لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برج ایفل پاریس
برج ایفل پاریس

برج ایفل پاریس

معماری بناهای قدیمی همواره جالب است اما برخی از بناهای جدید به قدری زیبا هستند که به یک جاذبه تبدیل شده اند. یکی از جذابترین بناهای جدید برج شگفت انگیز ایفل است. برج ایفل یکی از معروف ترین برج های جهان است که شاید کمتر کسی نام آن را نشنیده باشد. برج ایفل واقع در شهر زیبای پاریس در کشور فرانسه مانند نگینی می درخشد و همه روزه عده زیادی را برای تماشای خود دعوت می کند.

در هر کجای ایران عزیزمان که هستید و می خواهید به دیدن برج ایفل بروید می توانید ابتدا به پایتخت سفر کنید. چند روزی را در تهران بمانید و از تهران به طرف پاریس پرواز کنید. برای محل اقامت هم نگران نباشید با مراجه به سایت ایران هتل آنلاین می توانید لیست هتل های تهران را ببینید و به رزرو هتل در تهران بپردازید. تهران پایتخت ایران دارای هتل های زیبایی است. از جمله این هتل ها می توان به هتل آزادی تهران اشاره کرد. این هتل پنج ستاره در قدیم با نام هتل هدایت شناخته می شد که امروزه دارای 475 واحد اقامتی در 26 طبقه است. هتل آزادی در منطقه سعادت آباد، بزرگراه شهید چمران، تقاطع اوین واقع شده است. این هتل جزء هتل های پارسیان است و از جمله پرطرفدارترین آنها به شمار می آید.
برج ایفل
معرفی کلی
برج ایفل یکی از زیباترین، جالب ترین و بلندترین سازه های فلزی دنیاست که در قاره اروپا، کشور فرانسه، شهر پاریس واقع شده است. این برج از معروف ترین جاذبه های گردشگری قاره اروپاست. علاوه بر اینکه جالب و دیدنی است رمانتیک هم هست و جزء پربازدید ترین جاذبه های گردشگری دنیاست. با این اوصاف طبیعی است به ثبت جهانی یونسکو رسیده باشد، ثبتی که در سال 1991 میلادی انجام شد.
ارتفاع برج ایفل با چشم پوشی از آنتن تلویزیونی که در بالای آن نصب شده است حدود 300 متر (یعنی به بلندای یک ساختمان 81 طبقه) و عرض آن حدود 128 متر و وزنش حدود 7200 تن تخمین زده شده است جالب اینکه در ساخت این برج حدود 38 هزار تیرآهن و قطعه فلزی استفاده شده است. مناسبت افتتاح برج ایفل صدمین سال انقلاب فرانسه بود. این برج بلندترین سازه پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است.

برای ورود به داخل برج دو راه داریم. راه اول استفاده از آسانسور و راه دوم استفاده از پله است. البته کمتر کسی از پله بالا می رود چون این برج عظیم حدود 1665 پله دارد. برای سوار شدن بر آسانسور باید به سمت پایه های جنوبی برج بروید. یکی از نکات جالب در مورد برج ایفل کف زمین طبقات آن است که از جنس شیشه شفاف است. این برج با شکوه تنها 3 طبقه دارد و در هر طبقه امکاناتی فراهم شده تا بازدیدکنندگان خاطره ای به یادماندنی در کلبه ی ذهن خود ثبت کنند.
1683372505 865 برج ایفل پاریس
تاریخچه

ساخت برج ایفل در سال 1887 شروع و بعد از 2 سال و 5 روز تلاش بی وقفه در تاریخ 31 مارس 1889 افتتاح شد. این برج موجب تحول در صنعت ساخت سازه های مدرن در پاریس گشت. برج ایفل بعد از بازگشایی به یکی از جذاب ترین جاذبه های پاریس، فرانسه، اروپا و حتی کل دنیا تبدیل شد به طوری که تا به امروز میلیون ها نفر از آن بازدید کرده و همواره به تعداد بازدیدکنندگان افزوده می شود. برج ایفل بیشتر از جنس فولاد و رنگ آن نقره ای است. این در حالی است که نورپردازی بسیار زیبا و نابی در ان تعبیه شده است به طوری که چشمان هر بیننده ای را به سمت خود خیره می کند.
برج ایفل
در زمان افتتاحیه برج ایفل تقریبا تمام افراد مهم و سیاسی فرانسه حضور داشتند، اندکی بعد این برج به نماد این کشور تبدیل شد و بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت به طوری که امروزه به طور سالانه حدود 7 میلیون نفر از آن بازدید می کنند که 75 درصد از انها گردشگر خارجی است. این برج در تمام طول عمر خود همواره مکانی برای برگزاری انواع وقایع هنری، فرهنگی، تاریخی، ورزشی و … بوده است. تا قبل از اینکه ساختمان کرایسلر در 27 می 1930 در نیویورک ساخته شود برج ایفل بلندترین سازه دست ساز بشر بود.
برج ایفل
معماری
ساخت برج ایفل به این صورت بوده است که ابتدا زیربنا و چهار پایه اصلی ان در کمال استحکام و مقاومت آماده شده است. این عمل کار چندان راحتی نبوده است چون موقعیت جغرافیایی برج ایفل به رود سن نزدیک است اما مهندسان خبره پروژه به خوبی از عهده آن برآمده اند. برج ایفل علاوه بر استحکام بالا از طراحی فوق العاده ای نیز برخوردار است به طوری که حتی جای پیچ های آن از قبل مشخص بوده است و همواره از بهترین پیچ و مهره و پرچ های موجود در کارخانه استفاده شده است. برای ساخت برج ایفل حدودا از 5/2 میلیون پیچ و مهره و 18038 تیرک بتنی و آهنی و فولادی و در پایه های آن از جک های هیدرولیکی استفاده شده است، جک هایی که قدرت تحمل وزنی معادل 800 تن را دارند.
طبق گفته هایی که وجود دارد طرح برج ایفل الهام گرفته از یک رصدخانه در نیویورک است با این حال ایفل سازه اهنی منحصربه فردی است. هزینه ای که برای ساخت برج ایفل تخمین زده شده بود حدود شش میلیون فرانک بود اما ساخت ان با هزینه تقریبی یک و نیم میلیون فرانک به اتمام رسید یعنی یک چهارم مبلغ پیش بینی شده! برج ایفل تقریبا از تمام نقاط پاریس قابل رویت است و دورنمای ان به قدری زیباست که هر بیننده ای را به تماشای خود فرا می خواند.
برج ایفل
جزئیات معماری
یکی از مهم ترین قسمت های برج ایفل پایه های فلزی آن است. برای استحکام بیشتر برج در زیر هر پایه ستون هایی با قطر 7 و نیم متر قرار دارد که در اصطلاح انها را کفش های ایفل می نامند. طرح پیچیده و دقیق برج ایفل تنها در صورتی قابل پیاده سازی بود که به طرح های کوچکتری تقسیم شود لذا ان را به 1700 طرح کوچکتر تقسیم کردند. از روی این 1700 طرح اصلی کوچک 1838 قسمت کلی از برج را انتخاب و وظیفه ی ساخت و ساماندهی هر چند قسمت را به یک یا چند نفر دادند. حساسیت این پروژه در حدی بود که حتی بر اندازه جای پیچ ها هم نظارت می شد. جالب اینکه برخی از این پیچ ها تنها یک میلیمتر قطر دارند. تعداد کارگرانی که در طول روز برای ساخت این برج تلاش می کردند به طور میانگین 300 نفر بود.
دومین قسمت مهم برج ایفل آسانسورهای آن است. آسانسورهای ایفل با زنجیرهای ضخیمی حفاظت می شوند که برای جلوگیری از انقباض و انبساط در سرما و گرما داخل یک کانال باریک قرار گرفته اند. ساخت آسانسورها تا طبقه اول کار دشواری نبود اما از طبقه اول به بعد هیچ شرکتی زیر بار ساخت آسانسور مناسب برای این سازه نمی رفت تا اینکه شرکت اوتیس این مسئولیت را به عهده گرفت. این شرکت برای آسانسورهای طبقه اول به بعد برج دو کابین که ظرفیت هر یک 25 نفر بود تعبیه کرد. این اسانسورها با یک موتور هیدرولیکی حرکت می کردند و مسیر حرکت کابین ها به جای اینکه مستقیم باشد اندکی شیب داشت. وجود سیلندرهایی که در انها تعبیه شده این نحوه حرکت را میسر می کند. هرچه اسانسورها به سمت بالا حرکت می کردند ساخت آنها دشوارتر می شد چون شیب بیشتر و فضای لازم برای کابین ها باریکتر می شد. به همین خاطر از طبقه دوم تا سوم دو بازوی هیدرولیکی برای اسانسورها کشیده شد. این بازوها ایمنی مسافران را فراهم می کند اما باید بعد از رسیدن به طبقه دوم از آسانسور فعلی پیاده و بر آسانسور بعدی سوار شویم تا به طبقه سوم برسیم. آسانسورهای طبقه دوم به سوم ظرفیت 65 نفر را دارند که عددی فوق العاده است. جالب است بدانید در سال 1889 که ایفل افتتاح شد اسانسورهای ان هنوز شروع به کار نکرده بودند و افراد مجبور بودند برای بازدید از برج از پله استفاده کنند و حدود یک ساعت بالا رفتن از پله ها و دیدن از طبقات طول می کشید. با این حال همواره مشتاقان زیادی برای دیدن از چهره داخلی برج زیبای ایفل صف می کشیدند.
برج ایفل
نورپردازی برج ایفل
برج ایفل در تاریکی شب چهره ای متفاوت دارد. دلیل این تفاوت نورهای سفید و ابی و قرمزی است که در ان کار گذاشته شده است. این در حالی است که پروژکتورهای تعبیه شده در هر طبقه از برج بر زیبایی ان می افزاید و برج را در شب های پاریس می درخشاند. جالب است بدانید برج ایفل در ابتدا رنگی مایل به قرمز داشته اما در سال 1968 آن را نقره ای کردند.

امروزه هر هفت سال یکبار دستی به سر و روی ایفل می کشند و رنگی به آن می زنند. به طور حدودی در هر بار رنگ آمیزی ایفل 60 تن رنگ مصرف می شود و این عمل تا به امروز حداقل 19 بار تکرار شده است تا چهره زیبا و بشاشیت آن همواره پابرجا بماند.

بخش های مختلف
حیاط
برای ورود به برج ایفل باید از یک حیاط وسیع بگذرید. برج ایفل در نگاه اول مانند یک غول آهنی ترسناک به نظر می رسد اما در ادامه متوجه معماری زیبای آن می شوید. اطراف برج محلی برای تجمع ساکنان پاریس است، آنها شب ها در نزدیک برج به ساز و آواز و بازی هایی مانند اسکیت می پردازند.
برج ایفل
طبقه اول
برای رفتن به طبقه اول می توان از آسانسورهایی که در پایه برج تعبیه شده است استفاده کرد. دورتادور طبقه اول با دیوارهایی شیشه ای پوشانده شده است. حتی کف این طبقه نیز شیشه ای است. قدم زدن بر صفحه ای که 57 متر ارتفاع دارد و از جنس شیشه است می تواند تجربه ای بی نظیر باشد.
از جمله جذابیت های طبقه اول می توان به نمایشگاهی چند بعدی در یک سوی آن اشاره کرد. در این نمایشگاه تصاویر بزرگ و چند بعدی از برج ایفل در زمان های مختلف به تصویر کشیده شده است. مورد جذاب بعدی آشنایی با زبان و فرهنگ و اداب و رسوم مردم فرانسه در قالب یک نمایشگاه فرهنگی است.
مورد سوم پله های برج است. این پله ها بسیار جالب و خاص اند و تعدادی از انها در طبقه اول برج قابل رویت است. مورد چهارم سالن نمایشی در سمت غرب طبقه اول است که بیشتر شبیه آنفی تئاتر است اما دارای رستوران و محل استراحت هم می باشد.
طبقه دوم
ورودی طبقه دوم برج بسیار جالب است. در این طبقه می توان کلیسای نوتردام را که یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی پاریس است دید. در این طبقه تلسکوپ هایی وجود دارد که می توان برای تماشای بهتر پاریس و نیز مشاهده اجرام آسمانی در شب از آنها استفاده کرد. رستوران معروف ژول ورن هم که معروف ترین رستوران پاریس است در این طبقه قرار دارد.

12 کلیسای زیبا و باشکوه در فرانسه
ادامه مطلب

طبقه سوم

طبقه سوم حدود 276 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. قدم نهادن بر فراز برج ایفل در این طبقه واقعا لذت بخش است. از جمله جذابیت های این طبقه اتاقی شامل مجسمه و کتاب های مورد علاقه گوستاو ایفل سازنده هنرمند برج ایفل است که بازدید از آن می تواند جالب باشد. جذابیت بعدی طبقه سوم محوطه ای است که مخصوص قدم زدن بر فراز برج است.

1683372506 367 برج ایفل پاریس

راه های رفتن به برج ایفل
برای رفتن به برج ایفل راه های زیادي وجود دارد. از جمله اين راهها رفتن با مترو به عنوان یکی از رایج ترین وسایل برای رفت و آمد در پاریس است. 3 خط مترو در کنار برج ايفل ایستگاه دارند. خط زر، سبز و بنفش. وسيله نقليه بعدي قطار سریع RER است. راه بعدي با اتوبوس است؛ چند خط اتوبوس به برج ایفل مي رسد. خط نارنجی، آبی، آبی کم رنگ، بنفش و قرمز. از جمله راه هاي ديگر دوچرخه، قایق و اتومبیل شخصی است.
از جمله امکانات برج ایفل می توان به رستوران هایی با بهترین خوراکی ها، فروشگاه هایی برای خرید سوغاتی، باجه های اطلاعاتی، بخش مختص به کودکان، عکاسی و چاپ آن در محل، سرویس بهداشتی و … اشاره کرد. برای ورود به برج ایفل و ورود به هر طبقه ان باید به صورت حضوری یا آنلاین بلیت تهیه کنید. گران ترین بلیت که برای بازدید از طبقه سوم است 13 یورو می باشد. آدرس دقیق این برج فرانسه، پاریس، خیابان پنجم آناتولی، فضای سبز میدان دان شان دو مارس، برج ایفل است و ساعت های بازدید از آن 9 و نیم صبح تا 11 شب است.

راهنمای جامع برج میلاد تهران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر