لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> جشن بهمنگان
جشن بهمنگان

جشن بهمنگان

ایرانیان باستان هر روز از ماه را با نام یکی از فرشتگان خود می خواندند. بهمن در اعتقاد آنان نخستین آفریده ی اهورامزدا است. بدین سبب پس از نخستین روز که هرمزد روز نامیده می شود، دومین روز هر ماه را در تقویم زرتشتیان «بهمن» می خوانند. در ماه بهمن به جهت تقارن نام روز (دوم بهمن) با نام ماه بهمن، طبق سنت جشن گرفته می شده است و بهمنگان نامیده می شود. جشن بهمنگان مناسبت نیکی است که آن را روز بزرگداشت مردان درستکار در ایران باستان نیز می شناسند. همچنین، روز بر پایی آن را روز پدر نیز معرفی نموده اند. در گذشته این جشن به صورت گروهی و با مشارکت افراد مختلف صورت می گرفته است. بهمن در اعتقاد ایرانیان برترین امشاسپند آئین زرتشت به شمار می آمده و این مسئله به اعتبار و عظمت جشن بهمنگان می افزاید. این جشن امروزه نیز توسط ایرانیان و خصوصا زرتشتیان در بیشتر نقاط کشور بر پا می شود. در اینجا سعی داریم با اشاره به این نکته که جشن بهمنگان چیست؟ شمارا با این آیین کهن بیشتر آشنا نماییم. لذا دوم روز از ماه بهمن را گروهی جشن بگیرید و هوشمندانه سفر کنید. با رزرو هتل های ایران و سفر به نقطه ای از این سرزمین، بهمنگان را به منزله ی پاسداشت مقام درست مردان ایران زمین در کنار یکدیگر بر پا داشته و لحظاتی به یاد ماندنی را ثبت نمایید. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

بهمن، برترین امشاسپند
بهمن از واژه ی اوستایی وهومن، اقتباس شده است. بهمن را با اندیشه ی نیک، منش نیک و خرد سپندینه (خرد مقدس) یکسان دانسته اند. در ایران باستان یازدهمین ماه سال و دومین روز از هر ماه را با نام وهومن نام گذاری می نموده اند و آن را جشن می گرفته اند. بهمن تجلی خرد و اندیشه ی نیک به شمار می آید و در سمت راست اورمزد نقش مشاور را به عهده دارد. بهمن با انتقال اندیشه ی نیک به ذهن انسانها، دین را به آنها می شناساند و به سوی آفریدگار رهنمونشان می نماید.
بهمنگان
بهمن در اعتقاد ایرانیان باستان برترین امشاسپند آیین زرتشت به شمار می آمده است. در گاثاهای زرتشت و دیگر بخش های اوستا به کرات با نام امشاسپند بهمن مواجه می شویم. بهمن امشاسپندی بود که بر زرتشت ظاهر می شود و پیامبری اش را به او ابلاغ می نماید. بهمن زرتشت را نخستین فردی می دانست که آیین اهورامزدا را پذیرفته است. به این جهت به او گفتار دلپذیر آموخت. از دیدگاه زرتشت اردیبهشت و بهمن نایب اهورامزدا به شمار می آیند. لذا او از گروه دیوان و مردمان زیانکار روی برگردانده و به سوی اهورامزدا، بهمن و اردیبهشت پیوسته است. از آنجا که زرتشت پناهگاه بینوایان به شمار می آید، همواره از اهورامزدا، اردیبهشت و بهمن انتظار یاری رساندن دارد. بهمن نه تنها در گاثاها، بلکه در سراسر ادبیات مزدیسنا، نماینده ی اندیشه ی نیک و منش نیک و خرد خداوندگار محسوب می شود.

در برخی منابع اهورامزدا پدر بهمن عنوان شده است؟ و گفته شده بهمن در روز رستاخیز دستیار اهورامزدا به شمار می آید. اوست که راست کرداران را به بهشت راهنمایی می نماید. ایرانیان باستان معتقدند که بهمن به عنوان اندیشه ی نیک، چهل و سه سال تمام، یعنی از روز پیامبری زرتشت تا روز مرگش همواره رابط میان اهورامزدا و پیامبر (زرتشت) بوده است. در گاثا ها حدود 130 بار بر زبان زرتشت نام بهمن جاری می شود. بهمن به نوعی نماینده ی منش نیک اهورامزدا معرفی می شود، که از طریق زرتشت پیامبر این منش بر جهان خاکی انتقال می یافته است. وی همچنین نگهبان همه ی چهارپایان سودمند بر روی زمین شناخته می شده است. از این جهت می توان نتیجه گرفت که جشن بهمنگان در بهمن روز (روز دوم بهمن) بهمن ماه، به پاسداشت امشاسپندی که پیام آور اهورامزدا برای پیامبر است، پیامبری که خود را به صراحت پناه بینوایان، درماندگان، کارگران و کشاورزان معرفی نموده است، بر پا می شده است. و از این منظر این نتیجه گیری می تواند بسیار موجه جلوه نماید.

جشن بهمنگان
جشن بهمنگان، آئین و آداب و رسوم
جشن بهمنگان با نام بهمنجه نیز شناخته می شود. این جشن به جهت پاسداشت مردان درستکار برگزار می گردیده است. در اشعار فرخی سیستانی و منوچهری دامغانی به برگزاری جشن بهمنگان اشاره شده است. در واقع جشن بهمنگان یک جشن ملی و مردمی است که دارای پیشینه ی کهن تاریخی می باشد. در این روز از کشتار حیوانات سودمند و همچنین از خوردن گوشت آنان خودداری می شده است. چرا که بهمن امشاسپندی بود که از حیوانات سودمند در جهان پشتیبانی می نمود. حتی برخی از زرتشتیان در تمامی روز های ماه بهمن از کشتار این حیوانات پرهیز می نمودند.
1683355061 759 جشن بهمنگان
طبق اسناد موجود و گفته های صاحبان نظر، در این روز ( دوم روز از بهمن ماه )، طعام ها تهیه می شده و نیز بر ظرفها بهمن سرخ و بهمن زرد افشانده می شده است. ماهی، ماست و تره بر روی سفره نهاده می شد. پخت غذاهای مقوی و نیز تهیه ی شیر خالص که احتمالا به جهت تاکید بر فواید آن بوده، مرسوم بوده است. چیدن گیاهان از کنار آب های جاری و نیز تهیه ی بخور و سوزاندن آنها به جهت خاصیت شان نیز از دیگر موارد مذکور در خصوص این جشن می باشد. از نمادهای جشن بهمنگان می توان به خروس که پرنده ی مختص بهمن و نیز گل یاسمن سپید که گل ویژه ی او به شمار می رفته است، اشاره نمود.
جشن بهمنگان
تاکید بر چیدن گیاهان در این روز، به منزله ی خواص دارویی آنان می باشد. در ایران باستان خوردن برخی گیاهان به منزله ی تقویت حافظه صورت می گرفته است. برخی گفته ها نیز حاکی از بر پایی میهمانی باشکوهی در نیمه ی روز در دوم روز از بهمن ماه می باشد. از آنجا که اکثر جشن های ایرانی با تاکید بر اجرای آئین های درست و نیز برپایی خوان های وسیع و گسترده در معرفی مفیدترین نعمات پروردگار و نیز شکرانه ی آنان برگزار می گردیده است، به حتم بهمنگان نیز یکی از این جشن های باشکوه است که با اجرای کامل ترین آئین های زمان خود بر پا گردیده است.

نوروز صیاد جشنی کهن و تماشایی در جزیره ی قشم
ادامه مطلب

3.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر