لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی بجنورد با عکس و آدرس
جاهای دیدنی بجنورد با عکس و آدرس

جاهای دیدنی بجنورد با عکس و آدرس

ایران از جمله کشورهایی است که از طبیعت غنی و سرشاری برخوردار بوده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر خارجی است. پیشینه تاریخی ایران زمین سبب وجود اماکن تاریخی زیادی در سر تا سر کشور شده است.
اما در میان استان، استان خراسان شمالی دارای مناظر بکر طبیعی در کنار اماکن تاریخی است. این تلفیق تاریخ و طبیعت، موقعیت مناسبی را برای رونق صنعت توریسم فراهم نموده است. بجنورد پایتخت این استان به شمار می رود. تعداد زیادی از جاهای دیدنی بجنورد خراسان شمالی، در سطح این شهر پراکنده شده اند.

از جمله جاهای دیدنی بجنورد اسفراین است. اما از مهم ترین جاهای دیدنی بجنورد بابا امان است که ارزش دیدن و سپری کردن اوقات زیادی را دارد. هتل داریوش بجنورد یکی از زیباترین هتل های بجنورد محسوب می گردد.

دانستی هایی از شهر بجنورد
اقوام زیادی در بجنورد به صورت پراکنده زندگی می کنند. در این میان قوم کرمانج بیشترین درصد از ساکنین این شهر را تشکیل می دهند. اقوام کرمانج دارای آداب و رسوم منحصر به فردی هستند که اغلب برای مسافران جالب توجه است.
بجنورد ۴۴ شهر بزرگ کشور است. این شهر با شهرهای اسفراین، شیروان و آشخانه همسایه است. افراد شمال خراسان این شهر را با نام بژنرد می خوانند. این شهر دارای ۳۲۸۹۴۰ نفر است. بجنورد مساحتی در حدود ۳۶ کیلومتر مربع دارد. آبنبات و شکر پنیر مهم ترین سوغات این شهر زیبا است.

این شهر بزرگ در طول جغرافیایی ۵۷ درجه و ۲۰ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه قرار دارد. رشته کوه های کپه داغ، آلاداغ و بخشی از رشته کوه البرز این شهر را احاطه کرده اند، از این رو آب و هوای بجنورد معتدل و کوهستانی است. دیدنی های این شهر زیبا عبارتند از:
عمارت مفخم

بنای عمارت مفخم:
در سال ۱۳۰۰ ه.ق، یار محمد خان شادلو (معروف به سردار مفخم) دستور ساخت عمارتی را برای اقامت خود و خانواده اش در بجنورد صادر کرد. وی حاکم وقت منطقه شمال خراسان بود. این عمارت نیز یکی از بزرگترین و زیباترین بناهای مربوط به دوران حکومت وی (دوره قاجاریه) است. عمارت مفخم دارای دو تالار بزرگ و ۳۴ اتاق مجلل است.
در ساخت این بنا از گچ و و آجر استفاده شده است. در هر طبقه از عمارت دو ایوان در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد. طرح و نقوش موجود بر روی دیواره های این بنا از قرن ۱۳ به یادگار مانده است. کاشی کاری های متنوع مزین بخش این عمارت زیبا است.

اکنون عمارت مفخم به موزه مردم شناسی بجنورد تبدیل گشته و با شماره ۹۵۲ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. برای دیدن از این بنای تاریخی کافی است تا به شهر بجنورد سفر کرده و بعد از گذشتن از خیابان شریعتی شمالی، وارد خیابان مفخم شوید.
خانه بانک ملی

خانه بانک ملی:
در خیابان امیریه جنوبی شهر بجنورد، بنایی تاریخی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. خانه بانک ملی یکی از سازه های دوره پهلوی به شمار می رود. نمای این ساختمان تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی است.

سقف شیروانی معروف به کلاه فرنگی و سر ستون های کورنتی بنا از معماری اروپایی الهام گرفته است. اما کاشی کاری های بنا و پنجره های قوسی شکل آن بر گرفته از معماری سنتی ایرانی است.

حسینیه جاجرمی ها:
این بنای زیبا در خیابان طالقانی، خیابان جاجرمی بجنورد واقع شده است. ساخت حسینیه جاجرمی ها به اواخر دوره قاجار باز می گردد. استفاده از سبک معماری سنتی ایرانی در ساخت این بنا نمایان است. در حسینیه جاجرمی ها، تمام پنجره ها و درب های ورودی بنا رو به حیاط باز می شوند. به عبارت دیگر این بنا از نوع حیاط مرکزی است.

مساحت حسینیه جاجرمی ها در حدود ۶۰۰ متر مربع می باشد. آجر کاری ها و گچ بری های بخش های مختلف، به تزیین هر چه بهتر بنا کمک کرده است. کاربری اصلی این بنا به عنوان محل عزاداری سوگواران امام حسین (ع) است.
آینه خانه مفخم

آینه خانه مفخم:
آدرس آینه خانه مفخم، بجنورد، انتهای خیابان شریعتی است. این بنا در دوره ناصری در باغ بزرگی ساخته شد. آینه خانه مفخم مرکز فرمان روایی سردار مفخم، حاکم شمال خراسان بوده است. در اطراف ورودی این بنا ۴ مناره وجود دارد.

سردار مفخم از این بنا برای دیدارهای رسمی خود با سران قاجار استفاده می کرده است. اتاق آینه کاری شده ای در طبقه دوم بنا وجود دارد که نام کل سازه بر اساس آن تعیین گشته است.
مجموعه سبزه میدان

مجموعه سبزه میدان:
این بنا که در میدان شهید شهر بجنورد واقع شده است، متشکل از یک حمام، چند قهوه خانه، یک کاروانسرا و یک بازار طویل است. این سازه در دوره قاجار ساخته شده و به وسیله آجرهای قالبی تزیین گشته است. بازدید از این مجموعه قدیمی خالی از لطف نیست.
امام زاده سلطان سید عباس
آرامگاه امام زاده سلطان سید عباس:
آرامگاه اما زاده سلطان سید عباس در میدان دفاع مقدس بجنورد قرار دارد. اغلب مردم این بنا را با نام معصوم زاده می شناسند. سلطان سید عباس فرزند امام موسی کاظم (ع) است. این حضرت در قرن دوم هجری وفات یافته است ولی تاریخ ساخت بقعه مشخص نیست.
پارک بابا امان
پارک بابا امان:
بابا امان در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در جاده بجنورد به شیروان قرار دارد. این گردشگاه زیبا دارای پوشش جنگلی و استخرهای دیدنی زیادی است. آب این استخرها از چهار چشمه تامین می شود. این استراحت گاه بین راهی دارای یک متل و یک آرامگاه نیز می باشد.
بش قارداش
بش قارداش:
با حرکت به سمت جنوب غربی بجنورد و پیمودن حدود ۴ کیلومتر، به مرکز تفریحی زیبایی می رسیم. وجود یک آرامگاه زیبا که از دوره قاجاریه به جا مانده است، جذابیت این مکان را افزایش داده و هر ساله مردم زیادی را به سمت خود می کشاند.

آرامگاه بش قارداش شامل یک گنبد خانه و دو اتاق در دو طرف آن است. کاشی کاری با کاشی های هفت رنگ، مزین بخش این بنای زیبا است. بش قارداش در زبان ترکی به معنای پنج برادر بوده و این بنا مدفن سردار مفخم، حاکم وقت شمال خراسان است.
مقبره شهدا بجنورد

مقبره شهدا:
در شهر بجنورد و در بلوار جوادالائمه، بنایی وجود دارد که قدمت آن به دوران پهلوی باز می گردد. این بنا در حقیقت محل دفن چند تن از افسران رضا خان بوده است. این افسران در واقعه سرکوب شورش لهاک خان کشته شدند.
مقبره شهدای بجنورد یک بنای چهار ضلعی در مرکز یک باغ زیبا است. در هر گوشه این بنا یک مناره کوچک وجود دارد. نوع معماری مقبره شهدای بجنورد از معماری صدر اسلام الهام گرفته است.

رستوران های بجنورد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر