لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهر گلها محلات
شهر گلها محلات

شهر گلها محلات

تماشای گل و گیاه همواره به انسان انرژی و شادابی می بخشد. حال اگر این گلها در رنگ ها و شکل های مختلف باشند جذابیت بیشتری دارند. تصور کنید تعداد بسیار زیادی از گلهای رنگارنگ در یک محل گرد هم آمده اند و با زبان بی زبانی با انسان سخن می گویند، حتی تصورش هم لذت بخش است تا چه برسد به اینکه واقعا در یک چنین محلی حاضر شویم و همچین صحنه ای را از نزدیک ببینیم. شهر محلات از استان مرکزی در کشور ایران همان محلی است که می تواند شما را از بابت دیدن گلها سیراب کند و تصاویری را ارزانی دارد که شاید نظیرش کم پیدا شود. محلات پایتخت گل و گیاه در ایران است و می توانید هر نوع گل و گیاهی را که مد نظر دارید در این شهر بیابید.

مهم ترین مساله در هر سفر محل اقامت و استراحت است. خوشبختانه امکان رزرو آنلاین هتل در شهر محلات استان مرکزی فراهم است. برای رزرو هتل در محلات می توان به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کرد. این وبسایت قدرتمند و با سابقه در زمینه رزرو هتل در ایران که بسیار هم کاربرپسند می باشد لیستی از هتل های محلات را همراه با مشخصات کامل در مورد هر یک در اختیار ما قرار می دهد، لذا به راحتی می توانیم هتل ها را بررسی و از هر لحاظ که بخواهیم با هم مقایسه کنیم و هتلی را که مد نظر داریم تنها با چند کلیک ساده رزرو کرده و البته از تخفیفات خوبی هم بهره مند شویم. از جمله هتل های زیبای محلات هتل اقصی است. هتلی با سه ستاره طلایی، در 6 طبقه، با 40 واحد اقامتی که در خیابان امام خمینی پایین تر از سه راه جمهوری شهر محلات واقع شده است. هتل اقصی محلات یکی از هتل هایی است که در شهر محلات از سابقه درخشانی برخوردار است. این هتل فعالیت خود را حدودا بعد از انقلاب اسلامی شروع کرده و طی سال های 1390 تا 1394 بازسازی و نوسازی شده است. هتل اقصی در فاصله 6 کیلومتری از سرچشمه به عنوان یکی از چشمه های پر آب استان مرکزی واقع شده و به یاری پرسنل باتجربه و کاربلد خود محیطی بسیار آرام و دلنشین را برای اقامت گردشگران فراهم کرده است.
شهر گلها محلات
معرفی کلی
محلات نام یکی از شهرستان های استان مرکزی ایران است. این شهر در جنوب باختری تهران، در فاصله ۲۶۲ کیلومتری از آن و در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده ‌است. شهر محلات از سمت شمال به قم و آشتیان، از سمت جنوب به اصفهان و گلپایگان، از سمت غرب به خمین و اراک و از سمت شرق به دلیجان ختم می شود. این شهر به دلیل وجود مزارع بزرگ پرورش گل و گیاه و عدم وجود آلودگی هوا القابی مانند هلند ایران، بهشت افسانه ‌ای و بیش از همه شهر گل هارا به خود اختصاص داده است. گل های شهر محلات واقعا متنوع اند، تنوع و وسعت این گلها در حدی است که شاید بتوان منطقه مربوط به آنها را به عنوان شهرک گلهای محلات شناخت.
شهر گلها محلات
محلات از لحاظ سطح زیر کشت گل و گیاه بزرگ ‌ترین شهرستان ایران است به طوری که مهد پرورش گل و گیاهان زینتی و دارویی در کشور محسوب می شود. فعالیت گل کاری در این شهر به قدری رونق دارد که محلات از لحاظ تنوع تولید گل در کشور دارای رتبه اول شده است.
شهر گلها محلات
این شهر علاوه بر گل و گیاه دارای معادن سنگ زینتی، معادن سنگ تراورتن و معادن سنگ مرمریت نیز می ‌باشد. سنگ ‌های استخراج شده از معادن سنگ محلات به صورت خام یا فرآوری شده به سراسر کشور و بسیاری از کشورهای خارجی صادر می‌ شود. محلات دارای سوغاتی های خوشمزه ای نیز است. از جمله معروف ترین این سوغاتی ها حلوای سنتی محلات با نام حلوا ارده است. این حلوا که بسیار هم پرطرفدار است از کنجد آسیاب شده و شکر در ترکیب با یک عصاره گیاهی تولید می ‌شود. از دیگر سوغاتی های محلات می توان به عرقیجات و داروهای گیاهی آن اشاره کرد.
شهر گلها محلات
بازار سنتی محلات که در طول تاریخ چندین بار بازسازی و مرمت شده و اخیرا نیز توسط شهرداری محلات به شکل زیبایی طراحی گردیده ‌است مکان مناسبی برای خرید سوغاتی و پوشاک است. تولید پوشاک تریکو یا کشباف در محلات رونق زیادی دارد و تعداد زیادی تولیدی در این زمینه فعالیت می کنند. محلات از نظر اشتغال های کوچک مانند تولید گل و گیاه، تولید پوشاک و صنعت حمل و نقل موقعیت بسیار خوبی دارد و شغل اصلی بیشتر محلاتی ها یکی از اینهاست.

شهر گلها محلات
شهر محلات جدای از اینکه باغی از گل و گیاه و مرکز پرورش انواع آنهاست دارای جاهای دیدنی فراوانی نیز است. از جمله اینها می توان به چشمه آب معدنی محلات با قطر نیم متر و خروجی 15 لیتر آب در ثانیه اشاره کرد؛ آب این چشمه از دل کوه بیرون می زند و در نهایت به دریاچه ای که در باغ سرچمه قرار دارد می ریزد. در این دریاچه آبشاری وجود دارد که روزگاری نه چندان دور، گرداننده ی تنها سنگ آسیاب محلات بوده است. از دیگر جاذبه های شهر توریستی محلات می توان به منطقه حفاظت شده هفتاد قله واقع در شمال محلات، منطقه حفاظت شده موته در روستای گل‌ چشمه محلات، پارک زیبای سرچشمه در شمال محلات، چنار ۱۱۵۰ ساله محلات در میدان چنار، یخچال طبیعی نیم ‌ور در شهر نیم ‌ور محلات، مجتمع آب درمانی و آب‌ گرم طبیعی در روستای آبگرم محلات، آتشکده آتشکوه میل میلونه متعلق به زمان ساسانیان در نیم ‌ور، ستون ‌های سنگی شهر باستانی خورهه متعلق به دوران اشکانیان، کوچه ‌باغ‌ های پولگان محلات در میدان فرمانداری، سد ساسانی نیم ‌ور احداث شده بر رودخانه قمرود، پل قدیمی باقرآباد در روستای باقرآباد محلات، غار آزاد خان در روستای سنجی‌ باشی محلات، غار سوراخ گاو در خورهه محلات، غار چال ‌شغال در روستای آتش کوه نیم ‌ور، غار یکه‌ چاه در روستای یکه‌ چاه محلات، غار باباجابر در روستای جودان محلات و غار شاه ‌بلبل در خورهه محلات اشاره کرد.

شهر گلها محلات
محلات در هر فصل از سال همواره پذیرای حضور گردشگران داخلی و خارجی است اما چناچه در فصل بهار به این خطه از ایران سفر کنید می توانید بر بهشتی توصیف نشدنی پا بگذارید و شاهد تصاویر زیبایی از انواع و اقسام گل های زیبای طبیعی باشید و از هر کدام که مایلید برای خود یا عزیزانتان خریداری کنید.
شهر گلها محلات
تاریخچه و علت نامگذاری
شهر محلات در دوران هخامنشیان بخش کوچکی از ایالت مادها بوده است. طبق اثار و شواهدی که برجاست این شهر و مخصوصا دره رودخانه قمرود آن از دوران ساسانیان محل زندگی عده ای از افراد بوده ‌است. محلات بعد از ظهور اسلام جزء ایالت جبال و از زمان سلجوقیان تا قاجاریان جزء منطقه عراق عجم بوده است. در کتیبه‌ هایی که از زمان هخامنشیان به جا مانده است از محلات تحت عنوان «ورکان» یاد شده ‌است و اینگونه به نظر می رسد که قدیمی ‌ترین نام مربوط به محلات همان ورکان است. البته در گذشته به محلات «سایرالبلوک» نیز گفته می ‌شده چون در آن زمان ها محلات در نقشه از بلوک ‌های قم و کاشان نبوده‌ است. محلات جمع واژه محله است و به احتمال زیاد منظور روستاهایی است که محلات از آن‌ ها تشکیل شده ‌است؛ روستاهایی مانند پیل پایان، ریوکان، زنجیردان و گوشه که همگی با هم شهر محلات را شکل داده اند؛ پس احتمالا علت نامگذاری آن به دلیل وجود محله‌ های گوناگون با فرهنگ ‌های مختلف بوده است.
محلات زادگاه مردان بزرگی مانند صدرالاشراف محلاتی از شخصیت ‌های اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، علی اصغر امین از قضات عالی رتبه ایران، شهاب الدین خسروانی، سیاح محلاتی و دکتر صدر است. بعد از انقلاب نیز اشخاصی مانند شهید شیخ فضل اله محلاتی، مهندس روحانی محلاتی، رسولی محلاتی، توسلی محلاتی، شهیدی محلاتی، دکتر مهدی خلج و بسیاری دیگر از افراد بزرگ اهل این خطه از ایران بوده اند. تعداد این افراد به قدری زیاد بوده که کتابی تحت عنوان «مفاخر و مشاهیر محلات» در این زمینه نگارش شده است.
شهر گلها محلات
شهرک گلهای محلات
باغ گل یا شهرک گلهای محلات که یکی از اماکن توریستی استان مرکزی است حدود 300 مجموعه گلخانه است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند. در واقع انواع و اقسام گل های رنگارنگ و زیبا مانند گل های زرد میخک و شقایق های سرخ وحشی، شهر محلات را به بهترین شکل ممکن زینت داده و آن را به پایتخت گل در ایران مبدل کرده است. این شهر به دلیل شهرتش در پرورش گیاهان زینتی به «هلند ایران» معروف است.
شهر گلها محلات
محلات در دامنه کوهستان قرار دارد و دارای باغ ها و مزارع پروش گل و گیاهان زینتی متنوعی می باشد از طرفی از مراکز و کارخانه هایی که هوا را به شدت آلوده می کنند و نفس کشیدن را دشوار می سازند به قدر کافی دور است، تمام اینها موجب شده تا محلات از زبان گردشگران خارجی به «بهشت افسانه ای» شهرت یابد و به حقیقت که نامی برازنده برای آن است. محلات حدودا 1000 هکتار اراضی زیر کشت گل و گیاه دارد. این مساحت کفایت می کند که محلات به عنوان شهر گل ایران شناخته شود. نکته جالب توجه اینکه اغلب گلفروش هایی که در سایر شهرهای ایران و حتی تهران بزرگ به گلفروشی مشغولند اهل محلات هستند. اهالی محلات از از سال های بسیار دور در پرورش انواع گل و گیاه دست داشته اند و امروزه به طور سالانه بیش از 22 ملیون شاخه گل گلدانی و شاخه ای از گلخانه ها و اراضی محلات به بازار ایران عرضه می شود. این در حالی است که صادرات به سایر کشورها هم صورت می گیرد. در محلات 120 نوع گل از گونه های میخک، گلایل، مریم، داوودی، زنبق، کاکتوس، مینا، رز، پتوس، محبوبه شب، ختمی، انواع زنجیره مو، پاپیتال، نیکوس، بنجامین، دیفن باخیا، انواع بذر بنفشه و انواع درختچه های گل آور و … پرورده داده می شود.
شهر گلها محلات
طبیعی است که این حجم عظیم از گل ها نیازمند افراد مشغول به کار بسیاری باشد؛ لذا بیش از 3 هزار نفر در قالب 700 واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارند. سابقه پرورش گل در محلات تقریبا به پرورش گل در ایران باز می گردد. تاریخچه گلکاری در ایران به حدود 90 سال پیش می رسد. در واقع برای اولین بار فردی مسیحی از اهالی تهران به نام پرتیوار که گلکاران محلات معتقدند از هلندی های مقیم پایتخت بوده است، به اتفاق چند نفر از هموطنانش با وارد کردن بذر گل از هلند در باغ خود در تهران اقدام به پرورش گل در ایران کرد. سرکارگر استخدام شده از سوی پرتیوار که از اهالی محلات بود یحیی خان نام داشت. وی در آن سالها برای کار به تهران رفته بود. او پس از بازگشت به دیار خود، کشت گل ها را در محلات به شکلی حرفه ای رواج داد.

شهرهای دیدنی استان مرکزی
ادامه مطلب

طبق مدارک و شواهدی که وجود دارد تعداد کارگران گل در محلات تا ابتدای دهه 1340 تنها چهار نفر و در فاصله سال های 40 تا 75 تعداد واحد های گلخانه ای به 25 واحد رسید که همگی تقریبا مشغول پرورش گل های آپارتمانی بوده اند. در حال حاضر محلات به عنوان یکی از مراکز تولید انواع گل های زینتی در آسیا، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از جمله افتخاراتی که محلات در زمینه پرورش گل و گیاه کسب کرده است دریافت جایزه برتر نمایشگاه بین المللی اوزاکای ژاپن است. این نمایشگاه چهار سال پیش برگزار شد و جایزه آن به پرورش دهندگان گل گلایل محلات تعلق گرفت.
شهر گلها محلات
همه ساله و در اوایل شهریور ماه جشنواره گل و گیاه در محلات برگزار می شود. طبق گفته رضا مهربانی، مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور محلات در زمینه تولید گل های پتوس و شیفر مقام اول را در کشور دارد. به گفته ایشان ایران یک صدم سطح زیر کشت گل و گیاه زینتی جهان را در اختیار دارد و شهرستان محلات بزرگترین تولید کننده گل و گیاه زینتی کشور است. این در حالی است که یک چهارم سطح زیر کشت گل کشور به محلات تعلق دارد. شهرستان محلات به دلیل وجود آب و هوای پاک و مستعد بودن برای پرورش گل و گیاه، گزینه ای مناسب برای صادرات و جذب بازارهای جهانی گل وگیاه است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر