لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> هتل ها >> آشنایی با اصطلاحات هتل ها
آشنایی با اصطلاحات هتل ها

آشنایی با اصطلاحات هتل ها

در بسیاری از مواقع جهت رزرو هتل ها با اصطلاحات عجیب و گیج کننده ای روبرو می شویم که معنای آنها را نمی دانیم، و این نگرانی به وجود آمده شما را در رزرو اتاقهای هتل و غیره دچار تردید می نماید. در اینجا تلاش بر آن است تا در ابتدا با معرفی اصطلاحات رایج در خصوص معرفی انواع هتل ها و سپس اصطلاحات به کار رفته توسط آنها، آشنایی لازم را در این خصوص به عمل آوریم و این ابهامات را بر طرف نماییم. چرا که دانستن مفاهیمِ اصطلاحات رایج در هتل ها و نیز شناخت آنها امری ضروری برای همگان و خصوصا افرادی است که جهت سفر، اقدام به رزرو هتل می نمایند. همچنین آشنایی با این مفاهیم می تواند گردشگران را جهت استفاده از امتیازات و نیز انتخاب تمامی هتل های ایران، علی الخصوص جهت رزرو هتل در کیش و نیز هتل های مشهد یاری نماید.

معرفی اصطلاحات رایج در خصوص انواع هتل ها

هدف ها و سلیقه های متفاوت گردشگران و نیز سطح بودجه ی آنها، باعث شکل گیری انواع هتل ها و نیز تحولی عظیم در صنعت هتل داری شده است. لذا ضروری می نماید تا در ابتدا به ذکر انواع مختلف هتلها (به صورت موردی) و اصطلاحات رایج در این خصوص اشاره نماییم و سپس به اصطلاحات به کار رفته توسط آنها بپردازیم:
هتل های تجاری (Business Hotels)

هتل های تجاری بزرگترین گروه هتل ها به شمار می آیند. مخاطبین این هتلها بیشتر مسافرین تجاری می باشند. از لحاظ موقعیتی نیز بیشتر در مراکز شهر قرار گرفته و یا همجوار با مناطق تجاری می باشند.
هتل فرودگاه (Airport Hotel)
مخاطبین این نوع هتل ها معمولا تاجرها، کارکنان شرکت های هوایی و نیز مسافرینی که پرواز آنها به نوعی لغو شده و یا در روز بعد پرواز داشته اند، می باشد.
هتل های سوئیت (Suit Hotels)
هتل های سوئیت، از نوع هتل های جدید و رو به رشد محسوب می شوند. سوئیت های این هتل ها که دارای اتاق نشیمن و نیز اتاق خواب می باشند، اصلی ترین جاذبه این نوع هتل ها به شمار می آیند.
هتل های اقامت طولانی (Extended stay Hotels)
این نوع هتلها از لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به هتل های سوئیت دارند، و تفاوت آنها با هتل سوئیت ها در آشپزخانه مجهز است که در داخل سوئیت قرار دارد.
هتل های آپارتمان (Aparteman Hotels)
هتل آپارتمان ها اقامت های طولانی تری را به مشتریان خود ارائه می نمایند. این نوع از هتل ها به رزیدنشال هتل (Residential Hotel) نیز معروف می باشند.
متل (Motel)
این نوع هتل ها بین راهی هستند و معمولا خارج از فضای شهری قرار گرفته اند.
هتل های تفریحی (Resort Hotel)
این هتل ها معمولا با چشمه های مواد معدنی، سواحل و مکان طبیعی همجوار هستند. ریزورت هتل ها معمولا مخصوص استراحت می باشند.
هتل پانسیون(Hotel pension)
این هتل ها اتاق های خود را عموما به صورت ماهانه یا سالانه اجاره می دهند. آنها دارای اتاق، رستوران، کتابخانه و … می باشند.
هاستل (Hostel)
هاستل ها به هتل های ارزان قیمت نیز شهرت دارند. معمولا گردشگرانی که نمی خواهند هزینه ی بالایی جهت اقامت خود بپردازند از این هتل ها استفاده می نمایند.
هتل های تاریخی (Heritage Hotel)

از بافت های قدیمی جهت ایجاد این هتل ها استفاده می نمایند. این هتل ها در مکان های تاریخی نظیر قصر ها، قلعه ها، کاروانسرا ها و … واقع شده اند.
اصطلاحات هتل ها
مفاهیم اصطلاحات رایج در هتل ها

اصطلاحات رایج در خصوص انواع اتاق ها
Single(SGL):
اتاق های سینگل معمولا برای یک نفر کاربرد دارد. اتاق های سینگل یا تک نفره دارای مساحتی حدود 37 تا 45 متر مربع می باشند.
Double(DBL): دبل، توئین یا اتاق دونفره به اتاقی گفته می شود که برای دو نفر در نظر گرفته شده است. دبل(Double)، اتاقی است که یک تخت دو نفره متصل به هم دارد. توئین(Twin) نیز اتاقی است که دو تخت یک نفره مجزا در آن قرار گرفته است. مساحت این نوع اتاق ها معمولا حدود 40 تا 45 متر مربع می باشد.
Triple(TPL): این اتاق ها معمولا برای سه نفر طراحی شده اند. در اتاق های تریپل معمولا یک تخت دو نفره متصل به هم، همراه با یک تخت تک نفره یا سه تخت تک نفره مشاهده می شود. این اتاق ها معمولا دارای مساحتی حدود 45 تا 65 متر مربع می باشند.
Quad: اتاقی است که برای چهار نفر، با دو تخت دو نفره متصل به هم یا چهار تخت تک نفره مجزا طراحی شده است. و در برخی موارد نیز دارای یک تخت دو نفره متصل به هم، همراه با دو تخت دو نفره مجزا هستند. اندازه کلی این نوع اتاق ها معمولا حدود 70 تا 85 متر مربع می باشد.
Queen: اتاقی است که دارای یک تخت در اندازه نسبتا بزرگی (یک و نیم نفره) می باشد. در این اتاق یک یا حتی چندین نفر می توانند اقامت نمایند. اندازه تقریبی این نوع اتاق ها معمولا حدود 32 تا 50 متر مربع می باشد.
King: اتاق king دارای تختی با اندازه ای نسبتا بزرگ می باشد. ابعاد این تخت حدود 180*160 سانتی متر است. تخت مذکور برای دو نفر قابل استفاده بوده و یک یا چند نفر می توانند در این اتاق اقامت داشته باشند. اندازه تقریبی اتاق king حدود 32 تا 50 متر مربع می باشد.
Studio: فضایی اتاق مانند که آشپزخانه، اتاق خوابِ همراه با تخت تاشو و نیز سرویس بهداشتی را شامل می شود. یعنی همه اجزای مذکور در این اتاق قرار گرفته اند. اندازه تقریبی این اتاق حدود 25 تا 40 متر مربع می باشد.
Connecting Room: این نوع اتاق ها از بیرون به داخل اتاق، دارای درهای اختصاصی می باشند. در این اتاق هر اتاق با یک در به اتاق دیگر راه می یابد، و اینگونه ارتباط میهمانان با یکدیگر بدون خروج و از طریق درهای میانی امکان پذیر می شود. هر کدام از این اتاق ها دارای حمام مجزا هستند. اندازه تقریبی این اتاق ها حدود 30 تا 50 متر مربع می باشد.
Suite: معمولا سوئیت ها در قسمت جلویی خود دارای فضایی مختص پذیرایی و در قسمت پشتی شان دارای اتاق خواب می باشند. در برخی موارد نیز به صورت دوبلکس طراحی شده اند. البته قابل ذکر است که می توان فضای آشپزخانه را نیز در سوئیت تعبیه نمود.

Suite – Excutive Suite: این فضا یک اتاق نشیمن یا سالن می باشد که خود با یک یا چند اتاق خواب مرتبط می شود. اندازه نسبی این اتاق حدود 70 تا 100 متر می باشد.
اصطلاحات هتل ها

Mini Suite – Junior Suite: اتاقی تک نفره همراه با تخت خواب و قسمتی به عنوان نشیمن می باشد. در بیشتر اوقات اتاق خواب از محل سالن و پذیرایی مجزا طراحی شده است. اندازه تقریبی این اتاق حدود 60 تا 80 مترمربع می باشد.
President Suite – Presidential Suite: این نوع اتاق ها از گران ترین اتاق های هتل به شمار می آیند. معمولا در هر هتل فقط یک اتاق از اینگونه اتاق ها موجود می باشد. از امتیازات آن می توان به وجود امکانات فراوان، طراحی لوکسِ دکوراسیون داخلی و حضور پیشخدمت اشاره نمود. اندازه تقریبی این اتاق حدود 80 تا 350 متر مربع می باشد.
Fiesta Suite: این نوع از سوئیت ها معمولا در هتل هایی قرار دارند که دارای سالن عروسی می باشند. و پس از پایان مجلس عروسی، عروس وداماد به جهت استراحت از آن استفاده می کنند. هزینه این نوع سوئیت ها معمولا همراه با هزینه های مجلس عروسی در نظر گرفته می شود و هزینه مجزایی ندارد.

Murphy Room: این اتاق مجهز به مبل راحتی و نیز تخت تاشو می باشد. تخت تاشو پس از استفاده جمع شده و در داخل دیوار یا کمد دیواری جای می گیرد.

Accessible Room – Disabled Room: طراحی این اتاق ها برای افرادی در نظر گرفته شده که از لحاظ جسمی ناتوان می باشند. بر اساس قوانین تمامی هتل ها، هر هتل موظف است که جهت جلوگیری از تبعیض میان میهمانان، چند اتاق را همراه با دارا بودن تجهیزات و شرایطی مختص به این عزیزان، اختصاص دهد. اندازه نسبی این اتاق ها حدود 30 تا 42 متر می باشد.

Cabana: این اتاق یک اتاق هم کف است، و معمولا پنجره آن به محوطه ای گشوده می شود که متصل به استخر شناست. شخصی که در این اتاق ساکن است، می تواند لباس های خود را در اتاق مخصوصش تعویض نماید. اندازه نسبی این اتاق حدود 30 تا 45 متر مربع می باشد.
Adjoining room: اتاقی است که حدود یک یا چند اتاق در آن قرار دارد. اتصال این اتاق ها به یکدیگر از طریق در نمی باشد، بلکه این اتاق ها توسط دیوار به هم راه می یابند. اندازه تقریبی این اتاق ها حدود 30 تا 45 متر مربع می باشد.
Adjacent rooms: این اتاق ها معمولا در یک سالن و همجوار با یکدیگر قرار گرفته اند. و امکانات فراوانی در آنها موجود نمی باشد. اندازه تقریبی هر یک از آنها حدود 30 تا 45 متر مربع می باشد.
Villa: این نوع اقامت یا اتاق، معمولا در هتل های ریزورت یا تفریحی ارائه می شود. اتاق به صورت مستقل بوده و از فضای نسبتا بیشتری برخوردار است. اجزای این اتاق شامل سالن پذیرایی، اتاق خواب، استخر شخصی، بالکن و جکوزی می باشد. مخاطبین این نوع اتاق ها زوجین، گروه های پر جمعیت و خانواده ها هستند.
Smoking- Non smoking Room: این اتاق به مهمانانی تعلق دارد که دخانیات استعمال می کنند. اندازه تقریبی این نوع اتاقها نیز بین 30 تا 250 متر مربع در نظر گرفته شده است.

بهترین هتل گرگان به همراه عکس و اطلاعات کامل
ادامه مطلب

از دیگر اصطلاحات رایج در خصوص اتاق ها می توان به صورت اختصار به موارد زیر اشاره نمود:
Double Double Room: به معنی اتاق چهار نفره می باشد، که معمولا دارای دو تخت دو
نفره معمولی است.
Duplex Room: به معنای اتاق دوبلکس است که دارای دو طبقه می باشد.
Parlor Room: اتاق پارلر، اتاقی است که جهت مقاصد کاری و نیز تجاری در نظر گرفته شده
و خوابیدن در آن امکان پذیر نمی باشد.
Lanai Room: اتاق لانای، اتاقی است که نمایی به سوی یک منظره طبیعی، یک باغ یا
آبشار دارد.
Efficiency Room: اتاق ایفیشنسی، اتاقی است که دارای یک آشپز خانه کوچک می

باشد.
اصطلاحات هتل ها
اصطلاحات رایج در خصوص تخت اتاق ها

Bed Parlor: به معنای کاناپه ای است که قابلیت تبدیل به تخت را دارد.
Sleeping Couch: به معنای مبلی است که تخت خوابشو است.
Folding – up bed: به منزله تخت دیواری است.
Water Bed: به معنای تخت با تشک آبی است.
Bunk Beds: به معنای تخت دو طبقه است.

Extra bed: به معنای تخت اضافی می باشد.

اصطلاحات رایج در خصوص سنین مسافرین در هتل ها
(ADL) Adult
: این اصطلاح برای بزرگسالان به کار می رود. (بیش از 12 سال).
(CHD 2-6) Child: کودکانی که معمولا تختی به آنها اختصاص نمی یابد. ( گروه سنی 6- 2
سال).
(CHD 6-12) Child: کودکانی که در هتل ها به آنها تخت سفری اختصاص می یابد. ( گروه
سنی 12-6 سال).

(INF) Infant: نوزاد یا کودکان زیر دو سال که در هتل ها تختی به آنها اختصاص نمی یابد.
اصطلاحات هتل ها

اصطلاحات رایج در خصوص سرویس دهی هتل ها
(O.R) Only Room:
به معنای اقامت در اتاق بدون هیچ گونه وعده ی غذایی می
باشد.
(B.B) Bed & Breakfast (سرویس تخت و صبحانه) : به معنای اقامت در اتاق به
همراه یک وعده صبحانه در طول روز می باشد.
(H.B) Half Board(سرویس صبحانه و یک وعده غذا) : به معنای اقامت در اتاق به
همراه یک وعده صبحانه، یک وعده نهار یا شام می باشد.
(F.B) Full Board ( سرویس صبحانه، نهار و شام) : به معنای اقامت در اتاق به همراه
ارائه یک وعده صبحانه، یک وعده نهار و یک وعده شام می باشد.
(ALL) All Inclusive (سرویس کامل غذا و نوشیدنی) : به معنای اقامت در اتاق به
همراه صرف صبحانه، نهار و شام و نیز ارائه ی نوشیدنی رایگان می باشد.
Ultra Inclusive ( سرویس ویژه کامل ) : به معنای در اختیار داشتن تمامی امکانات هتل
بدون هیچگونه پرداخت هزینه می باشد. امکانات شامل غذا، نوشیدنی، اتاق کودک، اسنک بار،
استخر، سالن های بازی و …. می باشد.

چگونه راهنمای تور (لیدر) شویم؟
ادامه مطلب

3.5/5 - (11 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر