لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> کاخ پوتالا، مرتفع ترین کاخ باستانی جهان در تبت
کاخ پوتالا، مرتفع ترین کاخ باستانی جهان در تبت

کاخ پوتالا، مرتفع ترین کاخ باستانی جهان در تبت

کاخ با عظمت پوتالا، مرتفع ‌ترین کاخ باستانی در سراسر دنیا به شمار می ‌رود، میانگین ارتفاع آن 3750 متر بالا تر از سطح دریا است و در 100 متری از سطح زمین شهر لهاسا قرار دارد. گفتنی است که این بنای با شکوه به عنوان مرکزی برای دولت تبت، توسط دالایی لاما پنجم در سال 1645 ساخته شد.
این کاخ بلند دارای 13 طبقه بوده، بیش از هزار اتاق داشته و فضایی بیش از 13 هکتار زمین را به خود اختصاص داده است. میانگین ضخامت دیوار های سنگی کاخ تقریبا 3 متر می باشد. این بنای بزرگ در پایتخت سنتی تبت در مرکز شهر لهاسا واقع شده است و در فاصله ی دو کیلومتری از شمال رود لهاسا، و در 5 کیلومتری جنوب معبد سرا قرار دارد.

بین ماه های ژوئن تا آگوست گردشگری در شهر لهاسا به اوج می رسد، به همین خاطر محدودیت های زیادی برای جلوگیری از آسیب به کاخ پوتالا و محوطه صورت می گیرد و تعداد بازدید کنندگان از این ساختار باشکوه محدود می شود. در طول روز تنها 2500 بلیت فروخته شده و گردشگران در گروه های 7 نفره می توانند از این بنا دیدن کنند. در صورتی که برای تماشای مرتفع ترین قصر جهان برنامه ریزی کرده باشید، بهتر است بدانید که شرایط فرق کرده و طبق برنامه شخصی امکان بازدید ندارید.


یکی از عجایب جهان و مهم ترین زیارتگاه

قصر بزرگ پوتالا قرن ها است که نماد تعهد و ایمان مردم تبت را نشان می دهد. هزاران زائر از گوشه و کنار جهان برای بازدید و ادای احترام به مقام بالا و سمبل این کاخ، به سوی شهر لهاسا سفر می کنند.

ساختار فیزیکی و ظاهری کاخ و ارزش و اهمیت بالای آن در تاریخ تبت، این اثر عظیم را در میان یکی از عجایب هفت گانه ی جهان قرار داده است. تمام بازدید کنندگان شکوه این قصر را تحسین می کنند.


واقعیاتی درباره قصر پوتالا

ساختار اصلی کاخ بزرگ پوتالا از دو قسمت تشکیل شده است: کاخ قرمز و کاخ سفید. آثار زیبای نقش بسته بر دیوار های درونی کاخ نه تنها جذاب و دیدنی است بلکه تاریخ و داستان هایی درباره تبت را بازگو می کند. تماشای سقف طلایی بر فراز کاخ قرمز ارزش زیادی دارد و فرصت بازدید را از دست ندهید.


کاخ قرمز
The Potala Palace

کاخ قرمز بلند ترین بخش در کاخ پوتالا می باشد که در مرکز آن قرار گرفته است، و از چندین نیایشگاه تشکیل شده است. کاخ قرمز به عنوان محل برگزاری نماز و دعا توسط دالای لاما بکار می رفت، این بخش از کاخ پوتالا به مطالعه و گسترش عقاید بودایی اختصاص یافته بود.
آرامگاه دالای لاما، چندین رهبر تبتی همه در کاخ قرمز قرار دارند. هر یک از این آرامگاه ها با شکوه و عظمت خاصی جهت بزرگداشت این رهبران ساخته شده اند.

آرامگاه پنجمین دالای لاما (صاحب کاخ بزرگ پوتالا)، در قسمت غربی کاخ واقع شده است. این آرامگاه با سبکی با شکوه و با طراحی های زیبایی از جنس طلا، الماس، مروارید و بسیاری از سنگ های با ارزش و گرانبهای دیگر تزئین شده است، که نشان دهنده ی ارزش و مقام بالای این شخصیت مقدس بودایی در میان مردم تبت می باشد.
بیشتر بخوانید:


کاخ سفید
The White Palace

کاخ سفید پوتالا محل زندگی ده دالای لاما و رهبر روحانی تبتی ها بوده است و همچنین این کاخ به عنوان دادگاه نیز به شمار می رفته است. دفاتر اداری دولت محلی تبت، تالار مجمع دولتی و دیگر اداره های رسمی نیز در این کاخ واقع شده اند.
ساختار اولیه و اصلی قصر سفید به عنوان کادویی از سوی پادشاه سانگتسن گمپو (Songtsan Gampo) برای عروس خود در سال 637 ساخته شد، اما در طول قرن نهم میلادی ویران شد. رهبر تبتی، دالای لاما پنجم این کاخ فعلی را در مکان و ویرانی های کاخ قبلی بنا کرد، به همین خاطر یاد و خاطره ی پنجمین دالای لاما نسبت به دیگر پادشاهان و رهبران در خدمت به این مجموعه شنیده می شود.

عمارت زیبای نوربولینکا (Norbulingka) در سال 1755 ساخته شد و به عنوان اقامتگاه تابستانی دالای لاما مورد استفاده قرار گرفت و قصر سفید به عنوان اقامتگاه زمستانی این رهبر بودایی معروف شد.


درون کاخ بزرگ پوتالا
Potala Palace Night

درون این سازه ی عظیم سنگی و چوبی مقالات و آثار هنری و دستی زیادی از تاریخ، دین و فرهنگ مردم تبت قرار دارد. مجسمه های بزرگی از بودا، آثار و نقاشی های روی دیوار، آثار عتیقه و کلاسیک که قرن ها قدمت دارند، و کار های شگفت انگیز و بی نظیر هنری در گوشه و کنار این قصر بر فراز کوه، به چشم می خورند.
کار های ظریف و زیبای هنری و نقاشی ها، داستان های زیادی را درباره رهبران بودایی دالای لاما، و تاریخ مردم تبت نقل می کنند و سنت ها و فرهنگ های مهم و با ارزش مردم در این منطقه ی زیبای جهان را به تصویر می کشند.
در یکی از بخش های قصر دیوار نگاری های موجود، زندگی و آثار پنجمین رهبر بودایی دالای لاما را نشان می دهد. از دیگر آثار مهم و ارزشمند هنری می توان به پیکره های پر نقش و نگار، مجسمه ها و نقاشی مرسوم تبتی اشاره کرد.
درون دیوار های مقدس مرتفع ترین کاخ باستانی جهان تزئینات و دکوراسیون خاصی قرار دارد که گردشگران بهتر است فرصت بازدید از این آثار را از دست ندهند، به ویژه از مهم ترین و با شکوه ترین تالار می بایستی دیدن کرد. این تالار ساسونگ لانجی نام دارد و در سال 1679 میلادی ساخته شده است، در این سالن تندیسی از امپراتور چیان ‌لونگ، چهارمین امپراتور سلسله چینگ که بر سراسر چین فرمان می ‌راند، به چشم می خورد.

سنگ نوشته هایی درباره این اثر، عمر بسیار طولانی تا آخرین امپراطور، در زبان های هان، مانچو، مغول و تبتی نوشته شده است. در این قسمت از کاخ، رهبران بودایی – دالای لاما ها سال جدید تبتی را در طول قرن ها جشن گرفته و هدایت و رستگاری را برای مردم تبت دعا می کردند.


مجموعه گنبد های طلایی کاخ پوتالا
The Golden Roof Group

مجموعه گنبد های طلایی منظره ای زیبا و تماشایی به کاخ پوتالا بخشیده اند. این گنبد ها بر فراز قصر قرمز قرار دارند، و از هفت گنبد با پوششی از لایه ی طلا و برنز تشکیل شده اند. این قسمت ها به عنوان برترین گنبد و معبد بودایی دالای لاما به شمار می روند. هر یک از گنبد های موجود دارای اشکالی مخروطی شکل از گل و ناقوس می باشند که به عنوان برق گیر کاربرد دارند و با برخورد صاعقه با این اشکال از برخورد مستقیم صاعقه به کاخ جلوگیری می شود. با بازدید از گنبد ها و سقف کاخ، می توانید آسمان آبی و ابر های سفید را از نزدیک تماشا کنید و از چشم انداز های زیبای شهر در زیر پای تان لذت ببرید.

معبد جوخانگ (Jokhang Temple) که در قسمت شرقی کاخ قرار دارد و چاکپوری که در قسمت جنوب غربی کاخ واقع شده است، بهترین روش برای تماشای تصویری کامل از کاخ باشکوه پوتالا می باشد. گفتنی است که کاخ پوتالا، به همراه معبد جوخانگ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.
The Potala Palace

برای داشتن سفری پر خاطره و به یاد ماندنی از همراه داشتن لباس گرم اطمینان حاصل کنید. تهیه ی بلیت برای ورود به این قصر بزرگ کار دشواری خواهد بود و گردشگران با محدودیت های زیادی روبرو می شوند. برای تهیه بلیت بهتر است که زود تر اقدام کنید و از قبل جا رزرو کنید. در طول فصل های پر بازدید بیش از یک ساعت فرصت تماشای این کاخ را نخواهید داشت. گفتنی است که برای بالا رفتن و صعود به قصر پوتالا می بایستی شرایط و سلامت خوبی داشته باشید، آهسته قدم بزنید و از تماشای طبیعت اطراف لذت ببرید تا دچار مشکلات تنفسی و ارتفاعات بالا نشوید.
فراموش نکنید پوشش و رفتار در این ناحیه اهمیت زیادی دارد و بهتر است لباس های مناسب برای احترام به عقاید تبتی ها بر تن داشته باشید و از پوشیدن کلاه خودداری کنید. همچنین استفاده از دوربین و عکس گرفتن درون محوطه قصر ممنوع می باشد، بهتر است به موارد امنیتی نیز توجه کنید. با جمع آوری اطلاعات و مطالعه ی دقیق وبسایت ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید. بازدید از دیگر مناطق و جاذبه های شهر زیبای لهاسا را فراموش نکنید و از نزدیک با فرهنگ مردم این شهر آشنا شوید.

گران ترین سوپ نودل گوشت جهان در تایوان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر