لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> آنچه باید در مورد ویروس زیکا بدانید
آنچه باید در مورد ویروس زیکا بدانید

آنچه باید در مورد ویروس زیکا بدانید

اگر قصد سفر به آسیای جنوب شرقی، هند، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، مکزیک، آفریقا یا جزایر واقع در دریای کارائیب را دارید یا به تازگی از این مکان ها بازدید کرده اید، مطمئن شوید که آخرین اطلاعات درباره ی ویروس زیکا که توسط گزیدن پشه منتقل می شود را دارید. هم اکنون نزدیک به 100 کشور در “خطر ویروس زیکا” هستند که شامل تعدادی نیز می شود که این بیماری بومی آنجاست.

اگرچه نشانه های بیماری خفیف هستند، زنان بارداری که مبتلا می شوند ممکن است نوزادانی با نقص هنگام زایمان به دنیا بیاورند (مانند میکروسِفالی: به دنیا آمدن با سر کوچک و مغز رشد نکرده) و دیگر نتایج زایش ناقص را نیز تجربه کنند. در حال حاضر، CDC (مرکز کنترل بیماری آمریکا) هشدارهایی مخصوص کشورها و مناطق مرتبط با زیکا را منتشر کرده است. این هشدارها به عنوان هشدارهای سطح 2، یعنی پیشگیری های پیشرفته ی عملی طبقه بندی می شوند. با مطالعه ی نکات مربوط به آن، بدون دغدغه و با سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.

اطلاعات مهم درباره ی ویروس زیکا

مهم ترین علائم رایج بنا به گفته ی CDC، تب، جوش یا خارش پوستی، درد مفاصل و ورم چشم است و همینطور درد عضلات و سردرد را نیز می توان نام برد. اگرچه بستری شدن معمول نیست و علائم خفیف هستند، اگر این شرایط را پس از سفر به مناطق تحت تاثیر ویروس دارید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. CDC هشدار می دهد که این علائم مشابه به تب دِنگو و چیکانگانیا (دو بیماری که ناقل آن پشه است) است، بنابراین یک آزمایش خون برای تشخیص بیماری لازم است. نشانه های زیکا می تواند تا یک هفته باقی بماند و زمان لازم برای قرار گرفتن در معرض نشانه ها مشخص نیست، اما باور بر این است که بین چند روز تا یک هفته زمان می برد.

در ماه می 2015، سازمان بهداشت پان امریکن (PAHO) اولین ابتلا را در برزیل تایید کرد. از آن به بعد، شیوع در آنجا منجر به گزارش هایی از سندروم گیابار که شرایطی نادر و تهدیدآمیز برای حیات دارد شد که در آن سیستم ایمنی بدن بخشی از سیستم عصبی را مورد حمله قرار داده و بیماران برای هفته ها فلج باقی می مانند و برای زنده ماندن نیازمند مراقبت هستند. ارتباط بین سندروم گیابار و ویروس زیکا در دست تحقیق توسط CDC است.

در صورت سفر به این مناطق چه باید کرد
Zika Virus
در حال حاضر هیچ واکسن یا دارویی برای این ویروس نیست، بنابراین راهکار اصلی، جلوگیری از گزیدگی توسط پشه است. استفاده از مواد دورکننده ی حشرات تایید شده توسط EPA (آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا)، پوشاندن پوست در معرض گزیدگی، پوشیدن لباس های با رنگ روشن، خوابیدن در اتاق های بسته و پوشیدن لباس ها و تجهیزات محافظتی می تواند به جلوگیری از گزیدگی کمک کند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری در آینده دارید، از آنجایی که ویروس می تواند به جنین سرایت کند، بسیار ضروری است که گزینه های خود را با پزشک در میان بگذارید. به همین دلیل و موارد دیگر، CDC به تمام زنان باردار توصیه می کند به هیچ یک از مناطق با سطح هشدار 2 مسافرت نکنند. همچنین هشدار می دهد تمام زنان بارداری که به کشورهای با منع به خاطر زیکا سفر کرده یا با همسر خود که به این مناطق سفر کرده یا در آنجا زندگی می کند رابطه جنسی داشته اند، در همه ی ویزیت های پیش از زایمان برای زیکا مورد ارزیابی قرار بگیرند.

بعد از سفر به کشورهای با خطر ویروس زیکا
Zika Virus
CDC توصیه می کند پیشگیری های زیر را پس از سفر به کشورهای با خطر زیکا مانند آنگولا رعایت کنید:
اگر به ]آنگولا[ سفر می کنید، باید مواردی را برای جلوگیری از گزیدگی پشه به مدت سه هفته پس از سفر رعایت کنید حتی اگر احساس مریضی نمی کنید، تا با این پیشگیری زیکا را به پشه های غیر ناقل منتقل نکنید که به دیگر افراد منتقل نشود.
اگر به ]آنگولا[ سفر کرده اید و همسرتان باردار است، باید از کاندوم استفاده کرده یا در طول بارداری رابطه جنسی برقرار نکنید.

اگر در فکر باردار شدن هستید، با پزشک مشاور خود صحبت کرده و با توجه به جدول مربوط به زمان انتظار برای بارداری مرتبط با زیکا، برای بارداری منتظر بمانید. همچنین اگر باردار نیستید یا قصد بارداری دارید برای محافظت از همسرتان از ابتلا به زیکا پس از سفر باید از کاندوم استفاده کنید.
اگر احساس بیماری دارید و گمان می کنید به زیکا مبتلا شدید:
Zika Virus

• اگر تب شما با خارش پوستی، درد مفاصل یا سرخی چشم ها گسترش یافت، با پزشکتان صحبت نمایید. به وی در مورد سفرتان اطلاعات بدهید.
• برای تسکین تب و درد استامینوفن مصرف کنید. از مصرف آسپیرین، محصولات حاوی آسپیرین یا دیگر داروهای غیر استروئیدی مسکن مانند ایبوپروفن خودداری کنید.
• تا می توانید استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید.
اگر باردار هستید:
• با یک پزشک یا مشاور پس از سفرتان صحبت کنید، حتی اگر احساس بیماری نمی کنید. مسافران بازگشته از ]آنگولا[، یا کسانی که رابطه جنسی پر خطر داشته اند باید مورد معاینه ی ابتلا به ویروس زیکا قرار بگیرند.
• اگر تب یا خارش پوست، درد مفاصل یا قرمزی چشمتان ادامه پیدا کرد، با پزشکتان فورا صحبت و درباره ی سفرتان یا رابطه جنسی محافظت نشده ی خود توضیح دهید.
• اگر علائم را ندارید، در صورت مراجعه به پزشک، معاینه باید تا 12 هفته پس از بازگشتتان از سفر یا آخرین رابطه ی جنسی محافظت نشده صورت گیرد.
از آنجایی که وضعیت بطور مدام تغییر می کند، حتما سایت مرکز CDC را برای دریافت آخرین پیشرفت ها در این مناطق بررسی کنید.
CDC پیشنهاد می دهد مسافرینی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند، سفر به مناطق شیوع ویروس زیکا را به تاخیر بیندازند. تمام مسافرینی که می خواهند به مناطق مبتلا به ویروس بروند باید پیش از حرکت با پزشک مشورت کرده و پیشگیری های لازم برای جلوگیری از پشه گزیدگی در طول مسافرت را انجام دهند.

بِیبی‌ مون-چگونه در زمان بارداری سفری بی‌خطر و لذت‌بخش داشته باشیم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر