لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> هتل ها >> زیباترین اقامتگاه های بوم گردی ایران 1
زیباترین اقامتگاه های بوم گردی ایران 1

زیباترین اقامتگاه های بوم گردی ایران 1

با پیشرفت تکنولوژی و امکانات، کم کم ساختمان های غول پیکر وآپارتمانی، جای خانه های حیاط دار باصفا را پر کردند و کم کم صفا و صمیمیت در میان مردمان کم رنگ شد. هرچند که پیشرفت امکانات آسایش و راحتی را به همراه داشته است اما دیگر داشتن خانه ای باحیاط و باغچه های سرسبز و حوضچه های پراز ماهی را برای مردم سرزمینمان تبدیل به آرزویی دست نیافتنی کرده است، پس از گذشت مدت زمانی و با درخواست فراوان مردم برای حفظ سنت های دلپسند قدیمی، افراد علاقه مند به سنت و آثار تاریخی به این فکر فرو رفتند که از وجود اندک بافت قدیمی به یادگار مانده بهره ببرند و آنها را تبدیل به اقامتگاه و مکانی عمومی برای استفاده همگان کنند تا برای مدت کوتاهی هم که شده لذت خوابیدن در حیاط های خشتی خانه های پنج دری را تجربه نماییم. در این مقاله گلچینی از این آثار که به نام ” اقامتگاه بوم گردی ” معروف شده اندرا برایتان شرح خواهیم داد. با ” ایران هتل آنلاین” هوشمندانه سفر کنید.
معماری شهرهای کویری که برگرفته از هنر مردمانش می باشد همیشه زبانزد خاص و عام بوده است، در دل این شهر، خانه ای به وسعت 350متر از دوره قاجار به یادگار مانده است. بنا که در گذشته با نام آقایی ها معروف بوده است دارای پنج اتاق خشتی و حیاطی پراز گل و گیاه می باشد، جای جای این بنا با هنرمندی مردمان یزد شکل گرفته است، اتاق هایی با ورودی هلالی شکل و در و پنجره های چوبی که دور تا دور حیاط بنا شده اند جلوه ای بی نظیر به این مکان داده اند و با قدم گذاشتن به خانه شش بادگیر حتما خاطرات شیرین کودکی برایتان تداعی خواهد شد. دلیل نام گذاری این بنا به شش بادگیر وجود آب انبار شش بادگیر در مقابل این اثر تاریخی می باشد.
آدرس: یزد، میدان مارکا، خیابان دهم فروردین، کوچه دروازه قصابها، جنب آب انبار شش بادگیر
اقامتگاه بوم گردی سرای همایونی شیراز
آب و هوای این شهر مخصوصا در فصل بهار دل از همگان ربوده است، در بافت قدیمی شیراز درست در منطقه ای که در فصل بهار از عطر بهار نارنج سرمست می شوید خانه ای سنتی قرار دارد و این مکان مدتها بلااستفاده مانده بود تا در سال 1397 احیا و بازسازی شد و در اختیار عموم قرار گرفت این خانه قدیمی درست در مجاورت بناها و مکان های ارزشمند شیراز یعنی: شاهچراغ، بازار وکیل، نارنچستان قوام، مسجد زیبای نصیرالملک و مدرسه خان قرار گرفته است و با اقامت در این خانه می توانید به راحتی به این مکان ها دسترسی پیدا کنید. اتاق های متعدد بنا که به عدد ده میرسد در کوچه ای باریک قرار گرفته است. ساختمان در دو طبقه بنا شده است که شیشه های مشبک و رنگی، نرده های چوبی و کنده کاری های پیکره بنا از جلوه های این اقامتگاه به شمار می روند. باید اشاره کرد که سرای همایونی داری تعدادی پله و حدود 150 متر پیاده روی می باشد همچنین یخچال و تلوزیون به طور اختصاصی در این مکان وجود ندارد.
آدرس: شیراز، خیابان لفطعلی خان زند، کوچه دوازده
اقامتگاه بوم گردی کهندژ چناران
3- اقامتگاه بوم گردی کهندژ چناران
بدون تعارف یکی از زیبا ترین اقامتگاه های بوم گردی که در ایران وجود دارد متعلق به شهر خراسان رضوی می باشد. بنا در دوره افشاریه ساخته شده و در سال 1397 دوباره بازسازی شده است. این اقامتگاه که به نسبت دیگر اقامتگاه ها قدمتی طولانی تر دارد از قسمت های متعددی شامل: برج دیده بانی، اتاق حوضخانه، اتاق های شاه نشین و زیرزمین تشکیل شده است. حوض بسیار بزرگ در مقابل ساختمان با تزیینات آجری چشم نواز و ستون های گچ بری شده حس نوستالژی را برای گردشگران یاداوری می کند. این بنا به طور کامل در اختیار یک خانواده قرار می گیرید و به جز یکی دو اتاق که در آنها یخچال و تلوزیون عمومی قرار دارد، بقیه اتاق ها فاقد یخچال و تلوزیون می باشد. این نکته را برای افرادی که سالمند و کودک همراه دارند یاداور می شویم که اقامتگاه بوم گردی کهندژ شامل پله می باشد همچنین خطوط موبایل در این بنا فاقد آنتن دهی است.
آدرس: خراسان رضوی، 47 کیلومتر بعد از مشهد، 29 کیلومتر بعد از چناران _ روستای تاریخی چناران _ کوچه خواجه نظام الملک، انتهای کوچه سمت راست
اقامتگاه بوم گردی ریگ چشمه علی آباد کتول
4- اقامتگاه بوم گردی ریگ چشمه علی آباد کتول
در دل جنگل های سرسبز استان گلستان و شهر علی آباد بنایی قدیمی با معماری مخصوص منطقه شمال قرار دارد که سالیانه گردشگران بسیاری برای اقامت در این مکان راهی علی آباد می شوند. این اقامتگاه بوم گردی بهترین مکان برای کسب آرامش است. چه لذتی بالاتر از استراحت کردن در خانه های چوبی که شاید نمونه اش را فقط در فیلم و سریال ها دیده باشیم و بیدار شدن با صدای پرندگان و تنفس بوی مطبوع و دل انگیز باران که با بوی سبزی و گل ها مخلوط شده می وجود دارد؟ اقامتگاه از 4 بلوک تشکیل شده است و هر بلوک شامل دو واحد می باشد که در مجموع 8 واحد اقامتی در این اقامتگاه طراحی شده است. این بنا در سال 1397 بازسازی شده و ترکیبی از بنای سنتی و مدرن شامل: رستوران و لابی می باشد. شما می توانید در تراس این واحد ها بنشینید و با میل کردن غذاهای سنتی و خوشمزه استان گلستان از چشم انداز فوق العاده ای که در مقابلتان قرار دارد نهایت لذت را ببرید و طراوت شادابی محیط را به رو ح وجسمتان منتقل کنید. نکته ای که در رابطه با این اقامتگاه باید بگوییم این است که برای رسیدن به این مکان باید حدود 200 متر جاده خاکی اما چشم نواز را پیاده روی کنید همچنین بخشی از ساختمان دارای پله می باشد.
آدرس: استان گلستان، 27 کیلومتری شهر علی آباد کتول، شهر فاضل آباد_ دهنه ی محمد آباد کتول _ ابتدای روستاس علی آباد کتول
اقامتگاه بوم گردی توسیان نطنز
5- اقامتگاه بوم گردی توسیان نطنز
استان اصفهان و شهرستان نطنز با آن همه پیشینه ی تاریخی و کهن هم سهم زیادی در داشتن این اقامتگاه های بوم گردی دارند. یکی از این مکان ها که مساحتی به متراژ 500 متر را در بر گرفته است و با دوره قاجار پیوند خورده در شهرستان نطنز واقع شده است. این بنا با هفت اتاق در سال 1396 برای رفاه بیشتر گردشگران احیا و بازسازی شده است. دیوار های خشتی، پنجره های چوبی و گلدان های گلی، بافت قدیمی بنا را حفظ کرده اند. اسکان در این اقامتگاه بوم گردی به خوبی خاطرات شیرین خانه مادر بزرگ با عطر چایی و نان سنگک داغ را برایمان زنده می کند. این بنا نیز مانند اغلب اقامتگاه های بوم گردی فقط یک یخچال و تلوزیون و سرویس بهداشتی عمومی را دارا می باشد. اتاق های کوچک و راه پله های باریک خشتی بنا به شدت توجه گردشگران و توریست های خارجی را به خود جلب کرده است.

توسیان امکانات اقامتگاه بوم گردی نطنز: این اقامتگاه شامل امکاناتی مانند: فروشگاه صنایع دستی مردمان نطنز، لابی، اینترنت رایگان در لابی، تاکسی سرویس شبانه، صندوق امانات، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی می باشد. همچنین پارکینگی در فاصل 200 متری اقامتگاه برای گردشگران ساخته شده است.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان نطنز، خیابان مالک اشتر، جنب مسجد جامع_ محله کهنو
اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار رشت
6- اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار رشت
خانه ای دنج در محیطی با صفا که برگرفته از معماری خانه های گیلکی می باشد که به شکل کلبه ی جنگلی در سال 1393 ساخته شده و حسی متفاوت و لذت بخشی را به شما خواهد داد. اقامت در این کلبه نقلی که شامل 4 اتاق می باشد برای چند روز هم که شده نشاط و شادابی خاصی را به شما القا خواهد کرد. سالمندان و خانواده هایی که فرزند کودک همراه دارند باید توجه کنند که این اقامتگاه در قسمت ورودی شامل پله می باشد و تمام اتاق های کلبه دارای یخچال و تلوزیون نمی باشد و فقط یخچال و تلوزیون عمومی در کلبه وجود دارد، همچنین این بنا دارای سرویس بهداشتی ایرانی نیز می باشد.
آدرس: گیلان، کیلومتر20جاده رشت به بندر انزلی، روستای خمام_ کربندی_ میدان ولیعصر، روستای مرزدشت_ ابتدای خیابان امام زاده
اقامتگاه بوم گردی انار عقدا اردکان
7- اقامتگاه بوم گردی انار عقدا اردکان
یکی دیگر از بناهای سنتی و قدیمی استان یزد و شهر اردکان اقامتگاه بوم گردی ” انار عقدا” می باشد که قدمتش به دوره صفویه بر می گردد، این بنا ی زیبا و حیرت انگیز که چشم همگان را مجذوب خود کرده به خوبی سنت و رسومات گذشتگان را برایمان زنده نگه داشته است. دیوار های خشتی و سردر تزیین شده، پنجره های رنگی و 15 اتاق بنا از ویژگی های منحصر به فرد این اقامتگاه به شمار می رود. در این بنا هم برای رفاه حال گردشگران یخچال، تلوزیون و سرویس بهداشتی عمومی تعبیه شده است، اقامتگاه بوم گردی انار عقدا به خوبی یادآوار بناهای سنتی و جذاب استان کویری یزد می باشد. همچنین بخشی ازاین مکان دیدنی دارای پله می باشد.
آدرس: استان یزد، اردکان- عقدا- جنب مسجد جامع عقدا
اقامتگاه بوم گردی بافت تاریخی اصفهک طبس
8- اقامتگاه بوم گردی بافت تاریخی اصفهک طبس
درست در دل کویر یک اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که معماری همراه با خشت و گل به خوبی در آن هویدا می باشد. اقامتگاه در روستای اصفهک واقع شده است که پس از زلزله سال1357 این روستا ویران و دیوار های نیمه خراب شده تبدیل به مکان و بافتی سنی و کهن گشت مردم روستا در کنار این روستای نیمه ویران آبادی جدیدی را ساختند و این منطقه را تبدیل به یک جاذبه منحصر به فرد کردند. شما می توانید با اقامت در خانه ای که در این روستای نیمه ویران وجود دارد آسمان پرستاره مهتابی شب های کویر را در هوای خنک و مطبوع فصل بهار و تابستان نظاره کنید و سفری خاطره انگیز را برای خود و عزیزانتان بسازید. همچنین از غذای محلی و خوشمزه مردمان با سخاوت این روستا میل کنید و لذتی متفاوت را کسب نمایید.
آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس، روستای اصفهک
کلام آخر
با توجه به اصالت و قدمت چند هزار ساله سرزمین ایران بناهای کهن فراوانی باقی مانده و امروزه تبدیل به اقامتگاه های بوم گردی شده اند که با استقبال فراوانی روبرو می باشند و شانه به شانه هتل های لوکس و چند ستاره پیش می روند. در این مقاله تلاش کرده ایم که زیباترین و معروف ترین اقامتگاه ها را برای معرفی به شما عزیزان انتخاب نماییم.

2.3/5 - (3 امتیاز)
11 مجتمع تفريحی تمام انحصاری و لوكس در جهان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر