لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برج سوزن فضایی سیاتل
برج سوزن فضایی سیاتل

برج سوزن فضایی سیاتل

از زمان های بسیار دور برج ها سازه های مورد علاقه ی انسان بودند. آثاری که از برج های قدیمی به جا مانده نشان می دهد که حتی در دوره ی پیش از میلاد مسیح و در اولین تمدن های شکل گرفته در جهان، برج ها جز مهم ترین سازه های شهرها به شمار می رفتند. در آن زمان برج ها بخشی از استحکامات قلعه در نظر گرفته می شدند و نقش حفاظتی و دیده بانی داشتند. پس از میلاد مسیح و با پیشرفت های معماری، انواع و اقسام برج ها ساخته شد و معماران برای ساختن آن ها از خلاقیت و ابتکار عمل خود استفاده می کردند تا طرح و سازه ای جدید و در خور توجه خلق کنند. برج های ناقوس، برج های ساعت، مناره و برج های ارتباطی و مخابراتی از آن جمله هستند که به مرور زمان مدرن تر و مجهزتر شده و کاربردهای وسیع تری پیدا کردند. در حال حاضر برج های معروف زیادی در جهان ساخته شده که علاوه بر کاربردهایی که دارند، به عنوان نماد شهر یا کشور خود نیز شناخته شده و یکی از آیکون ها و جاذبه های گردشگری محسوب می شوند.
امروزه رقابت برای ساختن برج های مرتفع و جذاب یکی از چالش های هیجان انگیز میان معماران مطرح جهان است و از آن جایی که طراحان برای ساختن این برج ها باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرند، بنابراین می توان گفت که طراحی و ساخت هر یک از این برج ها در نوع خود یک شاهکار معماری و مهندسی به شمار می رود و توانمندی معماران زبردست را به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد. برج سوزن فضایی سیاتل که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، یکی از برج های معروف و مطرح جهان است که در طی سال های متمادی توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. با ما همراه شوید تا با شاهکار معماری سیاتل بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو آنلاین هتل های ایران همراه شماست. شما می توانید با رزرو هتل در تهران هوشمندانه و آسوده خاطر سفر کنید.
1683371417 719 برج سوزن فضایی سیاتل
معماری برج سوزن فضایی سیاتل

برج سوزن فضایی، یک برج دیده بانی است که در قلب شهر سیاتل و در ایالت واشنگتن قرار دارد. این برج که نماد شهر سیاتل است، در غرب رودخانه ی می سی سی پی واقع شده است و در زمان ساخت خود یکی از بلندترین سازه های این منطقه به شمار می رفت و در حال حاضرنیز یکی از مشهورترین دیدنی های آمریکا محسوب می شود. این سازه با ارتفاع 184 متر از نقاط مختلف سیاتل خودنمایی می کند، عرض این سازه 42 متر و وزن آن در حدود 9550 تن است. این برج را طوری ساخته اند که 25 میله ی برق گیر در آن کار گذاشته شده است و می تواند در برابر وزش بادهایی با سرعت 320 کیلومتر در ساعت و زمین لرزه هایی با شدت 9 ریشتر مقاومت کند، این ویژگی خاص در بیشتر سازه های مرتفع دیده نمی شود و همین ویژگی، برج سوزن فضایی را از برج های دیگر متمایز کرده است.
برج سیاتل
شکل ظاهری این سازه بسیار جالب توجه بوده و قسمت بالایی آن شبیه یک دیسک دایره ای شکل است که یک بشقاب پرنده را تداعی می کند. درواقع این برج از سه پایه ی فولادی تشکیل شده است که کمی پایین تر از دیسک دایره ای به هم می رسند، قسمت بالایی که بی شباهت به بشقاب پرنده نیست از 5 بخش تشکیل شده است: رستوران گردان، نیم طبقه، عرشه ی دیده بانی، بخش تجهیزات مکانیکی و یک elevator penthouse که در نوک آن قرار دارد. یکی از قسمت های منحصر به فرد برج سیاتل رستوران لوکس آن است که در ارتفاع 150 متری واقع شده و نام آن آسمان شهر(Sky City) می باشد. همچنین وجود یک عرشه ی دیده بانی در ارتفاع 160 متری این سازه که نمایی 360 درجه از شهر را در اختیار گردشگران قرار می دهد از پرطرفدارترین بخش های این برج است. از این برج می توان مناطقی مثل مرکز شهر سیاتل تا افق، کلیسای جامع سنت مارکس، دریاچه ی یونیون، کوه های لمپیک، کسکید، رینیر، بیکر و خلیج الیوت و جزایر اطراف را مشاهده کرد. عکس هایی که از افق سیاتل گرفته می شود سوزن فضایی، آسمان خراش ها و کوه رینیر را نشان می دهد.
برج سیاتل
تاریخچه برج ساخت برج سوزن فضایی

برج معروف سیاتل در منطقه ی سیاتل سنتر قرار دارد و در سال 1962 به مناسبت نمایشگاه جهانی ساخته شده است. این نمایشگاه که دارای موضوعات مختلفی است، یکی از مهم ترین نمایشگاه های جهان به شمار می رود و هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود. برج سوزنی سیاتل در آوریل 1962 و همزمان با این نمایشگاه جهانی افتتاح شد. در آن سال موضوع نمایشگاه عصر فضایی بود، این موضوع و طراحی برج کاملا با هم هماهنگ بودند و شهرت این سازه از همان اولین روز گشایش به قدری زیاد بود که بیش از 2.3 میلیون نفر در روز افتتاح از آن دیدن کردند. در تاریخ 19 آوریل 1999 میلادی شورای شهر حفاظت از اموال سیاتل آن را شاهکار معماری شهر نامید و برج را نشان تاریخی شهر لقب داد.

چگونگی شکل گیری ایده ی ساخت برج
ادوارد کارلسون مدیر اجرایی هتل سیاتل ایده ی ساخت رستوران گردان را مطرح کرد تا گردشگران و بازدیدکنندگانی که برای بازدید از نمایشگاه جهانی به سیاتل می آیند از آن استفاده کنند. این ایده با توجه به برجی در اشتوتگارت آلمان در ذهن کارلسون شکل گرفت و معمارمعروفی به نام جان گراهام از او حمایت کرد. اما مشکلات زیادی در انتظار آن ها بود و فرصت بسیار کمی داشتند.

سرانجام با پیدا شدن سرمایه گذاران ثروتمند و علاقمند به این پروژه آن ها توانستد روند پیشرفت خود را سرعت ببخشند. در حال حاضر همین سرمایه گذران هستند که تیم مدیریت و شرکت سوزن فضایی را تشکیل می دهند. شرکتی که مسئولیت ساخت برج سیاتل را به عهده داشت، هوارد اس رایت( Harward S. Wright) نام دارد. البته کار ساخت و مدیریت برج و آسانسور توسط شرکت پنتاگرام (Pentageram Corporation) انجام شد. اما هوارد با خریدن سهم سایر سرمایه گذاران، موفق شد شرکت سوزن فضایی را بنیان گذاری کند و مدیریت برج سوزن فضایی را بدست گیرد.

بازسازی برج سوزن فضایی

عملیات بازسازی این برج در سپتامبر 2017 شروع شد و با همکاری چندین شرکت طراحی و مهندسی ادامه پیدا کرد تا قابلیت های جدیدی مانند عرشه ی دیده بانی تمام شیشه ای به آن اضافه شود. این بازسازی خلاقیت و نوع آوری خاصی را نیاز داشت تا رویاهای جسورانه ی طراحان به واقعیت مبدل شود. اما پیشرفت تکنولوژی و نوع آوری شرکت ساخت و ساز هافمن باعث شد که رویای عرشه ی دیده بانی در واقعیت نیز محقق شود.
معرفی قسمت های مختلف برج

1. رستوران اسکای سیتی (Sky City): از زمان طراحی برج قرار بود یک رستوران گردان در آن ساخته شود. اما دو رستوران به نام های (Eye of needle) و (Emerald Suite) به جای آن ساخته شدند، تا این که سرانجام در سال 2000 یک رستوران شکیل و یکپارچه جای آن ها را گرفت. رستوران گردانی که دومین رستوان گردان دنیاست و با قابلیت چرخش 360 چشم انداز زیبایی از شهر سیاتل را در اختیار میهمانانش قرار می دهد.
در این رستوران غذاهای آمریکایی، دریایی و انواع سوپ ها و نوشیدنی ها سرو می شوند. در منوی این رستوران غذاهای گیاهی، وگان و فاقد گلوتن نیز به چشم می خورند.
برج سیاتل
2. آسانسور شیشه ای: برای رسیدن به قسمت های بالایی برج باید از آسانسورهای شیشه ای استفاده کنید. این آسانسورها نه تنها این قابلیت را دارند که شما را در مدت 41 ثانیه به بالای برج برسانند، بلکه می توانند در هنگام وزش بادهای شدید سرعت خود را به نصف کاهش داده و با سرعت 2.2 متر در ثانیه حرکت کنند. تماشای مناظر اطراف در هنگام بالا رفتن از برج برای بازدید کنندگان بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است، به خصوص وقتی آسانسورها مدرن و هوشمند بوده وامنیت بالایی نیز داشته باشند.
برج سیاتل

3. عرشه ی دیده بانی (The Observation Deck): این بخش در ارتفاع 160 متری برج قرار دارد و از آن جا می توانید نمایی 360 درجه از شهر را مشاهده کنید. وجود دوربین هایی که در این قسمت نصب شده، به بازدید کنندگان این امکان را می دهد که با وضوح بیشتری مناظر شهر ببینند و از آن لذت ببرند.

4. کافه اتموس:( Atmos Cafe) در این کافه شما می توانید چشم انداز زیبای سیاتل را با نوشیدن یک نوشیدنی منحصر به فرد تبدیل به یک خاطره ی به یادماندنی کنید.
برج سوزن فضایی سیاتل

5. پله های اوکیوس( Oculus Stairs): از طریق این راه پله که به شکل یک چشم به نظر می رسد شما می توانید با طبقات پایین مرتبط شوید، این راه پله ی عجیب که حس معلق بودن را به انسان القا می کند شاهکار معماری طراحان برج محسوب می شود و در هنگام بازسازی آن ساخته شده است.

6.استراتوس وی آر(StratosVR): توسط این وسیله (واقعیت مجازی) شما می توانید تجربه ی کاملا متفاوتی را احساس کنید، حس پرواز را تجربه کنید یا هیجانات دیگر را امتحان کنید.
برج سوزن فضایی سیاتل

7. لوپ( The Lope): یک بخش جذاب و مهییج در ارتفاع 152 متری است. این بخش در واقع یک سطح شیشه ای متحرک است که به شما این امکان را می دهد زیر پایتان را ببینید، این سراسر شیشه ای و گردان برای اولین بار در برج سیاتل ساخته شد.
8. تله پورتر(Teleporter): دستگاهی است که تمام جاذبه های سیاتل را به شما معرفی می کند و شما را با خود به یک سفر رایگان می برد.
برج سوزن فضایی سیاتل

9. اسکای پد 🙁 Sky Pad)صفحه ی نمایش بزرگی در بخشی از برج قرار دارد که اطلاعات جامع و مفیدی درباره ی برج سوزن فضایی به علاقمندان می دهد، این اطلاعات شما را در جریان تغییرات برج یا تعداد بازدید کنندگان می گذارد.
برج سوزن فضایی سیاتل

امکانات برج سیاتل:

1. پارکینگ: وجود این پارکینگ برای بازدیدکنندگان برج در نظر گرفته شده و مختص اتومبیل های بزرگ و مرتفع، موتورسیکلت یا ون نیست.
2. عکس رایگان: در این برج شما می توانید توسط دستگاه عکاسی، عکس بگیرید و عکس خود را به اشتراک گذاشته یا به ایمیل خود ارسال کنید.
برج سوزن فضایی سیاتل
3. فروشگاه سوغات اسپیس بیس: فروشگاه اسپیس بیس فروشگاهی کوچک اما متفاوت و منحصر به فرد است که سوغاتی های آن را به صورت اینترنتی هم می توانید بخرید.
4. اپلیکیشن های برج سوزن فضایی: نصب دو اپلیکشینSpace Needle,Space 360 شما را با این برج و امکانات آن بیشترآشنا خواهد کرد.

5. سالن همایش ها و جشن های خصوصی: در این برج امکانی وجود دارد که می توان از آن برای برگزاری جشن ها و جلسات کاری و … استفاده کرد. این فضا چند چشم انداز زیبا و مختلف را در اختیار علاقمندان قرار می دهد، تا به اختیار خود چشم انداز محبوب خود از شهرسیاتل را انتخاب کنند.

آدرس برج سوزن فضایی سیاتل:

آمریکا، سیاتل، خیابان براد، پلاک400 ، برج سوزن فضایی
برج سوزن فضایی سیاتل

این برج جذاب و دیدنی در طی این سال ها پذیرای بازدید کنندگان فراوانی بوده است و به واسطه ی شهرتی که دارد مورد توجه کمپانی های فیلمسازی و اشخاص مشهور و مطرح جهان نیز قرار گرفته است، داستان های زیادی در آن اتفاق افتاده و حاشیه های زیادی برآن نوشته شده است. به عنوان مثال: در سال 1996 برج سوزن فضایی میزبان مشعل المپیک بود، همچنین توسط روزنامه ی سیاتل ویکلی بهترین مکان برای نامزد کردن معرفی شد، یا در سال 2006 و 2007 ای ال سیتی گاید (AOL Cityguide) رستوران گردان را رستورانی با بهترین چشم انداز معرفی کرد. اما آن چیزی که در مورد این برج بسیاراهمیت دارد، این است که این برج یک شاهکار معماری است، برجی که تلیفیق متناسب عناصر به کار رفته در آن، به آن جذابیت دلپذیری بخشیده و بازدیدکنندگان را به دنیایی می برد که ملموس اما رویایی است.

۱۱تا از شگفتی های طبیعی پنهان در ایالات متحده امریکا
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر