لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد عمادالدوله؛ مظهر شکوه معماری ایرانی
مسجد عمادالدوله؛ مظهر شکوه معماری ایرانی

مسجد عمادالدوله؛ مظهر شکوه معماری ایرانی

شهر کرمانشاه یکی از بزرگترین شهرهای ایران به شمار می رود، این شهرهمچنین مرکز استان کرمانشاه و مهم ترین شهر در منطقه ی غربی ایران است. بیشتر اوقات با شنیدن نام کرمانشاه، تصویرطاق بستان و بیستون در ذهن مان نقش می بندد، اما کرمانشاه دارای آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که هر یک در نوع خود منحصر به فرد و دیدنی هستند. کرمانشاه از لحاظ تاریخی قدمتی دیرینه دارد و پیدایش آن به سده ی چهارم قبل از میلاد برمی گردد. از آن دوران تا زمان حمله ی اعراب این شهر به عنوان دومین اقامتگاه ساسانیان مورد توجه بود. از آن جایی که کرمانشاه دارای آب و هوای مطبوعی بود، در زمان ساسانیان باغ های زیادی در آن ساخته شد و تفرجگاه محبوبی برای پادشاهان ساسانی به شمار می رفت.

در حال حاضر وجود سنگ نبشته ها و آثار تاریخی و طبیعی دیدنی آن، کرمانشاه را به یکی از تماشایی ترین شهرها و جاذبه های گردشگری مبدل کرده است. از آثار تاریخی این شهر که در نوع خود بی نظیر و بسیار قابل توجه هستند، می توان به مساجد و تکیه های این شهر اشاره کرد که بیشتر آن ها متعلق به دوران قاجار بوده و با سبک معماری و کاشی کاری های زیبا گردشگران را مجذوب خود می کنند. در این بناها روح هنر ایرانی با تک تک اجزای آن ها آمیخته شده و مهارت دستان هنرمندان ایرانی را نمایان می کند.
مسجد عمادالدوله
این مساجد زیبا و باشکوه نه تنها بیانگر روح معنوی، تدین و اعتقادات عمیق مردم این منطقه هستند، بلکه شکوه و اصالت فرهنگ و هنر ایرانی را نیز به تصویر کشیده و به مردم جهان معرفی می کنند. مسجد عمادالدوله ی شهرستان کرمانشاه نمونه ی بارز همین آثار است. اثر ارزشمندی که نظر بسیاری از کارشناسان را به لحاظ ساخت و سبک معماری به خود جلب کرده است. با ما همراه شوید تا با این اثر تاریخی و هنری بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های کرمانشاه شما را به این سفر جذاب دعوت می کند. شما می توانید با رزرو آنلاین هتل جمشید کرمانشاه با آسودگی خاطر و هوشمندانه سفر کنید.
مسجد عمادالدوله
مسجد عمادالدوله کجاست؟
مسجد تاریخی عماد الدوله در بازار شهر کرمانشاه، در محله ی قدیمی فیض آباد، در طرف غرب بازار زرگرها و ضلع غربی خیابان مدرس واقع شده است، این مسجد در اواخر قرن 13 هجری قمری، نزدیک به 150 سال پیش توسط عماد قلی میرزا عمادالدوله از والیان و مرزداران منطقه در دوران حکومت قاجاریه احداث شد. در ساخت این مسجد هنر معماران ایرانی چنان به زیبایی با روح معنوی این شاهکار هنری تلفیق شده که هربیننده ای بی اختیارغرق تماشا می شود. با ورود به حیاط، مسجدی چهار ایوانه را می بینیم که یک مناره آن را آراسته تر کرده است. بخش های دیگر آن همچون سردر، صحن، ایوان، شبستان ستوندار و حجره ها نیز آن را تکمیل کرده و بر زیبایی آن افزوده اند.
مسجد عمادالدوله
حیاط مسجد در حدود 30 در 24 متر است و اطراف آن حجره ها و ایوان های زیادی ساخته شده است. با ورود به این فضای معنوی، حوض آبی میانه ی صحن، کاشی کاری ها و تزئینات چشم نواز ایوان ها روح و جان را مملو از آرامشی عمیق می کنند. برای ورود به شبستان اصلی باید به ایوان بخش جنوبی صحن برویم، ایوانی که در مقایسه با سایر ایوان ها بلندتر و به مراتب زیباتر و چشم نوازتر است، گویی هنرمند چیره دست تمام ذوق و هنر خود را به کار برده تا این قسمت از مسجد جذابتر و تماشایی تر شود. کفپوش این ایوان از سنگ مرمر است و روی کاشی ایوان کتیبه ای به چشم می خورد که نام پادشاه وقت، ناصرالدین شاه و نام بانی آن را در کنار تاریخ ساخت که سال 1285 است، عنوان کرده است.
مسجد عمادالدوله
در ضلع پشتی این ایوان درگاهی وجود دارد که گردشگران با عبور از آن به شبستان مستطیلی شکل می رسند. طاق و گنبد این شبستان بر روی 14 ستون آجری قرار دارد، دیوارهای این بخش از مسجد ساده و بدون تزئینات است، در صورتی که گنبد جانبی محراب که در همین قسمت واقع است دارای تزئینات چشم نوازی می باشد. در میانه ی ضلع جنوبی شبستان، محرابی دیده می شود که کاشی کاری های جالب توجهی دارد، ستون های شبستان مقطعی مربع شکل دارند که با بریده شدن گوشه هایشان، به شکل هشت ضلعی های زیبا درآمده اند. کف مسجد با سنگ مرمری زیبا پوشانده شده و وجود روزنه هایی در کف شبستان، روشنایی مسجد را تامین می کند.
مسجد عمادالدوله
در قسمت شمالی صحن ایوان کوتاهی به چشم می خورد، که در بالای آن برج ساعت زیبایی قرار دارد. در دو ضلع شرقی و غربی این ایوان کوتاه، دو ایوان دیگر به صورت قرینه نسبت به یکدیگر ساخته شده اند. حجره های بسیاری در اطراف این ایوان ها دیده می شود که تزئینات زیبا و تحسین برانگیزی دارند. با توجه به کتیبه ای که در ایوان جنوبی مسجد قرار دارد تمامی هزینه های ساخت این مسجد توسط عمادالدوله حاکم وقت کرمانشاه پرداخت شده است. طراحان این بنای تاریخی برای ورود به آن دو ورودی اصلی و فرعی طراحی کرده اند، که ورودی فرعی در راسته ی بزازان قرار دارد و ورودی اصلی مسجد از سمت ایوان شرقی است که از طریق در چوبی بزرگی به راسته ی زرگرها مرتبط می شود.
مسجد عمادالدوله
بر اساس روایت های موجود درب چوبی مزبور از حرم حضرت علی (ع) به این مسجد منتقل شده و به همین دلیل به “بقای شاه نجف” مشهور شده است. این دروازه که متعلق به دوره ی صفویه است ارزش و احترام خاصی به این مسجد بخشیده است و باعث شده که مردم آن را بیشتر مورد توجه و احترام قرار دهند، به طوری که نمازهای جماعت در این مسجد باشکوه تربرگزار می شوند.
مسجد عمادالدوله
در حال حاضر با وجود تغییرات بسیاری که در بافت و ساختار شهرکرمانشاه ایجاد شده است، موقعیت مسجد عمادالدوله به گونه ای است که هنوز هم به عنوان یکی از مناطق مهم و دیدنی کرمانشاه مورد توجه مردم و گردشگران است. قرار گرفتن در مرکز شهر و در مجاورت بازار و بازار سنتی شهر و زیبایی خاص و مینیاتوری این مسجد از جمله دلایلی هستند که برجذابیت این اثر دیدنی و تاریخی افزوده اند. این میراث ارزشمند که در طراحی و ساخت آن نهایت دقت و ظرافت را به کار برده اند، عمارتی است که در زمان احداث آن شرایط اقلیمی، فرهنگ، اصول اعتقادی، کسب و کار، جامعه وهنجارهای آن در نظر گرفته شده است، این دقت نظر و توانمندی بیانگر تامل و تبحر معماران ایرانی است. معمارانی که برخاسته از بطن جامعه و فرهنگ ایرانی بودند و با هنر و چیره دستی خود آثاری برجای گذاشته اند که هنوز هم گردشگران با دیدن آن ها غرق حیرت و تماشا می شوند.

مسجد کریستال ماسک مالزی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر