لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> شنا در آب های يخی فنلاند، فعاليت مورد علاقه مردم شادترين كشور جهان
شنا در آب های يخی فنلاند، فعاليت مورد علاقه مردم شادترين كشور جهان

شنا در آب های يخی فنلاند، فعاليت مورد علاقه مردم شادترين كشور جهان

كاتجا پانتزار در یك عصر سرد، تاریك و برفی زمستانی در حالی كه بر روی یك سكوی چوبی در مركز هلسینكی ایستاده است، صدای دوستش را می شنود كه با اشتیاق او را صدا می زند. دمای هوا 14 درجه فارنهایت (10- درجه سانتی گراد) است، اما تمام آنچه پانتزار پوشیده است، لباس شنا، كلاه پشمی، دستكش و پوتین هایی از جنس ننئوپرن است. به او گفته شده كه در طول این سفر تمام مشكلات او درمان خواهند شد، از انواع دردهایش گرفته تا احساس خستگی ها و ناراحتی هایش.

پانتزار قصد دارد به درون آب شیرجه بزند یك آب عمیق كه دمای آن نسبت به دمای هوا گرم تر می باشد، اما با این وجود 38 درجه فارنهایت (حدود 3 درجه سانتی گراد) و پوشیده از یخ است. در حالی كه این كار برای مردمان امریكای شمالی و بسیاری دیگر در سراسر جهان، چیزی شبیه به یك شیرین كاری جادوگرانه و یا یك شرط بندی دیوانه وار است، اما شنا در آب یخی و یا شنا در فصل زمستان حتی در اینجا و در مركز پایتخت پدیده ای غیرعادی به نظر نمی رسد.به جای آن، شیرجه به درون یك حفره یخی در دریا و یا یك دریاچه در طول فصل زمستان یكی از روزمره ترین و مرسوم ترین فعالیت ها در كشور فنلاند است فعالیتی كه پر از احساس انجام می شود.

پانتزار كه یك نویسنده و روزنامه نگار اهل هلینسكی می باشد، معتقد است كه این فعالیت ساده برای گذراندن وقت یكی از دلایلی است كه فنلاند را به شادترین كشور جهان تبدیل كرده است.وی در كتاب خود با عنوان “روش فنلاندی: دست یافتن به شجاعت، سلامتی و خوشحالی از طریق قدرت سیسو”، راز سرحالی و سلامت خود را شنا كردن همه روزه و در سراسر طول سال در دریا عنوان می كند.اگرچه وی در فنلاند و از پدر و مادری فنلاندی – كانادائی متولد شده است، اما در كانادا رشد كرده و به تحصیل پرداخته است. در حالی كه سرما دقیقاً مفهومی خارجی بود، اما او تا قبل از زندگی كردن در فنلاند در سنین بزرگسالی، هرگز خود را به عنوان یك انسان علاقه مند به آب سرد نمی شناخت.وی می گوید: “زمانی كه به فنلاند نقل مكان كردم، دریافتم كه مردم از انجام فعالیت هایی كه نیازمند استعداد خاصی بودند، لذت می بردند، مانند دوچرخه سواری در دمای 20- درجه سانتی گراد (4- درجه فارنهایت). همچنین متوجه میزان علاقه بالای آنها به شنا در آب های یخی شدم.”

مبادرت به انجام كارهای مخاطره آمیز
پانتزار پس از ملاقات با گروهی از زنان علاقه مند به شنا در آب های یخی در یك میهمانی شام، متقاعد شد كه او نیز این فعالیت را امتحان كند. وی به خاطر می آورد كه زمانی كه به وی گفته شد شنا در آب های یخی تمام مشكلات و بیماری های او را، از افسردگی گرفته تا سردردها و احساس خستگی ها، درمان خواهد كرد، ناراحت نشد.
در اولین عصری كه وی به این كار مشغول می شد، به داخل دریای حوزه بالتیك كه دمای آن تقریباً نزدیك دمای یخ زدگی آب بود،‌ شیرجه زد و تا گردن به درون آب فرو رفت، اما باعث شد كه احساس درد كند او احساسی مانند فرو رفتن سوزن در بدن را به خاطر می آورد. وی با خود فكر كرد كه اولین تجربه او در زمینه شنا در آب های یخی، آخرین مورد خواهد بود: “درست اینجا است كه این اتفاق عجیب رخ می دهد: احساس خارش در تمام بدن، ‌احساس گرما و در نهایت داشتن احساس خوب”.

علی رغم میزان سرمای طاقت فرسای آن و نیز تجربه اول پانتزار كه بسیار سخت و ناخوشایند بود، پس از گرم شدن در سونا وی احساس كرد كه دلش می خواهد یك بار دیگر در آب شیرجه بزند. این لحظات نشاط دهنده و زندگی بخش او بعد از شیرجه بود كه نه تنها باعث شد كه درك كند كه چرا فنلاندی ها این كار را می كنند، بلكه در نهایت همان چیزی بود كه باعث شد خودش تبدیل به یكی از طرفداران و علاقه مندان شنا در آب های یخی گردد.

وی در ادامه می گوید: “چیزی كه باعث تعجب من شد، این بود كه من كاملاً به این فعالیت خو گرفتم و نیازی به گفتن نیست كه از همان جا به این كار اعتیاد پیدا كردم و در حال حاضر می توانم به مدت 30 ثانیه تا یك دقیقه شنا كنم.” 30 ثانیه تا یك دقیقه، متوسط زمانی است كه می توان در آب غوطه ور بود، در حالی كه برخی از سرسخت ترین شناگران می توانند تا بیش از یك دقیقه هم در آب یخی تاب بیاورند.

وی در حالی كه چگونگی شنا كردن در این آب ها را آموخته بود، شروع به تقویت اثرهای قوی نمود كه پس از شیرجه احساس كرده بود او لحظه ای را توصیف می كند كه “احساس شكست ناپذیری” در سراسر وجود او رخنه كرده بود. اما حس كنجكاوی ناشی از حرفه روزنامه نگاری به وی القا كرد كه شیرجه هایی عمیق تر بزند تا بفهمد كه چرا پس از شنا در آب های یخی به او و دوستان فنلاندی اش، احساس سرزندگی و پرانرژی بودن دست می دهد.
آب های يخی فنلاند

احساس خوشحالی و هورمون های عشق
چرا فنلاندی ها پس از شیرجه زدن به داخل آب های یخی، احساس سرزندگی و پرانرژی بودن دارند؟
پانتزار برای یافتن دلیل این موضوع با متخصصانی مانند پروفسور هانو رینتاماكی از موسسه فنلاندی سلامت شغلی و دانشگاه اولو (كه اخیراً بازنشسته شده است) دیدار كرد. رینتاماكی 40 سال شغل خود را صرف مطالعه اثرات آب و هوای قطب شمال بر بدن انسان از منظر شغلی و سلامتی كرده است.
اثرات احساس خوشی كه پانتزار پس از ورود به آبی یخی تجربه كرده بود، نتیجه رهاسازی هورمون به اصطلاح “خوشحالی” یعنی اندروفین است كه یك ماده طبیعی در بدن برای از بین رفتن احساس درد می باشد.
وی متوجه شد كه شنا كردن باعث شده كه بدن هورمون تعدیل حالات سراتوئین را همراه با دوپامین كه انتقال دهنده عصبی در بدن و وسیله یاری رسانی به كنترل مراكز پاداش و خوشحالی در مغز است و همچنین اوكسیتاسین یا همان “هورمون عشق”، تولید نماید.
پانتزار شاهد مدارك علمی دال بر این موضوع بود كه فقط هیجان ناشی از رجزخوانی نیست كه باعث می شود شناگران احساس شجاعت مضاعف داشته باشند.
او فهمید كه منافع این نوع شنا تنها به آزادسازی هورمون های شادی بخش در بدن ختم نمی شوند. وی توضیح می دهد كه مزایای متعدد و مختلفی از اثرات شنا در آب یخی موجود هستند، مانند گردش بهتر خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سوخت و ساز.

یك امتیاز دیگر: بسیاری از علاقه مندان به شنا در آب های یخی، پس از اتمام شنا وارد سونای بخار می شوند تا عرق كنند، عملی كه نه تنها به كسب آرامش كمك می كند بلكه باعث رهاسازی و خروج سموم از بدن نیز می گردد. گردش خون بالاتر و بهبود سلامتی قلبی و عروقی دو مزیت دیگر استفاده از این سوناها می باشند و فنلاندی ها به شدت علاقه مند به سونا هستند.

شنا كردن در زمستان های سرد و تاریك فنلاند
تعداد شناگران فعال در فنلاند به حدود 150.000 نفر می رسد و حتی عده ای نیز هستند كه روزی دو مرتبه در آب های یخی به شنا كردن می پردازند.
هانو مارخانن از دوران كودكی خود شروع به این نوع شنا كردن نمود، اما سال ها طول كشید كه به یك باشگاه شنا در آب سرد در هلسینكی بپیوندد و این فعالیت تبدیل به یكی از كارهای روزانه او گردد. او در حال حاضر دو مرتبه در روز شنا می كند،‌ یك بار در مسیر رفتن به كار و یك مرتبه هم عصر و زمانی كه پس از شنا از سونا نیز استفاده می نماید.
مارخانن كه عنوان نموده از زمانی كه كاملاً به این فعالیت مشغول شده، مشكل افسردگی فصلی اش به طور كامل برطرف شده، می گوید: “شنا كردن، ‌فصل زمستان را برای من بسیار لذتبخش كرده است. خصوصاً در اینجا در جنوب فنلاند كه به خاطر تغییرات آب و هوایی، زمستان تاریك و دلگیر كننده می شود.”
او انرژی به وجود آمده از خورشید تابستانی را به غوطه وری در آب سرد تشبیه می نماید كه به گفته او باعث شده توانایی اش در مواجه شدن اثربخش با فشار روانی ناشی از كار تقویت گردد.
بسته به شخصیت یا حالت روانی شما، مارخانن پیشنهاد می كند كه شنا در آب یخی می تواند به صورت ورزشی آرام و فكری و یا تجربه ای اجتماعی باشد كه به لطف آن مردم با پیش زمینه ها، حرفه ها و فرهنگ های مختلف در كنار هم جمع می شوند.

تشكیل یك اجتماع از طریق یك حقیقت ساده كه در داخل آب و در سونا شما نمی توانید سرگرم استفاده از گوشی تلفن همراهتان باشید، آسان تر نیز شده است. مارخانن معتقد است كه افراد كم سن و سال تر با جستجوی تجربه های قابل اعتماد و به دور از دنیای دیجیتال در حال آشنایی هرچه بیشتر با سنت های فنلاندی هستند.

برای پائیوی پالویماكی به عنوان راهنمای شناگران در فصل زمستان، رفتن به آب های یخ زده فنلاند هم لذتبخش است و هم نسبت به شنا در استخرهای فضای بسته، شفا بخش تر. پالویماكی هم مانند مارخانن، معتقد است این نوع شنا باعث می شود كه فصل زمستان در این منطقه قابل تحمل تر گردد. او پس از شنا احساس قوی بودن و خوشحالی دارد. این روزها او پر انرژی تر بوده و خواب بهتری نیز دارد.
این دقیقاً همان دلیلی است كه چرا استاد سابق رشته هنر در دانشگاه، شنا را به عنوان یك حرفه تمام وقت برای خود برگزیده است.

پالویماكی كه بنیانگذار اولین انجمن شنا در آب های یخ زده در سال 2015 بوده است، از این فعالیت به عنوان یك روش ساده برای آگاهی كامل ذهنی یاد می كند. وی در ادامه می افزاید: “در آب سرد به دلیل اینكه مكانیزم های بقاء و زنده ماندن در بدن شما شروع به فعالیت می نمایند، بایستی با آنها با آرامش مقابله كنید و با نزدیك شدن و ارتباط بیشتر با طبیعت، تعادلی در زندگی پر استرس شما به وجود می آید.”
آب های يخی فنلاند

سیسو و هنر انتخاب نكردن راه آسان تر
با پیشرفت بیشتر پانتزار در شنا در آب های سرد، مفهوم “سیسو” به شكل مستمری ظاهر شد. پانتزار توضیح می دهد كه: “سیسو یك مفهوم ملی در فنلاند است كه 500 سال قدمت دارد و تقریباً به معنی استحكام، بردباری یا استقامت و یا به عبارتی دیگر جان سختی می باشد.”

با گذشت زمان پانتزار مصادیق بیشتر و بیشتری از این بردباری و استقامتی كه فنلاندی ها تجسم می كرده اند را می دید. احساس خوشحالی كه از انجام كارهای غیر راحت مانند پریدن به داخل دریاچه ها و دریاهای یخ زده به وجود می آید می تواند با مفهوم سیسو پیوند داشته باشد.

تاریخی ترین مصداق این مفهوم، دفع و عقب راندن ارتش اتحاد شوروی در طول جنگ زمستان سال 1939 بوده است. اگرچه هنگام حمله به فنلاند، تعداد سربازان شوروی سه برابر فنلاندی ها و تعداد هواپیماهایشان 30 برابر و تعداد تانك هایشان 100 برابر آنها بود، اما ارتش فنلاند هوشیاری به خرج داد و در تاریكی و دمای كشنده زمستان این كشور باعث ترس و وحشت ارتش شوروی گردید.

یكی دیگر از نمونه های نمادین مفهوم “سیسو” كه پانتزار بیان می كند، داستان برگشت باورنكردنی دونده المپیكی فنلاند به نام لاسه ویرن پس از زمین خوردن در مسابقه دو 10.000 متر در بازی های المپیك مونیخ می باشد. او نه تنها به دویدن ادامه داد، بلكه مدال طلا را برد و ركورد جدیدی نیز در جهان از خود بر جای گذاشت.
آب های يخی فنلاند

تمرین های روزانه سیسو
فقط سربازان و ورزشكاران المپیكی نبوده اند كه استحكام و مقاومت ملی را در خود داشته اند. این مفهوم را در فعالیت های روزمره در این كشور می توان مشاهده نمود. پانتزار كه در فرهنگ راحت طلبانه امریكای شمالی رشد كرده است، با نگاهی از بیرون به این موضوع، متوجه ذهنیتی در مردمان كشور فنلاند شده كه به دنبال تبدیل چالش ها به فرصت هستند.

طبق گفته پانتزار، “انتخاب نكردن راه آسان تر” نگرشی هر روزه در فنلاند است. او نیز مانند بسیاری از فنلاندی ها در تمام طول زمستان دوچرخه سواری می كند، از كاوش كردن و جستجو برای یافتن انواع توت ها به جای انتخاب روش آسان تر و خریدن آنها از یك خواربار فروشی لذت می برد و فرزند خود را نیز تشویق می كند تا بدون توجه به هوای سرد، در بیرون از خانه به بازی كردن بپردازد.

به عقیده پانتزار، بیرون رفتن و آهسته دویدن در یك صبح برفی و یا حتی شنا در دریا به جای انتخاب روش آسان تر تاكسی گرفتن، تا حدی از مفهوم سیسو نشأت می گیرد. با پذیرش و غلبه بر یك چالش احساس خوبی به شما دست می دهد.
كسانی كه در فصل زمستان به فنلاند سفر می كنند، می توانند شنا در آب های یخی را امتحان نمایند. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر كنید.

پانتزار پیشنهاد می كند كه از استخر دریایی آلاس در هلسینكی كه یك استخر شناور و رو باز در بندرگاه مركزی شهر می باشد، بازدید نمایید. این استخر كه استفاده از آن برای عموم آزاد است، دارای غریق نجات و استخرها و سوناهای گرم نیز می باشد تا پس از یك شنای سرد، بتوانید گرم شوید.
آب های يخی فنلاند

فنلاند: كشور رضایت و خرسندی
پانتزار می گوید: “در صورتی كه در وسط زمستان به اینجا بیایید و سوار یك تراموا شوید، متوجه خواهید شد كه چرا لقب شادترین كشور جهان به این كشور داده شده است، چرا كه مردمان ساكن در بخش های شمالی تنها مردمی نیستند كه لبخند به لب و اهل گپ می باشند.”
راز شادی مردم فنلاند در یك جمله خلاصه شده كه مفهوم آن به این صورت است: “شادی با جستجو كردن آن به دست نمی آید، بلكه با زندگی كردن بدست می آید.”
مردم فنلاند با سرگرم نگاه داشتن خودشان چه با شنا در آب های یخی، چه با دوچرخه سواری و چه با مطالعه (فنلاند دارای یكی از باسواد ترین مردمان در جهان است) به سادگی می توان گفت كه زمانی برای جستجوی شادی ندارند.
به جای آن فنلاندی ها از داشتن این تمرین های روزانه در زمینه های فكری، حركتی و استحكام رضایت داشته و برخی از آنها نسبت به دیگران، شجاع تر و خوشبختانه سردتر هستند.

بافت تاریخی تفلیس گرجستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر