لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> مردم جهان چگونه اوقات استراحت در محل کار را سپری می کنند
مردم جهان چگونه اوقات استراحت در محل کار را سپری می کنند

مردم جهان چگونه اوقات استراحت در محل کار را سپری می کنند

استراحت در وسط ساعات کاری موجب افزایش روحیه، سلامت روانی و بهره وری می شود. عبارت و واژه ای که در میان فرهنگ ها و کشور های مختلف وجود دارد متفاوت است، برخی استراحت فیکا سوئدی را ترجیح می دهند یا چرت کوتاه در پشت میز کار که در ژاپن رایج می باشد، را دوست دارند. به روش های مختلف در سراسر جهان اشاره می کنیم تا برای مدت استراحت خود روشی مناسب را انتخاب کنید.
پیش آمده که در وسط کار بر روی میز کار مشغول غذا خوردن باشید و یا ساعات طولانی در حال کار باشید. بهتر است که استراحت را از خود دریغ نکنید تا سلامت روحی و فیزیکی خوبی داشته باشید.
طبق گزارش ها استرس های ناشی از محیط کار 80 درصد کارمندان ایالت متحده امریکا را تحت تاثیر قرار می دهد و این استرس و ناکارآمدی هزینه هایی در حدود 150 میلیارد تا 300 میلیارد دلار را برای اقتصاد ایالت متحده در بر دارد.
در شرایطی که در مرخصی و تعطیلات باشید و هیچ حقوقی شامل این اوقات نگردد موجب افزایش استرس خواهد بود و از صبح زود خود را در حال کار و تلاش خواهید یافت. گفتنی است که استرس یکی از شش موارد علت های مرگ نیز می باشد.

در برخی از کشور ها استراحت و مرخصی کارمندان بسیار مهم و باارزش است، در برخی موارد سنت های فرهنگی نیز در محدوده زمان استراحت اعمال می شود. در ادامه به روش ها در سرزمین های مختلف اشاره می کنیم تا بتوانید گزینه ی مناسب برای حفظ سلامت روحی خود را انتخاب کنید. گزینه هایی مانند چرت زدن، خوراک سبک داشتن یا میل نوشیدنی را می توانید امتحان کنید.


کشور سوئد: کار را در مدت زمان استراحت بر روی میز کار رها کنید.

استراحت فیکا (Fika)
در زبان سوئدی فیکا به معنی قهوه است و یکی از مهم ترین آداب فرهنگی در سوئد به شمار می رود، که دوستان و همکاران کار را رها کرده و کنار هم جمع می شوند تا صحبت کنند و یک نوشیدنی گرم میل کنند. استراحت فیکا در بسیاری از ادارات و شرکت های سوئدی اجباری نیز می باشد. کارمندان یا تیم ها به نوبت شیرینی یا نوشیدنی فیکا را که از منزل با خود به همراه آورده اند یا از مغازه ها تهیه کرده اند را صرف می کنند. استراحت فیکا سنتی رایج در محیط کار سوئد می باشد که نه تنها همه کارمندان با هر مقام و سطحی که دارند را کنار هم جمع می کند تا با هم در ارتباط باشند و استراحت کنند بلکه موجب بهبود بهره وری و کارآمدی کارمندان نیز می شود.


ایتالیا: وقت خوراک را مانند یک رویداد سپری کنید.
ریپوسو، استراحت دو یا سه ساعته بعد از ناهار (Riposo)

مردم ایتالیا به داشتن سلامت جسمانی در سطح جهان شهرت دارند. ایتالیایی ها رژیم غذایی مغذی مدیترانه ای در برنامه ی غذایی خود دارند و همچنین این آداب موجب آرامش و خونسردی آنها در رفتار و زندگی شده است. وقت گذاشتن برای استراحت بخش مهمی از سبک زندگی ایتالیایی به شمار می رود، و این روش در رسم و رسوم روزمره و اجتماعی مردم دیده می شود، برای نمونه ایتالیایی ها زمانی را برای لا پسیگیت (آهسته قدم زدن در شب هنگام) و اپیریتیوو (نوشیدنی و خوراک پیش غذا) سپری می کنند. هنگام استراحت در زمان صرف ناهار، ایتالیایی ها ناهار را در میز کار صرف نمی کنند و در صورتی که کار زیادی داشته باشند، کار را کنار گذاشته و بین ظهر تا 4 بعد از ظهر برای صرف ناهار مفصل و استراحت به سوی خانه هایشان راهی می شوند. این استراحت بعد از ناهار ریپوسو نامیده می شود و این سنت در مکان های مختلف کشور قابل مشاهده است. برای نمونه موزه ها، کلیسا ها و مغازه ها برای اوقات استراحت تعطیل می کنند. رستوران ها برای پذیرایی و فراهم کردن فرصت استراحت در طول ساعات طولانی ناهار باز می باشند.

اسپانیا: چرت بزنید

سیستا (Siesta)
Take a nap
یکی از سنت های معروف اسپانیایی ها، چرت نیمروزی می باشد که با نام سیستا شناخته می شود. از نظر تاریخی ریشه ی سیستا مربوط به استراحت و چرتی می باشد که کارگران کشاورزی در طول ساعات گرم روز انجام می دادند، اما این سنت با روند افزایش شهر نشینی کاهش یافت. امروزه، سنت سیستا به طور گسترده رایج شده است و شرکت های ایتالیایی دو ساعت استراحت سیستا در طول ناهار را به نام حفظ سنت های پیشین اعمال می کنند. تحقیقات نشان داده است که این روش موجب ایجاد تعادل در کار و زندگی می شود. برخی از مکان ها و محیط های کار با افتخار از این سنت استقبال می کنند، ساکنین شهر آدور اسپانیا که در نزدیکی شهر والنسیا قرار دارد، قانون سیستا را به صورت اجباری در این شهر اجرا می کنند و در بین ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر به استراحت می پردازند. شهر های بزرگ برای اجرای اجباری سنت سیستا تلاش می کنند، به همین خاطر اولین کافه ی چرت زدن در مادرید در سال 2017 افتتاح شد. شاید این روش در سبک زندگی برخی از مردم مناسب نباشد اما در حالت کلی چرت زدن موجب افزایش و بهبود روحیه و عملکرد افراد می شود و از افت و کاهش بهره وری افراد در طول عصر می کاهد.

بریتانیای کبیر: کاپا میل کنید
چای بعد از ظهر

نوشیدن چای برای سرگرمی و در اوقات استراحت بسیار با ارزش می باشد. در سال 1946 جورج ارول مقاله ای در رابطه با دم کردن عالی چای نوشت و نام آن را یک فنجان چای خوب گذاشت. اصالت این روش استراحت به سنت بریتانیایی می رسد، قدمت این سنت و نوشیدن چای عصرانه به قرن 19 میلادی باز می گردد، در آن زمان یک دوشس اشرافی برای نیرو گرفتن قبل از شام درخواست چای نمود. امروزه استراحت در حدود ساعت 4 بعد از ظهر به یک روند اجتماعی روزمره تبدیل شده است و این سنت چای خوری در سراسر کشور حفظ شده است. این نوشیدنی به کاپا معروف بوده و همراه با صرف چند بیسکوئیت می باشد که در گذشته نیز رایج بوده است. از کارگر ها گرفته تا معلم ها، همگی برای نوشیدن چای گرد کتری جمع می شوند. چای اثر خوبی در صمیمیت و اتحاد آنها به جای می گذارد. هنگام صرف نوشیدنی گرم بریتانیایی ها راه حل مناسبی برای مشکلات می یابند.

استرالیا و نیوزیلند: حق سیگار کشیدن دارید
اسموکو (The smoko)

اسموکو عبارتی است که در کشور های استرالیا و نیوزیلند برای توصیف استراحت موقت و کوتاه صبح هنگام گفته می شود. ریشه ی این عبارت به سبک نیروی دریایی مربوط می باشد که به سال 1865 بر می گردد. در سراسر استرالیا استراحت های سنتی و کوتاه مدت اسموکو، توسط روستانشین ها، کارگران کشاورزی و در شغل های تولیدی دوبار در روز انجام می شود که در طول این استراحت افراد می توانند یک فنجان چای میل کنند یا غذا صرف کرده و در صورت ممکن تنباکو مصرف کنند. در مناطق شهری اصطلاح اسموکو در وقت استراحت به سیگار کشیدن اختصاص دارد. این عبارت و سنت ریشه ی عامیانه خود را کنار گذاشته و امروزه به یک سمبل و نمادی در حق و حقوق کارمندان و گفتمان عمومی تبدیل شده است.

ژاپن: سر کار می توانید بخوابید

اینموری (Inemuri)
Inemuri
در نظام کار و ارزش های اخلاقی کشور ژاپن خوابیدن در خانه و یا محل کار ایرادی ندارد. چرت زدن مردم بر میز کار، در کلاس درس، در ایستگاه قطار، پارک ها و مراکز خرید امری عادی می باشد. این استراحت کوتاه مدت و چرت زدن معروف به اینموری می باشد. استراحت در میانه روز نشانه ای از سخت کوشی و تلاش محسوب می شود و به معنای تنبلی و فرار از کار نیست، همچنین تعدادی از کارفرما ها انجام این استراحت را تشویق نیز می کنند. در سنت ژاپنی کار سخت و بی وقفه منجر به پدیده مرگ می شود که به کاروشی معروف است و در مقابل اینموری به معنی شخص حاضر در محل کار و خواب است که یک عادت و سنت واجب به شمار می رود.

آرژانتین: گذراندن اوقاتی در کنار همسر یا دوست
مریندا (Merienda)
در کشور آرژانتین وقت شام از ساعت 9:30 و یا دیر تر شروع می شود به همین خاطر مردم این کشور خوراک سبکی حدودا در ساعت 5 میل می کنند که به نام مریندا معروف می باشد. همانند نواحی جنوب اروپا، سنت مریندا از دوران کودکی شروع می شود، دورانی که کودکان برای میل شیر و خوردن شیرینی های لذیذ و استراحت در خانه جمع می شوند. بزرگ سالان در کنار هم چای های گیاهی میل می کنند، مردم آرژانتین به نوشیدنی های گیاهی علاقه ی زیادی دارند. و در کنار نوشیدنی نان برشته یا مدیلونا (یک نان شیرین پیچ هلالی شکل) را میل می کنند. گفتنی است که قدمت سنت مریندا به دوران قرن 19 میلادی باز می گردد.
چهارشنبه 10 اکتبر، روز سلامت روانی جهانی می باشد. کشور های مختلف با سنت ها و روش های گوناگون در این رویداد مهم جهانی نقش ایفا می کنند.
با رزرو هتل سفر خوشی را تجربه کنید و هنگام سفر به کشور های مختلف از دیدن افرادی که در مکان های عمومی چرت زده اند تعجب نکنید.

فستیوال و جشنواره های آمریکای لاتین و کارائیب
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر