لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> کوردوبا؛ شهری اسپانیایی با بیش ترین آثار باستانی ثبت شده در یونسکو
کوردوبا؛ شهری اسپانیایی با بیش ترین آثار باستانی ثبت شده در یونسکو

کوردوبا؛ شهری اسپانیایی با بیش ترین آثار باستانی ثبت شده در یونسکو

برای بسیاری که به اسپانیا سفر می کنند، رفتن به شهر کوردوبا در اولویت قرار ندارد. بارسلونا و سویا در طول دهه های اخیر همواره محبوب ترین و شلوغ ترین شهرها برای گردشگران بوده اند و بدین ترتیب شهر کوردوبا، که در جنوب کشور واقع شده و حدود 330.000 نفر جمعیت دارد دور از رادار گردشگران باقی مانده است. با بهترین سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

در حدود یک میلیون نفر در سال 2017 از شهر کوردوبا دیدن کرده اند، در حالی که تعداد گردشگران شهرهای بارسلونا و سویا در همین سال به ترتیب 8.9 میلیون و 2.6 میلیون نفر بوده است. اما کوردوبا که بخشی از اندلس قدیم به شمار می آید و فاصله از با قطار از شهر مادرید تنها دو ساعت و از شهر سویا تا 45 دقیقه است، ارزش مورد توجه قرار گرفتن از جانب گردشگران را دارد. در سال 2018، این شهر با داشتن 4 اثر باستانی به ثبت رسیده در یونسکو به عنوان میراث جهانی به اولین شهر دارای این رکورد تبدیل شده و شهرهای رم و پاریس را جا گذاشته است. بدین ترتیب اگر قصد سفر به اسپانیای زیبا را دارید هوشمندانه سفر کنید و کوردوبا را نادیده نگیرید.
بر اساس تصمیم کمیته میراث جهانی که متشکل از نمایندگان کشورهای مختلف است، این آثار باید ارزش فوق العاده جهانی داشته و یکی از 10 معیار مورد نظر از جمله نمایندگی یک سنت فرهنگی یا تمدن موجود یا نابود شده را داشته باشد. بخش تاریخی زیبا و رنگارنگ شهر کوردوبا در مرکز شهر قرار دارد و تنها یکی از 4 بنای شهر است که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از جاذبه های گردشگری شهر در اطراف این محله واقع شده اند، گردش در شهر با پای پیاده بهترین گزینه برای لذت بردن از زیبایی های کوردوبا خواهد بود.
ویرجینیا ایروریتا، موسس شرکت مسافرتی Made for Spain and Portugal مستفر در مادرید در این باره می گوید که بیشتر گردشگران برای یک روز گردش به کوردوبا می آیند اما ایده آل ترین روش سفر به این شهر در زمان تعطیلات است زیرا در این مدت می توانید از تمام نقاط زیبا و تاریخی شهر دیدن کنید. پاکو گونزالز، تاریخ شناس و راهنمای تورهای گردشگری که در این شهر به دنیا آمده توصیه می کند که گردشگران علاوه بر تماشا کردن جاذبه های زیبای شهر، از استراحت نیمروز و شام و نهارهای طولانی نیز در شهر کوردوبا غافل نشوند. او می گوید: «وعده های غذایی ما چندین ساعت طول می کشد. ما از غذایی که می خوریم و هم صحبتی با دیگران لذت می بریم. و در این حین از استراحت نیمروزی نیز غافل نمی شویم».

شام طولانی و دیروقت
تعطیلات آخر هفته در کوردوبا با شام در یکی از رستوران های شلوغ شهر مانند Casa Pepe de la Judería که یک تراس روی سقف داشته و بر شهر مسلط است آغاز می شود. یکی از محبوب ترین غذاهای منو هر رستورانی در شهر کوردوبا، «سالمورخو» (salmorejo) است، یک سوپ سرد پوره که ترکیبی از گوجه فرنگی، نان، سیر و روغن زیتون بوده و روی آن نیز مقداری نوشیدنی الکلی مخصوص اسپانیایی ریخته می شود. این سوپ، همراه با «آجوبلانکو» (ajoblanco) که سوپ سردی دیگر با ترکیب بادام، سیر و روغن زیتون است مملو از روغن زیتون می باشد. در واقع روغن زیتون ترکیبی مهم و همیشگی در فرهنگ غذایی شهر کوردوبا بوده زیرا به وفور در مناطق روستای این شهر کاشته می شود.

«Puerta Sevilla» یکی دیگر از رستوران هایی است که محبوب مردم محلی بوده و به خاطر منطقه غذا خوری بزرگ خود در فضای باز و سبک مدرن و خوشمزه اش در آماده سازی غذاهای سنتی مشهور شده است. اما در شهر کوردوبا نباید برای شام خوردن قبل از ساعت 9 شب برنامه ریزی کنید زیرا به گفته گونزالز، مانند دیگر نقاط اسپانیا «ما دیر غذا می خوریم و تا دیروقت در بیرون از خانه می مانیم».
Casa Pepe
از دیگر غذاهای خوشمزه در منوی کوردوبایی می توان به «rabo de toro»، یک غذای آبکی که با گوشت دم گوساله و «برنجاناس» (berenjenas)، تکه های سرخ شده بادمجان که روی آن عسل ریخته شده اشاره کرد. بل توجه به هوای گرم شهر کوردوبا، مردم محلی معمولاً بیرون از خانه و در هوای آزاد غذایشان را میل می کنند. بعد از شام، نوبت به کافه ها می رسد که در سراسر نقاط شهر دیده می شوند و انتخاب کردن یکی از آن ها به صورت تصادفی شما را با یک مکان جذاب و مردم دوست داشتنی حاضر در آن آشنا خواهد کرد. ایروریتا می گوید که کافه محبوب او در شهر کوردوبا «Sojo Ribera» نام دارد که یک مکان پرطرفدار و شلوغ در کنار رودخانه گوادالکویویر بوده و دارای یک سقف برای پذیرایی از مهمانان است. وی گوید که حدود ساعت 11 شب به آنجا می رود و یک لیوان نوشیدنی خنک می نوشد. نوشیدنی های محلی نیز بهترین گزینه برای پایان دادن به ضیافت شبانه هستند.

صبحی چشم نواز
روز شنبه را با دیدار از دو بنای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو آغاز کنید: محله باستانی شهر و مسجد-کلیسای مشهور شهر که در داخل این محله کوچک قرار گرفته است. در هنگام صبح گردشگران کمتری به اینجا آمده و فضا شلوغ نیست. گونزالز می گوید: «گردشگران معمولاً بین ساعات 2 تا 5 عصر به این محله می روند از این رو هرگز رفتن در این ساعات را توصیه نمی کنم».

از جاذبه های گردشگری این محل می توان به کنیسه «آلکازار» (Alcazar) که متعلق به قرن 14 میلادی است، یک قلعه و قصر که ساخت آن به دوران حکومت اعراب در منطقه باز می گردد و باغ هایی زیبایی پر از گل دارد و یکی دو جین کلیسا که اغلب آن ها به قرون 13 و 14 میلادی تعلق دارند، اشاره کرد. بسیاری از این کلیساها در منطقه ای به نام «El Realejo» قرار دارند که اغلب خلوت بوده و گردشگران زیادی به آنجا نمی روند. گونزالز در این باره نیز چنین اظهار نظر می کند: «مردم محلی معمولاً بین 10 صبح تا ظهر به صورت دسته دسته به این محله می آیند و هر کسی می تواند به صورت مجانی وارد شده و از هر چیزی که می خواهد دیدن کند».
The Mosque-Cathedral
بعد از آن نوبت به «مسجد-کلیسا» (Mosque-Cathedral) می رسد که بین سال های 784 تا 786 به عنوان یک مسجد ساخته شده و از قرن 13 میلادی که شهر توسط مسیحیان باز پس گرفته شد به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. این سازه زیبا اولین اثر باستانی شهر کوردوبا بود که در سال 1984 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. مساحت این بنا بیش از 250.000 فوت مربع است که هم نماد معماری مورها بوده و هم به عنوان یک کلیسا بسیار جذاب و دیدنی به نظر می رسد. تمامی گنبدها و دیوارهای این سازه با لغات و جملات عربی تزیین شده که هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد. چندین عبادتگاه مسیحی کوچک و 850 ستون ساخته شده از سنگ مرمر، گرانیت و سنگ عقیق در ساختمان های ویران شده شهر متعلق به دوره رومیان نیز وجود دارد که ورودی اولیه برای تماشای آن ها 10 یورو بوده و نیازی به رزرو کردن از قبل نیست.

نمایش سوارکاری غروب
بعد از یک استراحت کوتاه نیمروزی تماشای نمایش اسب ها که مدت 70 دقیقه طول می کشد بسیار ضروری است. این نمایش به مدت 3 یا 4 روز در هفته در ورزشگاه مجاور اسطبل هایی که شاه فیلیپ دوم در قرن 16 میلادی ساخته برگزار می شود. این ورزشگاه حدود 5 دقیقه به صورت پیاده روی تا مرکز شهر کوردوبا فاصله دارد. به گفته گونزالز در این نمایش رقص اسب ها با فلامنکو ترکیب می شود و تماشاگران نیز همزمان در حال شادی کردن، کف زدن و رقصیدن هستند.

اگر روز شنبه خود را در شهر کوردوبا یافتید باید حتما به بازار Mercado Victoria بروید، یک بازار روباز مربوط به محصولات غذایی که دارای ده ها غرفه بوده و همه نوع غذاهایی از آندلسی گرفته تا آرژانتینی در آن یافت می شود.
دیگر آثار یونسکو
More UNESCO
صبح روز بعد، پس از یک خواب راحت شبانه به جدیدترین اثر تاریخی شهر کوردوبا که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده بروید: Medina Azahara که در سال 2018 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این قصر شبیه قلعه که در آغاز قرن بیستم کشف شده در مناطق روستایی شهر که نزدیک به 10 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد قرار گرفته است. گونزالز این قصر را یک ورسای کوچک اما با سبک عربی می داند. این قصر قلعه ای به عنوان یک شهر جدید در قرن 10 میلادی و زمانی که عبدالرحمان سوم به عنوان خلیفه منطقه منصوب شد ساخته شده است. بعد از 80 سال این قلعه مخروبه شده و هنوز می توان رد جاده ها، ساختمان ها و پل هایی که روزگاری در آن ساخته شده بود را می توان دید.

آخرین اثر باستانی نامرئی
یونسکو فستیوال های را در زمره میراث جهانی قرار می دهد به ویژه زمانی که بسیار مشهور و قدیمی باشند و فستیوال پاتیوس (Patios Festival) که آغاز آن به سال 1918 باز می گردد در سال 2012 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. این فستیوال که برای خوشامدگویی به فصل بهار برگزار می شود در دو هفته اول ماه می و زمانی که 50 ساختمان رنگ آمیزی شده مرکز تاریخی شهر پاسیوهای پر از گل خود را به روی مردم باز می کنند برگزار می شود.

در طول این فستیوال خیابان های منطقه بسیار شلوغ و پر از گردشگر و مردم محلی است که در پاسیوهای خانه ها به گشت و گذار و خوشگذرانی می پردازند. در حیاط این خانه ها معمولاً گل های میخک، شمعدانی و گل رُز کاشته شده و هر حیاط به شیوه ای خاص تزیین می شود.
The last Intangible site

گونزالز توصیه می کند که اگر وقت بیشتری برای ماندن در شهر دارید رفتن به روستاهای اطراف شهر را فراموش نکنید که هر کدام جذابیت خاص خود را دارد: روستای Almodovar Del Rio که در فاصله 30 دقیقه ای از شهر با اتوبوس قرار دارد یک قلعه عربی را در خود دارد که بخش هایی از سریال «بازی تاج و تخت» در آن فیلم برداری شده است. همچنین روستای Montoro که با اتوبوس 50 دقیقه از مرکز شهر کوردوبا فاصله دارد یک پارک طبیعی به نام Cardena-Montoro Natural Park را در خود دارد که مسافران می توانند در آن به کوهنوردی و اسب سواری در فضای روستایی آن بپردازند.
گردشگران معمولاً به صورت شخصی به این شهر سفر می کنند اما استخدام یک راهنمای تور گردشگری برای نصف یا تمام روز گزینه دیگری است. برای مثال، گونزالز برای نصف روز 150 یورو دستمزد می گیرد و 10 گردشگر را با جاذبه های گردشگری شهر آشنا می سازد. شهر کوردوبا شایستگی مورد توجه قرار گرفتن بیشتر از جانب گردشگران و مسافران را دارد و با توجه به عنوانی که جدیداَ به شهر داده شده (شهری که بیشترین آثار باستانی به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارد) به نظر می رسد که دیگر مانند گذشته مورد بی توجهی واقع نشود.

10 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری منطقه پروانس در جنوب فرانسه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر