لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی نیشابور با عکس و آدرس
جاهای دیدنی نیشابور با عکس و آدرس

جاهای دیدنی نیشابور با عکس و آدرس

شهر نیشابور با ویژگی های متفاوتش جایگاه ویژه ای را در ذهن وقلب تمام مردم ایران پیدا کرده است. شهری که روزهای سخت و دردناکی را به چشم دیده است اما هم چنان پا برجا و با صلابت مانند فیروزه های درجه یکش در نقشه ایران می درخشد. در این مقاله به سراغ دیدنی های این شهر زیبا رفته ایم، دیدنی هایی که پرشمار اند و شاید نتوان همه انها را در یک مقاله گنجاند. اگر قصد بازدید از نیشابور را دارید با ایران هتل آنلاین می توانید به بررسی جزئیات هتل های نیشابور و هتل های مشهد پرداخته و هوشمندانه سفر کنید.
دیدنی های نیشابور
ارامگاه خیام:
همان گونه که بیان شد نیشابور ثروت گرانبهای بسیاری را در خود جای داده است که یکی از این ثروت ها اندیشه های ناب شاعر، منجم و ریاضی دان معروف یعنی ” خیام” می باشد. آرامگاهی که برای این اندیشمند والا بنا شده است امروزه تبدیل به یکی از پربازدید ترین مکان های دیدنی نیشابور شده است و این مساله به دلیل دو ویژگی این مکان می باشد. یک انکه این مکان در بردارنده مقبره یک انسان وارسته و ادیب می باشد، و دیگر اینکه معماری بی نظیر ارامگاه، مردم را از گوشه و کنار ایران و جهان به این مکان با صفا می کشاند. این ارامگاه زیبا که در حصار درختان بی شمار و بلند بالا قرار گرفته، در گذشته دور محل زندگی شاعر بوده است و پس از فوتش نیز در همین باغ خوش اب و هوا ارام گرفته است. به محض ورود به ارامگاه با تندیس زیبا شاعر بزرگ روبرو خواهید شد که گویی شاعر به استقبال بازدید کنندگان امده است. سپس از میان درختان خوش قد و قامت عبور خواهید کرد و به محل اصلی ارامگاه می رسید. ارامگاهی که با دستان هنرمند و ذهن خلاق ” استاد سیحون” بنا شده است. اگر در فصل بهار به این ارامگاه قدم بگذارید بی شک محو زیبایی های این باغ خواهید شد، یعنی زمانی که شکوفه های خوش رنگ درختان روی مزار دانشمند بزرگ ریخته است و گل های رنگارنگ، مزار خیام را در اغوش گرفته اند. در این بین ابیاتی از شاعر که در کتیبه های لوزی شکل حک شده اند نیز توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و مطمئنن روزی زیبا را برای شما خواهند ساخت.
آدرس: نیشابور- انتهای شرقی خیابان عرفان
آرامگاه کمال الملک
آرامگاه کمال الملک:
یکی دیگر از هنرمندان ایرانی که در شهر نیشابور ارام گرفته است استاد نقاشی یعنی ” کمال الملک” می باشد. ارامگاه این هنرمند گرانقدر نیز در کنار ارامگاه خیام می باشد و درختان و گلهای خوش رنگ و لعاب نیز مقبره استاد کمال الملک را محاصره کرده اند و منظره ای تماشایی درست مانند نقاشی های زیبای استاد به وجود اورده اند. ارامگاه استاد کمال الملک یا محمد غفاری نیز به دستان معمار خوش ذوق یعنی استاد سیحون شکل گرفته است که معماری خاص و دیدنی را به یادگار گذاشته است. بنا از شش ایوانچه مقعر که هر کدام مساحتی بالغ بر 28 متر مربع را دارند تشکیل شده است و با کاشی های معرق لاجوری و سفید رنگ به بهترین شکل تزیین شده اند. این بنا که تلفیقی از هنر معماری سنتی و نوین می باشد تبدیل به بنایی با شکوه گردیده که المان های هندسی در ان حرف اول را می زنند. 6 قوس نیم دایره و 4 قوس متقاطع به کار رفته در بنا به خوبی هنر و نبوغ سازنده اش را می رساند.برای اقامت در نزدیکی این آرامگاه ها هتل امیران نیشابور انتخاب مناسبی می باشد.
آدرس:نیشابور- انتهای غربی خیابان عرفان
عطار
آرامگاه عطار نیشابوری:
شهر نیشابورپرورش دهنده یکی از بزرگترین و به نام ترین شاعران و عرفای سرزمین ایران یعنی ” عطار نیشابوری” بوده که بعد از پایان غم انگیز زندگیش که به دستان قوم مغول کشته شده است در شهری که دران متولد شده دفن گردیده است و امروزه ارامگاهش را تبدیل به یک جاذبه بی چون و چرای گردشگری برای علاقه مندان به شعر و ادب فارسی کرده است. این ارامگاه گنبدی شکل و با الهام از رنگ فیروزه در دوره تیموری بنا شده که از زیبایی های چشم گیری برخوردار می باشد.
آدرس:نیشابور- ابتدای خیابان عرفان
قدمگاه
باغ قدمگاه:
بعد از مقبره های انسانهای والا که نیشابور را درخشان کرده اند طبیعت بکر و سرسبز نیشابور نیز یکی دیگر از نعمت های با ارزش این شهر به شمار می رود. این باغ که با داستان هایی هم همراه است در نزدیکی شهر مقدس مشهد یعنی 24 کیلومتری نیشابور واقع شده است. وجود سنگ بزرگ سیاه رنگی در این باغ که رد پایی در ان حک شده باعث شکل گیری این داستان که امام رضا(ع) از این محل عبور کرده، شده و به همین دلیل این باغ با نام ” قدمگاه” مشهور گشته است. باغ که در دامنه رشته کوه های بینالود قرار دارد، ورای بحث تقدسش یک معماری کوشک هشت ضلعی متعلق به دوره صفوی را در خود جای داده که دیدنش خالی از لطف نمی باشد.
آدرس : 24 کیلومتری نیشابور به فاصله 100 کیلومتر به مشهد
آبشار گرینه:
یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و معروف نیشابور، ابشاری بسیار چشم نواز و پر شورو خروش می باشد که در 40 کیلومتری شرق نیشابور تبدیل به منظره ای رویایی شده است. ابشار در روستایی با همین نام قرار گرفته است که از ترکیب دو رودخانه شمالی و شرقی، ابشاری بی نظیر، درختان و باغات سرسبز مناظری ورای تصو به وجود امده است.
ادرس: خراسان رضوی- چهل کیلومتری شمال شرقی نیشابور
غار سر نی
غار سرنی:
در 50 کیلومتری شمال غربی نیشابور طبیعتی بکر شکل گرفته است که دیدنش همراه با شادی و هیجان بسیار همراه خواهد بود. ” غارسرنی” که بزرگترین غار ابی خراسان به شمار می رود با درخت چنار کهن ساله اش که عمر ان به 400 سال می رسد، مناظری بکر و جذابی را شکل داده اند. وجود حوضچه های ابی غار امکان بازدید از قسمت های انتهایی غار را به صفر رسانده است اما همان بخش های ابتدایی غار انقدر شگفتی را در خود جای داده است که امروزه تبدیل به یک قطب گردشگری نیشابور شده است.
ادرس: خراسان رضوی- شمال غربی نیشابور- روستای درخت جوز- غار سرنی
باغرود
باغرود:
یک رودخانه پر اب در دل دره ای وسیع تبدیل به مکانی پر رفت و امد شده است. مکانی که باعث شده تا دوستداران طبیعت مشتاقانه خود را به این جاذبه برسانند و از تفریحاتی که در این منطقه وجود دارد که شامل: قایق سواری و شنا می شود، استفاده نمایند. این منطقه ییلاقی و خوش اب و هوا در 12 کیلومتری شمال نیشابور واقع شده است.
ادرس: خراسان رضوی- نیشابور- باغرود
1683367883 154 جاهای دیدنی نیشابور با عکس و آدرس
آبشار بار:
در 55 کیلومتری شمال غربی نیشابور از دل کوه های بینالود در شهری به نام “بار”، اب پرخروشی می جوشد که به ” ابشار بار” معروف گشته است. طول این ابشار چشم نواز به 300متر می رسد و از برکت این ابشار باغات بی شماری رشد کرده اند و این منطقه را تبدیل به طبیعتی رویایی با مناظری چشم نواز کرده اند.
ادرس: خراسان رضوی- نیشابور- شهر بار
رشته کوه های بینالود:
اگر هوس کوهنوردی را در سر دارید، ما کوهنوردی در رشته کوه های بینالود شمال نیشابور را به شما پیشنهاد می دهیم. رشته کوه هایی که از بالای ان می توانید دره های شگفت انگیزی را مشاهده کنید.

آبشار بوژان: ابشارهای زیبای نیشابور تمامی ندارند و یکی دیگر از این ابشار های چشم نواز در روستایی با ارتفاع 1600متر در شمال شرق نیشابوربه شکل یک دره واقع شده است. ابشار با نام بوژان از دل سنگ های روستا عبور می کند و چشمه های بی شماری را سیراب می نماید.

ادرس: خراسان رضوی- 13 کیلومتری شمال شرقی نیشابور- روستای بوژان
دهکده چوبی
دهکده چوبی:
یکی دیگر از دیدنی های نیشابور دهکده و مسجد چوبی است که به دلیل مسجدی که بدون ستون بنا شده، معروف گشته است. این مسجد چوبی در برابر زلزله های 8 ریشتری نیز بدون هیچگونه اسیبی سالم می ماند که همین موضوع تبدیل به متفاوت بودن این بنای چوبی و دهکده شده است. دهکده چوبی که این ساختمان بی نظیر را در خود جایی داده، به دست ” مهندس مجتهدی” بنا شده است و زندگی سنتی و اداب و رسوم های اصیل نیشابوری را به خوبی می توانید در این روستا مشاهده کنید و چند روز اقامت در این روستا که از امکاناتی نظیر: کتابخانه، اینترنت و رستوران هم برخوردار می باشد لذت متفاوتی را به شما هدیه خواهد داد و طعم نون های داغ سنتی این روستا تا مدتها در ذهنتان حک خواهد شد.
ادرس: انتهای بلوار شهدای نیشابور- 16 کیلومتری شهر نیشابور- جاده تقی اباد- دهکده توریستی چوبی نیشابور
دره هفت غار
یکی از زیباترین ییلاقات اطراف نیشابور دره هفت غار است. دره ای با خاک سرخ، طبیعتی بکر و چشم اندازهای زیبا که در کنار آب و هوای مطبوعش بسیار محبوب است. بهار زیباترین فصل دره هفت غار است. جایی که می توانید تولد آبشارهای کوچک و جوان را شاهد باشید. فرسایش تدریجی خاک و ارتفاعات در این منطقه سبب شده تا دره هفت غار جلوه منحصربفردی داشته باشید.
این دره اما محل حضور بسیاری از بزرگان عرفان همچون ابراهیم ادهم نیز بوده است. دره هفت غار روزگاری محل تجمع نهضت سربداران و قیام پیروان این نهضت نیز بوده است. آنچه مسلم است هفت غار در کنار طبیعت زیبا و جادویی خود رازهای بسیاری
را نیز در سینه دارد.
بازار نیشابور
بازار سنتی نیشابور را بسیاری از اهالی با نام بازار سرپوش و یا سوق القدیم می شناسند. این بازار تاریخی از دوران حکومت صفویه برجای مانده است. براساس آنچه در منابع تاریخی ذکرشده این بازار در ابتدا چندین برابر بازار فعلی طول داشته و از دروازه مشهد تا دروزاه عراق نیشابور امتداد داشته است. این بازار که تنها بازار سنتی استان خراساسن رضوی است هنوز هم فعال و سرزنده است. طاق های بلند، آجرچینی، درهای قدیمی، گره چینی، دالان ها، سراها، سفره خانه ها، مساجد و حمام از بخش ها و زیبایی های مختلف این بازار است.
کلام آخر:
در کنار تمام جاذبه های دیدنی شهر نیشابور سوغاتی های این شهر نیز زبانزد خاص و عام می باشد. این سوغاتی ها که می توانند هدیه نفیسی از طرف شما به عزیزانتان باشد شامل: فیروزه، سفال، فرش، نمد و پارچه های خوش رنگ و نگار می شود. همچنین غذاهای معروف این شهر که آش ماج و اش بی بی است نیز طعمی ماندگار و خوشمزه را به شما هدیه می کند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
بهترین رستوران های مشهد
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر