لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی گناباد با عکس و آدرس
جاهای دیدنی گناباد با عکس و آدرس

جاهای دیدنی گناباد با عکس و آدرس

گناباد شهری کهن با میراثی جهانی است. یکی از با ارزش ترین یادگارهای تاریخ در این شهر قرار دارد. قنات قصبه با قدمتی بالای 2500 سال و به گفته برخی باستان شناسان 4000 سال در این شهر قرار دارد. این قنات طولانی ترین و بزرگ ترین قنات جهان است. این قنات گواه هوش سرشار ایرانیان است. تصور کنید که هزاران سال پیش و با امکاناتی بسیار محدود کدام مغز هوشمندی با محاسباتی دقیق آب را از عمق زمین به سطح رسانده است.

در این مقاله با هم به بررسی اماکن دیدنی گناباد می پردازیم. در صورتی که تمایل به سفر به این شهر تاریخی را دارید ما یکی از هتل های گناباد و یا اقامتگاه بوم گردی قوامیه گناباد را به شما توصیه می کنیم. در صورتی که به دنبال فرصتی مناسب برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستید تجربه اقامت در این فضای سنتی را به شما توصیه می کنیم.
اماکن دیدنی گناباد
مناطق دیدنی گناباد
گناباد جنوبی ترین شهر در استان خراسان رضوی است. اگر اهل شاهنامه خوانی باشید حتما اسم گناباد یا جنابد را در این کتاب بارها دیده اید. پیران ویسه، یکی از قهرمانان شاهنامه، کسی که بعد از افراسیاب بزرگ ترین شخصیت توران به شمار می رود در روستای درصوفه گناباد دفن شده است.
روستای درصوفه روستایی است در جنوب گناباد که دارای طبیعت بسیار زیبایی است و با کوه های بلند محصور شده است. در دیواره یکی از کوه هایی انتهای روستا به نام کوه زیبد یک فرورفتگی با عمق 10 متر وجود دارد. این اعتقاد وجود دارد که این فرورفتگی مانند ایوان های نقش رستم و بیستون دوره ساسانی است. در نزدیکی این فروفتگی قبر پیران ویسه قرار دارد.
جاهای دیدنی گناباد

از سایر مکان های دیدنی گناباد، آتشکده آن است. این آتشکده متعلق به دوران هخامنشیان است. در کنار این آتشکده تعدادی قلعه باستانی نیز به نام های قلعه دختر شورآباد، پشن و قبر پیران قرار دارد.
مدفن پیران ویسه

منطقه حفاظت شده هنگام نیز در گناباد دیدنی است. این منطقه شکار ممنوع با 274000 هکتار مساحت، دارای پوشش گیاهی از نوع گون، تاغ، درمنه، کلپوره است. حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند قوچ و میش، کل و بز، روباه، آهو، گرگ، کفتار، کبک، سار، کرکس، تیهو و دلیجه هستند.
جاهای دیدنی گناباد
در مجاورت شهر کاخک که در 25 کیلومتری گناباد است، آبشار کاخک قرار دارد. این آبشار نیمه مصنوعی است. یعنی با سازه های سیمانی طرحی داده شده و به شکل یک پارک در آمده است. شهر کاخک دارای آب و هوای مطبوعی است و اهالی خراسان رضوی از این منطقه به عنوان ییلاق استفاده می کردند. علاوه بر آن در این منطقه آسیاب های آبی و محل تقسیم آب قنات که به آن خانه فنجان گویند نیز قرار دارد. بخشی از آب قنات به سمت آبشار و برخی دیگر به سمت اسیاب ها هدایت می شود.
جاهای دیدنی گناباد
موزه آب موزه ای دیدنی است که در خیابان سعدی قرار دارد. در سالیان گذشته در محل این موزه کاروانسرای احداث شده بود. این موزه متعلق به دوران قاجار است. این موزه در داخل آب انبار شریعت قرار دارد. اینجا مکانی برای نمایش آثار مردم شناسی در ارتباط با آب است. مانند وسایل حفر قنات، نحوه برداشت آب و … .
جاهای دیدنی گناباد
مسجد جامع گناباد مسجدی تاریخی متعلق به دوران خوارزمشاهیان است. دو ایوان دارد که سر در آنها تزئینات زیبایی مانند نوارهای اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی دارد دارند. یک صحن، یک ایوان شمالی، ایوان جنوبی، رواق و در نهایت سه شبستان دارد. در این مسجد کتیبه های کوفی وجود دارند و آجرکاری های ایوان قبله آن بسیار شگفت انگیز است. در دوره ایلخانی الحاقانی به مسجد جامع اضافه شده است.
جاهای دیدنی گناباد
قنات قصبه یکی از رشته قنات های متعدد گناباد و البته متفاوت ترین آنهاست. این قنات دارای هشت رشته است و طول رشته های آن حدود 33 هزار متر و عمق مادر چاه آن 300 متر است. این قنات 500 حلقه چاه دارد. این قنات هنوز نیز آب مزارع کشاورزی را تأمین می کند.
جاهای دیدنی گناباد
بر روی ورودی این قنات تابلوی قنات قصبه، مظهر تمدن ایران به چشم می خورد. افسانه های زیادی در مورد این قنات نقل شده است. وارد فضای داخلی قنات که می شویم پر است از کانال ها و تونل های عجیب و غریب و طولانی. حفره هایی بر روی این کانال ها قرار دارد که به گفته باستان شناسان محلی برای قرار دادن وسایل روشنایی مانند چراغ و پیه سوز بوده اند.

کویر حلوان طبس
ادامه مطلب

هنر سفالگری با قدمتی در حدود 5000 سال در گناباد انجام می شود. سفال روستای مند هنوز هم به همان روش قدیمی تهیه می شود.
جاذبه های تاریخی گناباد
گناباد بیشتر از 200 جاذبه تاریخی دارد که از این میان 130 اثر آن ثبت ملی شده اند. تپه اروک که مربوط به دوران قبل از اسلام است در 45 کیلومتری شرق گناباد قرار دارد. تعدادی تپه و قلعه قدیمی با نام های فرود، زیبد، هشتی و قلعه دختر بجستان نیز جزو آثار تاریخی گناباد هستند.
بقعه سلطانی گناباد که مدفن حاج سلطان محمد یکی از عارفان بزرگ است در این شهر قرار دارد. بارگاه امام زاده سلطان محمد عابد که برادر امام رضا است نیز از زیارتگاه های گناباد به شمار می رود.
در این شهر مدارس و مساجد تاریخی زیادی نیز برای بازدید وجود دارند مانند مدرسه علمیه، مسجد جامع کاخک، مسجد جامع بجستان و مسجد جامع بیدخت.
گناباد شهری تاریخی است. حتی قدم زدن در کوچه ها و خیابان های آن نیز خاطره انگیز است. بناهای تاریخی در گوشه گوشه این شهر وجود دارند. یادتان باشد اگر به این شهر سفر کردید از سفال های زیبای مند یادگاری برای خود بخرید.

3.8/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ممد
ممد
7 ماه قبل

به به

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر