لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت سرای روشن تهران، افتخاری دیگر برای هنر معماری ایران
عمارت سرای روشن تهران، افتخاری دیگر برای هنر معماری ایران

عمارت سرای روشن تهران، افتخاری دیگر برای هنر معماری ایران

هر نقطه از سرزمینمان ایران را که بگردیم نمونه بارزی از ذوق بی نهایت این مردمان را خواهیم یافت. هنری که گاهی در یک بنای تاریخی، گاهی در یک آرامگاه و یا در یک ساختمان باشکوه، خود را نشان می دهد. عمارت سرای روشن تهران نمونه بارزی از معماری زیبا و دیدنی است که به دستان مردمان هنرمند ایران ساخته شده است. برای بازدید از این بنای تماشایی کافی است که از طریق سایت ایران هتل آنلاین یکی از هتل های تهران را از میان صدها هتل ایران انتخاب و سفر خود را به تهران و دیدن این ساختمان قدیمی و چشم نواز آغاز نمایید؛ برای مثال هتل استقلال تهران یک گزینه عالی برای اقامت شما در تهران محسوب می شود و می توانید سفری دل انگیز را تجربه کنید.

تاریخچه عمارت سرای روشن تهران

در سال 1311 بنایی با معماری فوق العاده ساخته شد بنایی که امروزه تبدیل به یکی از آثار تاریخی مهم در پایتخت ایران شده است. این بنا که به عنوان یک مرکز تجاری مهم و پرفت و آمد شناخته می شود با الهام از نوع معماری گوتیگ ساخته شده است. معماری که اگر در مقابلش بایستید بی شک محو هیبت و نمای منحصربه فردش خواهید شد. این معماری باشکوه که پس از مدتی تخریب شد توسط یکی از معروف ترین مهندسین ایرانی یعنی مهندس صفامنش در دهه هفتاد احیا و باز سازی شد و چهره زیباتری را به خود گرفت. بنای یاد شده که محصول تلفیق معماری مدرن و سنتی است جلوه خاصی را به خیابان ناصر خسرو بخشیده است.
عمارت سرای روشن تهران
وجود فرشته های نیمه برهنه در این مکان خبر از تاثیر معماری اروپایی در دوره پهلوی می دهد. وجود اهورا مزدا که نماد دوره هخامنشیان است در این ساختمان نشان دهنده معماری سنتی ایرانی به کار رفته در سرای روشن است. همچنین تزیینات ستون ها و مجسمه ها که الهام گرفته از معماری باروک است، بیانگر معماری اروپایی به کار رفته در ساختمان سرای روشن است. کاشی کاری های سنتی که مخصوص هنر ایرانی است، به بهترین شکل در این بنا به کاررفته تا به عنوان نماینده معماری ایرانی در زیباسازی بنا سنگ تمام گذاشته باشد. با قدم زدن در عمارت سرای روشن به خوبی می توانید تاریخ یک قرن پیش را لمس و از نزدیک مشاهده کنید. بازار سرای روشن از چند مغازه و حیاط بزرگ تشکیل شده که با وجود مرمت و بازسازی، باز هم نشانه هایی از خرابی را می توان در داخل بازار مشاهده کرد. رونق این بازار که دیگر مثل گذشته نیست در طبقات مختلف ساختمان به خوبی قابل مشاهده است.
عمارت سرای روشن تهران
زیرزمینی بسیار بزرگ نیز در این بازار وجود دارد که امروزه تبدیل به انباری برای اجناس شده است. هر چند که که از رونق کسب و کار این بازار کم شده اما همچنان دید و بازدید از این معماریی باشکوه از رونق نیفتاده و تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی تهران شده است. نمادهایی که بر پیکره این بنا حک شده همگی حامل پیامی مهم از گذشته دور هستند اما ایوان ها و ستون های بسیار بلند عمارت از شاخصه های مهم زیباشناسی بنا به شمار می رود. تصاویری که می توان در این بنا مشاهده کرد شامل: خورشید بالدار، پیکر بالدار، تزئینات و طرح های رنگارنگ و جذابی است که به زیبایی بی نظیر ساختمان کمک شایانی کرده است. تزئینات آجری دیوارهای بیرونی و داخلی بنا، نمونه ای دیگر از معماری هنرمندانه ایرانی است که در این بنای ایرانی- اروپایی به خوبی قابل مشاهده است. اگر به رشته و هنر معماری علاقه دارید یا رشته معماری را برای تحصیل انتخاب کرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به این عمارت بزنید زیرا این مجموعه که بر اساس روش های علمی و اصولی بنا شده مانند یک دانشگاه، دنیایی از علوم مهم، اساسی و ملموس را در رابطه با هنر معماری در خود جای داده است.
عمارت سرای روشن تهران

راه های دسترسی به سرای روشن تهران

از آنجایی که این مرکز تجاری در یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران واقع شده پس بهتر است که گزینه ماشین شخصی را رها کرده و با مترو یا اتوبوس به سراغ این خیابان بروید. شما می توانید از ایستگاه پانزده خرداد که در خط یک مترو قرار دارد سوار مترو شده و بعد از ده دقیقه بدون خستگی و کلافگی ناشی از ترافیک تهران به خیابان ناصر خسرو برسید و پس از چند دقیقه پیاده روی و مشاهده بافت قدیمی این خیابان به عمارت باشکوه سرای روشن قدم بگذارید؛ همچنین می توانید با اتوبوس، ابتدا به میدان امام خمینی (ره) رفته و از آنجا خود را به خیابان سرای روشن برسانید.
آدرس بازار سرای روشن: این عمارت در میانه خیابان ناصر خسرو و در نزدیکی کوچه مروی قرار دارد

کلام آخر

تهران به عنوان پایتخت کشور جاهای دیدنی بسیاری دارد و هر ساله گردشگران متعددی از این کلانشهر زیبا و مدرن دیدن می کنند. این بناها و آثار کهن، دنیایی از پیام و رمز و راز را در خود به یادگار گذاشته اند که برای فهمیدنشان باید به خوبی و با دقت آن ها را مشاهده کرده و تاریخ سرزمینمان را به طور کامل مطالعه نمود. یکی از جاذبه های تهران عمارت سرای روشن نام دارد که معماری آن تلفیقی از هنر معماری ایرانی و اروپایی است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
جستجوی سریع خیابان ها و شهرستان های تهران با هدف رزرو هتل در آن منطقه
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر