لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> جزایر مصنوعی دبی شگفت انگیز ترین دیدنی امارت
جزایر مصنوعی دبی شگفت انگیز ترین دیدنی امارت

جزایر مصنوعی دبی شگفت انگیز ترین دیدنی امارت

در گذشته های دور، زمانی که انسان ها به دنبال سرزمین های آباد می گشتند تا در آن جا سکنی گزینند، زمین هایی را انتخاب می کردند که شاهراه ارتباطی خوبی داشته باشد. شاید در آن زمان هرگز فکر نمی کردند که روزی انسان در جستجوی آرامش و مالکیت بی حد و حصر جزیره ای باشد تا در آن اقامت کند. اما پیشرفت تکنولوژی و یافتن شیوه های جدید و احیای زمین، این بلندپروازی جاه طلبانه ی انسان را ممکن کرد به طوری که امروزه با ساخت و احیای زمین جزیره ای را ایجاد می کنند و با ساختن سازه های مدرن و پیشرفته، آن ها را به مکان زیبایی تبدیل می کنند که خرید و اقامت در آن ها رویای افراد زیادی است، به همین دلیل به علت بالا رفتن تقاضا، سرمایه گذاری در این بخش بسیار سود آور می باشد.

اما آیا ساخت این جزایر مصنوعی و چیره شدن بر طبیعت بکر و زیبا با صرف هزینه های هنگفت، بدون تخریب طبیعت ممکن است؟ این در حالی است که امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های زیست محیطی، حفظ اکوسیستم طبیعی و بکر محیط زیست می باشد و بی تردید آثار مخرب ساخت این جزایر تاثیر خود را در این حوزه خواهد گذاشت. با ما همراه شوید تا با جزایر مصنوعی و دلایل ساخت آن بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین همراه همیشگی شماست. شما می توانید با رزرو هتل های ایران و رزرو هتل در تهران هوشمندانه و آسوده خاطر سفر کنید.
جزایر مصنوعی دبی
ایده ی ساخت جزایر مصنوعی از کجا نشات گرفت؟
کشور امارات با فروش نفت توانست در عرض چند سال به کشوری پیشرفته تبدیل شود. اما حاکمان و دولتمردان این کشور می دانستند که برای توسعه ی این کشور نمی توانند به درآمد حاصل از فروش نفت تکیه کنند، به همین دلیل به این فکر افتادند که با توسعه و سرمایه گذاری در بخش توریسم، دبی را به یک آرمان شهر جهانی در عرصه ی گردشگری تبدیل کنند. بنابراین آن ها تصمیم گرفتند که به جای صرف هزینه در شهر پرتردد دبی، با احداث جزیره های مصنوعی رویای خود را محقق کنند.
جزایر مصنوعی دبی
با مطرح شدن ایده ی ساخت جزایر مصنوعی، شیخ محمد بن رشید آل مکتوم نخست وزیر امارات به حمایت از این پروژه ی عظیم پرداخت و پس از آن که پروژه ی ساخت جزایر مصنوعی تائید شد، دولت امارات پروژه ی جزایر سه گانه ی نخل، جمیرا، جبل علی و دیره و مجمع الجزایررا در دنیا مطرح کرد و کارشناسان اعلام کردند که با اتمام کار ساخت این جزایر 250 کیلومتر به سواحل امارات افزوده خواهد شد. مهندسی به نام لوئیس آجیمیل طراح پروژه ی ساخت جزایر مصنوعی بوده است و حامی و مجری این پروژه نیز شرکت دولتی توسعه النخیل است که هم اکنون مشغول ساخت پروژه ی جبل علی، پنجمین جزیره ی مصنوعی دنیا می باشد.
جزایر سه گانه ی پالم Plme Islands)):
بی تردید جزایر پالم دبی را می توان یکی از جالب ترین پروژه های اجرا شده در این کشور نامید، جزایری که گاه به عنوان هشتمین شگفتی جهان نام برده می شوند یکی از بزرگترین پروژه های اجرا شده توسط انسان هستند که بر روی زمین های احیا شده ساخته شده اند و نام خود را از درخت نخل گرفته اند و شامل سه جزیره ی مصنوعی به نام های پالم جمیرا، جزیره ی دیرا و پالم جبل علی می باشند، که در ساحل دبی واقع شده اند.
جزایر مصنوعی دبی
ساخت این مجموعه در سال 2001 آغاز شد، اما در سال 2011 فقط پروژه ی نخل جمیرا تکمیل شد. مدتی بعد از شروع پروژه ی نخل جمیرا، کار ساخت نخل جبل علی هم آغاز شد، پروژه ی جبل علی هم مشابه نخل جمیرا است و قرار بود در ابعاد بزرگتری ساخته شود، اما بنا به دلایلی ابعادش تغییر کرد و در اندازه ی کوچکتر ساخته شد. در پایان با تغییر در طراحی و ساخت جزیره ی دیره، جزایر سه گانه با ساخت جزیره ی پالم جمیرا و پالم جبل علی تکمیل شد. این جزایر شامل مراکز مسکونی و تفریحی است و توانسته به یک مکان گردشگری محبوب در دبی تبدیل شود.
جزایر مصنوعی دبی
نخل جمیراPalm jumeirah)):
جمیرا اصلی ترین و کوچکترین جزیره بین جزایر سه گانه است، جزیره ی نخل جمیرا به شکل نخلی است که در بالای آن یک هلال قرار دارد. این جزیره با یک تنه و 17 شاخه، در محدوده ای به ابعاد پنج در پنج کیلومتر در نزدیکی سواحل جمیرای دبی گسترده شده است. جزیره ی جمیرا توسط هلمان هرلی چاروات پیکاک طراحی و ساخته شده است.
در سال 2007 جزیره ی جمیرا بزرگترین جزیره ی مصنوعی دنیا محسوب می شد و بیش از 75% املاک آن آماده ی تحویل بودند. تا آخر سال 2009 نیز 8 هتل آماده ی بهره برداری بودند، اما با این حال آماده سازی جزیره تا سال 2011 طول کشید.
جزایر مصنوعی دبی
هزینه ی ساخت این جزیره در حدود 12 میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین برای دسترسی آسان تر یک مونوریل در این جزیره ساخته شد، که این مونوریل از سو به هتل آتلانتیس و از سوی دیگر به مناطق پایین نخل و برج های ورودی جزیره منتهی می شود.
تنه ی درخت نخل پالم جمیرا: توسط مونوریل و پل شش لاینه به منطقه الصفوح در دبی متصل می شود.
جزایر مصنوعی دبی
برگ های درخت نخل: منطقه ای مسکونی است که همه ی ویلاهای آن زمانی که تنها پلان آن کشیده شده بود فروخته شدند.
قسمت هلالی نخل جمیرا: بیشتر هتل های نخل جمیرا در این محل قرار دارند، همچنین این منطقه به عنوان موج شکن عمل می کند.
در حال حاضر افراد زیاد در این جزیره سکونت دارند و تمامی هتل ها و امکانات رفاهی و تفریحی آن قابل استفاده هستند. امکانات لوکس و بی نظیر این جزیره آن را به یک جاذبه ی گردشگری محبوب تبدیل کرده است.
جزایر مصنوعی دبی
نخل جبل علی) (Palm Jebal Ali:
مساحت این جزیره دو برابر جزیره ی جمیرا است، این جزیره شامل 6 تفرجگاه آبی، پارک آبی، روستای ساحلی و یک پیاده رو است که اطراف برگ های جزیره ی نخل را احاطه می کند، همه ی این سازه ها بالاتر از سطح آب قرار می گیرند. در سال 2007 ساخت موج شکن جزیره به پایان رسید. اما شروع ساخت سازه ها با بحران اقتصادی همزمان شد و اجرای پروژه به تعویق افتاد. در سال 2015 شرکت نخیل اعلام کرد که کار ساخت جزیره در آینده ای نزدیک ادامه پیدا خواهد کرد، اما با این که ساخت این پروژه باعث از بین رفتن یک منطقه ی حفاظت شده ی دریایی شد، اما هنوز هم اجرای این پروژه همچنان متوقف است.
جزایر مصنوعی دبی
جزیره دیره deira Island
در طرح های اولیه جزیره ی دیره یکی از جزایر سه گانه بود، اما با برنامه ریزی های جدید، تغییراتی در طرح آن بوجود آمد و به همین دلیل به جزیره ی دیره تغییر نام پیدا کرد. در اوایل سال 2007، 20 % از جزیره با استفاده از 200 متر میلیون مترمکعب شن و ماسه احیا شد، در آوریل 2008 شرکت نخل اعلام کرد که یک چهارم منطقه با استفاده از 300 میلیون متر مکعب شن و ماسه احیا شده است. تغییر طرح جزیره و کاهش ابعاد آن در نوامبر سال 2009 اعلام شد و در سال 2013 تغییر کلی طرح جزیره و تغییر نام آن اتفاق افتاد.
جزایر مصنوعی دبی
مجمع الجزایر جهان The World
نمای کلی این جزیره به صورت نقشه ی قاره های جهان می باشد. این مجمع اجزایر در 4 کیلومتری ساحل دبی و امارات ساخته شده است. معماران و مهندسین مناطق کم عمق ساحلی را برای اجرای این پروژه در نظر گرفتند، آن ها برای ساخت این جزیره، آن را لایروبی کرده و از شن های شسته برای احیای آن استفاده کردند. هزینه ی احیای این زمین ها در حدود 2 میلیارد دلار و کل هزینه ی ساختن آن 14 میلیارد دلار اعلام شد.
جزایر مصنوعی دبی
مجمع الجزایر دنیا و کهکشان The Universe
در این پروژه قرار بود مجموعه ی الجزایر کهکشان دراطراف مجمع الجزایر جهان و میان سه جزیره ی نخل احداث شود، در سال 2008 ایده و طرح ساخت آن توسط شرکت نخیل مطرح شد، اما این پروژه همچنان در حال تعلیق ماند تا این که اجرای آن در آوریل 2015 به طور کلی لغو شد.
جزایر مصنوعی دبی
مراحل احیای زمین و ساخت جزایر مصنوعی دبی
برای ساخت این جزایر ابتدا شن ها را از سطح زمین های خلیج فارس برمی دارند، سپس آن ها را لایروبی کرده و شست و شو می دهند. سپس شن های شسته شده در محل های مشخصی بوسیله ی کشتی های مخصوص اسپری می شوند. فرایند افشاندن شن ها به فرایند رنگین کمانی معروف است، چرا که در هنگام پاشیدن شن ها، کمانی مانند رنگین کمان در هوا درست می شود. در طی مراحل ساخت در لبه ی خارجی هر جزیره یک موج شکن ساخته می شود تا تلاطم امواج آسیبی به جزایر وارد نکند.
خطرات و مشکلات زیست محیطی ناشی از ساخت این جزایر
در طی این سال ها فعالان محیط زیست پروژه های عمرانی دبی را به شدت مورد انتفاد قرار داده اند، اما در این بین پروژه ی جزایر پالم بیش از همه مورد انتقاد واقع شده است. لایروبی عظیم برای ساخت این جزایر باعث تغییر امواج، دما و از بین رفتن زیستگاه های دریایی و بسترهای صدفی و مرجانی شده است و از آن جا که صخره های مرجانی مانند عنوان فیلتر عمل می کنند، طبعا با ازبین رفتن آن ها میزان آلودگی در آب های خلیج فارس خواهد یافت، که این روند در نهایت موجب از بین رفتن اکوسیستم طبیعی منطقه خواهد شد.

امارات مال دبی Mall of the Emirates
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر