لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قره کلیسای آذربایجان غربی
قره کلیسای آذربایجان غربی

قره کلیسای آذربایجان غربی

قره کلیسا که به عنوان قدیمی ترین کلیسای دنیا نیز معرفی شده است، در استان آذربایجان غربی و حدود 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران واقع شده است. همجواری این کلیسا با چالدران منجر شده تا این بنا با نام قره کلیسای چالدران نیز خوانده شود. تکنیک و حجم پردازی بی نظیر این کلیسا آن را به یکی از بهترین نمونه های هنرهای تجسمی در دنیا مبدل نموده است. گنبدهای مخروطی شکل، تضاد رنگی موجود در بنا، بکارگیری سنگ های سیاه سفید و وجود دیوارهای آجری و گچی از جمله ویژگی های معماری قره کلیسا به شمار می آیند. قره کلیسای آذربایجان غربی که به کلیسای تادئوس مقدس نیز معروف است، در سال 2008 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. اگر قصد سفری هوشمندانه به تبریز و بازدید از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی را دارید بهتر است ابتدا با رزرو هتل های تبریز نظیر هتل پارس ائل گلی بازدید از کلیسای قره و سایر جاذبه های استان را در لیست کارهایتان قرار داده و خاطراتی به یاد ماندنی برای خود و عزیزانتان خلق نمایید.

موقعیت جغرافیایی قره کلیسای آذربایجان غربی

قره کلیسا در شمال غرب ایران و در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این کلیسا در منطقه کوهستانی چالدران، در مرتفع ترین محل استان و در بلندی کم ارتفاعی واقع شده است. قره کلیسا از جهت شرق بر دره کم عمقی که رودی در آن جاری است اشراف می یابد. به طور دقیق باید اذعان کرد که برای رفتن به این مکان پس از رسیدن به استان آذربایجان غربی، در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران وارد روستای قره کلیسا شده و در این روستا کلیسای مذکور قابل مشاهده می باشد. امکان بازدید از این کلیسا از شنبه تا جمعه، از ساعات 9 صبح الی 17 امکان پذیر است.
قره کلیسای آذربایجان غربی

لازم به ذکر است امکان دسترسی از مسیرهای تبریز و ارومیه نیز به این منطقه وجود دارد. از مسیر تبریز، این کلیسا حدود 270 کیلومتر با تبریز فاصله دارد؛ پس از گذر از شهرهای مرند، ضیاء الدین و شوط به قره کلیسا می رسیم. بین شهر شوط و قره کلیسا حدود 35 کیلومتر فاصله است و در واقع قره کلیسا در میانه راه شوط به چالدران قرار گرفته است. فاصله ارومیه تا قره کلیسا نیز حدود 275 کیلومتر می باشد و در این مسیر باید از شهرهای سلماس، خوی و چالدران بگذریم. جاده خوی به سمت چالدران حدود 100 کیلومتر مسافت وجود دارد و این جاده نسبتا فرعی و کوهستانی می باشد. از امکانات رفاهیِ این بنا جهت بازدید می توان به امکان تردد معلولین با ویلچر، وجود پارکینگ، سرویس بهداشتی و نیز پوشش شبکه اشاره نمود.
قره کلیسای آذربایجان غربی

کاخ موزه شهرداری تبریز
ادامه مطلب

پیشینه تاریخی قره کلیسا

بر اساس نتایج پژوهشی ولفرام کلایس (معاون موسسه باستان شناسی آلمان در ایران)، در گذشته حومه بنای مذکور یک دریاچه مصنوعی، کارگاه های متعدد جهت تولید مواد غذایی، چراگاه حیوانات و غیره وجود داشته است. مورخان مشهور ارمنی تاریخ ساخت قره کلیسا را به اوایل دوران مسیحیت نسبت داده اند و عنوان شده که کلیسای مذکور بر روی آرامگاه تادئوس مقدس، بنا گردید. برخی منابع تاریخ سازه اولیه ی بنا را قرن چهارم میلادی عنوان کرده اند؛ این کلیسا در ادوار مختلف و در طی مناقشات سیاسی و جنگ های پی در پی مورد تخریب قرار گرفت که یکی از این جنگ ها حمله چنگیز خان مغول بوده است. عنوان شده که قره کلیسا در دوران هلاکوخان و وزارت خواجه نصیر الدین توسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
قره کلیسای آذربایجان غربی
همچنین در نتایج عنوان شده است که در طی قرن 14 میلادی، زلزله ای مهیب بنای اولیه قره کلیسا را به طور کامل تخریب نموده است. بنای فعلی توسط شخصی به نام اسقف زاکاریا و دو تن دیگر که از برادران وی بوده اند، ساخته شده است. قره کلیسا در تاریخ یازدهم بهمن ماه 1334 با شماره ثبت 405 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. همچنین این بنا به منظور حفظ کهن ترین نماد های معماری ارامنه، در7 ژوئیه ی سال 2008 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید.
قره کلیسای آذربایجان غربی

ویژگی های معماری در بنای کلیسا

همانطور که گفته شده بنای قره کلیسا بر روی آرامگاه تادئوس مقدس بنا شده است؛ تادئوس یکی از حواریون بوده است که جهت تبلیغ دین و آئین مسیحیت به سرزمین های مختلف سفر می نمود. طبق کتیبه موجود در بنا می توان اذعان نمود که بخش قدیمی یا سیاه رنگ آن با بخش جدید و سفید رنگ کلیسا تلفیق یافته است و مبدل به یک شاهکار در معماری شده است. حتی عنوان شده است که تزئینات بخش سیاه کلیسا توسط اسقف زاکاریا در بازسازی به وسیله سنگ های سفید با نقوش هندسی ایجاد شده است؛ وی اینگونه توانسته است در بنا شاهکاری از تزئینات را خلق نماید. وجود دو گنبد کوچک مخروطی شکل که دارای پنجره های متعدد هستند، جلوه ای دل انگیز به بنا بخشیده است. گفته شده که کلیسای اولیه دارای سقفی صاف، گنبدی هرمی شکل و دوازده وجهی بوده است. پایه گنبد از نوارهایی به رنگ های سیاه و سفید پوشانده شده اند. وجود دو گنبد مشابه و همجوار در بنا، دو قله کوه آرارات را تداعی می نمایند. ایجاد دیوارهای آجری و گچی که در عین سادگی و زیبایی ساخته شده اند، ساختاری منحصر به فردی را به کلیسا می بخشد. از دیگر ویژگی های خاص بنای قره کلیسا می توان به وجود سنگ نوشته ها و حجاری ها اشاره نمود.
قره کلیسای آذربایجان غربی

از نکات دیگر معماری می توان به ساخت بنا به شکل قلعه اشاره نمود. این نوع ساخت می تواند به نوعی با مناقشات سیاسی، درگیری ها و جنگ های مختلف رخ داده در محلِ کلیسا در ارتباط باشد. وجود دیوار های دفاعی در اطراف و ورودی اصلی بنا و پنج برج دیده بانی قوس مانند در چهار جهت، نشان از شباهت آن به یک قلعه دارد. این بنا بر خلاف سایر کلیساها به صورت مستطیل ساخته شده است و سبک معماری بازلیک را به نمایش می گذارد. 4 ستون سنگی ِ120 سانتی متری که با قوس هایی زیبا به همدیگر متصل شده اند، جلوه ی خاصی به آن بخشیده است. بنای مذکور دارای 47 اتاق و محلی جهت غسل تعمید در سمت محراب شرقی کلیسا دارد.

سخن پایانی

جاذبه های دیدنی تبریز و استان آذربایجان غربی به قدری زیبا و دیدنی هستند که چشم هر بیننده ای را میخکوب خود خواهند کرد؛ در این میان جاذبه های تاریخی از اهمیت و ارزش بیشتری نزد گردشگران برخوردارند چراکه آدمی را با خود به دنیای گذشته برده و دارای حس و حالی متفاوت هستند. قره کلیسای آذربایجان غربی یکی جاهای دیدنی اطراف تبریز است که معماری و حجم پردازی آن برای علاقه مندان به آثار تاریخی بسیار جالب توجه می باشد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر