لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ پرندگان کرمانشاه، نگینی در خاورمیانه
باغ پرندگان کرمانشاه، نگینی در خاورمیانه

باغ پرندگان کرمانشاه، نگینی در خاورمیانه

در دنیای مدرن امروز متفاوت بودن و در عین حال مفید بودن، کار بسیار سختی است. اینکه حرف تازه ای برای گفتن داشته باشی و بتوانی نگاه های بسیاری را جذب خود کنی، کار هر کسی نیست. این بار که قصد سفر کرده ایم، قرار است خودمان را به یک باغ پرنده برسانیم. اما چرا باید خودمان را به جاده ها بسپاریم تا به دیدن یک باغ پرنده برویم؟ تفاوت! دیدن پرندگانی که شاید برای دیدنشان باید شال و کلاه می کردیم و خودمان را به جنگل های آمازون و یا قاره آفریقا می رساندیم اما حالا این پرنده ها هستند که از نقاط دور و نزدیک خود را به کرمانشاه رسانده اند تا بتوانیم به ملاقاتشان برویم و از این همه تنوع حیرت کنیم.

حتما می گویید باغ های دیگری در شهرهای دیگر قرار دارند که شاید همین ویژگی را داشته باشند، پس چرا کرمانشاه؟ راستش را بخواهید اگر عکس باغ پرندگان کرمانشاه را دیده باشید، متوجه می شوید که این باغ پرندگان نه تنها در ایران که در خاورمیانه بی رقیب است و آنقدر تنوع دارد که حالا حالاها نمی توانید نظیرش را بیابید. بیایید در دنیای هزار رنگ پرندگان، باغ پرندگان کرمانشاه قدم و بزنیم و از دیدن این حجم از زیبایی و ظرافت لذت ببریم. اگر دستتان را به ما داده اید و عازم دیار بیستون شده اید و به دنبال رزرو مکانی در میان هتل های کرمانشاه هستید با خیال راحت این کار را هم به ما بسپارید و از سفرتان لذت ببرید.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
در میان پیچ وخم های زاگرس زیبا و افسانه ای سرزمینی قرار دارد که طبیعت خار العاده اش آن را از همان دوران دیرینه سنگی برای انسان ها جذاب کرده بود. سرزمین غارها، رودها و آبشارها که حتی در افسانه های ایران باستان هم ریشه هایی قوی و حضوری پررنگ دارد. طاق بستان غرورانگیز یا بیستون استثنایی فرقی نمی کند عازم هر گوشه از کرمانشاه که شوید ردپای تاریخ در طبیعتی چشم نواز هویداست. این بار اما از بناهای تاریخی غرورانگیز و طبیعت استثنایی کرمانشاه می گذریم و عازم جاذبه ای می شویم که حالا چند سالی است در دنیای مدرن این روزها رواج یافته است. باغ پرندگان که شاید شکل و شمایلی جدید از باغ وحش های تخصصی است. دنیایی از پرندگان ناشناخته و بسیار زیبا که شاید حتی نامشان را نشنیده باشید. دنیایی پر از ظرافت و زیبایی که تنها قدرت خالق این شگفتی ها را به رختان می کشد و شما را به نزدیکترین مرز ممکن با پرندگان می رساند.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
حوالی تابستان سال 1390 بود که یک اتفاق مهم در عرصه حیات وحش کرمانشاه رخ داد. افتتاح یک مرکز نگهداری از پرندگان که با نام باغ پرندگان صدف شروع به کار کرد. گرچه آغاز کار این مجموعه از ابتدای سال 1389 بود اما افتتاح رسمی آن در همان تابستان 1390 بود. در ابتدا فقط 2000 گونه پرنده در چندین دسته بندی مختلف در این باغ زیبا رونمایی شد اما به مرور زمان به تعداد پرندگان به 30000 پرنده افزایش یافت. باغی با مساحت دو هکتاری که توسط بخش خصوص افتتاح شد و افتتاحش چیزی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه دربرداشت.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
از آنجا که پرندگان ساکنین اصلی این باغ بزرگ بودند، بنابراین سفرهای زیادی برای خرید پرندگان متفاوت از اقصی نقاط دنیا آغاز شد. سفری به دور زمین از آمریکای جنوبی گرفته تا استرالیا از آسیای شرقی تا شاخ آفریقا و پرندگان منحصربفردی از نژادهای مختلف که بومی آن نقاط بودند با هواپیماهای اختصاصی به قلب کرمانشاه منتقل شدند. باغ پرندگان صدف گام بزرگی برداشته بود تا بتواند یکی از منحصربفردترین مراکز نگهداری پرندگان را در خاورمیانه ایجاد کند چرا که این پرندگان در کنار پرندگان ایرانی مجموعه کاملی را پدید می آوردند.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
پرندگانی متفاوت از اقلیم های متفاوت که هرکدامشان نیازهای خاصی داشتند و قطعا سر و سامان دادن به این حجم از پرنده ها کار آسانی نبود. تصورش را بکنید،کافی بود یکی از پرندگان یکی از همان آنفلونزاهای معروف پرندگان را بگیرد! بنابراین این مرکز حتما نیاز به متخصصینی داشت که دانش لازم را برای حفظ و نگهداری این پرنده ها داشته باشند تا گنجینه ای که به این سختی جمع آوری شده بود پابرجا بماند. بنابراین پانسیون و بیمارستانی مخصوص پرندگان در این باغ افتتاح شد تا جان این موجودات زیبا حفظ شود و حتی بتوان با مراقبت های ویژه برای برخی گونه های نادر تولید مثل نیز انجام داد. کمی زمان برد تا پرنده ها به خانه جدید و شرایط آب و هوایی نو عادت کنند، اما با گذر زمان پرنده ها حتی شروع به تولید مثل کردند. پانسیون اما با برنامه هایی که چیده بود توانست تولید مثل پرندگان را رونق ببخشد.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
اما روزگار آنقدرها هم با این باغ پرنده زیبا مهربان نبود و باغ پرندگان صدف تا مرز تعطیلی کامل هم پیش رفت. خوشبختانه اما باز هم به مدد آدم هایی که دل و جانشان برای وطن می تپد سرپا شد و حالا هم پذیرای خیل مشتاقانی است که عاشق حیات وحش آن هم از نوع پرندگان هستند. این مقدمه بلند بالا از آن جهت بود که بدانیم حالا که راحت و آسوده میان دنیای هزار رنگ پرندگان قدم می زنیم، آدم های بسیاری خون دل خورده اند تا چنین گنجینه ای در دسترس ما قرار بگیرد.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
حالا که عازم باغ پرندگان صدف شده ایم، خودمان را به کمربندی غربی کرمانشاه می رسانیم که چند سالی است حسابی شلوغ و پر رفت و آمد شده است.کمی مانده به ترمینال نام آشنای راه کربلا یا همان ترمینال اسلام آباد غرب، چند باغ خودنمایی می کنند. باغ گل ها و بعد هم باغ پرندگان که دیوار به دیوار پارک ارغوان قرار گرفته است. درب ورودی زیبا و تابلویی که نشان میدهد اینجا باغ پرندگان صدف شهر زیبای کرمانشاه است.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
از همان درب ورودی که با نمای کاه گلی اش بیشتر شبیه ورودی قلعه های قدیمی است قدم در باغ می گذاریم. از همان ابتدا یک باغ سرسبز با همان مختصاتی که از کرمانشاه کوهستانی در ذهن داریم در برابرمان ظاهر می شود. اگر در زمستان به باغ برسید سرما و برف نشسته بر روی درخت ها و برکه ها به استقبالتان می آیند. اگر پاییز باشد جشنواره رنگ ها، اگر بهار باشد انبوه گل های زیبا و اگر تابستان باشد سرسبزی درختان بلند بالا.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
یک برکه کوچک با چند غاز و اردک زیبا پشت حصارهای چوبی زیبا با شیطنت شنا می کنند و کمی آن سوتر یک ساختمان با نمایی سنتی و گلدان هایی زیبا به چشم می خورد. مسیری سنگ فرش پیش روی شماست و از همان ابتدا کارشناسسان با حوصله تمام شما را بین تمام قفسه ها و برکه ها و گاه در میان پرندگان آزاد راهنمایی کرده و سوالات تان را پاسخ خواهند داد. حتی گاهی راز و رمز نگهداری از برخی پرنده ها را هم به شما خواهندگفت.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
از شترمرغ های بامزه در حصار کاه گلی و زیبا گرفته تا برکه های پر از قوهای آزاد و جزیره های کوچکی که سر از آب برکه ها برآورده اند و در ساحلشان پرنده ها آفتاب می گیرند تا قفسه پرنده های کمیاب و جغدهایی که زل می زنند توی چشم هایشان. از قفسه های شیشه ای و پنگوئن هایی که این حجم از آفتاب را به عمرشان ندیده بودند و قوهایی استثنایی که مثل داستان های دور و دراز به جای رنگ سفید سنت شکنی کرده، رنگ مشکی برنده و جذاب را برای خودشان برگزیده اند، اینجا پر از شگفتی و تنوع است.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
توکان یا همان پرنده ای که تمام روزهای کودکی مان همسفر سندباد بود نیز اینجا پیدا می شود. به این پرندگان زیبا قرقاول های آمریکایی، بازهای شکاری، نژادهایی از عقاب ها، طوطی، کبوترها، طاووس ها، فلامینگوها و انواع و اقسام پرنده هایی را در 130 گونه مختلف دسته بندی می شوند را اضافه کنید. بعضی از این پرنده ها گاهی تا سی سال عمر می کنند.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
پرندگان اما در محیط های متفاوتی نگهداری می شوند. گاهی می توانید تا لب آب رفته و از نزدیک لمسشان کنید و با اجازه مسئولین به آن ها دانه بدهید. یا حتی نزدیکتر مثلا میان کبک های آزاد راه بروید و حتی به لانه زیبا و خاص کبوتران که شاید تا حالا نمونه اش را ندیده باشید، نزدیک شوید. گاهی وقت ها باید پرندگان را از پشت قفس های فلزی نگاه کنید و یا حتی قفسه های شیشه ای. پرندگان در دسته های مختلف و بخش های مختلف نگهداری می شوند. علاوه بر پرندگان زیبا و خوش آب ورنگ محیط باغ هم به طرز زیبایی چشم گیر است.
درختان سرسبز و برکه هایی زیبا در کنار آلاچیق های چوبی و پرندگان گاه رها، پل های چوبی و مسیرهایی معلق بر روی رودخانه های جاری در باغ، آبشارهای کوچک و بزرگ در طی مسیر و حتی یک مسیر پوشیده از نیزار و انبوه بوته گل های رنگارنگ و زیبا از دیگر زیبایی های باغ پرندگان است. گاهی شاید چشمتان به جوجه های زیبا هم بیافتد که پشت سر مادرشان ردیفی در حال حرکتند. در طول مسیر نیمکت هایی چوبی رو به محل نگهداری پرندگان تعبیه شده است که می توانید بنشینید و از این همه زیبایی لذت ببرید. گاهی پرنده ها خودشان را به بالای حصارها رسانده و از آن بالا با آن همه نقش و نگارشان دلبری می کنند. گشت و گذار در میان پرنده ها قطعا یک تجربه منحصر بفرد است.
اگر گشت و گذار در بین پرندگان این باغ وسیع انرژی تان را تخلیه کرده سری به چایخانه سنتی این مجموعه بزنید که با معماری و دکوراسیون جذابش حسابی سر ذوقتان می آورد. یک سفره خانه سنتی هم در این مجموعه قرار دارد که به تازگی شروع به کار کرده است.

روستای گره بان کرمانشاه
ادامه مطلب

علاوه بر پرندگان، یک میمون بازیگوش هم در میان قفسه ها به چشم میخورد که شیطنتش از همان نگاه اول پیداست. بخش خزندگان هم به تازگی در کنار پرندگان شروع به کار کرده است که با چندین نوع خزنده بخش جذابی را ایجاد کرده که بازدید از آن هم خالی از لطف نیست و امیدواریم هر چه زودتر توسعه پیدا کند.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
با وجود پانسیون پرندگان این مجموعه قابلیت پذیرش پرندگان خانگی شما را دارد و از آن ها نگهداری می کند. حتی می توانید پرندگان نادر خود را با خیال راحت به این مجموعه امانت بدهید تا بقیه هموطنانمان نیز بتوانند از دیدنشان لذت ببرند. راستی اگر برخی از این پرنده ها چشمتان را گرفته، بهتر است از کارشناسان مجموعه سوال کنید. برخی از این پرنده ها توسط واحد نگهداری پرندگان در باغ تکثیر شده و حتی قابل فروش هستند. مجموعه بزرگ باغ پرندگان صدف همه روزه از ساعت 8 الی 18 پذیرای حضور تمام علاقمندان به دنیای جذاب پرندگان است. بلیط بازدید از این مجموعه را هم می توانید از همان درب ورودی با هزینه ای اندک تهیه کنید.

حالا که از دیدن باغ پرندگان نهایت لذت را برده اید کمی آن سوتر می توانید به یک باغ زیبا دیگر سر بزنید که به باغ گل ها شهره است. بازدید از این باغ زیبا با انواع گونه های استثنایی اش روزتان را استثنایی خواهد کرد. پارک ارغوان هم درست زیر گوش باغ پرندگان جاخوش کرده که محل مناسبی برای استراحت و یا برپایی یک کمپ کوچک است.
باغ پرندگان صدف کرمانشاه
اقامت در کرمانشاه
دیار بیستون و فرهاد کوهکن همیشه خدا مهمان نواز است و با آغوش باز پذیرای قدم هایتان. مهمان نوازی مردمان کرد همیشه خدا در میان تمامی اقوام زبانزد بوده است. قصد اقامت در هر نقطه از شهر کرمانشاه و یا استان پهناور کرمانشاه را داشته باشید، از هتل های چند ستاره همانند هتل لاله بیستون کرمانشاه گرفته تا اقامت گاه های بوم گردی زیبا و اصیل، فقط کافی است سری به ایران هتل آنلاین بزنید و از میان تمامی اقامت گاه های کرمانشاه هر کدام که بیشتر به مذاقتان خوش آمد را انتخاب کنید. اگر هم نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید حتما سری به گنجینه نظرات نیم میلیون مسافری بزنید که قبل از شما ایران هتل آنلاین را برای رزرو هتل خود انتخاب کرده بودند.

چرا مردم جان خودشان را به خطر می اندازند تا با حیوانات سلفی بگیرند؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر