لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> چرا شرکت هواپیمایی فنلاندی، مسافران را قبل از سوار شدن وزن‌کشی می‌کند
چرا شرکت هواپیمایی فنلاندی، مسافران را قبل از سوار شدن وزن‌کشی می‌کند

چرا شرکت هواپیمایی فنلاندی، مسافران را قبل از سوار شدن وزن‌کشی می‌کند

شرکت هواپیمایی فین‌ایر از این پس مسافران را پیش از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه هلسینکی، وزن می‌کند. مطمئناً دلیل این عمل، مبارزه با چاقی نیست.
این شرکت هواپیمایی اسکاندیناویایی در حال جمع‌آوری اطلاعات است با این امید که هزینه‌های عملیاتی‌اش را کم کرده و میزان سوخت موردنیاز هواپیماها را تخمین بزند. درحال‌حاضر، فین‌ایر نیز مانند بسیاری از دیگر هواپیمایی‌ها از اطلاعات ارزیابی وزن مسافران در آژانس امنیت هوایی اروپا (EASA) استفاده می‌کند که گزارشی همه‌جانبه است که هشت سال پیش از این جمع‌آوری شده است.
فین‌ایر تصور می‌کند این داده‌ها ممکن است نیاز به بروزرسانی داشته باشند، بنابراین مسئولان این هواپیمایی خود دست‌به‌کار شده تا داده‌هایی را در این زمینه جمع‌آوری کنند.
این برنامه پیش از ورود مسافران به هواپیما در فرودگاه هلسینکی اجرا می‌شود و کاملاً داوطلبانه است و تاکنون ۱۸۰ مسافر وزن‌کشی شده‌اند. هدف نهایی برنامه وزن‌کشی ۲۰۰۰ مسافر است که بعد از آن انتظار می‌رود درک بهتر و جامع‌تری از میانگین میزان سوخت مورد نیاز به دست آید.
پاوِت تالکویست، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی فین ایر در مصاحبه‌ای گفت: «شرکت‌های هواپیمایی از وزن هر هواپیما، بار و چمدان‌ها مطلع‌اند ولی وزن هر مسافر را نمی‌دانند».
آژانس امنیت هوایی اروپا تخمین می‌زند که وزن هر مرد به طور متوسط ۸۴٫۶ کیلوگرم، هر زن ۶۶٫۵ کیلوگرم و کودکان زیر ۱۲ سال حدود ۳۰٫۷ کیلوگرم باشند.
اگرچه این گزارشی کلی برای همه کشورهای اروپا است. به دست آوردن اعداد و ارقام قابل‌استناد برای کشور فنلاند کاری مشکل است ولی طبق گزارش‌ها، میانگین وزن مردان بالغ فنلاندی ۸۵ کیلوگرم و زنان ۷۰ کیلوگرم است.
البته این بدون در نظر گرفتن فصل‌های سال است، چرا که پوشاک مورد استفاده در هر فصل متفاوت است. کت‌های بزرگ و چکمه‌های سنگین در فصل زمستان به وزن فرد می‌افزایند، در حالی‌که در فصل تابستان اوضاع کاملاً متفاوت است.

بزرگترین اشتباهات هزینه بر در سفر و نحوه جلوگیری از آنها
ادامه مطلب

اکتبر سال میلادی گذشته ، شرکت هواپیمایی هاوایی ایرلاینز نیز به مدت شش ماه مسافران را وزن‌کشی کرد. یکی از سخنگوهای این شرکت هواپیمایی در گزارشی گفت: «در طول زمان، مصرف سوخت در پروازهای به سمت پاگوپاگو بسیار بیشتر از حد انتظار بود که این نشان دهنده آن است که تصورات ما در مورد وزن هواپیما دقیق نبوده است. بنابراین، مسافران را در پروازهای خطوط هوایی که چنین ناهمخوانی‌هایی داشتند وزن‌کشی کردیم. برای مثال، پروازهای ژاپن و کره را در سال ۲۰۱۵ و پروازهای به مقصد ناریتا را در سال جاری مورد بررسی قرار دادیم».
در ماه اوت سال ۲۰۱۵، شرکت هواپیمایی ازبکستان نیز دست به چنین عملی زد. سخنگوی این شرکت در این مورد گفت: «طبق مقررات سازمان حمل‌و‌نقل هوایی بین المللی، شرکت‌های هواپیمایی باید پروسه‌های رایج کنترل پیش از پرواز را انجام داده و مسافران و بارهایشان را وزن‌کشی کنند تا شرایط لازم برای امنیت پرواز برآورده شود».
در سال ۲۰۱۳، شرکت هواپیمایی ساموآ اولین هواپیمایی بود که از مسافران با توجه به وزنشان مبلغی را دریافت کرد. افرادی که قصد داشتند با هواپیماهای این شرکت پرواز کنند می بایست برای هر کیلو بار یا وزن خودشان یک طلا (واحد پول ساموآ) بپردازند. نکته قابل توجه اینجاست که ساموآ از جمله کشورهایی است که چاق‌ترین مردم دنیا را دارد. بیشتر از دو سوم جمعیت افراد بالغ این کشور، چاق هستند که این موضوع ممکن است دلیل ایجاد سیستم بحث‌برانگیز این شرکت‌ هواپیمایی باشد.
وزن کلی هواپیما که شامل وزن مسافران و بار می‌شود قبل از هر پرواز اندازه‌گیری می‌شود تا میزان سوخت موردنیاز تخمین زده شود. طبیعتاً، هرچه هواپیما سنگین‌تر باشد هزینه سوخت بیشتر شده و امنیت پرواز نیز در این موضوع دخیل می‌شود. همه هواپیماها دارای وزن حداکثری برای پرواز هستند. برای مثال، حداکثر وزن یک بوئینگ ۷۴۷، با توجه به مدل هواپیما حدود ۴۴۳ تن است. وزن هواپیما می‌تواند تحت تأثیر تعدادی از عوامل دیگر نیز قرار می‌گیرد که وضعیت آب‌و‌هوا یکی از آن‌هاست.
در ماه ژوئن سال، حدود ۴۰ پرواز در فرودگاه بین‌المللی فینیکس اسکای هاربور با بالا رفتن دمای هوا به ۴۹ درجه سلسیوس کنسل شد. هوای گرم که رقیق تر از هوای سرد است، محاسبات مربوط به وزن و شیب پرواز را مختل می‌کند و امنیت پرواز هواپیماهای سنگین در چنین وضعیتی به خطر می‌افتد.

ده نکته ساده برای داشتن یک خواب راحت در حین پرواز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر