لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

آب که کم می شود زندگی سخت می شود و آدم ها به تکاپو می افتند تا یاد بگیرند چطور از این گنج باارزش بهترین استفاده را ببرند. سری که به بیابان و کویرها و کویرنشین ها بزنید خوب می فهمید کم آبی یعنی چه. اما گاهی وقتی میان کم آبی ها قدم می زنید چشمتان به هوش و فراست کویرنشینان می افتد و اینکه چطور با وجود کم آبی ها توانسته اند در دل کویر این چنین شایسته و غرورانگیز سده ها و قرن ها دوام بیاورند، تحسینتان را برمی انگیزد.

اما گاهی قصه فقط دوام آوردن نیست، کویر نشین ها یاد گرفته بودند چطور با زمین خشک و آسمان کم بارش و آفتابی که با تمام قوا می تابید کنار بیایند و بهشت کوچکشان را نه در دل جنگل های آباد و مناطق پربارش که همین جا در قلب کویر بسازند. در میان کویرنشین های ایرانی اما کرمانی ها غوغا کرده اند. هرجا نگین سبزی با کاخ واره ای سفید دیدید که در قلب کویر جاخوش کره بود حتما ظنتان را به سوی کرمان ببرید. همین باغ شازده ماهان کرمان را آوازه اش تا آن سوی مرزها هم رفته یک نمونه تمام عیار است اما از آنجا که میل کشف کردن حسابی کار دستمان داده این بار سری به یکی دیگر از باغ های زیبای کرمان می زنیم که ازقضا از باغ شازده هم قدیمی تر است. باغ فتح آباد کرمان یکی از جاهای دیدنی کرمان است که با ذوق و شوق منتظر شماست.

باغ فتح آباد نگینی در حاشیه کرمان
آدرس باغ فتح آباد: کرمان، بلوار هوانیروز، اختیارآباد
هزینه بلیط: 3000 تومان
ساعات بازدید: 8 الی 22

داشتن یک عمارت درخور و باغی مفرح عادت اغلب حکام و پادشاهان ایرانی است. در هر شهر و دیاری که بگردید حتما چشمتان به یکی از همان عمارت های اعیانی و فاخر و یا باغ های وسیع و زیبا می افتد. باغ هایی ایرانی که ردپایش را حتی در دوران کوروش کبیر هم خواهید یافت. باغ فتح آباد هم متعلق به حاکم کرمان، فضل علی خان بیگلر بیگی بوده که در زمان محمد شاه قاجار حکمران کرمان بوده است. باغ احتمالا در سال 1255 هجری قمری و در روستایی نزدیک شهرکرمان که اختیارآباد نامیده می شده ساخته شده است، درست چهل سال قبل از ساخت باغ شازده. اختیارآباد که بیست کیلومتری با شهر فاصله داشته حالا خودش تبدیل به شهری کوچک با همان نام زیر گوش کرمان شده است. باغ ساخته می شود و در بین اهالی به نام صاحب آن بیگلربیگی شهرت می یابد. مجموعه ای به غایت زیبا که ساختش چند سالی زمان می برد در میان باغ پسته آباد و وسیعی ساخته می شود. اطراف باغ را هم دار و درخت ها پر می کنند و یک پارچه قنات که فتح آباد نامیده می شود تمام آب مورد نیاز باغ را تامین می کند.

آب قنات اما وسط باغ هم جاری می شود و حوض ها را پر کرده و فواره باغ را هم راه می اندازد. باغ آنقدر زیبا بوده که در ورودی اش چندین بلوار قرار داشته و اطراف بلوارها تماما درختکاری شده بود. آب هم در دو سمت ورودی جریان داشته و بر زیبایی هرچه بیشتر باغ و طراوت و آبادانی اش می افزوده است. فضل علی خان هم هر چند وقت یکبار برای استراحت راهی باغ می شود، اما اگر مهمان عزیزی هم داشت حتما او را برای تفرج و پذیرایی به باغ فتح آباد می آورد. آوازه باغ در همه شهر می پیچد و وقتی حاکم شهر عوض می شود و حاکم دیگری بر سر کار می آید وسوسه خرید باغ به سرش می زند. فرمانفر حاکم مشهور کرمانی برای خرید باغ پیش قدم می شود اما بیگلربیگی تمایلی برای فروش گوهر سبزش نشان نمی دهد و فرمانفرما هم خودش دست به کار می شود و سنگ بنای باغ شازده را درست هم شکل باغ فتح آباد بنا می نهد اما عمرش قد نمی دهد تا بنای ساخته شده را ببیند. بنابراین باغ فتح آباد تبدیل به الگوی باغ مشهور شازده می شود. سال ها می گذرد و باغی که از دوران قاجار به یادگار مانده بود دست به دست بین وراث منتقل می شود تا جایی که در سال 1352 هجری شمسی آخرین وارث عمارت باغی را وقف می کند.
باغ فتح آباد کرمان
باغ شازده اما با خشک شدن قنات رو به زوال می رود تا جایی که دیگر هیچ اثری از باغ های پسته و رودخانه و حوض پرآب باقی نمی ماند و عمارت زیبا و باشکوه باغ هم تبدیل به مخروبه می شود. وقف شدن این عمارت آن را در اختیار سازمان اوقاف قرار می دهد. باز هم دست روزگار می چرخد و با روی کار آمدن استانداری که قرار بود حالا نماینده حکومت در کرمان باشد توجه جناب استاندار به باغی جلب می شود که نشان از تاریخ کرمان دارد اما حال و روز خوشی ندارد.
باغ فتح آباد کرمان
این بار هم دست به کار می شوند تا باغ را رونقی دهند اما نه برای خوشگذرانی و تفریح حکام بلکه برای هر کسی که عاشق تاریخ ایران و به خصوص کرمان و زیبایی و معماری آن است.
باغ فتح آباد کرمان
از مرکز شهر کرمان فاصله می گیریم و خودمان را به اختیار آباد که حالا به شهر چسبیده است می رسانیم. خطوط راه آهن نیز از اینجا پیداست. بلوار هوانیروز را که پشت سر بگذاریم یک مسیر آسفالت مستقیما شما را به مقصد می رساند. به باغ فتح آباد کرمان خوش آمده اید. “وقف هر فانی را باقی می کند” جمله ای است که از همان ابتدا به استقبالتان می آید.
باغ فتح آباد کرمان
از کیوسک نگهبانی که بگذرید باید بگویم باغ فتح آباد که حالا از همان ورودی حسابی چشمتان را می گیرد، نه میلیارد ناقابل هزینه برداشته و 14 هکتاری وسعت دارد. یک باغ زیبا و وسیع، که از همان ابتدا گل کاری شده و درخت های چنارش روبرویتان قد کشیده اند، به استقبالتان می آید. جلوتر که می روید یک حوض بلند بالا که انگار تمامی ندارد و قرار است شما را تا آخر مسیر همراهی کند به چشمتان می خورد. فواره ها در باغ آب بازی و طراوت را در هوا پخش می کنند. در انتهای حوض و مسیری که حسابی با حضور چراغ ها و گل ها آراسته شده عمارتی دو طبقه قرار دارد که با ظاهر سفید و زیبایش حسابی تو دل بروست و وقتی تصویرش در حوض بزرگ عمارت منعکس می شود یکجورهایی شما را به یاد تاج محل می اندازد. آن طرف تر اما چشمتان به یک عمارت یک طبقه هم می افتد که حسابی سرپاست. چرخی که در باغ بزنید چشمتان به مزارع پرورش گیاه باغ هم روشن می شود. کف باغ یکسره سنگ فرش شده و نیمکت هایی در دو سمت مسیرها تعبیه شده است. این باغ بسیار مورد علاقه کرمانی هاست و از همان روزهای اولیه افتتاحش حسابی پرطرفدار بوده است، بنابراین هر وقت که به باغ بروید حتما حانواده های کرمانی را خواهید دید که به باغ آمده اند اما شب هنگام باغ بسیار شلوغ تر است.
باغ فتح آباد کرمان
عمارت دو طبقه که در انتهای باغ دیدید به رسم تمام خانه های کرمان از جنس خشت خام و ملات است که یک پوشش دلچسب از گچ آن را پوشانده و سفید پوش کرده است روی سردر عمارت آیات قرآن نقش بسته است. گچ بری های زیبا و ظریف تمام سر و صورت بنا و سرستون ها را احاطه کرده اند و طاق ها هم بر زیبایی و صلابتش افزوده اند.
باغ فتح آباد کرمان
خیالتان راحت که این عمارت هم به سبک همه خانه های اصیل ایرانی هنوز هم شاه نشین، سه دری، پنج دری، شیشه های رنگی و طاق و مقرنس دارد. اگر قدم در داخل بنا بگذارید چشمتان به یک خانه زیبا و اصیل قاجاری می افتد که بسیار دلنواز است. همه چیز از گچ بری های داخل خانه تا سقف کنده کاری شده شاه نشین، اتاق ها، درها، پرده ها و حتی لوسترها در نهایت سلیقه انتخاب شده اند تا یک خانه اعیانی قاجاری را برایتان تداعی کنند. بازسازی ها با دقت تمام و توسط اساتید ماهر صورت گرفته تا بیشترین شباهت را به بنای اولیه داشه باشد.
باغ فتح آباد کرمان
این عمارت حالا تبدیل به یک رستوران شده که می توانید در اتاق های مختلفش به صرف غذا بپردازید.
باغ فتح آباد کرمان
این عمارت اما یک موزه کوچک هم دارد که به سرگذشت حاکمان کرمان پرداخته است که در طی دویست سال گذشته بر کرمان حکمرانی کرده اند. اتاقی دیگر هم در این مجموعه قرار دارد که به زودی بازگشایی می شود اما شهرت این اتاق به نقاشی هایی است که بر در و دیوار آن نقش بسته است اما از آن جایی که شدیدا آسیب دیده در حال بازسازی است.
باغ فتح آباد کرمان
این اتاق گویا محل اقامت خود بیگلر بیگی بوده و به همین دلیل تزئینات فاخری داشته است. از این عمارت به چند اتاق دیگر هم راه پیدا می کنید که در سمت دیگر مجموعه قرار دارند و از بیرون هم ورودی های مجزایی دارند.
باغ فتح آباد کرمان
عمارت دوم هم با اینکه یک طبقه بیشتر ندارد اما بسیار زیباست و به نام عمارت چهارفصل شناخته می شود. اینجا هم چشمتان به گچ بری های ظریف وچشم نواز و درب هایی با شیشه های رنگی می افتد و البته نمای آجری انتهای بنا نیز چشمتان را می گیرد. ایوان جذاب این بنا هم نقطه قوت آن است. با ستون هایی بلند بالا که حسابی آن را دلباز کرده اند. عمارت اما حالا عنوان دار بخش VIP مجموعه عمارت باغ فتح آباد است و برای مراسم خاص قابل اجاره است.
باغ فتح آباد کرمان
یک حوض کوچک هم روبروی عمارت قرار گرفته که دور تا دورش را گلدان ها احاطه کرده اند. می توانید روی نیمکت های باغ بنشینی، دقایقی این بنای زیبا را نظاره کنید. صندلی هایی هم روبروی بنا در فضای باز چیده شده اند که با خنک شدن هوا جان می دهند برای نشستن و صرف یک فنجان چای.
باغ فتح آباد کرمان
اگر کرمان را بشناسید خوب میدانید که این شهر زیبا به داشتن گنجینه گیاهان دارویی اش شهره است. مسئولین بازسازی باغ هم خلاقیت به خرج داده و باغی وسیع را برای پرورش این گیاهان دارویی ایجاد کرده اند. می توانید سری به رستوران و کافه میان باغ بزنید و علاوه بر هوای آزاد از طبیعت باغ نیز نهایت لذت را ببرید. محصولات داروئی این باغ نیز به فروش می رسد.
باغ فتح آباد کرمان
در محوطه اما چایخانه و شربت خانه مجموعه جایگاه خاصی دارند و حسابی پررونق هستند. انواع عرقیجات و شربت های سنتی خوش عطر و طعم در کنار انواع و اقسام دمنوش ها در این قسمت سرو می شود. البته اگر بخواهید می توانید بستنی ها و یا دسرهای مخصوص این بخش را نیز امتحان کنید و از این جشنواره طعم و رنگ لذت ببرید. طعم یک فنجان دمنوش در میان باغ قطعا حالا حالاها فراموشتان نخواهد شد. گاهی وقت ها در کنار بلیط ورودی یک بلیط رایگان استفاده از شربت خانه هم نصیبتان می شود که مطمئنا حسابی زیر زبانتان مزه می کند.
باغ فتح آباد کرمان
مسئولین اما در محوطه باغ آلاچیق هایی را هم تعبیه کرده اند تا بتوانید در محوطه باغ و در یک محیط دنج لحظات خوبی را سپری کنید. این آلاچیق ها قابلیت رزرو، کرایه را دارند و شما را به یاد چادرهای حصیری کرمان می اندازند که تا همین چند سال پیش در برخی نقاط هنوز به چشم می خورد. انواع و اقسام صنایع دستی کرمان و ظروف مسی هم در این مجموعه در غرفه هایی زیبا و آراسته به فروش می رسند. بازار فروش گیاهان دارویی و دمنوش ها هم که داغ داغ است. یک باغ پسته هم در این مجموعه قرار دارد و البته اگر قصد خرید پسته کرمان را دارید می توانید سری به غرفه های فروش پسته بزنید.
باغ فتح آباد کرمان
بسیاری از کرمانی ها حالا میهمانی های خاص خود را در این مجموعه برگزار می کنند. علاوه بر این سمینارها و همایش های مختلفی هم در این مجموعه برگزار می شود اما برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه ها در باغ فتح آباد همیشه خدا پرطرفدار است.
باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد اما در میان اهالی کرمان به شب هایش شهره است و پاتوق اصلی کرمانی هاست. با غروب خورشید و روشن شدن چراغ ها و نورپردازی زیبا باغ همچون نگینی می درخشد و حال و هوای محوطه را کاملا عوض میکند. اغلب توریست ها هم معتقدند که باغ و عمارت شب هنگام بسیار زیباتر به نظر می رسند. برگزاری مراسمات مختلف و حضور هنرمندها در باغ فتح آباد شب های این عمارت باغی را حسابی پررونق کرده است.
باغ فتح آباد کرمان
باغ اما نقاط قوت دیگری هم دارد مثلا به خاطر دارید که باغ در ابتدا پر از دار و درخت بوده است. از آن همه دارو درخت فقط چند اصله باقی مانده است که خوشبختانه در هنگام بازسازی حفظ شده اند. یکی از این درخت ها در داخل عمارت بازسازی شده قرار می گرفت که به لطف تدبیر سازندگان جان سالم بدر برده و در جای خودش باقی مانده است.
باغ حالا چند سالی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده اما هنوز هم آنچنان که باید و شاید در بین مسافرین شهر کلوت ها شناخته شده نیست. امیدواریم این باغ هم بتواند پا به پای باغ شازده سر از لیست بناهای موردعلاقه توریست ها درآورد و بازارش حسابی پررونق شود.
هتل در کرمان
اقامت در کرمان
کرمان به داشته های منحصربفردش شهره است. مثلا همان باغ شازده، باغ فتح آباد، کلوت های شهداد، ارگ تاریخی بم یا ارگ راین، بازار وکیل و مجموعه گنجعلی خان و جاذبه های بسیار دیگری که همه وزن و اعتباری تاریخی و بین المللی دارند. اگر روزی روزگاری پایتان به کرمان رسید و قصد اقامت در کرمان را داشتید برای رزرو هتل های کرمان حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. از هتل پنج ستاره پارس کرمان گرفته تا اقامتگاه های ارزان تر فقط کافی است گزینه مورد نظرتان را به صورت آنلاین انتخاب و رزرو کنید و از اقامتتان در کرمان لذت ببرید.

کشورهایی که بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر