لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> ۱۵ رسم مردم کشورهای مختلف برای خوش اقبالی در سال نو
۱۵ رسم مردم کشورهای مختلف برای خوش اقبالی در سال نو

۱۵ رسم مردم کشورهای مختلف برای خوش اقبالی در سال نو

مردم سراسر جهان تعطیلات سال نو را به شیوه های متفاوتی جشن می‌گیرند. این عید بایدها و نبایدهای خاص خود را به همراه داشته و کشورهای مختلف با آیین ها و غذاهای سنتی گوناگون به استقبال آن می‌روند. در این مطلب به ۱۵ آداب و رسومی اشاره می‌شود که مردم مناطق مختلف جهان معتقدند پایبندی به آنها برایشان کامیابی، عشق و ثروت را در سال نو به ارمغان خواهد آورد.

سیاه کردن چشمان عروسک – ژاپن
مردم کشور ژاپن معتقدند که عروسک‌های داروما طلسم‌های خوش شانسی هستند و آنها را در جهت تلاش برای دستیابی به اهداف‌شان تشویق و ترغیب می‌کنند. پیش از سال نو آنها دارومای جدیدی می‌خرند که جای چشمانش خالی باشد و سپس چشم چپ آن را با زمزمه آرزویی در دل پر می‌کنند. پس از برآورده شدن آن آرزو یا سپری شدن سال جدید به خوبی و با موفقیت چشم راست آن را نیز پر می‌کنند. در پایان سال، عروسک‌های خریداری شده را به کلیسا بازگردانده و به نشانه گذر از فراز و نشیب‌های سال گذشته آنها را به آتش می‌کشند.


موهای خود را نشویید – کره

مردم کشور کره به شدت خرافه پرست هستند و معتقدند که شستن موهای سر در روز اول سال نو برای آنها بدشانسی خواهد آورد، چرا که سال نو نمادی از شروعی دوباره و اقبالی بلند است که شستن موها همه آنها را با خود خواهد برد.
ماهی بخورید تا روزگاری خوش در پیش داشته باشید – چین
آداب و رسوم کریسمس
فرهنگ چین سرشار از آداب و رسوم سال نو است که با انواع غذاها و بازی با کلمات گره خورده است. مثلاً معادل ماهی در زبان چینی (鱼) است که درست مانند معادل کلمه خوشبختی (余)، «یو» تلفظ می‌شود. به همین علت چینی‌ها معتقدند که خوردن یک ماهی کامل به همراه همه اعضای خانواده رونق و ثروت را در سال نو برای آنها به ارمغان خواهد آورد. قوانین سنتی بسیاری نیز در مورد چگونگی خوردن ماهی سال نو دارند، مثلاً اینکه سر ماهی باید به سمت بزرگان خانواده باشد و فردی که روبروی سر ماهی نشسته است باید خوردن ماهی را شروع نماید.

میوه‌های گرد بخورید – فیلیپین

در کشور فیلیپین، مردم معتقدند که خوردن میوه‌های گرد از جمله سیب، گلابی آسیایی و هلو برای آنها فراوانی و ثروت به همراه خواهد داشت. در واقع تقریباً هر چیزی که به نوعی با اشکال گرد مرتبط باشد، حتی پوشیدن لباس‌های دارای طرح‌های خال خالی و پرتاب سکه در نیمه شب را نیز سفیر خوش اقبالی و کامیابی می‌دانند.

اشیاء قدیمی خود را (به معنای واقعی کلمه)‌ دور بریزید – ایتالیا

طبق یک سنت بسیار قدیمی در ایتالیا، باید اشیاء قدیمی خانه خود از جمله ظروف شیشه‌ای، بشقاب و لیوان‌های قدیمی را از بالاترین طبقه ساختمان خانه دور ریخته، بدیمنی را از خود دور ساخته و سال جدید را به آرامی و خوبی آغاز کرد. حتی با اینکه امروزه این سنت به ندرت رعایت شده و دیگر چندان متداول و مرسوم نیست، اما به راحتی می‌توان حین پیاده‌روی در شب سال نو متوجه تکه‌های شکسته ظروف مختلف روی زمین شد.
دوازده عدد انگور بخورید – اسپانیا
آداب و رسوم کریسمس

طبق سنتی در اسپانیا باید همراه با هر یک از زنگ‌های ساعت در نیمه‌ شب ۱۲ عدد انگور سبز بخورید و اگر موفق شوید که همگام با زنگ‌های ساعت پیش بروید، در سال جدید بخت و اقبال با شما یار خواهد بود. گفته می‌شود که ریشه این سنت به سال ۱۹۰۹ برمی‌گردد که محصول انگور در شهر آلکانته، مهم‌ترین منطقه کاشت انگور در اسپانیا، بسیار فراوان بوده است. پس از خوردن تمامی انگورها، به افتخار سال نو شراب ناب اسپانیایی بنوشید.

معرفی زیبایی های فرهنگ و تولید چای ایرانی
ادامه مطلب

با اشتیاق تمام غذا بخورید – فرانسه
در فرانسه، مردم شب سال نو را با دوستان نزدیک و خانواده خود می‌گذرانند و از صرف چندین نوع غذا از جمله صدف، جگر غاز و شامپاین در کنار یکدیگر لذت می‌برند. این وعده غذایی را درست مانند شام شب مراسم کریسمس «لو ریویلون» می‌نامند. به همین علت گاهی برای ایجاد تمایز میان این دو از اصطلاح «لو ریویلون سیلوستر یکم» برای اشاره به شام شب سال نو استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که این شام در را به روی فراوانی و خوشبختی در سال آینده خواهد گشود.

ماهی کپور خورده و فلس آن را نزد خود نگه دارید – آلمان
ماهی کپور از جمله غذاهای سنتی است که شب سال نو در آلمان خورده می‌شود. آلمانی‌ها ماهی کپور را غذایی خوش یمن می‌دانند و معتقدند که نگه داشتن فلس آن در کیف پول یا جایی در خانه فراوانی و رونق برای آن فرد خاص یا اهالی خانه به بار خواهد آورد. البته این فلس را باید تا پایان سال نو در کیف پول یا خانه خود نگه دارند، زیرا دور انداختن زودهنگام آن شانس و اقبال را از آنها دور خواهد کرد.

از غریبه‌ای خوش تیپ، بلند قد و سیاه مو هدیه بگیرید – اسکاتلند
آداب و رسوم کریسمس

مردم اسکاتلند شب سال نو را با سنتی به نام «اولین گام» جشن می‌گیرند. در اسکاتلند اولین فردی که در سال نو وارد خانه می‌شود با خود خوش شانسی و اقبال به همراه دارد، خصوصاً اگر دارای قدی بلند و موهایی مشکی باشد – و البته هر چه خوش تیپ‌تر، بهتر. این فرد که به عنوان اولین نفر در سال نو وارد خانه می‌شود به طور معمول هدایایی از جمله سکه‌های نقره، نوعی کیک و نوشیدنی با خود به همراه دارد. اما اسکاتلندی‌ها معتقدند بازدیدکنندگان دارای موهای روشن بدیمن هستند، چرا که خاطرات تهاجم وایکینگ‌ها را در قرن هشتم و نهم به این کشور تداعی می‌کنند.

جشن کریسمس در کشورهای مختلف
ادامه مطلب

چند برگ زیر بالش خود بگذارید – ایرلند
به منظور موفقیت در عشق، مجردین ایرلندی تشویق می‌شوند که چند برگ‌ راج یا پیچک را قبل از رفتن به رخت خواب در شب سال نو زیر بالش‌های خود بگذارند تا فردی که روزی با او ازدواج خواهد کرد را در خواب ببینند. در سال‌های اخیر این سنت به استفاده از شاخه‌های دارواش تعمیم پیدا کرده است که البته ریشه در فرهنگ ایرلند ندارد و احتمالاً از سنت بوسیدن زیر شاخه دارواش در تعطیلات گرفته شده است.

حلقه‌ای در آن بگذارید – مکزیک
آداب و رسوم کریسمس

در مکزیک درست مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تحویل سال نو با نواخته شدن طنین دوازدهمین زنگ ساعت با نوشیدن مقداری شامپاین جشن گرفته می‌شود. با این حال، یک سنت منحصر به فرد در میان لاتینی‌ها که از اسپانیا گرفته شده است وجود دارد که طبق آن باید حلقه‌ای‌ طلایی را پیش از گفتن لفظ «به سلامتی» یا «به افتخار»‌ در گیلاس خود بگذارید تا خوش‌بختی و کامیابی را به خود جذب کنید. البته در مکزیک از هر شیء طلایی دیگری از جمله زنجیر طلا، پلاک یا حتی گل سینه عقیق نیز برای انجام این سنت استفاده می‌شود.

مترسکی را بسوزانید – اکوادور و پاناما
مردم کشورهای اکوادور و پاناما معتقدند که سوزاندن مترسک پر شده از روزنامه و پوشال که در اکوادور ‘año viejo’ و در پاناما ‘muñeco‘ نامیده می‌شود، تمامی انرژی منفی سال گذشته را دور کرده و هر چه انرژی مثبت و حال خوب است را با خود به همراه می‌آورد. حتی می‌توان این مترسک را به شکل یکی از شخصیت‌های سیاسی ساخت که مردم دوست دارند سال آینده کمتر با چهره او روبرو شوند.

با چمدانی خالی در حوالی خانه خود قدم بزنید – کلمبیا
آداب و رسوم کریسمس

در کلمبیا گفته می‌شود که قدم زدن در حوالی خانه خود با چمدانی خالی، سالی پر از سیر و سیاحت و مخاطره را پیش پای شما خواهد گذاشت. در حالیکه برخی از مردم کلمبیا به قدم زدن با کیف خود در خانه یا گذاشتن آن جلوی در اکتفا می‌کنند، اما با بردن چمدان خود بیرون از خانه و قدم زدن در محوطه می‌توانید شانس خود را برای رفتن به سفرهای خارجی بیشتر و بیشتر نمایید. این سنت صرفاً خاص مردم کلمبیا نیست و می‌توان آن را در تعدادی از کشورهای واقع در آمریکای جنوبی و مرکزی نیز مشاهده کرد.

غذاهای کریسمس در کشورهای مختلف جهان
ادامه مطلب

به منظور کسب موفقیت در کار خود لوبیا بخورید – آرژانتین
یکی از سنت‌های سال نو در آرژانتین خوردن لوبیا است. گفته می‌شود که خوردن لوبیا موجب موفقیت بیکاران در یافتن کاری مناسب، ثبات شغلی در مورد افرادی که شاغل هستند و نیز فراهم نمودن زمینه‌های کاری بهتر در خصوص افرادی که دنبال فرصت‌های جدید و بکر هستند، می‌شود.

بدیها را با دعا از خود دور کنید – نیجریه
نیجریه از جمله کشورهای چند ملیتی و چند مذهبی است که اقوام و مذاهبی گوناگون را در خود جای داده است. مردم نیجریه از هر گروه یا فرقه‌ای که باشند، شب سال نو در کلیساها، زیارت‌خانه‌ها یا مساجد محل خود گرد هم می‌آیند تا اتفاقات بد دوازده ماه گذشته را پشت سر گذاشته و آغاز سالی سراسر خوش‌وقتی و خوشحالی را به یکدیگر مژده بدهند. افراد بسیاری نیز از شهرها یا حتی کشورهای دیگری که در آنها مشغول به کار هستند به روستاهای محل تولد خود بازمی‌گردند تا جشن‌ها و مراسم آغاز سال نو را در کنار اعضای خود انجام بدهند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر