لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی سرخه سمنان
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی سرخه سمنان

آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی سرخه سمنان

از آنجایی که کشور ایران همیشه مهد اندیشمندان و عارفان بزرگی بوده است، در نتیجه خانقاها و ارامگاهای بی شماری از افراد فاضل و ادیب در سراسر این کشور به جا مانده و تبدیل به آثار تاریخی با ارزش شده است. آثاری که با مشاهده انها پی به وجود اندیشه های ادیبانه در سراسر این مرزو بوم خواهید برد و شهر سمنان در پرورش این اندیشه ها سهم بسزایی را داشته، به گونه ای که آرامگاه یکی از معروف ترین عارف شاعر و نویسنده قرن هفتم، یعنی ” شیخ علاء الدوله سمنانی” در این شهر واقع شده است. اگر قصد بازدید از این ارامگاه را دارید می توانید از بین هتل های سمنان یک هتل را به صورت انلاین رزرو نمایید و این کار از طریق سایت ” ایران هتل آنلاین” بسیار آسان شده است. هتل ” سنگسر سمنان” یکی از ده ها هتل درجه یک سمنان است که اماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.
معرفی ارامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی
درست در دل استان کویری سمنان و شهرستان سرخه، روستای کوچکی به نام صوفی آباد قرار دارد که در گذشته دور یعنی قرن هفتم و هشتم، عارف بزرگی که اندیشه هایش مورد استقبال مردم و پادشاهان بوده است و حتی خواجوی کرمانی نیز از مریدان و شاگردان این عارف بوده را پروریده است و اندیشه های عارفانه از این روستای کوچک به اقصی نقاط کشور پراکنده شده است. یکی از دلایل شهرت این انسان وارسته این است که با وجود ثروت فراوان که در میان مردم مشهور بوده به ریاضت روی می اورد و بخش اعظمی از ثروت خود را نیز در راه عرفان و تصوف صرف می کند.
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
زمانی که وارد روستا می شوید معماری خشتی خانه های ساده و قدیمی شما را به خاطرات دور می برد، معماری که نماینده قرن هشتم هجری می باشد. روستا که بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده تماما با خشت و گل ساخته شده است. روستا آنقدر کوچک و شیخ علاء الدوله انقدر بزرگ است، که سراغش را از هرکه بگیرید شما را به ارامگاهش می رساند. ارامگاهی که تلفیقی از هنر معماری شهر های کویری و خانقاه های کشور ایران است و به “دستور جمال الدین عبد الوهاب” وزیر “سلطان محمد خدا بنده” بنا شده است و خود این اشخاص نیز پس از مرگ در همین ارامگاه دفن شده اند.
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
آرامگاه دارای حیاطی مربعی شکل به طول هفت متر می باشد و گنبد خشتی بزرگی که در عین سادگی، تمام شاخصه های یک معماری چشم نواز را در خود جای داده است نیز در این حیاط دیده می شود. دور تا دور محوطه آرامگاه را اتاق های متعدد و راهرو تشکیل داده است و برای رسیدن به قبر عارف بزرگ باید از این راهرو ها عبور کرد. زمانی که به مزار عارف می رسید با نرده های اهنی بر روی قبری که بر روی صحفه ای بزرگ به طول 1.10 متر و عرض 70 سانتی مترقرار دارد، رو برو می شوید که برای مقابله با تابش مستقیم نور خورشید تعبیه شده است.
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
همچنین شرح حال زندگی شیخ علاء الدوله و اشعاری که با خطی خوش بر روی دو سنگ قبر که یکی به صورت افقی و دیگری قائم است حکاکی شده اند از بخش های دیدنی آرامگاه به شمار می روند. قسمت دیگر بنا شامل ایوانی بلند است که با آجرهای خشتی و دواتاق بدون تزیین با ارتفاع 8.5 متر بنا شده است. این ارامگاه که در زمان زندگی عارف محلی برای هم نشینی عارفان و اندیشمندان بزرگ و ریاضت های شیخ علاء الدوله بوده است به خوبی با معماری خانقاه ها هم خوانی دارد. متاسفانه امروزه قسمتی از این بنای کهن به دلیل کم بودن استحکام و بی توجهی تخریب و اثری از ان باقی نمانده است.
ادرس ارامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی
ارامگاه در روستایی به نام صوفی آباد و در جاده فرعی سرخه و در مسیر تهران_ مشهد واقع شده است که با شهر سرخه 11 کیلومتر فاصله دارد.
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
کلام اخر
بی شک مشاهده ارامگاه و اثار و مطالعه سرگذشت چنین افراد بزرگی که برای اندیشه های ارزشمند خود از تمام دارایی خود گذشته اند درس بزرگی از جمله پایدار نبودن این دنیا و بی ارزش بودن مادیات را به دنبال دارد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر