لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی بیرجند با عکس و آدرس
جاهای دیدنی بیرجند با عکس و آدرس

جاهای دیدنی بیرجند با عکس و آدرس

در تمام نقاط کشور ایران نشانه هایی از قدمت و فرهنگ کهن را به خوبی می توان مشاهده کرد. نشانه هایی که همگی گواه بر قدمت چند هزار ساله سرزمین ایران میدهد، یکی از شهرهایی که به خوبی و به تعداد فراوانی این نشانه ها در آن یافت می شود، شهر کویری و زیبای بیرجند می باشد که در قلب خراسان جنوبی قرار دارد. شهری با جاذبه ها، فرهنگ ها و آداب و رسوم های خاص و متنوع که مانند ستاره ای درخشان در دل شب های کویری خراسان جنوبی میدرخشد. اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری این شهر آنقدر زیاد می باشد که حیف است تمام و کمال از این مکان ها دیدن نکرد و از هنر معماری کهن و اصیل ایرانی لذت نبرد، چه بهتر که برای اقامت در این شهر جذاب حداقل یک هفته مهمان مردمان سخاوتمند این شهر بود و با رزرو بهترین هتل ها از طریق سایت ایران هتل آنلاین، حتی قبل از شروع سفر، دغدغه ی اقامت خود را برطرف نمایید. شما می توانید یکی از بهترین هتل های بیرجند، برای مثال: هتل سپهر و یا هتل کوهستان بیرجند که آماده خدمت رسانی به گردشگران و مسافران است را انتخاب نمایید و سفر خاطره انگیزی را آغاز کنید.
ارگ بهارستان: از آنجایی که بیرجند یک شهر تاریخی و قدیمی به شمار می رود، پس اولین اثر تاریخی که در این شهر به آن بر خواهیم خورد ارگ و قلعه های زیبا با معماری خاص است. ارگ بهارستان یا باغ زرشکی که جزء همین بناها به شمار می رود، در خیابان منتظری شهرستان بیرجند واقع شده است. قدمت این بنا به دوره پرشکوه افشاریه برمی گردد. بنایی که اتفاق ها و رویدادهای مهم تاریخی را به خود دیده است که یکی از این رویداد های مهم، پناهنده شدن لطفعلی خان زند در این ارگ می باشد. بنا در حصار درختان سربه فلک کشیده و گل ها و گیاهان رنگارنگ قرار دارد که منظره ایی به غایت دلپذیر را به وجود آورده است. اهمیت این ارگ آنقدر زیاد می باشد که در سال 1379به ثبت آثار ملی ایران درآمده است.
آدرس: ایران، خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان منتظری، محدوده کوچه پست قدیم
آبشار گیوگ
آبشار گیوگ: یکی از ویژگی های منحصر به فرد بیرجند، وجود آبشارها و چشمه های متعدد در این شهر کویری است. یکی از این آبشارها گیوک می باشد و در منطقه ای که فراوانی گل و سبزی دیدی می شود، قرار گرفته است. آبشار گیوک نامش را از روستایی که در مجاورش قرار دارد و به همین نام می باشد، گرفته است. آبشار از دل کوه به پایین ریخته میشود و صحنه ای زیبا را به وجود آورده است و از برکت همین آبشار زیبا، باغات بسیاری از جمل زرشک ، توت، انگور، بادام و زردآلو رشد کرده اند و مردم آن منطقه از همین میوه های خوشمزه کسب درآمد می کنند.
آدرس:این آبشار از ابتدای جاده بیرجند به خوسف و در کنار شهرک صنعتی ، مسیری فرعی به سمت جنوب واقع شده که پس از گذشتن از روستاهای دهنو ، زینی و نوکند ، به گیوک منتهی می شود .
آبشار چهارده
آبشار چهارده: یکی دیگر از آبشار های بیرجند که تبدیل به جاذبه گردشگری این شهر شده است، آبشار چهارده می باشد نکته مهم در مورد این آبشار ارتفاع آن می باشد که به هفت متر می رسد آبشار در روستای چهارده با خانه های سنتی و زیبا که همگی با سنگ ساخته شده اند قرار دارد.
آدرس: در پنج کيلومتری جنوب شهر بيرجند واقع شده است و از انتهای خيابان غفاری و پس از گذشتن از يک مجتمع دانشگاهی، قابل دسترسی است.
بند دره
بند دره: فراوانی نعمت مایه حیات در این شهر تمامی ندارد، وجود بند دره در این شهر گواه همین موضوع است. این سد پرآب که در اواخر دوره زندیه احداث شده است در انحصار کوهستان های آن منطقه می باشد و این مایه حیات با سخاوتمندی که دارد هم از دره بالا وهم دره پایین عبور میکند و شهرت نامش به بند دره هم همین موضوع می باشد. بند دره حدود یک قرن پیش به فرمان امیر شوکت الملک پی ریزی شده است و طولی نکشیده که تبدیل به بزرگ ترین و تاریخی ترین بند بیرجند شده است. این سد مهم و قدیمی هم در سال 1381در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.
آدرس: این بند یا سد در ۵ کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران واقع است.
باغ امیر آباد
باغ امیر آباد: به برکت وجود همین سد ها و آبشار ها در دل کویر، باغ و بوستان های متعددی در این منطقه رشد کرده است، باغ امیرآباد با ساختمان قدیمی که تزیینات و کنده کاری های قدیمی که بر پیکره آن نقش بسته بیانگر هنر معماری اصیل ایرانی می باشد در 5کیلومتری غرب بیرجند خودنمایی می کند باغی که انواع درختان کاج در آن منظره ای دل انگیزی را به وجود آورده است. قدمت این باغ سرسبز هم به دوره قاجار پیوند خورده است.
آدرس: باغ امیراباد واقع در روستای امیرآباد، در غرب شهر بیرجند و در فاصله 5 کیلومتری جاده خوسف-بیرجند واقع شده است.
مدرسه شوکتیه
مدرسه شوکتیه: هرجا که اصالت و تمدن باشد فرهنگ نیز وجود دارد و مدرسه شوکتیه گواه همین سخن می باشد. وجود این مدرسه نشان دهنده میزان اهمیتی است که گذشتگان ما به تربیت و آموزش داده اند. این اثر تاریخی که کارکرد های متعددی داشته، ابتدا با نام حسینیه شوکتیه و به فرمان محمد ابراهیم خان علم احداث شده است و بعد از تجربه آموزش دارالفنون و رشدیه تبریز، شیوه آموزش جدید نیز در این بنا اغاز به کار کرده است.
آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، میدان شهدا، خیابان شهید منتظری
باغ اکبریه
باغ اکبریه: باغی با درختان با صلابت و سر سبز که داری ساختمانی با نقش و نگار های منحصر به فرد که در خیابان اکبریه و در روستای اکبریه واقع شده است، اکنون شهرت بسیاری دارد که برای مردمان آن منطقه بسیار پر فایده بوده است که یکی از این مزیت ها، تبدیل شدن عمارت این باغ به دانشکده هنر و کتابخانه می باشد. این بنای متعلق به دوره قاجار در سال1378به ثبت آثار ملی رسیده است.
آدرس: شهر بیرجند، میدان مادر، بلوار معلم

ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی: یکی دیگر از ارگ های این شهر فرهنگی با عمارت بسیار مجلل که هنر دست هنرمندان ایرانی می باشد عمارت کلاه فرنگی است که البته به نام های دیگری ازجمله: ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس که به معنای واقعی همانند عروسی زیبا در بیرجند میدرخشد و همچنین با نام ارگ سرکار مشهور شده است. صاحب اصلی این عمارت که سرآمد تمام ارگ های بیرجند می باشد، امیر علم خزیمه بوده که ارگ را به فرماندارآن زمان بیرجند بخشیده است. این بنای سفید رنگ شش ضلعی که زمانی یکی از مکان های سیاسی و به عنوان مقر حکومت دوره زندیه بوده، باقی مانده است.
آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان مطهری، استانداری
بازار سنتی بیرجند
بازار سنتی بیرجند: بیرجند هم از داشتن بازار های سنتی با معماری خاص قدیمی بی نصیب نمانده است و این شهر دارای بازاری با کوچه های باریک و سقف بسیار بلند و آجر های قدیمی می باشد این بازار کاروانسرای بسیار بزرگی را هم در خود جای داده است، کاروانسرایی با قدمتی 300 ساله. این بازار قدیمی در گذشته ی دور مرکزی برای مبادله .کالاهای افغانستانی، پاکستانی و هندی نیز بوده است.
آدرس: خراسان جنوبی – بیرجند سه راه اسدی ، خیابان جمهوری
باغ شوکت آباد

باغ شوکت آباد:یکی دیگر از باغ های معروف شهر کویری بیرجند، باغ شوکت آباد می باشد که درست در 10کیلوتری شرق بیرجند و در همسایگی زاهدان قرار دارد، مکانی که اکنون تبدیل به موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش شده است.

قله فورک: یکی دیگر از قلعه های قدیمی بیرجند قلعه فورک می باشد. قلعه بر بالای کوهی در روستایی به همین نام قرار دارد، این بنای مجلل از آن جهت دارای اهمیت است که بعد از قلعه الموت مهم ترین مقر حضور اسماعیلیان به شمار می رفته است. موادی که برای ساخت این اثر مهم تاریخی به کار رفته است، شامل خشت و گل می باشد که تمام قسمت هایی که یک قلعه سیاسی باید داشته باشد را دارا است، این قسمت ها عبارتند از: محل دیده بانی، منافذی برای پرتاب تیر و برج های متعدد که تعداد آن به عدد 8 می رسد می باشد، این قلعه در دوره زندیه احداث شده است.
آدرس: خراسان جنوبی- بیرجند- 10 کیلومتری شرق بیرجند- روستای شوکت آباد
برج چشمه مولید: این اثر تاریخی که نسبت به بقیه آثار، قدمتی طولانی تر دارد در دوره صفوی بنا شده است و جزء ارگ های مهم این منطقه به شمار می رود و در سال 1393 به ثبت آثار ملی رسیده است.
آدرس: رج چشمه مولید مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان بیرجند، روستای چشمه مولید واقع شده است و موليد ، روستایی است از دهستان المقورات بخش حومه شهرستان بيرجند که در 36 کیلومتری شمال بيرجند واقع است .
 باغ بهلگرد
باغ بهلگرد: این باغ با درختان متنوع و سرسبز که دارای عمارتی با اتاق های متعدد و ستون های مستحکم است در فاصله 30کیلومتری شرق بیرجند و در روستایی به همین نام قرار دارد. حوضچه ای درست روبری عمارت وجود دارد که جلوه ی این بنا را بیشتر کرده است و درها و پنجره های چوبی وآجر های قدیمی با کنده کاری های زیبا، مجموعه ایی شکیل و منحصر به فردی را به وجود آورده است.
آدرس: 30 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند، روستای بهلگرد
باغ وعمارت معصومیه
باغ وعمارت معصومیه: یکی دیگر از باغ ها و عمارت های بسیار چشم نواز بیرجند باغ و عمارت معصومیه است که در 5کیلومتری غرب بیرجند مشغول جلوگری می باشد. درست مقابل عمارت حوض بسیار بزرگی قرار دارد که طراحی و معماری بسیار زیبای ساختمان در آب این حوض منعکس می شود و منظره ای بسیار دیدنی را به وجود می آورد درختانی همیشه استوار باغ هم بر زیبایی این عمارت افزوده است. این هنر معماری مربوط به دوره پهلوی می باشد.
آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند
موزه پرنده گان بیرجند
موزه پرنده گان بیرجند: گونه های متعددی از جانوران و پرنده گان به دلیل آب و هوایی که مطابق میلشان می باشد در این شهر سکنی گزیده اند و همین امر باعث به وجود آمدن مجموعه ی عظیمی از پرندگان و جانوارای از قبیل: کرکس، شاهین، عقاب، وغیره…شده است که یکی از بزرگترین موزه های پرنده گان و جانوران را در این شهر تشکیل داده اند.
آدرس :بیرجند، خیابان معلم، میدان موزه، مجموعه باغ و عمارت اکبریه
باغ و عمارت رحیم آباد
باغ و عمارت رحیم آباد: عمارتی دو طبقه با پنجره هایی به رنگ های مختلف که با انعکاس نور خورشید بر این پنجره ها نمایی بسیار زیبا به وجود می آید.عمارت شامل اتاق های متعدد و تالارهای وسیع می باشد که در سال1315 ساخته شده است.
آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان پاسداران، پشت بوستان شهدای گمنام
موزه مردم شناسی بیرجند
موزه مردم شناسی بیرجند: اگر خواهان اطلاعاتی پیرامون فرهنگ مردم بیرجند می باشید، پس قدم به این موزه مردم شناسی بگذارید. موزه در عمارت اکبریه قرار دارد و با قرار گرفتن مجسمه ها و اشکال گوناگون در این بنا، به خوبی آداب و رسوم و فرهنگ مردم این بوم و دیار به تصویر کشیده شده است.
آدرس: طبقه همکف عمارت اکبریه در باغ اکبریه
جاهای دیدنی بیرجند
مسجد جامع هندوالان: این بنا که بسیار شکیل و باشکوه ساخته شده است، بیانگر فرهنگ مذهبی مردم این خطه از سرزمین ایران می باشد. مسجدی که در جای جای آن هنر معماری ایرانی قابل مشاهده است از شبستان مسجد گرفته تا صحن و محراب و گنبد خانه ی مسجد همگی با تزیینات معماری زیبای قدیمی مزین شده است منافذ باز گنبد که باعث انعکاس نور در فضای داخلی مسجد شده است، زیبایی این مسجد را به کمال رسانده است. قدمت مسجد بسیار قدیمی و به قرن هفتم بر میگردد.
آدرس: روستای هندوالان در ۷۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی واقع شده است.
بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، بدون شک یکی از زیباترین شهرهای شرقی ایران است. این شهر زیبا برخلاف تصور عموم مملو از باغ های سرسبز، آبشارهای زیبا و دره های خوش منظر است. بیرجند یکی از اصیل ترین شهرهای ایران نیز است. در این شهر عمارت ها تاریخی و بناهای فاخری قرار دارند که حتما نظر شما را جلب خواهند کرد.

اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی،شمالی، جنوبی
ادامه مطلب

اما آیا شما تاکنون به این شهر سفر کرده اید؟ شما از کدام یک از ابنیه ها و عمارت های تاریخی بیرجند بازدید کرده اید؟ آیا طعم عناب و یا قره قروت بیرجند را امتحان کرده اید؟ کدام یک از باغ ها و یا آبشارهای زیبای بیرجند بیشتر نظر شما را جلب کرده است؟

بناها و مناطق دیدنی بیرجند آنقدر زیاد می باشد که گنجاندن و معرفی همه ی آنها در یک مقاله امکان پذیر نمی باشد و به ناچار به نام بردن دیگر مکان های دیدنی این شهربا اصالت باید اکتفا کنیم، این مناطق عبارتند از: قلعه کل حسن صباح،مسجد امام جعفر صادق(ع)، باغ منظریه، یخدان رحیم آباد، سد ژرف، باغ و قلعه مود، روستای خراشاد، پارک جنگلی بیرجند و بند عمرشاه می باشد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وطندوست
وطندوست
8 ماه قبل

من بیرجند ماموریت کاری چند بار رفتم هیچ جای دیدنی هم نداره این چهار تا ساختمون خرابه هم چیز جذابی نیست خلاصه آدم دق میکنه توش حتی یه رستوران به درد بخور توش نیست یا یه پاساژی یا خیابون با کلاسی

حامد
حامد
7 ماه قبل
پاسخ به  وطندوست

ن داش حتما اشتباه رفتی

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر