لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی شهرکرد

جاهای دیدنی شهرکرد

 

کشور ایران با وجود چهار چهره مختلف از طبیعت در چهار فصل سال و تاریخ کهنی که دارد دارای جاهای دیدنی بسیاری می باشد. هر یک از شهرهای ایران دارای جاذبه هایی است که در جایگاه خود بسیار تماشایی است. برخی از این شهرها پرطرفدارتر و برخی دارای طرفداران کمتری هستند. در این میان مراکز استان ها همیشه پیشتازند و هر یک به نحوی گردشگران را به سمت خود جذب می کنند. از جمله اینها شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است.

شهرکرد مرتفع ترین مرکز استان ایران است به همین دلیل دارای لقب بام ایران می باشد، لقبی که در بین شهرها به فریدون کنار هم داده شده است. شهرکرد دارای بناهای تاریخی زیبایی است اما این طبیعت بی نظیر و اب و هوای معتدل آن است که موجب سرازیر شدن سیل عظیمی از گردشگران مخصوصا در فصل تابستان به این شهر شده است. در این مقاله سعی شده است جاهای دیدنی شهر کرد با عکس معرفی واین دیدنی های شهرکرد با آدرس ذکر شود.

از آنجا که شهرکرد مرکز یک استان بسیار سرسبز و زیباست و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند بدیهی است که دارای هتل های باشکوهی باشد. هتل هایی که هر یک دارای امکانات رفاهی قابل قبولی است به طوری که می تواند به راحتی رضایت مشتری را جلب کند. برای رزرو یکی از هتل های شهرکرد می توانید به سایت محبوب ایران هتل آنلاین مراجعه کنید و با بررسی هتل های مختلف یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو کنید.

از جمله این هتل ها هتل پارسیان شهرکرد است. هتلی چهار ستاره که در سال 1374 شمسی با نام هتل انقلاب کار خود را شروع کرد. این هتل که در سال 1394 بازسازی شد امروزه دارای 53 اتاق در سه طبقه می باشد. از جمله مزایای آن دسترسی اسان به مرکز شهر است.
کوه های شهرکرد
معرفی کلی

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری یکی از سرسبزترین شهرهای ایران است که دارای قدمتی دیرینه می باشد. قدمتی که طبق نظر باستان شناسان به حکومت ساسانیان و اشکانیان می رسد. شهرکرد در گذشته با نام دهکرد شناخته می شده که احتمالا دلیل آن حضور دامپروران، چوپانان و چادرنشینان در مناطق و چمنزارهای جنوبی بوده است چرا که در دوران پیش از اسلام، به تمام افراد چادرنشین و گله دار، «کرد» گفته می شد.
شهرکرد با جاذبه های طبیعی فراوان و چشم اندازهای خیره کننده و اب و هوایی معتدلی که دارد یکی از برترین ییلاق های ایران محسوب می شود. این شهر به قدری زیباست که برخی ان را به عنوان سوئیس ایران می شناسند. رودهاي خروشان و آبشارهاي زيبای اطراف شهرکرد دل هر بیننده ای را می رباید و این شهر را خواستنی تر می کند.
از طرفی بناهای تاریخی بسیار زیادی در گوشه و کنار این شهر وجود دارد که دقیقا مانند گنج های باارزشی گردشگران را به تماشای خود دعوت می کنند. از جمله این بناها مسجد جامع شهرکرد است که از قدیمی ترین بناهای تاریخی و مذهبی این شهر می باشد. در ادامه با این بنا و سایر بناها و نیز جاهای دیدنی شهرکرد مخصوصا جاهای دیدنی شهرکرد در تابستان بیشتر اشنا می شویم.

بناهای تاریخی

موزه باستان‌ شناسی
موزه باستان شناسی شهرکرد
موزه باستان‌ شناسی شهرکرد که با نام حمام پرهیزکار هم شناخته می شود در خیابان ولیعصر شمالی شهرکرد قرار دارد. این حمام که در دهه ۲۰ هجری شمسی احداث شده یکی از آخرین بناهایی است که در دوران پهلوی ساخته شده است.
خانواده آزاده این بنا را در دهه ۳۰ هجری شمسی وقف عام کرده و امروزه دارای کاربری موزه می باشد. از جمله اشیائ با ارزشی که در این موزه نگهداری می شود می توان به ابزارهای سنگی مربوط به دوران نوسنگی، مجسمه ‌های گلی با قدمت ۹۰۰ ساله، ابزار و ظروفی مربوط به هزاره دوم و پنجم قبل از میلاد و… اشاره کرد.
مسجد جامع شهرکرد
مسجد جامع شهرکرد
مسجد جامع شهرکرد که در مرکز محله عليای شهرکرد قرار دارد به دستور «حاج محمدرضا خان» در قرن ۱۳ هجری قمری در مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است. این مسجدکه یکی از بناهای تاریخی شهرکرد می باشد دارای سه درب ورودی در شمال، شرق و غرب خود است.
از جمله نکات قابل توجه این بنا می‌توان به تزئینات و کاشی‌ کاری ‌های هفت رنگ آن اشاره کرد. مسجد جامع شهرکرد از لحاظ معماری شبیه به مسجد «حکیم اصفهان» است و داراي صحنی بزرگ، ایوان، غرفه های متعدد، مناره و شبستان های مختص به تابستان و زمستان می باشد.
حمام خان
حمام خان شهر کرد
حمام خان یک بنای تاریخی است که ساخت آن به سال ۱۲۷۰ هجری قمری برمی گردد. این حمام در قسمت جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد به دستور «حاج محمدرضا خان» بنا شده است و دارای معماری بسیار زیبا و استحکام بالایی می باشد.
مسجد اتابکان
مسحد اتابکان شهر کرد
مسجد اتابکان که یادگاری از دوره اتابکان است در خیابان ولیعصر شهرکرد قرار دارد. قدمت این مسجد به ۸۰۰ سال پیش بر می گردد. از آنجا که این مسجد تاریخی طرفداران زیادی دارد و یک جاذبه گردشگری محسوب می شود همواره سعی شده با گذشت زمان محفوظ بماند لذا بارها مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است.
امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون
امام زاده حلمیه و حکیمه شهرکرد
امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون که در خیابان ولی ‌عصر جنوبی شهرکرد واقع شده است یکی از آثار ملی ایران می باشد. قدمت این بنا به دوران قاجاریه باز می ‌گردد. گفته می ‌شود که حلیمه و حکیمه خاتون دختران «ابراهیم مجاب» از فرزندان «حضرت امام موسی ‌بن‌ جعفر» هستند.
خانه ستوده چالشتری
خانه ستوده چالشتری
خانه ستوده که در ۸ کیلومتری شمال شرق شهر کرد در خیابان بهار واقع شده بخش اندرونی قسمت شاه ‌نشین قلعه چالشتر است که تنها بخش باقی ‌مانده از این مجموعه تاریخی است. قدمت قلعه چالشتر به دوران صفویه و قاجاریه برمی گردد. خانه ستوده علاوه بر معماری بسیار زیبایی که دارد شامل سه موزه آثار سنگی، کار و زندگی و موزه مردم‌ شناسی نیز می باشد که موجب جذب تعداد بیشتری از گردشگران خواهد شد.
قلعه شمس آباد
قلعه شمس آباد شهرکرد
قلعه شمس ‌آباد که در 15 کیلومتری شهرکرد قرار گرفته قدمتی بیش از 120 سال دارد. این بنا در اوایل دوره حکومت پهلوی، به دستور «یوسف خان امیر مجاهد» از خان های بختیاری در دو طبقه احداث شد. این بنا ستون های مکعب شکلی دارد که با نقش هایی از گیاهان و تصاویری از انسان (پیکر مردانی مسلح با لباس محلی)، تزيین شده است.
قلعه دزک
قلعه دزک شهرکرد
قلعه دزک که در ۲۲ کیلومتری شهرکرد در روستای دزک واقع شده یکی از زیباترین قلعه های تاریخی شهرکرد است. قدمت این قلعه که معماری داخلی بسیار زیبایی دارد به دوران قاجار برمی گردد. از جمله نکات جالب توجه در مورد قلعه دزک اقامت علامه دهخدا به مدت شش ماه در این قلعه است. طبق گفته شخص دهخدا ایده نوشتن امثال و حکم و لغتنامه در این قلعه به ذهن وی رسیده است.
پل زمان خان
پل زمان خان
پل زمان خان که در فاصله 27 کیلومتری شهرکرد قرار دارد یک اثر تاریخی است که به دستور یکی از روسای عشایر به نام زمان خان به صورت دو دهنه هشت متری بر زاینده رود بنا شده است. این بنا، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست «حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی» بازسازی شده است.
این پل تلفیقی بسیار زیبا از همکاری تاریخ و طبیعت است. با بازدید از پل زمان خان می توانید همزمان از دیدن یک اثر تاریخی و طبیعت زیبای اطراف آن لذت ببرید؛ از طرفی می توانید از امکانات رفتینگ (قایق سواری بر رودخانه های خروشان) نیز استفاده کنید و لحظات هیجان انگیزی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.
پل خراجی
پل خراجی
پل خراجی یک بنای تاریخی متعلق به دوران صفوی است که در جنوب ‌غربی روستای خراجی در ۳۰ کیلومتری شهرکرد بر رودخانه کیار احداث شده است. طول این پل ۵۴ متر و مرتفع ترین نقطه آن ۵ متر و فاصله دهانه‌ های آن متغیر و به طور متوسط ۲ و نیم متر است.
مجموعه‌ پیرغار
پیرغار
پیرغار که در 40 کیلومتری شهرکرد، در مجاورت شهر فارسان قرار دارد یک مجموعه گردشگری و تاریخی بسیار پرطرفدار است که سالانه پذیرای سیل عظیمی از گردشگران می باشد. این مجموعه علاوه بر داشتن امکاناتی مانند رستوران، کافی شاپ و … دارای یکی از قدیمی ‌ترین و مهم ترین کتیبه‌ های دوران مشروطیت است که حکایت از نقش بختیاری ‌ها در انقلاب مشروطه دارد.
غار سراب امید آباد
1683196915 483 جاهای دیدنی شهرکرد با عکس و آدرس
از بکر ترین و زیباترین غار های ایران می توان به غار سراب امید آباد اشاره کرد. پیمودن این غار نیاز به تخصص فنی دارد و بسیار هیجان انگیز است. از جاده ی آسفالت 30 دقیقه در جاده ی خاکی باید طی کنید و سپس 10 دقیقه پیاده روی تا غار دارد. در یکی از دهانه های غار سرچشمه ای وجود دارد که از آب سرد و گوارای آن می توانید نوش جان کنید.
آدرس غار سراب امید آباد:در فاصله ی 21 کیلومتری فارسان و 6 کیلومتری باباحیدر
قلعه سورک
قلعه سورک
قلعه سورک که این نیز یادگاری از دوران قاجار است در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی شهرکرد، در روستای سورک توسط «نصیرخان» ملقب به «سردار جنگ» بنا شده است. این قلعه دارای معماری درونگرا است که بسیار جالب توجه است.
قلعه جونقان
قلعه جونقان شهرکرد
قلعه جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری در مرکز شهر جونقان در 55 کیلومتری شهرکرد در جنوب غربی آن قرار دارد. این قلعه توسط «علی قلی خان سردار اسعد بختیاری» در سال ۱۳۱۸ هجری قمری برای سکونت ایشان در مساحتی معادل ۱۴ هزار متر مربع بنا شد و در دوران مشروطیت پایگاهی برای مشروطه‌ خواهان بختیاری بوده است. از دیگر جاذبه‌ های گردشگری شهر جونقان می توان به پل جونقان و کاروانسرای خان ‌اوی اشاره کرد.
شیر سنگی
کوه های شهرکرد
شیر سنگی یکی از نمادهای مردم لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران ایل خود می گذارند و در گویش بختیاری آن را «برد شیر» می ‌نامند. آنها شکل این نماد را در گلیم و گبه‌ هایی که می ‌بافند نیز استفاده می کنند.
جاذبه های طبیعی
آبشار زردلیمه
آبشار زردلیمه

آبشار زردلیمه (بوینه) آبشاری بسیار زیبا با طبیعتی بکر و بی نظیر در فاصله ۸۴ کیلومتری از شهرکرد در جنوب منطقه اردل، کنار رودخانه بازفت قرار دارد. برای دیدن از این همه زیبایی باید از شهرکرد به طرف دیناران حرکت کنید و با پیاده روی در مسیری که مخصوص کوچ عشایر است از طبیعت منطقه، درختان سرسبز بلوط و بادام و … و جاذبه ‌هایی مانند پل خداآفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله که در مسیر قرار دارد لذت ببرید. رفتن به این آبشار حدود 8 ساعت پیاده روی دارد و برای طبیعت گردان واقعی بسیار مناسب و لذت بخش است.

غار يخی چما، زمستانی در دل تابستان
ادامه مطلب

تالاب چغاخور

تالاب زیبا و دلنشین چغاخور که در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال ‌و بختیاری در نزدیکی شهر بروجن قرار دارد می تواند مورد بسیار مناسبی برای گردش مخصوصا در یک روز تابستانی باشد. از جمله جاذبه های این تالاب حضور پرندگان محلی و مهاجری مثل غاز و اردک و حواصیل و لک ‌لک در اطراف آن می باشد.
تالاب گندمان
تالاب گندمان
تالاب گندمان که آبگیری در حوزه ی آبریز آقبلاغ است تالاب دیگری است که در نزدیک تالاب چغاخور قرار گرفته است. در واقع بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور به این تالاب ریخته می ‌شود و مناظر زیبایی را پدید می آورد.
چشمه دیمه
چشمه دیمه
چشمه دیمه که در 86 کیلومتری شهرکرد قرار دارد تنها یک مکان زیبا برای تفریح و گشت و گذار نیست بلکه آبی بسیار پرخاصیت دارد. از جمله خواص این آب جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه است. خواصی از این دست سبب شده تا آب این چشمه به کارخانه آب معدنی کوهرنگ برده شود وعلاوه بر مصرف داخلی به خارج از ایران نیز صادر گردد.
پارک ملی تنگه صیاد
تنگه صیاد
تنگه صیاد که در مسیر شهرکرد به اصفهان در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از شهرکرد قرار دارد، از دو بخش منطقه حفاظت شده و پارک ملی تشکیل می شود. این منطقه زیبا دارای تعداد بسیار زیادی گونه گیاه انحصاری ایران مانند گَوَن، کرک، جاز و … است و از این بابت یکی از مناطق ارزشمند ایران محسوب می شود.
از طرفی دارای گونه های جانوری زیادی مانند قوچ، میش، پلنگ، کل و بز در حد قابل‌ توجهی می باشد. این منطقه علاوه بر حیات‌ وحش غنی و آب و هوای معتدل دره‌ های زیبایی همچون پاچفت و بستان شیر دارد که محل بسیار مناسبی برای طبیعت گردان و گردشگران خواهد بود.
کمربند سبز حاشیه زاینده رود
جاهای دیدنی شهرکرد

هر کجا نامی از زاینده رود برده می شود تمام ذهن ها به سمت اصفهان و پل خواجو می رود. این در حالی است که زاینده رود از استان چهار محال و بختیاری هم عبور می کند و با ایجاد آب و هوایی مطلوب، فضایی سرسبز و چشم ‌اندازهایی بی ‌نظیر در مسیر خود، نواحی بسیار جذابی را برای گردشگران و مسافران فراهم می کند.

رقص بختیاری، سمفونی عارفانه ها و عاشقانه های شاد
ادامه مطلب

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر