لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> 5 سفر ماجراجویانه و فراموش نشدنی در طول دو قطب
5 سفر ماجراجویانه و فراموش نشدنی در طول دو قطب

5 سفر ماجراجویانه و فراموش نشدنی در طول دو قطب

سفر با خودرو از میان جاد های یخی کانادا، در پیش گرفتن مسیر شمال به غرب و یا سفر با قطار در زیر نورهای شمالی در نروژ هر یک می توانند روشی برای سفر در قطب باشند. هر یک از این روش ها را که انتخاب کنید تجربه ای متفاوت اما فراموش نشدنی را برای خود و همراهانتان رقم خواهید زد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 5 سفر ماجراجویانه در قطب های شمال و جنوب آشنا کنیم که روزگاری کاشفان قطب های شمال و جنوب در پیش گرفته و پس از مشقت های فراوان به هدف خود دست یافتند. شاید دست یافتن به قطب و سفر به آن کمی دور از ذهن و غیرعملی به نظر برسد اما اگر فرصتی برای این سفر داشتید با سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید و مسیرهای هیجان انگیز و ماجراجویانه زیر را از یاد نبرید.
1- راهپیمایی در مسیر شَکلتون

مسیر: از خلیج «فورچونا» (Fortuna Bay) به استرومنس، جورجیای جنوبی، آتلانتیک جنوبی؛ کشتی های مسافربری این مسیر از اوشوایا (Ushuaia) در آرژانتین یا پونت آرناس (Punta Arenas) در شیلی سفر خود را آغاز می کنند.

سال 1915 بود که یک ماجراجو و کاشف سرشناس به نام ارنست شکلتون در دریای ودال (Weddell ) گرفتار شده و کشتی او به نام Endurance در میان یخ ها گرفتار شد. در حالی که بدنه کشتی در حال خرد شدن بود، شکلتون و همراهانش کشتی را ترک کرده و ماه ها بعد توانستند در جزیره الفنت (Elephant) در اقیانوس قطب شمال به ساحل برسند. برای آوردن کمک، شکلتون و 5 نفر از همراهان مورد اعتماد او تصمیم گرفتند که خود را به جزیره سنت جورجیا برسانند که 50 کیلومتر با مکان فعلی آن ها فاصله داشت. آن ها خسته و گرسنه سعی داشتند خود را به پایگاه قطبی شکارچیان وال در استرومنس (Stromness) برسانند. امروزه، تورهایی از ماه نوامبر تا مارس، مسیر 6 کیلومتری انتهایی خلیج فورچونا تا استرومنس را بازسازی کرده و در این مسیر مناظر خیره کننده جزیره سنت جورجیا را به مسافران نشان می دهند.
2- رانندگی در جاده های یخی
Drive the ice roads
جاده های یخی سرزمین های شمال غربی کانادا تنها از ژانویه تا آوریل قابل عبور هستند، زمانی که دریاچه ها و اقیانوس یخ می زنند و یک مسیر جاده ای صاف با ضخامت 40 سانتیمتر تشکیل شده از یخ روی آب ایجاد می شود که برای بسیاری از خودروهای سبک مناسب است. این جاده های یخی نه تنها یک مسیر تفریحی و گردشی بلکه یک ضرورت هستند زیرا بیش از 4.000 کیلومتر جاده های یخی جوامع دوردست کانادا را به هم متصل می سازند. جاده بین اینوویک (Inuvik) و شهر دورافتاده آکلاویک (Aklavik) به عنوان یک مرکز ماهیگیری و تله گذاری از روی آب های تمیز و فیروزه ای رنگ دلتای مکنزی (Mackenzie Delta) گذشته و مسیر 6 کیلومتری روی دریاچه گریت اسلیو (Great Slave Lake) به عنوان دهمین دریاچه آب شیرین بزرگ جهان می گذرد و به جوامع دور افتاده و بدوی دتاه (Dettah) منتهی می شود. این مسیر یخی فرصتی فوق العاده را برای تجربه یک سفر متفاوت و کشف زندگی در فاصله ای بسیار زیاد از شهرهای بزرگ برای شما فراهم می سازد.
3- مسیر قطبی شمال به غرب
The North-west Passage
مسیر قطبی شمال به غرب (North-west Passage) که از مسیر بدنام لایه های ضخیم یخ قطب شمال که اقیانوس منجمد شمالی را به اقیانوس آرام متصل می سازد می گذرد یکی از مسیرهای محبوب ماجراجویان دیوانه عصر قهرمانان سفر به دو قطب بود. این مسیر برای افراد ثروتمند و تاجران منافع بسیاری داشت اما حتی زمانی که این مسیر توسط انسان نیز پیموده شد (رولاد آموندسن، ماجراجوی بزرگ نروژی در سال 1903 تا 1906 این مسیر را برای اولین بار باز کرد) اما یک قرن دیگر طول کشید تا کشتی های تجاری توانستند بدون خطر و در امنیت کامل در این مسیر قدم بردارند. در روزگار امروزی، آب های گرم اقیانوس منجمد شمالی بدین معنی است که در اواخر فصل تابستان (آگوست و سپتامبر) می توان از یخ های این منطقه عبور کرد و کشتی های مسافربری و تفریحی می توانند در آب های یخ زده این منطقه غوطه ور شده و جزایر مرتفع قطب شمال و جوامع بدوی منطقه را در نوردند. اغلب آن ها بر آب های بین گرینلند و خلیج کمبریج در شرق کانادا تمرکز دارند اما برخی دیگر نیز یک مسیر ماجراجویانه و دورتر 24 روزه را با الهام از سفر آموندسن در بالاترین نقطه زمین در پیش می گیرند که در نهایت شمالی ترین نقطه آمریکای شمالی را به نوم در آلاسکا متصل می کند.
4- مسابقه برای رسیدن به قطب
Race to the Poles

مسیر: شروع سفر از مورمانسک (Murmansk) یا لونگیرباین (Longyearbyen ) در شمال و پونتا آرنا یا کیپ تاون در جنوب
سفر به دو قطب در اوایل قرن بیستم میلادی سودای بسیاری از ماجراجویان بود و به یکی از مشهورترین و به یاد ماندنی ترین مسابقات تاریخ بشر منتهی شد: نبرد تراژیک رابرت اسکات و رولاد آموندسن برای رسیبدن به قطب جنوب. برای مسافران امروزی، هر یک از دو قطب پیشنهادی کاملاً متفاوت است. در فصل تابستان قطب شمال (ژوئن تا جولای) دریای شمال قابل کشتی رانی است و اینجاست که یک کشتی یخ شکن هسته ای روسی به نام 50 Let Pobedy به طور مرتب مسیر خود را از مورمانسک در روسیه به سمت زاویه 90 درجه در قطب شمال کوک می کند. همچنین می توانید از طریق مسیر لونگیرباین در اسوالبارد و از طریق کمپ یخی بارنو در عرض کمتر از 2.5 ساعت با هواپیما خود را به قطب شمال برسانید.

در طرف دیگر، جنوبگان یک صفحه قاره ای وسیع از یخ است که تنها از طریق آسمان می توان به آن دسترسی داشت. پروازهایی از پونتا آرناس در شیلی یا کیپ تاون در آفریقای جنوبی مسافران را به کمپ های قطبی این منطقه منتقل می کنند. سفر به قطب جنوب تقریباً دو برابر سفر به قطب دیگر هزینه دارد اما قدم گذاشتن در روی یخ هایی که تنها افراد معدودی موفق به انجام آن شده اند ارزشش را داشته و حتی می توانید شب را نیز در ایستگاه های قطبی بمانید.
5- سفر با قطار در قطب شمال
Take an Arctic train ride

به سفر با قطار از میان یخ و برف و عبور از آب های یخ زده دریاچه بایکال در روسیه فکر کنید که از میان صحرای سیبری می گذرد فکر کنید یا سفر با قطارهای چینی خینگ های- تبت که از تبت و از مرتفع ترین مناطق جهان می گذرد. یک روش کمتر شناخته شده تر سفر با قطار حلقه قطب شمال یا Arctic Circle Train است که از میان جنگل ها و سواحلی بین کیرونا در سوئد و نارویک در نروژ گذشته و مناظر خیره کننده ای دارد. طول این مسیر در کل 3 ساعت است اما عبور سه روزه به شما اجازه می دهد که مسیرهای پیاده روی و کوهنوردی پارک ملی آبیسکو (Abisko National Park) که یکی از بهترین مناطق جهان برای دیدن نورهای قطبی است را تجربه کنید. خوابیدن در هتل اصلی یخی جوکاسجاروی (Jukkasjarvi) و عبور از کنار یخچال ها و آبدره ها را نیز به این تجربه فراموش نشدنی اضافه کنید. بعد از آن می توانید یک سفر ریلی آهسته شبانه از جنوب را تا شهر استکهلم تجربه کرده و از پنجره قطار شاهد نمای خیره کننده نورهای قطبی باشید.

قطب جنوب، سفر با کشتی کروز به قعر دنیا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر