لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برج جام در افغانستان دومین برج خشتی جهان
برج جام  در   افغانستان دومین برج خشتی جهان

برج جام در افغانستان دومین برج خشتی جهان

برخی از كشورها به دلیل جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی خود همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می كنند. ولی كشور هایی هستند كه از لحاظ تاریخی و طبیعی بیشترین جاذبه ها را در دل خود جای داده اند ولی كمتر مورد توجه گردشگران و توریستان قرار می گیرند. در این مقاله گردشگری شما را با یكی از جاذبه های تاریخی كم نظیر كه در دل كشوری تاریخی و كهن قرار گرفته است آشنا می كنیم. اغلب گردشگران برای سفر به گوشه گوشه كشور بدون هیچ نگرانی و به راحتی هرچه تمام با رزرو هتل از میان هتل های ایران و برنامه ریزی برای شروع یك سفر پر خاطره سفر خود را آغاز می كنند. برای مثال شهر “تهران” یكی از پر گردشگر ترین شهر های ایران از جمله شهر هایی می باشد كه می توان به راحتی با اقامت در هتل های تهران از زیبایی این شهر لذت برد. در این مقاله شما را با یكی از جاذبه های كشور “افغانستان” كه از زیباترین آثار برجای مانده در این كشور می باشد آشنا می كنیم. برج جام افغانستان از جمله آثار پر طرفدار در این كشور می باشد كه كمتر شناخته شده است.

جغرافیا
كشور “افغانستان” یكی از كشور های پر جاذبه با فرهنگی غنی در همسایگی كشور “ایران” قرار گرفته است. ایالت “غور” یكی از ایالات كشور “افغانستان” كه در مركز این كشور واقع شده است می باشد. “غور” در نزدیكی “هرات” كه از ایالات معروف و بزرگ كشور “افغانستان” می باشد واقع شده است. یكی از پر گردشگر ترین و جذاب ترین بناهای كشور “افغانستان” در این ایالت واقع شده است. برج “جام” در نزدیكی دو رود پر آب “هریرود” و “جام” واقع شده است كه منظره ای زیبا را می توان از بالای این برج به تماشا نشست.
برج جام افغانستان
پیشینه
برج “جام” یكی از بناهای بر جای مانده از قرن 12 میلادی در این كشور می باشد. برجی به ارتفاع 65 متر كه دومین برج خشتی جهان به شمار می آید و از جمله آثار ثبت شده در “یونسكو” می باشد. برج “جام” یكی از برج های بلند این كشور می باشد كه در زمان خود كاربردی برای دیده بانی و همچنین بنایی برای نشان دادن راه به مسافران و تجار كه از این منطقه گذر می كرده، بوده است. بنایی مرتفع و با قطری حدود 9 متر در پایین ترین سمت آن كه تنها بنای قدیمی و تخریب نشده در این كشور می باشد كه تقریبا هیچ قسمتی از آن بین نرفته است.
برج جام افغانستان
ویژگی های ظاهری برج “جام”
برج “جام” در “افغانستان” و برج “قطب” در “دهلی” از جمله برج های بلند آجری جهان به شمار می آیند. برج “جام” كه دومین برج بلند آجری جهان می باشد، در دل خود دنیایی از هنر را جای داده است. هنرمندی هنرمندان این خطه در قرن 12 میلادی نشان از هنر دوست بودن و فرهنگ غنی مردمان این سرزمین می باشد. برجی مرتفع كه متشكل از خشت هایی می باشد كه تماما توسط دست هنرمندان این بنا ساخته شده و با امكاناتی بسیار ناچیز توانسته اند اثری جاودان را برجای بگذارند. دورتا دور این برج زیبا با آیه هایی برجسته كه با آجركاری هایی كم نظیر تزئین شده است. تمام آجر كاری ها و كاشی كاری های این برج زیبا بدون آسیبی جدی بر جای مانده اند.
برج جام افغانستان
دیگر زیبایی های برج “جام”

برج “جام” در كشور “افغانستان” در میان كوه ها و رودهای خروشان این منطقه قرار گرفته است. این برج كه كاربری های بسیاری در زمان خود داشته است، نمادی از فرهنگ و هنر این سرزمین می باشد. هنر آجركاری و نقش و نگار های هنری و اسلامی كه در دورتا دور این برج به چشم می آید، توانسته است این اثر را از دیگر آثار این منطقه متمایز كند. از پایین ترین قسمت های این برج كه بر روی پایه های هشت ضلعی بنا شده است تا بلند ترین نقاط آن جایی را نمی توان یافت كه نشانی از هنر و سلیقه به كار نرفته باشد. در میانه های این برج عظیم می توان كاشی كاری هایی كه اغلب به رنگ فیروزه ای می باشند را دید. رنگ آبی این كاشی ها در دل بنای آجری و یكدست جلوه ویژه ای را به این بنا داده است.
برج جام افغانستان

داخل برج “جام”
شاید شما تجربه بالا رفتن از مناره مسجد یا امامزاده ای را در داخل كشور داشته باشید. بی شك حسی زیبا و به یاد ماندنی به شما دست می دهد. این برج بلند درون خود دنیای زیبایی را جای داده است. دنیایی متفاوت از بیرون آن كه می توان با بالا رفتن از آن تجربه كرد. پله های مارپیچ این برج كه با بالارفتن از آن رفته رفته تنگ تر و باریك تر می شود حسی زیبا و شاید كمی ترسناك را به شما بدهد. با بالا رفتن از این برج می توان به پنجره هایی رسید كه به راحتی دنیای زیر پای خود را از درون آن ها به تماشا نشست. در بالاترین قسمت برج نیز بالكنی كه محل استقرار ماموران دیده بانان می باشد ساخته شده است.
برج جام افغانستان
پایان عمر برج “جام”
همان طور كه اشاره شد، به دلیل قرار گرفتن این برج زیبا در كنار رودخانه و تاثیر از رطوبت آن، در سال های اخیر شاهد فرسایش و همچنین كج شدن این بنای زیبا می باشیم. با كج شدن این برج احتمال تخریب آن بسیار بالا رفته و توجه نكردن به این اثر جهانی به تخریب آن بیش از پیش كمك كرده است. متاسفانه در كشور “افغانستان” به دلایل مختلفی در سال های اخیر از لحاظ سیاسی مشكلات بسیاری به وجود آمده كه كمتر مجال توجه كردن به آثار تاریخی و فرهنگی این كشور را به مقامات این كشور داده است. كشور “افغانستان” به دلیل نزدیكی جغرافیایی و فرهنگی به كشور “ایران” دنیایی از زیبایی های تاریخی را در دل خود جای داده است. به دلیل نا امنی ها و جنگ های داخلی و بین المللی این كشور سال ها مورد كم توجهی توریستان قرار گرفته كه خوشبختانه در دو سه سال گذشته بیش از پیش گردشگران این كشور را برای بازدید های تاریخی و طبیعی انتخاب كرده اند.

برج های شعله| مرتفع ترین آسمانخراش های آذربایجان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر