لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه سینمای ایران؛ موزه ای در عمارت باغ فردوس
موزه سینمای ایران؛ موزه ای در عمارت باغ فردوس

موزه سینمای ایران؛ موزه ای در عمارت باغ فردوس

از میان یکی از زیباترین خیابان های تهران که بگذریم به موزه ای می رسیم که برای علاقمندان به هنر هفتم بسیار جذاب است. موزه سینمای ایران در دل باغی چشم نواز و درون عمارتی بی نظیر قرار دارد؛ باغ دلنشینی که درختان سربه فلک کشیده چنار آن تا نزدیکی عمارت ما را مشایعت می کند. قبل از ورود به محوطه باغ یک ورودی دنج و دلپذیر با آرامش و متانت منتظر است تا میهمانان را به محوطه باغ فردوس هدایت کند. با ورود به این باغ دل انگیز گویی تمام دنیا را پشت سرگذاشته و به جهانی قدم گذاشته ایم که در آن چیزی جز آرامش و زیبایی معنا ندارد و عمارت خیال انگیزی در آن دیده می شود که با شکوه و ظرافت غیرقابل وصف در این میان جلوه گری می کند؛ این طور به نظر می رسد که این عمارت دلفریب مشتاق است تا هر چه زودتر ما را با گذشته پرفراز و نشیب باغ فردوس و تاریخ سینما آشنا کند. درواقع ترکیب باغ، عمارت و موزه یک مجموعه تماشایی را به وجود آورده است؛ مجموعه ای که برای علاقمندان به معماری، هنر و تاریخ سینما بسیار قابل توجه بوده و ازجمله جاهای دیدنی تهران محسوب می شود. برای دیدن از این جاذبه تماشایی می توان برای سفر به پایتخت برنامه ریزی نمود؛ به طور کلی بهتر است پیش از سفر، به فکر رزرو و اقامت در بهترین هتل های تهران مانند هتل اسپیناس پالاس تهران باشید تا سفری آسوده و راحت را تجربه کنید.
موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران کجاست

باغ موزه سینما یکی از موزه های ایران است و بنایی که به آن اختصاص داده اند، عمارت باغ فردوس می باشد. مساحت این باغ 20 هزار مترمربع و مساحت عمارت واقع در آن 1000 متر مربع است. این باغ موزه منحصر به فرد در بخش شمالی خیابان ولیعصر و در محله باغ فردوس، نرسیده به میدان تجریش واقع شده است.

آدرس موزه سینمای ایران: تهران خیابان واقع فردوس، بالاتر از سه راه زعفرانیه، انتهای خیابان باغ فردوس

موزه سینمای ایران

آشنایی با مجموعه باغ فردوس

این عمارت زیبا که متعلق به دوره قاجار است به دستور محمد شاه قاجار ساخته شده و زمانی محل سکونت بوده است. سبک معماری دوره قاجار در همه قسمت های عمارت به چشم می خورد. گچ بری ها و مقرنس کاری های بی نظیر که دیوارهای و ستون های ایوان را مزین کرده اند، شکوه و جلوه بی نظیری به این بنای خیال انگیز بخشیده اند و راه پله ای که از دو طرف به بنا منتهی می شود، اصالت آن را متمایزتر کرده است. تزئینات بیرون و داخل عمارت در نوع خود بی نظیر و زیبا است و مجسمه های برنزی ابن هیثم و شیخ شهاب الدین سهروردی که در مسیر منتهی به عمارت قرار دارند، یاد این ستاره شناس و فیلسوف را در خاطرها زنده می کنند. فضاسازی این محوطه، آرامش بخش و در عین حال دل انگیز است.
موزه سینمای ایران

تاریخچه باغ عمارت فردوس

همانطور که گفته شد پیشینه این عمارت به دوره قاجار و زمانی برمی گردد که محمد شاه تصمیم گرفت قصری در اطراف تجریش بنا کند. هنگام احداث این قصر اطرافیان شاه نیز شروع به ساختن عمارت های ییلاقی در اطراف قصر او می کنند و یکی از آن ها فردی به نام حسینعلی خان معیر الممالک بود که باغ فردوس و عمارت دو طبقه آن را به سبک معماری قاجار احداث کرد. پس از آن پسر او دوستعلی خان نظام الدوله در قسمت جنوبی باغ عمارتی به نام رشک بهشت بنا نمود. او برای ساخت این عمارت از معماران اصفهانی و یزدی کمک گرفت و آن را با استفاده از مرمرهای مرغوب و اعلا و مقرنس کاری ها و آیینه کاری های چشم نواز به زیباترین شکل آراست.
موزه سینمای ایران
پس از فوت حسینعلی خان معیر الممالک، پسر او دوستعلی خان معیرالممالک وداماد ناصرالدین شاه به این باغ و عمارت بی توجه بود تا جایی که سنگ های مرمر زیبا و باارزش آن را به جای دیگری منتقل کردند و این مجموعه بی نظیر به تدریج رو به نابودی و زوال گذاشت تا آنکه محمد خان سپهسالار آن را خریداری نمود و به بازسازی آن پرداخت؛ اما طولی نکشید که باغ بر اثر بدهی های سپهسالار مصادره و بین کارمندان وزارتخانه رضاخان تقسیم شد. این عمارت در سال 1316 به دستورعلی اصغر حکمت دوباره خریداری و مرمت گشت. عمارت باغ فردوس پس از بازسازی به عنوان مدرسه شاپور تجریش مورد استفاده قرار گرفت.
موزه سینمای ایران
در سال 1336 بار دیگر این عمارت فردوس احیا گشت و به عنوان مرکزی برای فعالیت های فرهنگی و هنری به سازمان رادیو و تلویزیون سپرده شد. بعد از انقلاب اسلامی این مجموعه تبدیل به مرکز آموزش فیلمسازی شد و سرانجام در سال 1381 موزه سینما که با تلاش ها و پشتیبانی جمعی از بزرگان هنر به عنوان موزه سینما شکل گرفته بود و در لاله زار فعالیت می کرد، به باغ فردوس منتقل شد. هدف از احداث این موزه حفظ و نگهداری آثار و اسناد مربوط به سینما و نمایش آن ها بوده است؛ در واقع در موزه سینما شما می توانید با روند شکل گیری سینما و تاریخچه آن در ایران آشنا شوید. موزه ای که عکس ها، اسناد تاریخی، قراردادها، مکاتبات، ادوات و نشریه های سینمایی را در خود جای داده و با ارائه سرگذشت و تاریخ سینمای ایران علاقمندان به این هنر را مجذوب خود کرده است.
موزه سینمای ایران

بخش های مختلف موزه سینما

1. تالار آبی (آغازگران): در این بخش از موزه با تاریخچه موزه سینما و تاریخ پیدایش سینمای ایران و جهان آشنا شده و عکس هایی از اولین تصویر برداری های ایران را مشاهده خواهیم کرد.
2. تالار میانی (معاصران): در تالار میانی، پرتره بسیاری از هنرمندان و دست اندرکاران سینما به نمایش گذاشته شده است؛ همچنین نمونه هایی از طراحی های لباس و صحنه را در این قسمت می بینیم.
موزه سینمای ایران
3. تالار افتخارات و جوایز بین المللی: جوایزی همچون نخل طلایی، خرس برلین و شیر ونیز و پوسترهای فیلم هایی که به جشنواره های بین المللی راه یافته اند در این مجموعه دیده می شوند.
4. سینمای دفاع مقدس: این بخش با به نمایش گذاشتن تصاویری از فیلم ها، کارگردان ها و هنرمندان سینمای دفاع مقدس، پیشینه سینمای آن دوران را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد.
موزه سینمای ایران
5. تماشاخانه: معرفی و نمایش اولین فیلم پرفروش ایران در سینمایی که به سبک دهه 30 و 40 ساخته شده، از جذابیت های فراموش نشدنی این موزه است.
6. نمایشگاه کودک و نوجوان: این بخش به معرفی دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان و نمایش عروسک های معروفی همچون کلاه قرمزی، پسر خاله و غیره می پردازد.

موزه سینمای ایران
موزه سینمای ایران
7. شاه نشین عمارت (غرفه علی حاتمی): این بخش به علی حاتمی اختصاص دارد؛ در غرفه علی حاتمی مجسمه وی و عزت الله انتظامی را می بینیم که مشغول تماشای فیلم هستند.
8. دوبله و صدا: بخشی که تجهیزات و ابزارهای صدابرداری در آن به نمایش گذاشته شده اند؛ همچنین غرفه علی کسمایی و بخش هایی از نخستین فیلم های دوبله شده با صدای گرم دوبلورهای قدیمی را در این قسمت می توان یافت.
موزه سینمای ایران
9. خانه فرهاد: در این قسمت از موزه، خانه فرهاد مهراد را شبیه سازی کرده اند. یادگارهای فرهاد، سازها، کتاب ها و دیگر وسایل شخصی او را در اینجا می توانید مشاهده کنید.
10. تالار نام آوران: همان طور که از نامش پیدا است، در این تالار نام آوران عرصه سینما را به شما معرفی خواهند کرد.
11. نمایشگاه ارامنه: این نمایشگاه مختص ارامنه بوده و نقش آن ها را در گسترش هنر و صنعت فیلم سازی در ایران بیان می کند.
موزه سینمای ایران

امکانات موزه سینما ایران

وجود دو سالن اکران فیلم، فروشگاه محصولات فرهنگی و دو کافی شاپ در این مجموعه، اوقات شما را با زیباترین لحظات پر خواهند کرد. کافه سینما ترکیبی از یک فضای باز و بسته با فضاسازی متفاوت اما دلنشین است. همچنین در کافه ویونا نوشیدن چای و انواع نوشیدنی در این فضای فرح بخش برای تمام سلیقه ها و بازدیدکنندگان دلپذیر خواهد بود؛ مخصوصا وقتی آن کافه یکی از بهترین شعبه های ویونا باشد. برای تماشای فیلم در سالن سینمای موزه می توانید بلیط آن را به صورت اینترنتی تهیه کنید. لازم به ذکر است گرفتن عکس در این موزه نیاز به هماهنگی و مجوز دارد.
ساعات بازدید: در طول هفته از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 17 الی 9 و روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت 17 الی 14
تعطیلات سالانه: ایام سوگواری
موزه سینمای ایران

کلام پایانی

تهران به عنوان پایتخت کشور دارای جاهای دیدنی زیادی است و همین امر موجب شده تا گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به آن سفر کنند. یکی از جاذبه های دیدنی تهران، موزه سینمای ایران نام دارد که بازدید از آن برای اکثر گردشگران مخصوصا افراد علاقه مند به هنر جالب توجه است. در صورت امکان می توانید بازدید از مکان ها و جاذبه های دیگر این منطقه مانند بازار تجریش، امامزاده صالح و تماشاگه زمان را در برنامه خود بگنجانید.

بام تهران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر