لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بهترین جاذبه های گردشگری دهلی؛ تعطیلات فراموش نشدنی در هند
بهترین جاذبه های گردشگری دهلی؛ تعطیلات فراموش نشدنی در هند

بهترین جاذبه های گردشگری دهلی؛ تعطیلات فراموش نشدنی در هند

شهر دهلی در هند به یک گرداب رنگارنگ و جهانشمول شبیه است. پایتخت هند و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور همواره در حال تغییر چهره خود است، چه در مورد مردم و فرهنگ ها باشد و چه در مورد ادیان و تاریخچه. به همین دلیل دهلی یک مقصد گردشگری ایده آل برای گردشگرانی است که از سفرهای چند فرهنگی و ترکیبی لذت می برند. چه از حال و هوای تاریخی و گاهی درهم و برهم دهلی قدیم خوشتان بیاید و چه مدرنیسم پویای در حال شکوفایی منطقه دولتی دهلی نو شما برایتان لذت بخش باشد، در شهر دهلی هیچگاه احساس خستگی و کسالت نخواهید کرد. در ادامه این مطلب به تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر دهلی اشاره خواهیم کرد که تنها بخش بسیار کمی از جاذبه های شهر خواهند بود اما اگر بخواهید هوشمندانه سفر کنید، فهرست ادامه مطلب از ایران هتل آنلاین می تواند برای آغاز گردش در دهلی بسیار مناسب باشد.
1- قلعه سرخ
امپراطوری موقال (گورکانیان هند) که در سال 1526 میلادی در هند به قدرت رسید و رابطه نسبی بسیار دوری نیز با امپراطوری مغول ها داشت، در مدت بیش از دو قرن قدرت اصلی در شبه جزیره هند را تشکیل می داد. عمارت «قلعه سرخ» (Red Fort) که با نام «لال کیلا» (Lal Qila) نیز شناخته می شود اوج نماد نوآوری و قدرت سلسله موقال شناخته شده است. این قلعه نامش را از دیوارهایش گرفته که همگی از سنگ های ماسه ای قرمز رنگ ساخته شده اند. قلعه سرخ با دیوارهایی به ارتفاع 33 متر در سال 1638 میلادی ساخته شده و تماشای آن ها تاثیر وصف ناشدنی بر روی شما خواهد گذاشت. در ساخت این سازه زیبا از معماری های متعددی تاثیر گرفته شده است به نحوی که می توان گفت قلعه سرخ ترکیبی از معماری ایرانی، اسلامی، تیموری و هندی است. این عمارت بزرگ آینه تمام نمای تاریخچه شهر دهلی است.
2- مسجد جامع
Jama Masjid
این نام را به خاطر داشته باشید: شاه جهان از امپراطورهای بزرگ و سرشناس امپراطوری موقال هند زیرا در سفر به هند و دهلی بارها و بارها نام او را شنیده و با سازه هایی روبرو خواهید شد که به نحوی با این شخصیت در ارتباط هستند. او ساخت بنای «مسجد جامع» (Jama Masjid) را در سال 1644میلادی آغاز کرده و در سال 1656میلادی به پایان رساند. وی همچنین همان کسی است که دستور ساخت قلعه سرخ و تاج محل را داد. حیاط مسجد جامع دهلی می توان 25.000 نفر را در خود جای دهد و بدین ترتیب می توان گفت که مسجد جامع دهلی بزرگ ترین مسجد کشور هند به شمار می آید. این مسجد سه در بزرگ، چهار برج و دو مناره دارد. گردشگران می توانند هنگام ورود به مسجد از در شمالی یک ردا یا چادر را اجاره نمایند. در طول ساعات برگزاری نماز، گردشگران اجازه ورود به مسجد را ندارند اما در ساعات غیر نماز ورود آزاد است.
بیشتر بخوانید:
3- معبد سوامینارایان آکشاردام
Swaminarayan Akshardham
در حالی که شما می توانید در شهر دهلی از چندین معبد هندو با تاریخ ساخت و تاریخچه بسیار دور دیدن کنید اما یکی از زیباترین و جذاب ترین آن ها بدون شک معبد «سوامینارایان آکشاردام» (Swaminarayan Akshardham) است که در مقایسه با قدمت دیگر معابد یک بچه به شمار می آید زیرا در همین دو دهه اخیر و در نوامبر سال 2005 افتتاح شده است. بازدید کنندگان سنگ های ماسه ای بسیار ظریف و پرستشگاهی مرمرین با حکاکی هایی به شکل فیل را در مرکز این معبد خواهند یافت. در این مرکز روحانی و فرهنگی تقدیم شده به باور دینی، آموزش و هارمونی، شاهد باغ های باز زیبا و نماهای آبی منحصربفرد نیز خواهید بود. این معبد به خاطر احترام به یک رهبر هندوی شناخته شده به نام «بهاگوان سوامینارایان» (1781- 1830 میلادی) ساخته شده که خدمات بسیاری را در زمینه کمک به فقرا، مبارزه با خشونت و آزادی برای زنان به مردم عصر خود ارائه داده است.
4- قطب منار
Qutb Minar
«قطب منار» (Qutb Minar) به عنوان یکی از زیباترین بناهای یادبود نه تنها دهلی بلکه تمام هند و شاید هم جهان شناخته می شود. این بنا بیش از 73 متر ارتفاع دارد اما چیزی که بیش از هر چیز دیگر آن را جذاب می سازد تاریخچه ساخت آن است که به سال 1193 میلادی باز می گردد. قطب منار به عنوان یک برج پیروزی توسط قطب الدین ایبک برای جشن پیروزی اش بر آخرین پادشاهای هندوی دهلی ساخته شد. به یاد داشته باشید که 5 طبقه آن را به دقت نگاه کرده و بررسی کنید زیرا مصالح و سبک معماری آن با رفتن به طبقات بالاتر تغییر می کند و هر طبقه معماری قرن خاصی را در خود دارد.
5- مقبره همایون
Humayun's Tomb
مقبره همایون یکی از اولین بناهای یادبود عصر امپراطوری موقال است که از نمادهای اصلی معماری این سلسله به شمار می آید و به شدت از معماری ایرانی تاثیر پذیرفته است. این بنا در سال 1565 میلادی به دستور همسر ارشد شاهزاده همایون که به تازگی فوت کرده بود ساخته شد. همایون پسر بابور فتح و دومین پادشاهی امپراطوری موقال بود که قلمرو پادشاهی آن ها تا بخش های از افغانستان، پاکستان، بنگلادش و شمال هند امروزی کشیده شده بود. از نماهای اصلی داخل این بنای زیبا می توان به میدان های باغی شکل و کانال های آب اشاره کرد. دیگر پادشاهان سلسله موقال نیز همینجا دفن شده اند که اکنون در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار گرفته است.
6- موزه ملی راه آهن
National Rail Museum
خطوط راه آهن نقش بسیار مهمی در شکل گیری هند مدرن داشته اند و تاریخچه و اطلاعات بسیار مهمی از این محمل حمل و نقل را می توان در موزه ملی راه آهن دهلی کسب کرد. در این موزه تجهیزات سیگنالی، مبلمان های قدیمی و آنتیک و صندلی ها و کالسکه های متعلق به بیش از یک قرن و نیم پیش به نمایش گذاشته شده اند. لوکوموتیو «Fairy Queen» را نیز فراموش نکنید. این لوکوموتیو در سال 1855 میلادی ساخته شده و یکی از بهترین لوکوموتیوهای عصر خود بوده است. اگر همراه بچه هایتان سفر می کنید آن ها را به قسمت لوکوموتیوهای مینیاتوری که در این موزه قرار دارد ببرید. نمایشگاه های زیادی در داخل این موزه در روزهای گرم سال در دهلی برگزار می شود.
7- درگاه نظام الدین
Nizamuddin Dargah
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری پرطرفدار و بناهای مذهبی شهر دهلی مقبره درگاه نظام الدین است. این مقبره به یکی از بزرگ ترین چهره های مقدس صوفیان به نام حضرت خواجه سید نظام الدین علیا تعلق دارد که بین سال های 1238 تا 1325 میلادی می زیسته است. این درگاه در یک منطقه شلوغ و پرجنب و جوش که در منطقه بازاری و مسلمان نشین نظام الدین غربی قرار دارد واقع شده که از شلوغ ترین مناطق تجاری و مسکونی جنوب دهلی به شمار می آید. این مقبره در فاصله یک کیلومتری از قبر شاه همایون قرار دارد.
8- معبد سری دیگامبار جین لال (بیمارستان پرنده)
Sri Digambar Jain Lal Mandir
در فاصله کمی از بنای زیبا و مشهور قلعه سرخ، با بنایی پیچیده و بسیار حیرت انگیز روبرو خواهید شد. معبد سری دیگامبار جین لال (Shri Digambar Jain Lal Mandir) متعلق به جین ها که یک دین هندی بسیار باستانی است که خشونت علیه تمامی موجودات زنده را منع می کند. با توجه به این آموزه ها، این مقبره با کنده کاری های پرجزییات خود و نقاشی های ظریفش خانه یک بیمارستان خیریه برای پرندگان است. کبک، کبوتر، طوطی، گنجشک و پرندگان دست آموز و اهلی در این مرکز درمان می شوند. همچنین خدماتی برای سنجاب های زخمی که آسیبی به پرندگان نمی رسانند نیز در نظر گرفته می شود. هنگام ورود به این معبد، بازدید کنندگان باید کفش های خود را در آورده و هر گونه وسیله چرمی را کنار در ورودی جا بگذارند.
9- مرکز تفریحی حوض خاص ویلج
Hauz Khas Village
مرکز تفریحی حوض خاص ویلج (Hauz Khas Village) یکی از اصلی ترین مراکز خرید، غذاخوری و تفریحی پایتخت هند به شمار می آید. با پارک آهوی زیبای خود، این مرکز یک پایگاه لذت بخش را برای افرادی که از سراسر دهلی و کشور هند به این منطقه می آیند فراهم می سازد تا مغازه ها، رستوران ها، فروشگاه های هنری و دیگر کسب و کارهای خود را در آن راه اندازی کنند. دوستداران تاریخچه هند نیز از این مکان دست خالی برنخواهند گشت.
10- بازار جالبی والا
Old Famous Jalebi Wala
فرهنگ غذایی هند اکنون در سراسر جهان شناخته شده است و امتحان برخی از بهترین غذاهای دنیا یکی از دلایل سفر به دهلی به شمار می آید. بازار قدیمی و مشهور «جالبی والا» ( Jalebi Wala) یکی از اصلی ترین مراکز غذایی شهر است که در سال 1884 تاسیس شده است. این بازار به خاطر دو غذایی خوشمزه شناخته می شود: یکی جالبی و دیگری ساموساس که در سراسر جهان پرطرفدار هستند. جالبی یکی از معروف ترین شیرینی های هند است که از خمیر سرخ شده و سپس فرو بردن آن در شربت شکر بدست می آید.
11- پارک آبی فان اند فود ویلج
Fun N Food Village
سفر به دهلی می توانند مانند سفر به رم باشد زیرا در این شهر با بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیاری مواجه می شوید که برای دیدار بسیاری از آن ها وقت کم خواهید آورد. پارک آبی «Fun N Food Village» بزرگ ترین سرسره های آبی هند را در خود دارد و در ماه های بسیار گرم سال در دهلی نو بهترین ابزار برای خنک شدن و البته هم صحبت شدن با مردم محلی است.
12- تاج محل
taj mahal

آخرین مورد ما تاج محل است که البته قرار گرفتن آن در انتهای فهرست به معنای کمتر اهمیت داشتن آن نیست و کاملاً برعکس. این مقبره سفید مرمرین که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز قرار گرفته در قرن 17 میلادی توسط شاه جهان و به افتخار سومین زنش، ممتاز مهال که در هنگام زایمان کردن درگذشت ساخته شده و ساخت آن در سال 1648 میلادی تکمیل شد. این مقبره در طول سال بیش از 7 میلیون گردشگر را به خود می بیند.

سفر ارزان به هنگ کنگ، یکی از گران ترین شهر دنیا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر