لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بهترین های مصر باستان
بهترین های مصر باستان

بهترین های مصر باستان

مصر باستان مانند افسانه ی نفرین مومیایی، در گذشته مدفون نماند. این تمدن هر از چند گاهی، جانی دوباره می گیرد: در دهه 1920 با کشف مقبره شاه توت، در دهه 1970 با تور جهانی ماسک های طلایی، و در همین اواخر با اکتشافات شگفت انگیزی که از تکنیک های باستان شناسانه ی قرن 21 بهره می بردند. در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید و با اطلاعاتی که به دست می آورید، با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.
تنها در سال گذشته، وزارت آثار باستانی مصر، این اکتشافات را اعلام کرد:
– کشف مقبره ای 4400 ساله در مجموعه باستان شناسی سقاره
– هشت مومیایی از دودمان بطلیموسی (223-30 قبل میلاد)، که بسیاری از آنها در تابوت هایی با رنگ-های درخشان قرار داشتند و قبرستان دهشور در نزدیکی جیزه پیدا شدند.

– یک ابوالهول سنگی در کم امبو، معبدی در حاشیه ی رودخانه و نزدیک شهر اسوان که مختص سوبک، الهه کروکودیلف بوده است.

– شبکه ی کاملا پیچیده 4500 ساله ای از پلکان ها در معدن سنگ هاتناب در صحرای شرقی که ممکن است کمک کند تا به سوالات همیشگی درباره اینکه مصریان باستان چگونه اهرام می ساختند، پاسخ داده شود.
– تکه ی از پنیر گوسفند و بز 3200 ساله در سقاره که اولین مدرک بدست آمده است که ثابت می کند، پنیر بخشی از رژیم غذایی مصریان باستان بوده است.
– قدیمی ترین تاتوی جهان (یک گاو نر، یک گوسفند و یک طرح S شکل) بر روی دو مومیایی زن و مرد 5000 ساله در مقبره نایل ولی، بین اقصر و اسوان.
– یک مومیایی زن که خوب باقی مانده است و حدود 1000 مجسمه اوشابتی که به عنوان نمادی از خدمتکارانی بودند که احتمالا به متوفی در زندگی بعد از مرگش، ملحق شوند. این مومیایی در مقبره سلسله هفدهم در نزدیکی دره پادشاهان کشف شده است.

مصر در میانه یک دوره ساخت و ساز عظیم موزه به سر می برد، از جمله: مجموعه های جدیدی که قرار است به زودی در شهرهای اقامتی دریای سرخ در شرم الشیخ و غردقه افتتاح شوند تا به دوستداران ساحل این فرصت را بدهد تا سازه های مصریان باستان را بدون سفر به قاهره و اقصر ببیند.
Egypt

در ضمن، ساخت موزه بزرگ مصریان که مدت زمان زیادی معطل مانده بود، رو به اتمام است. بزرگترین موزه جهان که در اصل قرار بود در سال 2018 افتتاح شود، به یک تمدن اختصاص دارد و حالا به جای اینکه گالری های مختلف به مرور در اینجا استقرار پیدا کنند (براساس برنامه ی اصلی)، این موزه در حال آماده سازی خود برای یک افتتاحیه بزرگ در اواسط 2020 است.
این موزه در نزدیکی اهرام جیزه در حومه پایتخت مصر قرار دارد و قرار است محلی برای نمایش بیش از 100000 شی از جمله تمامی اشیایی که در مقبره توت عنخ آمون پیدا شده اند و بسیاری از آنها قبلا در معرض دید عموم نبوده اند.

طرفداران فرعون ممکن است مجبور شوند چند سال دیگر برای افتتاح این جواهر صبر کنند ولی در حال حاضر نیز اگر به مصر سفر کنید، تعداد بسیار زیادی آثار متعلق به مصر باستان وجود دارد:
موزه مصریان
Egyptian Museum

تا زمانیکه موزه جدید افتتاح شود و همه ی آثار به جیزه منتقل شوند، موزه قدیمی مصریان که مشرف به میدان التحریر است و در مرکز شهر قاهره قرار دارد، بهترین مجموعه آثار مصریان باستان در دنیا را به نمایش می گذارد.

این موزه مانند آن انباری که در پایان فیلم “مهاجمان صندوق گمشده” نشان می داد، آمیزه ای از آثار باستانی ریز و درشتی است که در یک سازه ی عظیم که در سال 1902 توسط بریتانیا ساخته شد، پراکنده شده اند. اتاق مومیایی و گنجینه توت را حتما ببینید. تمام آثار این موزه به مرور در حال انتقال به موزه بزرگ مصریان در جیزه هستند.

اهرام جیزه

Pyramids at Giza

هیچ چیزی روی زمین شبیه این سه هرم جیزه نیست، بزرگ، بد و برجسته. این سازه ها که حدفاصل صحرای ساهارا و حوزه شهری قاهره واقع شده اند، 4500 سال پیش به عنوان مقبره های سه فرعون قدیمی ساخته شدند. بزرگترین آنها، هرم بزرگ خیفه، از 2.3 میلیون قطعه سنگ با وزن تقریبی 5.75 میلیون تن ساخته شده است (16 برابر بیشتر از ساختمان امپایر استیت).

دیگر امکان بالا رفتن از اهرام وجود ندارد ولی بازدیدکنندگان می توانند وارد اتاق های خاکسپاری شوند، به قایق های خورشیدی که در کنار سازه ها هستند نگاه کنند، یا برای عکس گرفتن سوار شترها شوید در حالی که اهرام مصر در پس زمینه عکستان خواهند بود.


ابوالهول بزرگ
The Sphinx

ابولهول که در پایین اهرام به حالت تعظیم قرار گرفته است، قدیمی ترین مجسمه ی یادبود شناخته شده در کل مصر است که از سنگ های آهکی فلات جیزه در قرن 26 قبل از میلاد ساخته شده است.

این مجسمه 240 فوتی که نشانه ی تمدن باستانی خالق آن است، ترکیبی از بدن شیر و سر انسان را تبدیل به موجودی ترسناک کرد است که بعدها مهاجمین عرب، آن را ترسناک نامیدند.

هرم پلکانی سقاره

Step Pyramid of Saqqara

این هرم در فاصله 20 مایلی جنوب قاهره در روستای نیل قرار گرفته است، این سازه ی آجر گل، الگویی اولیه برای ساخت سایر اهرام مصر باستان بود.

فرعون جوزر مانند حکمرانان قبلی، دستور ساخت مقبره ای مسطح، مستطیل و مصطبه شکل را داد ولی معمار تصمیم گرفت تا شش مصطبه را که به مرور کوچکتر می شدند را بر روی یکدیگر بگذارد تا مقبره به ارتفاع 200 فوت برسد (چیزی که امروزه اولین هرم واقعی جهان شناخته می شود).
اسکندریه
Alexandria
فانوس دریایی مشهور (یکی از هفت عجایب دنیای باستان) قرنها پیش درون بندر افتاد. اما دومین شهر بزرگ مصر، عجایب بسیار دیگری از زمان یونان و رم در خود دارد، مانند دخمه های ترسناک کم الشقفا، خرابه های کم الدیکا و ستون پامپی با ابولهول
دوقلواش
کتابخانه فوق مدرن الکساندریه که احیاگر کتابخانه مشهوری است که در قرن 3 بعد از میلاد تخریب شد، شامل چهار موزه است که یکی از آنها مختص مصر باستان است.

دره پادشاهان
فرعون های سلسله جدید مصر، با ادامه سنت مومیایی کردن، در مقبره هایی مخفی در دره ی بیابانی به شدت داغ و در آنسوی کرانه ی غبی رود نیل به خاک سپرده می شدند. تا الان 63 مقبره در اینجا کشف شده است که جدیدترین آنها در سال 2005 کشف شده است. در حالیکه دزدان مقبره بیشتر گنجینه های زیر زمینی را مدتها پیش به تاراج برده اند، دیوارها تکه های بی ارزشی از هنر هستند که با صحنه های نقاشی شده ی روشنی از الهه ها و زندگی باستانی و همچنین، خط هیروگلیف تزئین شده اند .

درهای بیش از دوازده مقبره بر اساس سیستمی چرخشی، به روی عموم باز هستند، از جمله آخرین آرامگاه-های توت عنخ آمون، رامسس پنجم و توتمس سوم.
معبد کرنک
Karnak Temple

گردشگری در حال عکاسی از مجسمه رامسس دوم در ورودی معبد کرنک
بزرگترین معبد باستانی مصر در آنسوی رود نیل و دره پادشاهان ساخته شده است. این معبد که هزاران سال پیش ساخته شده، چندین جاذبه سنگی در خود جای داده است، از جمله تالار هایپوستل با ستون های نیلوفری عظیمش و یک خیابان بلند از ابوالهول ها.

کرنک ارزش دوبار دیده شدن را دارد: بار اول در روشنایی روز برای دیدن جزئیات باستان شناسانه و بار دوم در شب برای دیدن نمایش نور و صدا.
معبد اقصر
Temple of Luxor

معبد اقصر که در طول رود نیل و در وسط شهری به همین نام واقع شده است، نسخه مینیاتوری کرنک است، با مجسمه های عظیم الجثه و ستون های نیلوفری بلند.

برخی از مصرشناسان بر این باورند که اینجا زمانی محلی برای تاجگذاری فرعون ها بوده است. بهتر است بعد از تاریک شدن هوا به این معبد بروید چراکه محوطه معبد به طرز هنرمندانه ای نورافشانی شده است و عکاسی نسبت به کرنک بزرگ و یغور، آسانتر است.
معبد حتشپسوت
Temples of Abu Simbel

کرانه ی غربی اقصر پر از معابد سردخانه ای فرعون های باستان است اما هیچ کدام به بزرگی معبدی که مختص ملکه حتشسپوت نیستند. طراحی این معبد خارق العاده است (کاملا متفاوت از سایر بناهای اقصر). یک پلکان طولانی به سه ردیف ستون سنگی می رسد که در زیر یک صخره آهکی سربه فلک کشیده قرار گرفته اند.

این ملکه مانند سایر پادشاهان در یک معبد مخفی در دره پادشاهان دفن شده است. اما معبد سردخانه ایش برای عموم باز است، برای کسانیکه می خواهند حتشسپوت را بعد از مرگش ستایش کنند.
ابو سمبل
Temples of Abu Simbel

این معابد که برای هزاران سال زیر شن ها پنهان شده بودند و سپس با جابجا شدن در یک پروژه جابجایی سرنوشت ساز در دهه 1960 از طغیان آب دریاچه ناصر نجات پیدا کردند، زمانی مرز جنوبی مصر باستان را تعیین می کردند.

چهار مجسمه عظیم رامسس که از سنگ یکپارچه تراشیده شده اند، و ورودی معبد داخلی با مجسمه های عظیم بیشتری تزیین شده است. دوبار در سال (22 فوریه و 22 اکتبر) آفتاب در حال بالا آمدن، بر کل راهروی مرکزی می تابد و مجسمه رامسس و سه الهه را روشن می کند.
مجموعه معابد فیله
Philae Temple Complex
این مجموعه معابد برای حفاظت در برابر سیلاب ها جابجا شده است. ابو سمبل تنها معبد باستانی نیست که از سدهای اسوان نجات پیدا کرده است. یک مجموعه معابد عالی در جزیره فیله هم از آب های دریاچه نجات داده شده است.
معبد اصلی که مختص ایزیس، الهه باروری، بوده است در قرن 4 قبل از میلاد ساخته شده است و گمان می-رود که اینجا، آخرین محلی بوده که دین باستانی مصری ها اجرا می شده است و آخرین جایی بوده است که هیروگلیف اصلی حکاکی شده است. تنها راه رسیدن به اینجا از طریق قایق های کوچکی است که از محلی در نزدیکی سد اسوان قدیمی مسافر سوار می کنند.
واحه سیوا
Siwa Oasis

اسکندر کبیر از صحرای بزرگ در سال 331 قبل میلاد عبور کرد تا پیشگویی را ببیند که او را وارث حقیقی تاج فرعون نامیده بود.

خرابه های معبد پیشگوی آمون (که به سلساه 26ام برمی گردد) بر بالایی تپه ای است که بر واحه ای پر از درختان نخل مشرف است. این نظریه که اسکندر در سیوا مدفون است هیچ گاه تایید نشد.
تل عمارنه
Tell el Amarna

تل عمارنه که در 320 کبلومتری جنوب قاهره در روستای نیل واقع است، معرب اختاتن (پایتخت کوتاه مدت مصر در قرن 14 قبل میلاد) است.

این شهر که توسط اخنتاتن، همسر ملکه نفرتیتی و پدر توت عنخ آمون، پایه گذاری شد، پایگاه فرهنگ بحث برانگیز توحیدگرای او نیز بود. اختاتن بعد از مرگ فرعون نابود شد و تا دهه1790 زمانیکه سپاه ناپلئون به این ویرانه ها رسید، در بیابان مدفون بود. نقاط عطف این پارک باستان شناسی مدرن، تعداد زیادی مقبره های باشکوه و تزیین شده هستند.


رامسیوم
Ramesseum

طرفداران شعر حتما این سر سرنگون شده ی بزرگ را که در کنار این معبد متعلق به قرن 13 قبل میلاد است را همانگونه که در سونت مشهور اوزیماندیاس سروده پرسلی بیش شلی آورده شده به یاد خواهند آورد.
این مجسمه عظیم که در آنسوی رود نیل در برابر اقصر واقع شده است، معبد سردخانه ای رامسس بزرگ، همان حاکمی که دستور ساخت معبد ابو سمبل را نیز داد، بوده است. این مجموعه علاوه بر اوزیماندیاس سرنگون شده، مجسمه های عظیم دیگری از الهه ها و مرد دیگری که احتمالا بزرگترین فرعون مصر باستان بوده است را در خود جای داده است.

کازابلانکا، سفری که فراموش نخواهید کرد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر