایتان پی می برید. یک جاده اینجا وسط این جنگل میل به رفتن و گم شدن را زنده می کند. کمی بیشتر که سرک بکشید صدای کوبش آب گوش هایتان را مجذوب می کند و ناگهان چشمتان به جمال آبشاری روشن می شود که از بالا بالاها شیرجه زده روی تن کوه سر میخورد و آنقدر خودش را در دل کوه جا کرده که رد حضورش بر تن کوه پیداست. دوست دارید چه چیز دیگری را در رویایتان تصور کنید؟ رودخانه ای سرکش و زیبا؟ گله اسب های وحشی؟ آفتابی که دلبرانه می تابد؟ کلبه های چوبی که تک و تنها یک گوشه در دل جنگل یا نوک یک کوه آرمیده اند؟ روستاهای خیال انگیز که از پس مه در دل کوه یکدفعه پیدایشان می شود؟ اصلا دوست دارید سر از یک قلعه تاریخی دربیاورید آن هم در افسون یک جنگل پوشیده در مه یا حتی روی یک پل بلند بالا میان زمین و آسمان از یک کوه به سمت دیگری میان بر بزنید؟
غار زنگیان
می بینید، دست تان باز باز است و می توانید هر چه زیبنده یک رویاست تصور کنید، نفسی عمیق بکشید و عطر زندگی را اینجا درست در سوادکوه مازندران احساس کنید. سوادکوه آنقدر زیباست که باید آهسته آهسته تمام آن را مزه کنید. از دریاچه شور مست گرفته تا سد لفور، از پل ورسک گرفته تا قلعه حسن پور، از آبشار گزو تا جنگل های اوریم، از جنگل های هلی دار تا ارفع کوه، از اسپهبد خورشید گرفته تا غار زنگیان، به هر سمت و سویی که متمایل شوید حاصلش خلق یک روز استثنایی است. مقصدی بی نقص و معجونی خوشگوار از آب وهوای استثنایی، طبیعت بکر و دل انگیز، تنوع و جذابیت و آثار تاریخی فراوان که حالا حالاها شما را اسیر این دیار زیبا و تاریخی خواهد کرد. گوشه گوشه سوادکوه بوی زندگی می دهد و تاریخ. در میان شگفتی های بی شمار سوادکوه، این بهشت استثنایی، این بار هوس شکافتن کوه ها و چالش کشف یک غار ما را به این دیار زیبا کشانده، پس سینه کش کوه را در پیش گرفته و عازم غاری می شویم که به زنگیان شهره است.
غار زنگیان
غار زنگیان
پیدا کردن یک مقصد متفاوت برای آغاز سفر یک کار کاملا هوشمندانه است و ذوق سفر کردن را چندین برابر می کند. خصوصا اگر این مقصد ناشناخته آمیخته با طعم کشف کردن و گذر از پستی بلندی ها باشد. حالا که عازم غار زنگیان هستیم راه مازنداران را در پیش گرفته خودمان به مرزهای شهرستان سواد کوه می رسانیم.
از هر سمتی که حرکت می کنید باید خودتان را به شهر زیرآب برسانید. روبروی پلیس راه، جاده ای فرعی قرار دارد که با نام جاده آلاشت شناخته می شود و دانشگاه آزاد منطقه در همان ابتدای جاده پیداست. مسیر سرسبز و دلرباست. در طول این مسیر فرعی از روستایی به نام لله بند عبور می کنید، اگر قصد خرید تنقلات را دارید بهتر است در همین روستا کار را تمام کنید. لله بند را هم با اهالی مهربانش ترک می کنیم و مسیر را ادامه می دهیم.
غار زنگیان
بعد از روستا سر و کله یک دوراهی پیدا می شود که یکی به آلاشت و دیگری به شش رودبار و دراسله می رسد. دوراهی سمت چپ ما را شش رودبار و دراسله می رساند. بهتر است این نکته را از همان ابتدا به خاطر داشته باشید که اگر برای اولین بار و به صورت انفرادی به این منطقه سفر می کنید حتما از یک بلدراه خبره یا یکی از افراد محلی کمک بگیرید. کم کم شکل و شمایل کوهستانی جاده هویداتر می شود و پیچ و خم های جاده واضح تر. یکی دو روستای کوچک و سرسبز را هم پشت سر می گذاریم.
غار زنگیان
از دوراهی شش رودبار و دراسله بعد از روستای لله بند هفت کیلومتری که پشت سر بگذارید به یک جاده خاکی می رسید. حالا دیگر وقت دل کندن از وسیله نقلیه تان است. ماشین را در محل مناسبی پارک کرده، کوله بارتان را بردارید و حواستان باشد کفش مناسبی را به پا کنید. جاده پیش رو بکر و جذاب به نظر می رسد و شاید اگر خوب به میانه کوه ها و صخره ها نگاه کنید، دهانه ورودی غار را هم ببینید. جاده باریک و خاکی پیش رو را در پیش گرفته و با عبور از یک پل کوچک پیاده رویمان را آغاز می کنیم. تاسیسات آب معدنی این منطقه نشانه ای است که اغلب طبیعت گردان به خوبی می شناسند، بنابراین اگر چشمتان به این تاسیسات افتاد راه را درست رفته اید. مسیر کوهنوردی هم به خودی خود جذاب است. نمیدانم در چه فصلی عازم این غارنوردی شده اید. اگر در فصل تابستان باشد هوای مطبوع و سرسبزی دل انگیز کوهستان دلتان را خواهد برد و اگر زمستان باشد سفیدی یکدست خفته در مه غافلگیرتان خواهد کرد.
غار زنگیان
پاییز و بهار هم که جادوی طبیعت هستند و کوهستان را رویایی می کنند. مسیر کوهنوردی آنقدرها هم ساده نیست اما با کمی دقت در مسیریابی خودتان را در دهانه غار می بینید. دهانه ای که انگار خودش را در میان انبوه صخره ها با آن ظاهر ساده اش از دید پنهان کرده است. با دیدن ورودی غار حس کنجکاوی هر بیننده ای تحریک می شود تا سر از کار این راز خفته در دل کوه دربیاورد. بخصوص اگر بداند روزگاری این غار کاربرد زندان هم داشته آن هم در زمان حکومت مغول ها!
غار زنگیان
همین که وارد غار می شوید و چشمتان کمی به تاریکی عادت می کند برگردید و از دهانه غار نگاهی به نمای بیرونی کوهستان بیاندازید، تنها یک کلمه از پس این همه زیبایی برمی آید، شگفت انگیز! به دورن غار که بروید بازهم سر و کله دوراهی پیدا می شود. مسیری که در سمت چپ قرار دارد به یک تالار بن بست منتهی می شود که برای کسانی که قصد پیش روی بیشتر در غار را ندارند انتهای مسیر است، سری به تالار زده و سپس مسیر سمت راست را برای آغاز اکتشافمان در پیش می گیریم. مسیر شیب دار و روبه بالاست. حالا تقریبا غار نوردی مان آغاز می شود و حتما اگر قصد پیمایش مسیر سمت راست را داشتید حتما به همراه یک تیم عازم غار زنگیان شوید.
غار زنگیان
سمت راست پر از فراز و فرود است و گاه مسیر پیش رو آنقدر کوتاه و باریک می شود که لذت حرکت پامرغی را حس خواهید کرد، شاید گاهی کارتان به سینه خیز رفتن نیز بکشد اما در نهایت مطمئن باشید این سختی ها ارزشش را دارد. حرکت در مسیر روبه بالا کمی سخت و نفس گیر است اما در همین میان گاهی چشمتان به جمال چند خفاش هم روشن می شود. اینجا محل اقامت خفاش هایی است که همین چند سال قبل تعدادشان چند برابر بود.
غار زنگیان
همیشه مسیر رو با بالا نیست حواستان باشد که گاهی زیر پایتان به سبب حضور یک چاه خالی می شود در نخستین اکتشاف این غار یک هموطن جان خود را در یکی از همین چاه ها از دست داد. عبور از این موانع حتما با همراهی سایر اعضا تیم و به همراه داشتن ابزار ایمن میسر است. در طی همین مسیر نیمه سنگین چشمتان به جمال چکیده ها و چکنده ها یا همان استلاگتیت ها و استلاگمیت ها روشن می شود که طی میلیون ها سال با حوصله تمام شکل گرفته اند و گاه آنقدر زیبا هستند که چشم ها را مسحور می کنند.
غار زنگیان
چکه کردن آب مخلوط با آهک آن هم از سقف غار این شگفتی های زیبا را خلق کرده است. در وصف اهمیت این شگفتی ها همین بس که پای دزدها هم به این غار رسیده و گاه در کمال ناباوری برخی از این یادگاری های چند میلیون ساله را برای فروش از غار خارج کرده اند!
غار زنگیان
دالان ها یکی پس از دیگری در طول مسیر منتظر شما هستند و هر کدام شکل و شمایل خاص خود را دارند با تزئیناتی از انواع کریستال های چشم نواز و خیره کننده و گاه پیدا شدن یک حوضچه آبرفتی. چیزی در حدود یک کیلومتر از این غار کشف و پیمایش شده است اما انتهای غار به علت ریزش مسدود شده و امکان پیش روی بیشتر وجود ندارد. برخی معتقدند این غار چند کیلومتری طول داشته و در انتها به یک غار دیگر منتهی می شود.
اینجا در دل زمین شاید کشف نور بسیار باارزش به نظر می رسد چرا که نور ما را با زیبایی هایی اینچنین شگرف در دل کوه ها جایی در اعماق زمین پیوند می دهد. تماشای زیبایی های غار تمامی ندارد اما حواستان به مسیر بازگشت هم باشد تا سفرتان بدون خطر و با لذت تمام پایان یابد.
غار زنگیان
جاذبه های نزدیک غار زنگیان
خیالتان از بابت طبیعت زیبای منطقه راحت باشد چرا که یک مقصد ایده آل برای طبیعت گردی است. از یک سو کوه ها به ارات بن روستایی زیبا با دشت هایی چشم نواز منتهی می شود و از سویی دیگر به روستای زنگیان. از همین بالا ارتفاعات چشم نوار ارفه کوه کاملا پیداست. اگر قصد گشت و گذار بیشتر را داشته باشید می توانید سری به آبشار زیبای دراسله زیرآب بزنید و یا حتی به آبشار خاطه انگیز و هیجان انگیز گزو بروید. پارک جنگلی جوارم هم یک مقصد ایده آل دیگر است که با لذت اقامت در کلبه ی جنگلی جوارم آن هم در دل جنگل همراه است. اگر هم قصد دارید چند روزی را در این منطقه سپری کنید که گزینه های بی شماری پیش روی شماست.
غار زنگیان
اقامت در مازندران
قصد سفر به هر گوشه از این استان زیبا را که داشته باشید حتما برنده اید. مازندران سرزمین شگفتی های بی شمار و متنوعی است که برای هر گردشگری با هر مقصودی جذاب است. قصد اقامت در هر شهر و دیاری را که داشته باشید کافی است سری به ایران هتل آنلاین زده و از لیست هتل ها و متل ها یکی را به دلخواه به صورت آنلاین رزرو کرده و فقط از سفر و اقامتتان لذت ببرید. از هتل های چند ستاره گرفته تا متل هایی خفته در دل جنگل های بکر همانند متل جوارم شیرگاه انتخابهای پیش رو شماست. کافی است کوله بارتان را بردارید و خود را به ناشناخته های مازندران برسانید تا لذت سفر کردن را درک کنید.

آبشار آب پری رویان نور
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر