لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی زاهدان با عکس و آدرس
جاهای دیدنی زاهدان با عکس و آدرس

جاهای دیدنی زاهدان با عکس و آدرس

هرزمان که عزم سفر و دیدن جاذبه های متفاوت می کنیم، فورا به شیراز، شمال و اصفهان فکر میکنیم، اما در کنار این شهر های دیدنی استان های دیگری قرار دارند که شاید از نظر جذب گردشگر مظلوم مانده اند اما این بدان معنا نیست که مناطق دیدنی و گردشگری ندارند. “زاهدان” مرکز استان پهناور “سیستان و بلوچستان” از این دسته شهر ها می باشد که دنیایی از مناظر جذاب و منحصربه فرد که همگی خبر از تاریخ و قدمت این شهر می دهد و طبیعت بکر و زیبایی را در دل خود جای داده است. شهری با جاذبه های متنوع که روز ها طول خواهد کشید که از همه آنها دیدن کنید. زاهدان همیشه برای آن دسته از افرادی که علاقه مند به اصالت و قدمت بوده اند جذاب است، در همه ادوار برای افرادی که دوستدار فرهنگ و رسوم سنتی، پوشش و گویش متفاوت بوده اند، خودنمایی کرده است. در این مقاله سعی بر آن شده است که دورنمایی کلی و جامع پیرامون این شهر متفاوت داده شود تا از این پس این قسمت از تمدن غنی کشور ایران الویت سفر شما عزیزان قرار بگیرد.
زاهدان برای مسافران، خدمات متعددی را در نظر گرفته است که یکی از آنها وجود هتل های مناسب در این منطقه می باشد. مطمئننا شما خوانندگان گرامی بعد از مطالعه این مقاله و آشنایی با مناطق گردشگری گوناگون زاهدان، به سرتان خواهد زد که لذت آمدن به شهر کویری زاهدان را تجربه کنید، همه چیز برای یک سفر فوق العاده مهیا است. سایت ایران هتل نیز برای ساختن بهترین خاطره همراه شما می باشد وبا فراهم آوردن امکاناتی از قبیل رزرو اینترنتی هتل ها و مشاهده اطلاعات آنان، سفری رویایی را برای شما رقم خواهد زد یکی از بهترین هتل های زاهدان هتل استقلال زاهدان می باشد که می توانید این هتل را از طریق سایت ایران هتل انتخاب نمایید و سفر خود را آغاز کنید.
قلعه لادیز: بنای متفاوت و دیدنی که یادگار هنرمندی ساسانیان می باشد و در 17 کیلومتری جنوب میرجاوه و حدفاصل روستای تمین مانند نگینی قیمتی میدرخشد. قلعه با استفاده از سنگ های بسیار قدیمی بنا شده است و همچنین با خشت وگل شکل بسیار زیبایی را گرفته است. قلعه به مانند تمام دژ های قدیمی داری قسمت های متعددی می باشد و مثل معماری همه دوران ها اشکال هندسی در این بنا به چشم می خورند. سنگ های روی هم چیده شده مجموعه ای زیبا را تشکیل داده است که ارزش دیدن این بنا را زیاد کرده است.
آبشار لادیز: در کنار آثار کهن روستای لادیز که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت، طبیعتی بکر وجود دارد که زیبایی و هوای مطبوعش دل از هر بیننده ای را خواهد برد. آبشار از دل سنگ ها بیرون می آید و از شمال روستا عبور میکند و تمام اهالی منطقه را از نعمت وجودش مستفیظ می کند. نسیم خنکی که برگرفته از این آبشار می باشد گونه هایتان را نوازش می دهد و طراوات و شادابی دلچسبی را به شما خواهد داد.
1683364743 300 جاهای دیدنی زاهدان با عکس و آدرس
مسجد زرنج: مردم دیندار و مقید زاهدان در گذشته از ساختن بناهای مذهبی غافل نمانده اند. هنر معماری ایرانی و اسلامی بعد از ورود اسلام به ایران دست به دست هم داده و شاهکاری را خلق کرده است، این شاهکار همان مسجد زرنج با دو مناره پوشیده از مس می باشد که در مقابل زندان زرنج واقع شده است و همیشه محلی برای تعلیم امور دینی به شمار می رفته، بنایی با شکوه که با دستان یعقوب لیث ساخته شده است.
روستای لادیز
روستای لادیز: یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فرد زاهدان روستای لادیز با غارهای دیدنی و چشمه های پرآبش می باشد. غاری که در این روستا قرار دارد مکانی چشم نواز را به وجود آورده است. غار درست در دل کوه قرار دارد و وجود قطرات آب و موسیقی ریزش این قطرات به آب کف غار تبدیل به زیباترین موسیقی جهان شده است. وجود ابشار و رودخانه درروستای لادیز باعث آب هوایی مطبوع و خنک مخصوصا در فصل پاییز و زمستان شده است، همچنین وجود کوه تفتان در این منطقه بر زیبایی و شکل گرفتن مناظر دیدنی افزوده است. روستای جذاب لادیز در100 کیلومتری شهر زاهدان قرار دارد.
تالاب هامون
تالاب هامون: یکی دیگر از پدیده های خاص زاهدان، تالاب فصلی این شهر می باشد که کشور افغانستان نیز از زیبایی و برکت این تالاب بهره برده است. وسعت تالاب بسیار زیاد می باشد و به 1600 کیلومتر مربع می رسد که از این مساحت، 350 کیلومتر سهم ایران می باشد، تالاب هامون که در دل خود سه تالاب کوچک دیگررا جای داده است متاسفانه به دلیل ساختن سد توسط افغانستان بر روی این نعمت مهم در اکثر فصول سال خشک می باشد. تالاب هامون پوزک در زاهدان و در مرز افغانستان واقع شده است.
خانه ابویی
خانه ابویی: خانه ابویی بنای تاریخی شهر زاهدان و متعلق به قرن14 می باشد که بنایی شکیل و زیبا به شمار می رود. حوضچه سنتی و اتاق های متعدد این بنا با سقف های کوتاه وگنبدی شکلش، درختان نخلی که در حیات بنا قرار دارد بر زیبایی خانه افزوده است، همچنین درهای چوبی متعدد و آجرهای سنتی و زیبای دیواره های بنا ظاهری دیدنی را به این اثربخشیده اند. همچنین نمی توان از طراحی هنرمندانه منافذ برای عبور نور خورشید و تهویه هوا حرفی نزد. برای مشاهده ی عمارت ابویی باید خود را به خیابان دکتر شریعتی و خانه ایوبی زاهدان برسانید. این عمارت قدیمی، اکنون تبدیل به کارگاهی برای علاقه مندان به ساخت صنایع دستی و هنر سنتی این بوم و دیار شده است.
کاروانسرای نصرت آباد
کاروانسرای نصرت آباد: در گذشته که خبری از مسافر خانه و هتل نبوده است کاروانسرا ها نقش به سزایی را ایفا می کرده اند. در زاهدان نیز کاروانسرایی قدیمی بر روی تپه قرار دارد که بخش کوچکی از این بنا باقی مانده است. معماری بنا همان معماری دوره صوفی و گنبدی شکل می باشد که زیبایی های خاص خودش را دارد. کاروانسرای نصرت آباد در حدفاصل شهرستان زاهدان به بم قرار دارد.
مسجد شاه علی: یکی دیگر از اثار کهن زاهدان همین مسجد می باشد که قدمتش به قرن9 برمی گردد. بنایی دو طبقه که چینش آجرهای قدیمی بر پیکر بنا جلب توجه می کند. بانی ساخت این مسجد، شاه علی می باشد که نامش بر روی لوح های یافت شده این منطقه که قدمتشان به قرن 9 می رسد، حک شده است.
کاروانسرای نصرت آباد
روستای تمین: این روستا از آن دسته روستاهایی می باشد که سرسبزی، شادی و نشاط خاصی را در خود جای داده است. وجود صخره های متعدد و مناطق کوهستانی منطقه دلیلی برای آمدن گردشگران بی شماری در تمام فصول سال به روستا شده است. طبیعت سرسبزکویری منطقه همراه با قدمت و تمدن پیوند خورده و مکانی دیدنی و متفاوت را شکل داده است. روستای تمین در زاهدان، بخش میرجاوه قرار دارد.
چشمه آب معدنی زاهدان
چشمه آب معدنی: جوشش ابی گوارا از دل شهر کویری، خود جاذبه ای عجیب و منحصر به فرد به شمار میرود، جاذبه ای که شهر زاهدان را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته است. آب معدنی که از دل صخره های روستای تمین می جوشد تمام مردمان روستا را از برکت و فایده اش سیراب کرده و همچنین منظره مطبوعی را به وجود آورده است. یکی دیگر از ویژگی منحصر به فرد این منطقه کویری آب و هوای گرم در فصل زمستان و هوایی خنک در فصل تابستان می باشد که همین ویژگی بارز، باعث شهرت روستا شده است. چشمه آب معدنی تمین در روستای بکر تمین قرار دارد.
آرامگاه هفتاد ملا
آرامگاه هفتاد ملا: جاذبه ای دیگر که در فاصله 20 کیلومتری روستای تمین قرار دارد، ارامگاه هفتاد مولا می باشد که معماری خاص این رامگاه همگان را مجذوب خود کرده است. می توان گفت قبر های پلکانی پنج طبقه و خشتی آرامگاه دلیل متفاوت بودنش می باشد. شکل های مربعی ساخته شده با خشت و گل بر روی قبرها، گورستانی خاص و دیدنی را به وجود آورده است. قدمت ارامگاه را باید به دوره اسلامی میانه دانست که به گورستان هفتاد ملا که به احتمال فراوان محل دفن اشخاص مهمی بوده، شهرت یافته است.
  موزه پست و ارتباطات زاهدان
موزه پست و ارتباطات زاهدان: یکی دیگر از مکان های دیدنی زاهدان، موزه پست و ارتباطات می باشد که نقش به سزایی را دار بوده است، بنایی که ایده ساخت آن برگرفته از بناهای یزد و به طور کلی مناطق کویری می باشد و مانند تمام این بناها، به کار گیری مواد و مصالح مشابه که خشت و گل و آجر می باشد، حرف اول را می زند. نکته جالب در مورد این بنا تجربه نصب اولین فرستنده رادیویی به زبان سیستانی در این مرکز می توان اشاره کرد. این بنای خشتی قدیمی پس از نقل مکان کردن پست به ساختمانی دیگر احیا و بازسازی شده و در سال1377 به ثبت آثار ملی درآمده و این بنای مهم در خیابان طالقانی زاهدان واقع شده است.
موزه منطقه ای جنوب شرق
موزه منطقه ای جنوب شرق ایران زاهدان با فرهنگ غنی و آداب رسوم متعدد همیشه مورد توجه بوده است. این موزه همان گونه که از نامش پیدا است از بزرگترین موزه شرق ایران به شمار می رود که فرهنگ متنوع مردم زاهدان که شمال: غذای های خوشمزه و پوشش متفاوت و صنایع دستی می شود را در معرض نمایش عموم قرار داده است همچنین گونه های متعدد جانوری استان سیستان و بلوچستان نیز در این موزه قابل مشاهده می باشد. برای رسیدن به این مجموعه با ارزش باید به خیابان مطهری شهرستان زاهدان قدم بگذارید.
مسجد شاه علی زاهدان
از آثاری که با رغبت به زیارتگاه اهدا شده، دو لوح حکاکی شده است که مربوط به اواسط قرن نهم هجری است و حکاکی جالبی روی آن‌ها صورت گرفته است. بر اساس ترجمه آقای «آ.ج.ایلس» از کارشناسان معروف موزه ایتالیا، یکی از این دو، لوحی است که حاکی از آن است که بنا توسط فردی از خاندان ملوک سیستان به نام شاه علی احداث شده است و لوح دیگر یادبود وفات «امیرغیاث‌الدین محمد کیانی» که سر کرده شاخه کوچکی از خاندان ملوک سیستان بوده، می باشد.
بازار رسولی زاهدان
پارچه های سوزن دوزی در بازار رسولی زاهدان

پارچه های سوزن دوزی در بازار رسولی زاهدان

بدون شک یکی از مشهورترین نقاط شهر زاهدان، بازار رسولی زاهدان است. نزدیکی به پاکستان و هند سبب شده تا این بازار مملو از اجناس این کشورها باشد. شما می توانید در این بازار هزار رنگ و شلوغ این اجناس را با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید. انواع پارچه های سنگ دوزی و منجوق دوزی شده، لباس، کیف و کفش، ادویه های پاکستانی و هندی، ترشیجات، انواع چای، انواع میوه های گرمسیری، لوازم الکترونیکی و .. در این بازار به وفور یافت می شود.

معرفی بهترین هتل زاهدان - شهر سوزن دوزی های رنگی
ادامه مطلب
سوغات زاهدان
آینه دوزی با نخ های رنگی

آینه دوزی با نخ های رنگی

زاهدان یکی از هنرخیزترین شهرهای ایران است. در این شهر رنگ، زیبایی و لطافات در کنار یکدیگر جلوه های زیبایی را می آفرینند. آیینه دوزی و سوزن دوزی از جمله هنرهایی است که در سراسر استان سیستان و بلوچستان به چشم می خورد. در بازارهای زاهدان نیز می توانید این هنر زیبا را به وفور در بازارهای سنتی شهر بیابید. حصیربافی هم از دیگر صنایع دستی مشهور زاهدان است.

کلام اخر
زاهدان مهد تمدن و اصالت ایران علاوه بر اماکن دیدنی که دارا است، غذاهای خوشمزه و صنایع دستی بی شماری نیز دارد که عبارتند از: سوزن دوزی، آیینه دوزی، حصیر بافی، سافلگری، لندو، انبه، ادویه و کلوچه خرمایی که اگر قدم به این خطه زیبا از سرزمین ایران می گذارید این صنایع و خوارکی های خوشمزه را برای عزیزانتان به سوغات ببرید و انها را در لذت بردن ازاین سفر جذاب شریک کنید.

3.1/5 - (7 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر