لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> از قلعه های سارو سمنان در نوروز 98 بازدید کنید
از قلعه های سارو سمنان در نوروز 98 بازدید کنید

از قلعه های سارو سمنان در نوروز 98 بازدید کنید

قلعه ها و دژ های به یادگار مانده، بخش مهمی از تاریخ درخشان گذشته را تشکیل می دهند و جزء بناهای با اهمیت در گذشته به شمار می روند، به گونه ای که هر حکمرانی که حکومت خود را اغاز می کرده، اساسی ترین اقدامی که انجام می داده، ساخت قلعه هایی با دیوار های بلند بوده است. هرچند که امروزه این قلعه ها کارایی گذشته خود را ندارند و از تب و تاب افتاده اند اما مجموعه درخشانی از تمدن قدیمی را با خود دارند که موجب اهمیتشان می شود. ” قلعه های سارو” در استان سمنان بخشی از این مجموعه دیدنی را تشکیل داده است. برای دیدن این اثار تاریخی می توانید با ورود به سایت ” ایران هتل آنلاین” از میان هتل های سمنان یکی را انتخاب و سفر هوشمندانه ای را اغاز کنید. هتل ” دربند سمنان” نمونه ای از هتل های خوب استان سمنان می باشد.


قلعه های سارو سمنان:

قلعه های سارو که از مجموعه دو قلعه محکم و با صلابت تشکیل شده در قدیم، محلی برای نمایش اقتدار و قدرت ایرانیان به شمار می رفته است. این قلعه که لقب تسخیر ناپذیری را با خود به دوش می کشد، در منطقه ای کوهستانی و در ده کیلومتری استان سمنان واقع شده است. این دو قلعه شمالی و جنوبی تا مدتهای مدیدی از جولان قدرت های بیگانه جلوگیری می کرده و محل امنی برای کسانی که به ان پناه می برده اند می شده است. ابهت و شکوه را بعد از سالیان طولانی از بازمانده های این دو قلعه به خوبی می توان مشاهده کرد. قلعه شمالی که به ” ساروی کوچک” معروف بوده، با گذشت زمان و بروز بلای طبیعی، برف و باران و حفاری ها برای پیدا کردن اشیای قدیمی، دیگر مانند گذشته استوار نیست اما همین اسکلت به جا مانده نیز حکایت از دوران پر شکوه گذشته قلعه را می کند. اما قلعه جنوبی که بسیار محکم تر از قلعه شمالی است بر روی قلعه ای بسیار رفیع بنا شده است و لقب مهم ترین قلعه دفاعی و نفوذ ناپذیر بودن دژ ایران را به دلیل راه های صعب العبورش، دیوارهای مستحکمش و دوقرن نفوذ ناپذیری اش را به یدک می کشد.
قلعه های سارو سمنان
علاوه بر مستحکم بودن این بنا، قدمتش نیز مورد توجه و دلیلی برای شهرتش شده است. این اثر تاریخی سالیان بسیار طولانی است که مامن امنی برای اقوام متعدد سرزمین ایران شده است. اقوامی که قبل از اسلام در این دژ مستحکم سکونت داشته اند عبارتند از: اشکانیان و اسپهبدان طبرستان. اما بعد از اسلام نیز این بنا به عنوان پایگاه مهمی برای قوم اسماعیلیان به شمار می رفته است، و تا مدتها قلعه های سارو در تسخیر اسماعیلیان بوده است.
قلعه های سارو سمنان

معماری قلعه های سارو:

قلعه سارو در سه طبقه بنا شده است که طبقه اول به اسطبل و چهارپایان اختصاص داشته و طبقه دوم مخصوص زندگی مردمان عادی و رعایا بوده است. در طبقه سوم که تعدادی حمام، ابدارخانه، بارگاه و معابد به چشم می خورد، سربازان و افراد مهم و بزرگ قلعه در ان سکونت داشته اند. قلعه که از موادی قبیل: سنگ، اجر، گچ وملات بنا شده، در چهار طرفش برج هایی برای دیده بانی تعبیه شده است که میزان امنیت قلعه را به بالاترین حد خود رسانده است.
قلعه های سارو سمنان
با وجود قدیمی بودن این بنا نکات ریز و اصولی در ساخت قلعه اعمال شده که حیرت همگان را به دنبال داشته است. وجود مجراهای ابی در زیر زمین قلعه که وظیفه رساندن اب از کلاته سارو را به بالای قلعه داشته یکی از این موارد حیرت برانگیز می باشد. معماران و دانشمندان ایرانی برای رساندن اب به بالای قلعه ابتدا بر سر کلاته ها چشمه هایی را ایجاد می کرده اند و به کمک لوله هایی، کم کم اب را به بالا می رسانده اند و به این طریق قلعه های سارو در تمام فصول سال از اب کافی برخوردار بوده است نکته جالب اینکه; چشمه های ایجاد شده برای تامین اب قلعه هنوز به یادگار مانده و در کنار قلعه های بی نظیره سارو تبدیل به منظره ای مثال زدنی شده اند. همچنین در این قلعه مواد غذایی برای تمام ماه های سال ذخیره می شده و این دلیل مهمی برای رونق قلعه و وجود اقوام متعدد در قلعه سارو بوده است. وجود زمین های کشاورزی اطراف بنا باعث رونق کشاورزی و رونق زندگی مردم در اطراف این بنای شگفت انگیزبوده است.
قلعه های سارو سمنان

موقعیت جغرافیایی قلعه سارو:

قلعه های سارو همگی بر صخره های عظیم و در منطقه ای کوهستانی بنا شده است راه های ارتباطی به این منطقه بسیار سخت بوده، همچنین فاصله کم این منطقه با گرد کوه موجب اهمیتش شده است. قلعه های سارو که به قلعه های نامرئی نیز معروف بوده اند بعد از سقوط الموت محل امنی برای گذران زندگی مردمان این سرزمین به شمار می رفته است، و کوه های بلند مانند حصاری امن از این بنای عظیم محافظت می کرده اند.

قلعه های سارو سمنان

ادرس قلعه های سارو:
قلعه های سارو در استان سمنان_ شهرستان سمنان و در 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده است.
سخن پایانی:
به دلیل راه های باریک و پرپیچ و خم این قلعه، لحظاتی هیجان انگیز برای شما رقم خواهد خورد. هنگام بازدید از این منطقه در کنار رعایت مسائل ایمنی لذتی متفاوت و هیجان انگیزی را کسب خواهید کرد.

دژ پشت قلعه ایلام
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر