لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار شاهاندشت آمل
آبشار شاهاندشت آمل

آبشار شاهاندشت آمل

آبشار شاهاندشت آمل که به آبشار وارنا نیز مشهور می باشد، در استان مازندران و حدود 65 کیلومتری شهرستان آمل واقع شده است. این آبشار به عنوان نخستین آبشار مازندران و دومین آبشار ایران از منظر ارتفاع معرفی شده است. آبشار شاهاندشت یک جاذبه ی طبیعی پر طرفدار است که به جهت عظمت و شکوه وصف ناپذیرش، هر ساله نظر گردشگران را به خود معطوف داشته است. از ویژگی های بارز این محل می توان به پوشش جنگلی زیبا، جاده های رویایی، مناظر و چشم اندازهای بی نظیر در کنار محیط آرامش بخش آن اشاره نمود. لذا جهت بهره مندی از این طبیعت کم نظیر، هوشمندانه سفر کنید و با رزرو هتل های آمل نظیر هتل نیلوفر آمل، به روستای شاهاندشت رفته و با ثبت تصاویر به یاد ماندنی، از بازدید این موهبت بی نظیر و ارزشمند برخوردار شوید.

مسیر دسترسی به آبشار شاهاندشت آمل
آبشار شاهاندشت در 65 کیلومتری شهرستان آمل و در روستای شاهاندشت واقع شده است. برای رفتن به محل آبشار شاهاندشت، از طریق جاده هراز و حدود 86 کیلومتری تهران، در حوالی منطقه ی گزنک و روستایی به نام شنگلده در منطقه ی لاریجان، پلی فلزی به نام وارنا را مشاهده خواهید نمود که بر روی رودخانه ی هراز قرار دارد. این پل به عنوان گذرگاه عبورِ منطقه ی امیری مورد استفاده می باشد. با گذشتن از این پل وارد مسیری آسفالته در جهت راست خواهید شد. این مسیر در کنار رودخانه ی هراز و بر خلاف جهت آب، امتداد می یابد. پس از طیِ 2 کیلومتر به روستایی به نام شاهاندشت می رسید. در این محل خودرو ها را پارک نموده و مابقی مسیر را پیاده طی نمایید.
آبشار شاهاندشت آمل
در امتداد مسیر تابلوی کوچک راهنما قرار گرفته است. پس از گذشتن از یک قبرستان و مسجدی نسبتا قدیمی، دو راه در مقابل دیدگانتان قرار می گیرد. یکی از این راه ها، مسیر شمالی است که از قسمت بالای روستا می گذرد. این راه افراد را مستقیما به بالای آبشار شاهاندشت و مناظر روبروی آن می رساند. مسیر مذکور کمی ناهموار بوده و به جهت وجود تخته سنگ های بزرگ و شیبهای تند فقط گذر از مسیر امکانپذیر بوده و محلی به جهت اتراق وجود ندارد. مسیر بعدی که مسیر جنوبی ِ روستا می باشد، هموار تر اما به نسبت مسیر شمالی، طولانی تر است. این مسیر به قسمت پایینی آبشار منتهی می شود. در مسیر جنوبی مکان های مناسبی جهت چادر زدن و اتراق وجود دارد. آبشار شاهاندشت حدود 145 کیلومتر از ساری، 65 کیلومتر از آمل و 54 کیلومتر از دماوند فاصله دارد.
آبشار شاهاندشت آمل
معرفی آبشار شاهاندشت آمل
آبشار شاهاندشت آمل همانند سایر جاذبه های طبیعی استان، به جهت مناظر چشمگیر و بی نظیرش همواره مورد توجه گردشگران و بومیان منطقه می باشد. این آبشار همانند سایر آبشار های موجود در استانهای شمالی کشور، به جهت شیب تند رشته کوه های البرز که منشاء رود های متعدد را در خود جای داده است، شکل گرفته است. آبشار مذکور که در محیطی جنگلی و پُر از درختان زیبا هنر نمایی می کند و بر زیبایی طبیعت می افزاید، بر فراز کوهی به شکل هرم قرار گرفته و با روستایی به نام شاهاندشت همجوار می باشد. ارتفاع این آبشار را 62 متر عنوان نموده اند. نام آبشار شاهاندشت آمل در سال 1390 با شماره ی ثبت 180 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.
آبشار شاهاندشت آمل

گفته شده که آبشار شاهاندشت آمل از محلی تحت عنوان تنگه ی الیاس سرچشمه گرفته است. تنگه ی مذکور حدود 8 تا 10 چشمه را دارا می باشد. و از این طریق آبی گوارا را از دل زمین به آبشار شاهاندشت هدایت می نماید. از جمله ویژگی های این محل که خاطراتی به یاد ماندنی را برای بازدید کنندگان رقم می زند، پیاده روی در طبیعتِ بسیار زیبای آن، اتراق و حضور در جوار آبشار، عکسبرداری و فیلمبرداری در محیطی دل انگیز، صعود و فرود از آبشار شاهاندشت، آب بازی و آب تنی در محل ِ آبشار می باشد.

در واقع پیاده روی در طبیعت، لازمه ی رسیدن به آبشار محسوب می شود. این مسیر زیبا بر جذابیت سفر و محیط می افزاید. بازدیدکنندگان در طی مسیر از مناظر اطراف لذت برده و لحظاتی فراموش نشدنی را تجربه می نمایند. پس از رسیدن به محل، اتراق در زیر سایه ی درختان و حضور در آغوش طبیعت حسی روح بخش را کسب نموده و تصاویر به یاد ماندنی را ثبت خواهید نمود. صعود و فروز یکی از تفریحات مهیج در آبشار شاهاندشت آمل به شمار می آید، که نیازمند تجهیزات و وسایل لازم در این خصوص می باشد. لذا این تفریح از قسمت کارگاه آبشار که در دیواره های آن تعبیه شده و امنیت لازم را تامین می نماید، امکان پذیر می باشد. لمس قطرات آب که از این آبشار عظیم فرو می افتد، بسیار شادی بخش است. و آب بازی در این محل یک تفریح مهیج به شمار می آید.
آبشار شاهاندشت آمل
از اماکن دیدنی اطراف آبشار شاهاندشت آمل می توان به قلعه ی ملک بهمن اشاره نمود. این قلعه را سه هزار ساله معرفی نموده اند و شکل ظاهری کنونی اش را متعلق به زمان پیروزی شاه عباس اول صفوی در سال 1005 ه.ق می دانند. قلعه ی ملک بهمن با نام قلعه ی ملک قلاع نیز شناخته می شود. و آن را یکی از بزرگترین قلاع کوهستانی در رشته کوه های البرز ایران معرفی نموده اند. مصالح قلعه از سنگ و ساروج ( ملاطی از ترکیب شیر، تخم مرغ و نوعی از خاک) می باشد. در زمان های قبل در همجواری این قلعه کانالی قرار داشت که بعد از ذخیره شدن آب در آن به سوی آبشار و به جهت پایین فرو می ریخت. از جاذبه های دیگر می توان به روستای سر سبز شاهاندشت اشاره نمود. در این روستا آلاچیق های زیبایی را برای اقامت موقت مسافران در نظر گرفته اند. در روستای شاهاندشت، تعدادی مغازه وجود دارد. در صورت نیاز به وسیله های سفر می توانید از این مغازه ها خرید نموده و به اقتصاد روستایی آنان رونق ببخشید.
آبشار شاهاندشت آمل
آبشار شاهاندشت در تمامی فصول مناظر زیبایی را به نمایش می گذارد، اما مناسب ترین زمان جهت سفر، از اواسط فصل بهار خصوصا اردیبهشت تا اوایل پاییز یعنی مهر ماه می باشد. شاید شرایط نامناسب جوی در فصول دیگر، علت این ادعا باشد. سفره خانه ای سنتی در فاصله ای اندک از آبشار قرار گرفته است. که اکثر بازدید کنندگان لحظاتی را در آن سپری می نمایند. قابل ذکر است که بازدید از آبشار رایگان و بدون هزینه می باشد. اما گردشگران جهت پارک ماشینهای خود در پارکینگ مستلزم به پرداخت هزینه می باشند. از توصیه های سفر می توان به داشتن خوراکی های سفر، پوشیدن کفش مناسب به جهت خییس نشدن، داشتن عینک آفتابی، داشتن کلاه مناسب و لبه دار، لباس مناسب و گرم، بطری آب، کوله پشتی و …. اشاره نمود.

آبشار جاگ هند
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر