لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خیابان امام رضا مشهد، نمادی از زیبایی و معنویت
خیابان امام رضا مشهد، نمادی از زیبایی و معنویت

خیابان امام رضا مشهد، نمادی از زیبایی و معنویت

هر شهر به اقتضای وسعت و شهرتی که دارد، شامل خیابان های زیادی است که با افزایش مساحت شهر، تعداد خیابان های آن نیز افزایش خواهند یافت. ورود افراد غیر بومی و گردشگران خارجی می تواند ظاهر کوچه و خیابان های یک شهر را تغییر دهد. مشهد یکی شهرهای زیارتی و سیاحتی کشور است که به سبب حرم مطهر امام رضا (ع) هر ساله میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی به آن سفر می کنند. هتل های مشهد برای راحتی حال مسافران اغلب در اطراف حرم مطهر رضوی واقع شده اند؛ برای مثال هتل الماس ۲ مشهد در خیابان امام رضا قرار دارد. قدمت خیابان امام رضا مشهد بسیار زیاد بوده و یکی از اصلی ترین خیابان های کلانشهر یاد شده به حساب می آید.

معرفی شهر مشهد

مشهد به پایتخت معنوی جهان اسلام شهرت دارد. این کلانشهر در شمال شرقی کشور و در استان خراسان رضوی قرار دارد. مساحت مشهد مقدس حدود ۳۵۱ کیلومتر مربع است که پس از تهران دومین شهر بزرگ ایران به شمار می رود. همچنین این شهر با ۳۰۰۱۱۹۰ نفر جمعیت، دومین شهر پر جمعیت کشور نیز محسوب می گردد. وجود حرم مطهر رضوی و جاهای دیدنی مشهد سبب استقبال بیش از پیش مسافران برای بازدید از این شهر شده است. طبق آخرین آمار هر ساله حدود ۲۷ میلیون نفر به مشهد سفر می کنند که رقم قابل توجهی است. از آنجا که حرم مطهر امام رضا (ع) در مرکز شهر قرار گرفته، چهار خیابان اصلی به این مکان مقدس منتهی می شوند؛ خیابان شیرازی به قسمت غربی و خیابان نواب صفوی به قسمت شرقی حرم مطهر متصل می گردد. همچنین خیابان طبرسی در شمال و خیابان امام رضا در جنوب آستان قدس رضوی قرار دارند.
خیابان امام رضا مشهد

آشنایی با خیابان امام رضا

با ورود به خیابان امام رضا و دیدن ملجا نورانی امام هشتم (ع)، دلتان بیشتر روانه حرم می شود. این خیابان به ظاهر قدیمی مشهد در گذشته خیابان تهران نام داشته و دلیل این نام گذاری دسترسی از طریق آن به مسیر تهران به مشهد بوده است. اغلب مهندسان حوزه شهری معتقدند که با آغاز حکومت رضاخان، بافت قدیمی شهر مشهد دچار تغییرات زیادی شد و سازه های پیشرفته ای در شهر ایجاد گردید. در این دوره بود که نخستین بار خیابان های طبرسی، امام رضا و بهار در سطح شهر مشهد ایجاد شدند. همچنین رضا خان در سال ۱۳۱۳ ه.ش بیمارستان امام رضا (ع) را در مشهد تاسیس نمود. دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۱۵ ه.ش، نخستین کارخانه برق در خیابان طبرسی افتتاح گشت و زمینه ورود ماشین های مختلف به سیستم حمل و نقل ایجاد شد.
خیابان امام رضا مشهد
امروزه خیابان امام رضا در حقیقت متصل کننده میدان بیت المقدس به پایانه مسافربری در جنوب مشهد است. در سال ۱۳۵۴ ه.ش با شروع عملیات توسعه حرم مطهر امام رضا (ع)، خیابان امام رضا نیز وسعت یافت. افزایش ۱۵ متری عرض این خیابان سبب شده تا معمارانی که ساخت بناهای خیابان یاد شده را بر عهده دارند، ملزم به رعایت قوانین خاصی شوند که تا آن روز کمتر به آن ها توجه می شد؛ از این رو بناهای خیابان امام رضا از آن دوره به وسیله آجر سفال و کاشی های لاجوردی ساخته می شدند و اغلب دارای چند پله بودند. اکنون این خیابان زیباترین مسیر منتهی به بارگاه امام هشتم (ع) محسوب می گردد.
خیابان امام رضا مشهد

ویژگی های بارز خیابان امام رضا (ع)

یکی از زیبایی های خیابان امام رضا آن است که دو مناره ای که از این خیابان در دو سوی گنبد دیده می شود در واقع در دو طرف مرقد مطهر قرار ندارند، یعنی یکی از مناره ها در کنار گنبد و دیگری در آن سوی صحن عتیق است. اما جانمایی و ساخت این خیابان آن چنان دقیق و بی عیب بوده که هر فرد با نگاه به گنبد حرم مطهر از این خیابان، آن را در میان دو مناره می بیند. این شاهکار معماری در تمام سازه های منتهی به حرم بی نظیر است.
خیابان امام رضا مشهد
اما ویژگی مهم دیگر این خیابان زیبا، شیب بسیار زیاد آن است. از آنجا که خیابان یاد شده از دامنه کوه های جنوب شهر مشهد شروع شده و تا حرم مطهر رضوی ادامه می یابد و شیب شهر به سمت حرم است، خیابان امام رضا نیز دارای شیبی نسبتا زیاد است که در گذشته سبب راه افتادن سیلاب به سمت حرم می شده است؛ اما امروزه معماران در صدد رفع این مشکل بر آمده و تدبیراتی را اندیشیده اند. بر اساس معماری جدید، از این شیب در مسیر میدان آب به سمت حرم کاسته شده است. همچنین صحن موزه و میدان حضرت را در حدود ۱۲۰ سانتی متر بالاتر از رواق ها ساخته اند.
این امر سبب شده تا سد مستحکمی در برابر سیلاب های شدید ایجاد شود. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۲۹ ه.ش یکی از شدیدترین سیلاب ها در شهر مشهد ایجاد شد و به سوی حرم مطهر رضوی جریان یافته بود؛ اما به دلیل وجود این اختلاف سطح، از شدت سیلاب در میدان آب کاسته شده و تنها بخشی از ورودی رواق امام خمینی دچار آب گرفتگی شد.
خیابان امام رضا مشهد
امروزه خیابان امام رضا به یکی از مهم ترین خیابان های مشهد مقدس تبدیل گشته است و اغلب عزاداری ها و تجمعات مردمی در این خیابان صورت می گیرد. همچنین هتل های زیادی در خیابان امام رضا ساخته شده اند و از این رو این خیابان به یکی از توریستی ترین خیابان های مشهد مبدل شده است. وجود مغازه های بسیار زیاد در خیابان گفته شده، به آن جنبه اقتصادی نیز بخشیده است. اغلب مغازه های موجود در خیابان امام رضا، سوغاتی های معروف مشهد نظیر مهر و سجاده، زعفران، انواع تسبیح و ادویه جات را به مشتریان و زائران عرضه می کنند.

حمل و نقل در خیابان امام رضا(ع)

از آنجا که خیابان امام رضا یکی از نزدیک ترین مسیرهای منتهی به حرم است، خطوط مختص به رفت و آمد اتوبوس های بی.آر.تی در آن وجود دارد که می توان از طریق آن ها بدون توجه به ترافیک، خود را به حرم مطهر رساند. در ابتدای خیابان امام رضا (فلکه ضد) نیز ایستگاه تاکسی های مسافر بری وجود دارند؛ این تاکسی ها می توانند شما را بدون دغدغه و توجه به طرح ترافیکی زوج و فرد، به حرم مطهر برسانند. استفاده از اتومبیل شخصی نیز در این خیابان امکان پذیر است با این تفاوت که باید به تطابق پلاک خودرو و طرح ترافیکی توجه نمایید.

هتل های خیابان امام رضا

هتل الماس 2 مشهد

برای اسکان در مشهد یکی از بهترین گزینه ها هتل الماس ۲ است که در خیابان امام رضا قرار دارد. این هتل با ارائه بهترین خدمات به زائران، یکی از بهترین و مجلل ترین هتل های مشهد محسوب می گردد. برخی از اتاق های هتل الماس2 که ۲۶ طبقه دارد، نمایی زیبا از حرم را دارا می باشند. هر کدام از ۲۱۷ سوئیت موجود در هتل الماس ۲ با بهره گیری از معماری های مختلف نظیر تایلندی، هندی، روسی، صفوی و غیره ساخته شده اند. لازم به ذکر است در این هتل امکاناتی نظیر سالن چند منظوره، امکانات ورزشی، رستوران گردون و غیره نیز وجود دارد.
هتل الماس 2 مشهد

هتل درویشی

یکی دیگر از لوکس ترین و باکیفیت ترین هتل های مشهد، هتل درویشی نام دارد. این هتل 5 ستاره که در سال 1386 احداث گردیده است دارای ۲۲۳ واحد اقامتی است که در 20 طبقه پراکنده شده اند. ازجمله مزایای اسکان در هتل یاد شده قرار گیری آن در خیابان امام رضا(ع) و نزدیکی هتل به حرم مطهر است. پرسونل مجرب هتل درویشی مشهد تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با ارائه بهترین خدمات سفر خوشی را برای مهمانانشان فراهم آورند.
هتل لوکس درویشی

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
پرفروش ترین هتل های مشهد کدامند؟
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر