لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار
دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار

دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار

شیراز را که به قلم اصغر عبداللهی، شهر همه روزهای سال است، شهر تاریخ، شعر و شاعری،عطر بهار نارنج و مزه خوش خرمالو، شهر باغ های زیبا و حرم مطهر شاهچراغ نیز می توان معرفی کرد؛ علاوه بر تمام موارد گفته شده شیراز شهری با طبیعت بی نظیر است. از جاذبه های شهری شیراز که بگذریم می رسیم به دریاچه ای که به عنوان یک جاذبه گردشگری زیبا و در عین حال عجیب شناخته می شود. دریاچه مهارلو شیراز در روزهایی از سال به رنگ قرمز بوده وانعکاس نور خورشید بر آب های قرمز رنگ آن منظره ای خیره کننده برای عکاسی فراهم آورده است. اگر شما نیز از دوستاداران طبیعت هستید و تمایل به بازدید از این دریاچه زیبا را دارید بهتر است هرچه سریع تر برای بهترین رزرو هتل های شیراز مانند هتل بزرگ شیراز اقدام کرده و به شهر یاد شده سفر کنید؛ چراکه حجم گردشگرانی که تمایل دارند در ایام مختلف از شیراز دیدن کنند بسیار بالا بوده و ممکن است با مشکلات متعددی مانند نبود اقامتگاه مناسب مواجه شوید.

آشنایی با دریاچه مهارلو

این دریاچه بین شیراز و فسا، در 57 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است. دریاچه مهارلو در نزدیکی روستای قدیمی به همین نام قرار دارد و دارای جاذبه های تاریخی متعددی مانند یک کاروانسرای سنگی به نام کاروانسرای شاه عباسی است که متعلق به دوران صفویه است. متاسفانه حال این روزهای دریاچه یاد شده تعریف چندانی ندارد و از گوشه و کنار خبرهای محیط زیستی می شنویم که دریاچه مهارلو خشک شد؛ البته اقداماتی برای احیا و زنده نگه داشتن این دریاچه در حال انجام است.
1683196064 577 دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار
دریاچه مهارلو استان فارس در فصل زمستان پذیرای پرندگان مهاجری چون فلامنیگو، عقاب طلایی، اردک، شاهی و غیره است. لازم به ذکر است این دریاچه آب شور دارد. فلامینگوها از موجودی به نام آرتیما تغذیه می کنند که این موجود در آب های شور زندگی می کند. برای تماشای فلامینگوهای دریاچه باید در فصل زمستان به آن سفر کنید. در این منطقه خزندگانی مثل سوسمار، مار و لاک پشت نیز سکونت دارند؛ همچنین پرندگانی مانند خوتکا، پلیکان، حواصیل، بوتیمار و … نیز در این دریاچه زندگی می کنند.

دریاچه مهارلو شیراز
همانطور که گفته شد این دریاچه در روزهایی از سال به رنگ قرمز درمی آید و علت این پدیده کشند سرخ (tide) است و نتیجه تولید مثل جلبک ها است. وقتی مواد مغذی دریاچه زیاد می شود این جلبک ها بیش از حد لازم تولیدمثل می کنند و تعداد آن ها در یک حجم معین آب بیشتر می شود به طوری که تمام سطح آب را می پوشانند. نتیجه این عمل کم شدن اکسیژن موجود در آب و مرگ و میر آبزیان است. این جلبک ها که به رنگ قرمز تا قهوه ای هستند باعث تغییر رنگ دریاچه نیز می شوند. البته جلبک ها سمی نیز از خود ترشح می کنند که باعث مرگ و میر ماهی ها و آبزیان می گردد. علت این پدیده نیز بالا رفتن ناگهانی دما و یا ورود آلودگی میکروبی در آب است. جدای از مسئله خطرات و آسیب هایی که این جلبک ها به دریاچه می زنند، منظره ایجاد شده از این پدیده بسیار تماشایی و زیبا است.
دریاچه مهارلو شیراز
دریاچه مهارلو یک تالاب فصلی است و در فصل تابستان معمولاً بخش زیادی از آن خشک می گردد ولی با شروع بارندگی ها در فصول پاییز و زمستان این تالاب دوباره آبگیری می شود. عمق آب از نیم متر تا سه متر تغییر می کند. آب دریاچه از چشمه های آب شیرین و رودخانه های خشک، حمزه، سروستان و بارش های باران تأمین می شود. وسعت دریاچه مهارلو تقریباً 25 هزار هکتار است و تبخیر آب آن بسیار بالا است. به این دریاچه، دریاچه نمک نیز گفته می شود زیرا هر سال میزان بسیار زیادی نمک از آن برداشت می شود. ازجمله زیبایی های دریاچه یاد شده می توان به طلوع و غروب خورشید، آسمان پر ستاره، طبیعت زیبای اطراف آن و پرندگانی که در دریاچه زندگی می کنند اشاره نمود که همه و همه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کنند. در سال 1378 متأسفانه دریاچه دچار خشکسالی شد و نیزار و تالابی از آن باقی ماند و دیگر از آن همه زیبایی خبری نبود.
دریاچه مهارلو شیراز

خشک شدن دریاچه

خوشبختانه در سال 1390 دریاچه جان دوباره گرفت؛ آسمان بارید و آن همه زیبایی را برگرداند. اما با رخ دادن پدیده کشند این دریاچه دوباره در معرض تهدید قرار گرفت و با وجود آنکه مسئولان با تلاش فراوان به احیاء دریاچه همت گماردند اما در سال های بعد خشکسالی کشنده این دریاچه را از بین برد. لازم به ذکر است انسان ها نیز در از بین رفتن این دریاچه که یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود بی تقصیر نبودند؛ بهره برداری های بی رویه از بستر دریاچه، ورود فاضلاب های شیراز به درون آب، مصرف بی رویه سفره های زیرزمینی و در نتیجه عدم وارد شدن آب به درون دریاچه ازجمله دلایلی هستند که به روند خشک شدن دریاچه کمک کردند.
دریاچه مهارلو شیراز
با خشک شدن دریاچه نوع جاذبه های آن تغییر کرد. دریاچه در زمان پرآبی مکان بسیار مناسبی برای گذراندن چند ساعت اوقات فراعت در فضایی آرام و زیبا بود اما امروزه محلی برای تردد انواع خودروها و موتورسیکلت ها شده است؛ این کار هم به بستر دریاچه آسیب می زند و هم باعث ایجاد ریزگردها می شود. علاوه بر آن از بین رفتن پوشش گیاهی، محل سکونت پرندگان منطقه و ایجاد گرد و غبار از عوارض نامطلوب دیگر خشک شدن این دریاچه به شمار می آیند. جالب است بدانید این روزها دریاچه کاملاً خشک نیست چراکه تلاش های مسئولان و بارش های رحمت الهی دست به دست هم داده اند تا هر طور که شده این اکوسیستم بی نظیر را سرپا نگه دارند.
دریاچه مهارلو شیراز

رزرو هتل در شیراز

دریاچه زیبای مهارلو شیراز در تمام ایام سال دیدنی و شگفت‌انگیز است. برای دیدن این دریاچه زیبا با رنگ جادوییش بهتر است اقامتگاهی در شهر شکوفه‌ها و بهار نارنج‌ها رزرو کنید! خبر خوب اینجاست که هتل های شیراز بسیار مدرن و لوکس هستند و همواره از میهمانان و گردشگران با روی خوش استقبال می‌کنند. نمونه آن هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل چمران است. هر کدام از این هتل ‌ها را انتخاب کنید ناراضی نخواهید بود؛ چراکه دارای بهترین و زیباترین اتاق‌ها با دکوراسیون مدرن و سالن‌های پذیرایی برای صرف نوشیدنی و غذا هستند. از قلم نیفتد هتل های معروف شیراز دارای سالن‌های چندمنظوره برای برگزاری کنفرانس، همایش، جلسه کاری و سمینار و تالارهای باشکوه برای مراسم‌هایی مانند عقد و عروسی است. در کنار این سالن‌ها، چندین فضا برای پذیرایی از میهمانان در قالب رستوران وجود دارد که برای ارائه خدمات صبحانه، ناهار و شام آماده شده است.

کلام پایانی

شیراز که بسیاری آن را با عنوان شهر شاعرپرور نیز یاد می کنند برخلاف تصور عموم علاوه بر اماکن تاریخی و دیدنی دارای جاذبه های طبیعی متعددی نیز است. یکی از جاهای طبیعی استان فارس دریاچه مهارلو شیراز نام دارد که زیستگاه تعداد زیادی از جانوران است. دریاچه یاد شده متاسفانه رو به خشک شدن است و حفظ و نگه داری از این سرمایه ارزشمند وظیفه همه مردم است.

1/5 - (2 امتیاز)
مقایسه هتل چمران با هتل بزرگ شیراز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر