لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> چرا غذا در هواپیماها طعمی متفاوت دارد؟
چرا غذا در هواپیماها طعمی متفاوت دارد؟

چرا غذا در هواپیماها طعمی متفاوت دارد؟

اگر خوراکی مورد علاقه خود را به داخل هواپیما برده اید، مثلا یک بسته شکلات ، ساندویچ جمع و جور یا کلوچه، شاید متوجه شده باشید که در ارتفاع 30000 پایی طعم متفاوتی دارد. این اتفاق فقط برای شما نیفتاده است.
پرواز به دلایل مختلف، تاثیری حقیقی بر بو و طعم غذاها و نوشیدنی ها دارد.
هربرت استون، دکترای تغذیه، بر روی تحقیقی در مورد غذا در ماموریت کره ی ماه آپولو کار کرده است. وی می گوید درجات دمای سرد هواپیما در این مورد تاثیر گذار است. ما طعم ها را زمانی که سرد است به خوبی حس نمی کنیم. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

این را بخاطر داشته باشید که طعم و بو بطور جدایی ناپذیری به هم مربوط اند، بنابراین آنچه بر حس بویایی شما تاثیر می گذارد به میزان زیادی بر مزه هم اثر دارد.
کابین های با فشار تنظیم شده، سطح اکسیژن خون را پایین می آورد که آن نیز توانایی گیرنده های بویایی را کاهش می دهد. همچنین هوای راکد و بسیار خشک کابین هواپیما که رطوبت متوسط 12 درصد دارد، که پایین تر از صحرای آفریقا است، مستقیما بر بینی انسان تاثیر می گذارد.
استون در مورد غذایی که در هواپیما در مقایسه با ارتفاع سطح دریا امتحان می شود می گوید: “رطوبت پایین و جریان کم هوا راه های تنفسی را خشک می کند و این موضوع باعث کاهش حس بو و مزه می شود. غذا در این ارتفاع خشک تر و سنگین تر است. “
مسئله ی دیگر سر و صدا است، وزوز موتورهای هواپیما و مثلا صدای جیغ بچه ای در ردیف عقب نیز بر طعم غذاها تاثیرگذار است.
تحقیقات تکمیلی نشاده داده بدون در نظر گرفتن آب و هوای محیط، ادراک چشایی ما به خاطر صداهای بلند اطراف کور می شود.
breakfast
بعضی طعم ها بیشتر از بقیه، توسط این فاکتورها تحت تاثیر قرار می گیرد.
بر اساس تحقیقات انستیتوی فرانهوفر برای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، در ارتفاع زیاد قدرت ادراک طعم نمک 20 تا 30 درصد و شکر 15 تا 20 درصد کاهش می یابد. بو و رایحه ی میوه ها و اسیدها در مقایسه با موارد قبل پایدارتر است.
آنتونیو فرناندز، رئیس شرکت آئرو مکزیکو که محصولات داخل کابین هواپیما را تهیه می کند می گوید: “با تقریب می توان گفت در حال پرواز حدود 70 درصد از حس چشایی خود را از دست می دهید.”
با در نظر گرفتن تمام این فاکتورها، جای تعجب نیست که شیرینی ماکرون کاراملی نمکی که روی زمین مزه ی فوق العاده ای در دهان شما دارد، در آسمان طعمی بی روح دارد.
اما آشپزهای خطوط هواپیمایی ساوی می دانند که بعضی طعم ها بهتر از بقیه در آسمان اثر می کنند: مزه های تند و مزه های قوی در ارتفاع خیلی بیشتر پایدار می مانند، مثل یک خورش تایلندی یا کُره ای، و همینطور میوه های تازه مخصوصا مرکبات. طعم های دیگر مثل بعضی قارچ ها، جلبک دریایی، پنیرهای سفت و گوشت، طعم و چاشنی زیادی را به غذاهای پرواز می دهند.
buffets
فرناندز می گوید: “موادی مثل هل، دارچین، زنجبیل، پارمیسان، قارچ ها، سویا، گوشت و عدس طعم دهنده هایی عالی برای آشپزهای پرواز است.
غذاهایی با طعم های ملایم (مانند ماهی، مرغ و پاستا آنطور که نرمال پخته می شوند)، طعم خود را به مقدار زیادی از دست می دهند و باعث گلایه ی مسافران می شوند. استون می گوید: “واکنش معمول افراد شامل کلماتی مثل بی مزه و مقوا است.”
مهمترین چالش در بحث احساس طعم ها، این است که محل آماده سازی غذا در ارتفاع 30000 پایی، مانند کیفیت رستوران نیست. خدمه ی پرواز مثل آشپزهای ماهر نیستند و فضا خیلی محدود است. تنها یک فر وجود دارد و تمام غذای اصلی باید در یک دما و به مدت یکسانی پخته شود.
burger
برَد فارمِری، سرآشپز نیویورکی که غذای کلاس ویژه ی هواپیمایی جت بلو را تهیه می کند، می گوید: “من این چالش پیش رو را دوست داشتم چون به من اجازه می داد که چطور بعضی مواد را ترد، بعضی را نرم و همه را داغ و خوشمزه نگه دارم.”
او می گوید درست کردن یک تخم مرغ نیمه آب پز برای صبحانه و نهار یا تهیه ی یک برگر نیم پز برای پرواز، چالشی بود که موفقیت در آن نیاز به مقداری زمان داشت.
فارمری می گوید: “بعضی از آشپزهای خطوط هواپیمایی فقط شکر و نمک را به مقدار زیاد می پاشند تا طعم از دست رفته و شرایط غیر ایده آل را جبران کند. این کار تنها باعث از دست رفتن آب بدن مسافران می شود که آن را در حین یا پس از پرواز احساس می کنند.”

وی اضافه می کند: “زمانی که منوی غذایی را برای این خط هواپیمایی درست می کردم می دانستم که نیاز دارم اسیدیته، گرما و طعم را با یکدیگر ترکیب کنم تا حس کور شده ی مزه و بو را جبران کنم. این عناصر ارزش غذا را بالا برده و طعم طبیعی آن را بدون نیاز به نمک بیشتر برجسته می کند.”
vegetables

فارمری سوپ هویج و زنجبیل با گل ختمی و فلفل محبوب این خط هواپیمایی را به عنوان نمونه ای که تمام موارد را در خود دارد ذکر می کند. این سوپ طعم هویج تازه را با سویای سفید برای مزه، آب لیموترش برای اسیدیته و زنجبیل و فلفل چیلی را برای ادویه ترکیب می کند که تمام این ها ارائه دهنده¬ی طعم و مزه بدون نمک یا شیرین کننده ی اضافی هستند.
به هرحال برای اینکه هوشمندانه سفر کنید، چه غذایتان را در حال پرواز سفارش می دهید، جه در فرودگاه می خرید یا از منزل به همراه می آورید، بخاطر داشته باشید غذاهای ساده و سالم برای پرواز آنها هستند که اکثر آشپزهایی که بطور مکرر پرواز می کنند انتخاب می کنند: میوه و پنیر، سرخ کردنی ها و سوپ های سبزیجات مثل هویج یا گوجه فرنگی. شاید بهتر باشد یکی از آن شیشه های سس تند کوچک را نیز داخل کیفتان اضافه کنید.

11 روش برای اينكه مسافرت را برای بدن خود خوشايندتر نمائيد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر