لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه آينه و روشنايی يزد؛ دنيايی از فرهنگ و هنر
موزه آينه و روشنايی يزد؛  دنيايی از فرهنگ و هنر

موزه آينه و روشنايی يزد؛ دنيايی از فرهنگ و هنر

استان یزد به دلیل قدمت بالا، شرایط اقلیمی و فرهنگ خاص نسبت به دیگر نقاط كشور یكی از گردشگرپذیرترین مناطق كشور به حساب می آید. شهری زیبا با وجود جاذبه های دیدنی بسیار كه همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می كند. یزد در كنار تمام زیبایی ها و جاذبه های خود، بسیاری از موزه ها را نیز در دل خود جای داده است. موزه آینه و روشنایی در یزد یكی از زیباترین و جذاب ترین موزه های این شهر می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با یكی از زیباترین موزه های این شهر یعنی موزه آینه و روشنایی آشنا كنیم. لازم به ذکر است در سفر به شهر یزد می توان به راحتی با رزرو و اقامت در یكی از هتل های یزد از جمله هتل داد یزد سفری كم نظیر را تجربه كرد.

تاریخچه موزه آینه و روشنایی

همانطور كه گفته شد شهر یزد به دلیل قدمت، تاریخ و فرهنگ بالای خود همه ساله گردشگران و دوستداران تاریخ و فرهنگ را به سمت خود می كشد. جاذبه های تاریخی در كنار طبیعت كویری و كم نظیر آن موجب شده تا یزد استانی برای گردشگران با سلیقه های مختلف باشد. موزه آینه و روشنایی یا همان قصر آینه یكی از موزه های خاصی است كه در دل بنایی منحصر به فرد خود نمایی می كند. این بنای دیدنی در سال 1320 توسط یكی از صرافان خوشنام این شهر به نام حاج علی صراف یزدی ساخته شد. كاربری این بنا در سال های اول به عنوان یک مهمانسرای خصوصی بود كه پس از انقلاب اسلامی مالكیت آن به بنیاد مستضعفان داده شد و در سال 1377 موزه آینه و روشنایی در این بنا تاسیس گردید.

حمام خان یزد، موزه ای دیدنی
ادامه مطلب

معماری موزه آینه و روشنایی

موزه آینه و روشنایی یزد

دیدنی های موزه آینه و روشنایی یزد را می توان به دو قسمت تقسیم كرد. یک بنای زیبا و دیدنی و دیگری موزه این بنا كه هر كدام در جای خود دارای زیبایی های بسیاری هستند. این عمارت با فضایی بیش از 8000 متر مربع و ساختمانی با وسعت 800 متر به سبک ایرانی و اروپایی ساخته شده است. هنرمندی هنرمندان را در گوشه گوشه این بنا می توان به نظاره نشست؛ گچ بری های زیبا، آینه كاری های كم نظیر با نقش و نگارهایی جذاب در این مجموعه چشم هر بیننده ای را به خود جلب می كند. درب های چوبی و مشبک كاری شده در كنار آینه كاری های اتاق ها به ویژه حوض خانه و شاهنشین این مجموعه از زیباترین قسمت های این عمارت به حساب می آیند كه خود همانند موزه ای، هنر را به نمایش گذاشته اند.

موزه آینه و روشنایی یزد

موزه تخصصی آينه و روشنايی در سال 1377 تاسیس شده است. اشیای تاریخی و زیبایی كه اغلب آن ها در ضمینه سیر تكامل ابزار های روشنایی از قبیل شمع سوزها، نفت سوزها، گاز سوزها و بسیاری دیگر از وسایل مورد استفاده در صنعت روشنایی در كنار آینه ها و وسایل زیبا و كم نظیر دیگر در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. برخی از این اشیا متعلق به دوران ساسانی بوده كه در كنار تمبرها، قفل ها و دیگر ابزارآلات تاریخی، محیطی مناسب را برای علاقمندان به تاریخ فراهم كرده است.

حوضخانه عمارت

حوضخانه عمارت

حوضخانه این مجموعه كه بزرگ ترین اتاق و البته زیباترین مكانی است كه در دل این بنا قرار گرفته است، از لحاظ معماری و زیبایی با دیگر نقاط عمارت كاملا متفاوت است. این محیط زیبا و تاریخی در طول سال محل برگزاری نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه های خط و نقاشی می باشد. تصاویر زیبای دیوارها و سقف این بنا فضایی كاملا هنری و تاریخی را برای بازدید كنندگان تداعی می كند. حوض سنگی زیبا در میان این حوضخانه دلیل نامگذاری این اتاق بزرگ می باشد.

گوردخمه یزد، پایان زندگی در برجی مدور
ادامه مطلب

بازدید از موزه

بازدید از عمارت

این موزه زیبا در شهر یزد، خیابان كاشانی، روبه‌روی بوستان هفتم تیر واقع شده است. در اغلب اوقات سال می توان از این گنجینه كم نظیر دیدن كرد. ساعات بازدید مجموعه از 8 صبح تا حدود ساعت 8 بعد از ظهر می باشد. لازم به ذکر است علاقه مندان می‌بایست هزینه ای را تحت عنوان ورودی پرداخت کنید. در اطراف این موزه زیبا می توان از آتشكده زرتشتیان یزد، آب انبار قدیمی شهر و دیگر جاذبه های این شهر تاریخی و دیدنی از جمله باغ دولت آباد نیز دیدن نمایید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر