لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> منطقه ی درفک گیلان
منطقه ی درفک گیلان

منطقه ی درفک گیلان

درفک نام قله ای با چشم انداز بسیار زیبا است که در استان گیلان و رشته کوه البرز مرکزی سر بر آسمان نهاده است. دامنه های چشمگیر این قله که زیبایی های طبیعت جنگلی شیرکوه را در بردارد، امروزه از خاستگاه های گردشگران به شمار می آید. منطقه زیبای درفک گیلان یکی از زیبا ترین مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود. این منطقه از زیستگاه های گیاهی و حیوانی بیشماری برخوردار است. جنگل های انبوه درفک به جهت زیبایی خیره کننده و سکوت حاکم بر آن که حس دل انگیزی را هدیه می نماید، امروزه مورد توجه گردشگران واقع شده است. با رزرو هتل در رشت نظیر هتل کادوس رشت، از منطقه گردشگری درفک گیلان دیدن نموده و با برافراشتن چادر هایتان در این منطقه و اقامت کوتاه مدت در کلبه های روستایی آن از زیبایی منطقه ی مذکور دیدن نموده و از خواص درمانی و طبیعی آن بهره مند شوید.

موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی
قله ی درفک که بام استان گیلان محسوب می شود، آتشفشانی خاموش است که ما بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل واقع شده است. و در قسمت فوقانی منطقه ی دیلمان، عمار لو و خرگام قرار دارد. ارتفاع این قله را حدود 2700 متر عنوان نموده اند، که ازجهت جنوب به کوه های منجیل وصل بوده و از جهت شرق و جنوب شرق نیز تا کوه های پیشکوه و رشته کوه های تخت سلیمان امتداد می یابد. این امتداد به دره ی سه هزار تنکابن منتهی می شود.
از سمت تهران در اتوبان قزوین – رشت، پس از گذر از رودبار به محلی به نام رستم آباد می رسید. در مقابل راهدار خانه در رستم آباد به سمت راست تغییر جهت داده و از اتوبان عبور نمایید. در اینجا پلی بر روی سپید رود واقع شده است و شما را به جهت روستای شیر کوه هدایت می نماید. این محل می تواند استراحت گاه مناسبِ بین مسیر برای شما باشد. پس از شیر کوه خیلی زود وارد جنگل های انبوه منطقه می شوید. پس از عبور، به یک سراشیبی نسبتا تندی می رسید که فضایی بدون درخت و سر سبز را در جلوی دیدگان شما قرار می دهد که کلبه ای چوبی در این فضا نقش آفرینی می کند.
منطقه ی درفک گیلان
این منطقه لارنه نام دارد. پس از آن مجددا منطقه ای انبوه از درختان جنگلی با گیاهان نسبتا بلند را مشاهده می نمایید، که ارتفاع این گیاهان حدود 2 متر می باشد. در امتداد مسیر پس از گذشتن از منطقه ی کم درخت مزرعه، شیبی نسبتا تند را مشاهده می کنید. سپس به سیاه دره و درختان زیبای سیب جنگلی، خرمالوی وحشی، ازگیل و آلوچه می رسید. آنگاه چشمه ی جیرونی را خواهید دید که کلبه های زیبای روستایی آن تنها مکان استراحت قبل از حرکت به سمت درفک به شمار می آید. از جیرونی به بعد، مناطق کم درخت تر می باشند. از گردنه ی پهن دژ که بگذرید به قله می رسید.
منطقه ی درفک گیلان
وجه تسمیه
در خصوص وجه تسمیه ی قله ی درفک روایت های متعددی عنوان شده است. برخی درفک را دال فک عنوان نموده اند که در گویش محلی دال به معنای عقاب و فَک به معنای آشیانه می باشد. و از این منظر قله را با نام آشیانه ی عقاب معرفی کرده اند. بر مبنای روایت دیگر، نام قله ی درفک از قوم دربیک اقتباس شده است. این قوم تیره ای از اقوام ساکن در حاشیه ی دریای کاسپین به شمار می آیند.
منطقه ی درفک گیلان
معرفی منطقه ی گردشگری درفک گیلان

درفک قله ای کاسه ای شکل است که در جهت شمال آن دیواره ای با ارتفاع بیش از 500 متر واقع شده است. این قله که در استان گیلان و رشته کوه البرز مرکزی قرار دارد، دارای چندین غار در قسمت کاسه ای خود می باشد. همچنین این قسمت کاسه ای درفک، محلی ییلاقی با چشم اندازی بسیار زیباست. دامداران منطقه در فصول گرم سال نظیر تابستان از روستاها و جنگل های دم کرده از گرما، به این منطقه کوچ می نمایند . یخ های موجود در غار منطقه، منبع آب این دامداران به شمار می آید. یخچال درفک که در قسمت کاسه ای آن واقع شده است، از جاذبه های طبیعی منطقه محسوب می شود که کلبه های روستایی بیشمار دامداران را در بر می گیرد. این کلبه ها در فصل های بهار و تابستان مورد استفاده ی این دامداران قرار می گیرند.
منطقه ی درفک گیلان

در گوشه ای از این فضای کاسه ای، نمایی زیبا و عمیق از برف زمستانی مشاهده می شود. رویت این منظره در فصول گرم سال حسی دل انگیز و وصف ناپذیر را ایجاد می نماید که کمتر زمانی آن را تجربه می کنیم. منطقه ی گردشگری درفک گیلان به جهت وجود طبیعت زیبای وصف ناپذیرش امروزه در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی می باشد. گفته شده است که، بخش هایی از قله ی درفک در زلزله ی سال 1369 فرو ریخته و پس از آن بر فرسایشش افزوده شده است. قله ی درفک از دید بومیان منطقه دارای اسرار سر به مهری از سالیان ِ گذشته ی اقوام گیل و دیلم می باشد.
منطقه ی درفک گیلان
درفک در فصل تابستان دارای هوایی روح بخش و طبیعتی سر سبز و دل پذیر است. در فصل پاییز نیز غرق در برگ های پاییزی شده و از رنگارنگی برگهای پاییزی درختان شگفت زده می شوید. با قدم زدن بر روی این برگها ی الوان پاییزی خاطراتی به یاد ماندنی برای گردشگران رقم می خورد که گویی هرگز فراموش نخواهد شد. ییلاق درفک در فصول سبز سال تپه های پردرخت را که رنگ زندگی به خود می گیرد هدیه می نماید. وجود گله ها در این نمای سبز و زیبا حسی دل انگیز را هدیه می نماید. چشم انداز بی نهایت دل پذیر منطقه ی زیبای درفک آن را به یکی از بکر ترین جاذبه های طبیعی استان تبدیل نموده است که همچنان مورد توجه گردشگران می باشد.

جاهای دیدنی لاهیجان با عکس و آدرس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر