لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ وکیل آباد مشهد، ییلاق خوش منظر
باغ وکیل آباد مشهد، ییلاق خوش منظر

باغ وکیل آباد مشهد، ییلاق خوش منظر

چند سال قبل که هنوز سر و کله پل ها پیدا نشده بود، یک جاده ظریف و باریک مشهد را به دوراهی طرقبه و شاندیز می رساند. جاده اما قبل از طرقبه دلبری می کرد. با انبوه درخت های سبز و سربفلک کشیده که دو طرف جاده را انگار حصارکش کرده بوند. جاده قبل از دوراهی مشرف به باغی مصفا بود که انبوه شاه توت ها و چنارها و ون هایش از همان دوردست ها روح و جان را صفا می داد. رودخانه طرقبه مشهد هم از میان باغ گذر می کرد و نوای خوشش جان می بخشید همه هستی را. این ییلاق معروف است بین اهالی مشهد به آب و هوای مطبوع و درخت های کهنسالش. حالا که سال ها گذشته و پل ها جاده باریک طرقبه به شاندیز را کمی کمرنگ کرده اند اما باغ هنوز پابرجاست و باصفا و انبوه اهالی مشهد را هر روز و هر هفته در میان طبیعت دلربایش پذیراست.

این بار که عازم مشهد شده ایم، بعد از تشرف به پابوس آقا علی ابن موسی الرضا(ع) یک ییلاق از جاهای دیدنی مشهد چشممان را گرفته و ما را به سوی خود کشانده است. اگر شما هم عازم مشهد شده اید و قصد سفر دارید با ما همسفر شوید تا در طبیعت زیبای ییلاقات اطراف مشهد جانی تازه کنیم. اگر هم قصد رزرو هتل در مشهد را داشتید، از هتل فوق لوکس درویشی مشهد گرفته تا سوئیت های ارزان می توانید روی ما حساب کنید و کار را تمام و کمال به ما بسپارید.

باغ وکیل آباد

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

مشهد در اطراف خود چندین ییلاق خوش آب و هوا دارد که تفرجگاه مردم شهر و گاه مسافرین و زائرین مشهد مقدس است، مثلا طرقبه که حالا نه تنها برای اهالی مشهد بلکه برای اغلب مسافرین هم یک مقصد مطلوب و خوش آب و هواست. بعد از بلوار ولیعصر وسیع ترین و عریض ترین بلوار ایران جایی در شمال غربی مشهد جاخوش کرده است. انتهای این بلوار زیبا به یکی از پارک های مشهد منتهی می شود که در بین مردم به باغ وکیل آباد شهره است.
ماجرای این باغ وسیع به سال های 1290 و اندی هجری شمسی باز می گردد. به روزهایی که حاج حسین ملک تاجرزاده ی متمول آن روزهای مشهد، مزرعه ای آباد را از یکی خانواده های اصیل مشهد خریداری می کند. حاج حسین که مردی خیر بود در سال 1348 تنها دو سال قبل از کوچ از این جهان این باغ را وقف می کند، تا مردم که گاه گداری برای گشت وگذار عازم باغ می شدند بتوانند به راحتی در آن تردد کنند. باغ در اختیار شهرداری مشهد قرار می گیرد که امروزه در منطقه نه شهرداری مشهد قرار گرفته است. مزرعه خریداری شده وسعت فراوانی داشته طوری که حدودات آن، آن چنان مشخص نبوده است اما چیزی که امروز به عنوان باغ وکیل در این دره خوش آب وهوا به چشم می خورد، هفتاد هکتاری وسعت دارد.
باغ وکیل آباد
بیایید از ورودی وکیل آباد قدم در باغ بگذاریم. ورودی با چندین پله شما را به داخل باغی افسونگر می کشد. انبوه درختان بلندبالا که تا خورشید بالارفته اند از همان نگاه اول چشمتان را می گیرد. باغ شکل و شمایل یک پارک جنگلی تمام عیار را دارد و کف آن سنگ فرش شده است. از میان درختان مسیرهایی به این سو وآن سو می شتابند و نیمکت هایی شما را به آسودن در سایه درختان فرامی خوانند.
باغ وکیل آباد
در میان درختان که چشم بچرخانید حتما کاج، تبریزی، ون، زبان گنجشک، افرا، ارغوان، باران طلایی و چنارهای فراوانی را خواهی دید که در هر گوشه و کناری سر برآورده اند. علاوه بر این درختان زیبا گاهی چشمتان به درخت توت یا شاه توت، گردو و حتی زیتون هم می افتد که اگر در فصل باردهی آن ها را ببینید میوه های خوش آب و رنگشان هم دلبری می کند.
با وجود باردهی میوه ها، گاهی آدم های کم محبت از شاخ و برگ درخت ها آویزان می شوند تا به هر قیمتی شده از میوه های درخت بی نصیب نمانند، حتی به قیمت شکستن شاخه های درخت! شاید باور نکنید اما قدمت برخی از این درخت ها بیشتر از یکصد سال است و باید بیشتر از این ها هوایشان را داشته باشیم.
باغ وکیل آباد
علاوه بر درختان، گل های رنگارنگ هم اینجا به زیباترین شکل ممکن باغ را در فصول مختلف می آرایند. شهرداری اما ذوق به خرج داده و درخت های خشکیده را به جای ریشه کن کردن و سوزاندن کوتاه کرده و با هنر هنرمندان خوش ذوق معرق کار تبدیل به تندیس هایی زیبا کرده است. تندیس کاوه آهنگر، هفت سین ایرانی، خلیج فارس و گاهی کتاب ها هم در میان این معرق کاری های ظریف بوستان را آراسته اند که در این میان کاوه آهنگر یک سروگردن بالاتر از بقیه تندیس هاست.
باغ وکیل آباد
مجسمه ها هم در گوشه و کنار هر از چند گاهی دلبری می کنند. مثلا هفت کوتوله پر شر و شور و یا اسب ها و البته تندیس هایی مثل تندیس حاج حسین ملک که در پیچ وخم های بوستان جاخوش کرده اند. انبوه درختان در میان مسیرهای سنگ فرش آنقدر زیباست که شما را به رفتن و دیدن ترغیب می کند.
باغ وکیل آباد
آن طرف تر اما سرو کله یک دریاچه پیدا می شود که در مجاورت درخت ها و فضای سبز آن سو نمای فوق العاده جذابی را ایجاد کرده است و خانواده های متعددی کنار دریاچه بساط کرده اند. در باغ که قدم بزنید حتما صدای پای رودخانه شما را ذوق زده خواهد کرد. یک رودخانه به بلندای 2300 متر که مثل رگی حیاتی در پیکره باغ جریان دارد و گاه در فصول پربارش آنقدر پرآب است که صحنه های جذابی را خلق می کند.
باغ وکیل آباد
عبور آب و سروکله زدنش با سنگ های ریز و درشت مسیر و بازی کردنش با درخت های گاه خمیده صحنه های بی بدیلی را خلق می کند. شهرداری هم نهایت سلیقه را به خرج داده و در مسیر رودخانه هنرنمایی کرده و مسیرهای رمانتیکی را تدارک دیده است.
باغ وکیل آباد
رودخانه اما در پاییز و در غوغای رنگ و جادوی درخت ها به مراتب زیباتر و دل انگیز تر است. بخصوص زمانی که آفتاب به هر زحمتی شده از میان درختان فرود می آید و زلف هایش را به آب می رساند. رودخانه اما فصلی است و آب این بوستان وسیع با یک قنات تامین می شود که قدمت بالایی دارد. قنات وکیل آباد حالا چند سالی است که بازسازی هم شده تا بتواند برای صدها سال دیگر هم آب مورد نیاز این بهشت کوچک را تامین کند.
روی رودخانه پل هایی هم تعبیه شده که جان می دهند برای عبور نکردن و ایستادن و زل زدن به زیبایی. یک پل قدیمی و تاریخی هم در محدوده بوستان قرار دارد که به سه پلی شهره است و متعلق به دوران قاجار است.
اگر دوست دارید در مسیرهای سنگ فرشی و در حصار درخت ها قدم بزنید و یا خودتان را به دریاچه ها رسانده و کمپ بزنید یا در پهنای دشت زیر سایه درختان آرام بگیرید یا خودتان را به رودخانه رسانده در طبیعت بکر و خاصش لحظاتتان را سپری کنید. این تنوع و آب وهوای مطبوع سبب شده تا وکیل آباد چهار فصل سال و هفت روز هفته پر از سیل مشتاقانی باشد که از شهر گریخته و به طبیعت پناه آورده اند.
باغ وکیل آباد
اگر قصد کمپ زدن در میان درخت ها را داشته باشید می توانید روی آلاچیق های مجهز پارک هم حساب کنید. چیزی در حدود 600 آلاچیق بزرگ در تمام باغ تدارک دیده شده است. علاوه بر آلاچیق ها، مهمانسرایی به نام ملک هم در همان ابتدای پارک قرار دارد. سرویس بهداشتی مجهز مجموعه هم خیالتان را راحت می کند. اگر دلتان خواست سری به کافه یا رستوران هم بزنید می توانید علاوه بر سرو یک نوشیدنی یا خوراک خوشمزه از آرامش و نمای زیبای بوستان هم نهایت لذت را ببرید. مرکز بازی کودکان و یا زمین های مجهز فوتبال و والیبال از دیگر امکانات داخل باغ است که می تواند یک تعطیلات درست و حسابی را برایتان رقم بزند. به این امکانات سینمای 5 بعدی، استخر، زمین بسکتبال، بدمینتون، میزهای تنیس و فوتبال دستی های بزرگ و بساط کباب را هم اضافه کنیدکه باب طبع خیلی از جوان ترهاست.
باغ وکیل آباد
پیست دوچرخه هم که این روزها طرفداران خود را دارد. بخصوص اگر در ییلاقی خوش آب وهوا و خوش منظر باشد. اگر هم هوس ورزش در این بهشت کوچک و استثنایی به سرتان زد علاوه بر دویدن می توانید روی لوازم ورزشی و بدنسازی تعبیه شده در آن حساب باز کنید و از ورزش و تفریحتان در هوای آزاد و در محاصره انبوه درختان لذت ببرید.
یک موزه کوچک، نمازخانه و یک پارکینگ جادار هم در بوستان تعبیه شده تا خیالتان را از هر بابتی راحت کند و اقامتتان را دلچسب. اگر هم نیاز به خرید داشته باشید می توانید به فروشگاه های متعدد بوستان مراجعه کنید.
باغ وکیل آباد
در قسمتی از باغ وکیل آباد قسمتی با نام بوستان شب ایجاد شده است که الحق و الانصاف زیباست. با روشن شدن چراغ ها می خواهد بهار باشد یا تابستان، پاییز باشد یا زمستان زیبایی اینجا غوغا می کند و بسیاری را بی تاب خود می کند. اگر فکر می کنید این ییلاق تنها مناسب فصول گرم سال است، سخت در اشتباهید کافی است یکبار با فرود اولین برف خودتان را به باغ برسانید و در میان کاج های همیشه سبز توت های برف گرفته را ببینید و رودخانه ای که حالا میان این همه سپیدی بی نظیر است. بروید به کافه و یک نوشیدنی داغ و دلچسب سفارش دهید و از زمستان لذت ببرید. پاییز اصلا نیازی به توصیف و تعبیر ندارد این را تعداد بالای مسافرین باغ وکیل آباد نشان می دهد وقتی که زیبایی فرش هزار رنگ خزان بر کف سنگ فرش بوستان در کنار آرامش دریاچه دلبری می کند و هیچ کس در برابر وسوسه عکس گرفتن از این تابلو زیبا تاب نمی آورد. بهار و تابستان هم همیشه با شکوه تمام در این بوستان قدم می گذارند.
باغ وکیل آباد
یکی از جاذبه های پرطرفدار این بوستان، باغ وحشی است که در آن قرار گرفته و در نوع خود در تمام ایران منحصربفرد است. باغ وحشی بزرگ با وسعتی در حدود چهار هکتار، که از شیرهای شاخدار گرفته تا شامپانزه ها در آن سکونت دارند. تمساح ها، پلنگ های آفریقایی و حتی گونه-هایی از ببرهای در حال انقراض تا توله خرس ها و مارهای غول پیکر در آن نگهداری می شوند. انواع پرندگان، خزندگان، حیوانات وحشی و گوشت خوار و حیواناتی علف خوار در کنار تعدادی از آبزی ها در قسمت های مختلفی نگهداری می شوند که بازدید از آن ها هیجان انگیز است. این تنوع بالای حیوانات در یک باغ وحش تقریبا در تمامی ایران بی نظیر است. باغ وحش به جشنواره ای از رنگ ها و طرح های خاص می ماند که هر بیننده ای را متحیر می کند. قرار گرفتن باغ وحش در مجموعه مصفای بوستان جذابیتش را بیشتر کرده است.
باغ وکیل آباد
ساعات بازدید از تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی همه روزه از ساعت 8:30 الی 19:30 دقیقه است که البته در برخی فصول همانند پاییز و زمستان زودتر هم تعطیل می شود، بنابراین اگر قصد تهیه بلیط و بازدید از باغ وحش را دارید حتما به موقع مراجعه کنید تا شانس بازدید از این مجموعه خارق العاده و جذاب را از دست ندهید.

بازار اطلس، جهیزیه از کجا بخریم؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر