لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس

جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس

در کنار طعم پسته های اعلایی که مانندشان در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود، مجموعه ای از اثار باستانی و طبیعت زیبا، شهر تاریخی دامغان را برسر زبان ها انداخته است. شهری با هزارویک جاذبه دیدنی که هرکدام، رازورمز های بسیاری را در خود دارد. این شهر که جزء قدیمی ترین شهر های پارتی ایران به شمار می رود، به دلیل قرار گرفتنش در جاده ابریشم همیشه مرکز توجه بوده است. دامغان برگرفته از واژه مغان به معنی اتش پرستان می باشد. اگر هوس سفر به شهر کاروانسراهارا کرده اید همین حالا از طریق سایت ایران هتل انلاین از بین هتل های دامغان هتلی را برگزیده و سفر هوشمندانه خود را اغاز نمایید. هتل جهانگردی دامغان گزینه خوبی برای اقامت شما در این شهر می باشد.
مسجد تاریخانه: شهر دامغان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، پر است از کاروانسراها و بناهای خشتی و اجری که با سبک معماری شهر های کویری ساخته شده اند و ” مسجد تاریخانه” یکی از همین بناها می باشد که دارای قدمتی بسیار طولانی است. این مسجد با شکوه، در دوره ساسانیان با مصالحی مانند: خشت و اجر های کوچک ساخته شده است. ستون های پر شمار و قطور که بنا را استوار نگه داشته اند، از ویژگی های بارز مسجد تاریخانه به شمار میرود.
1683367928 253 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
محوطه تاریخی تپه حصار: یک اثر باستانی دیگر بر فراز تپه ای، خبر از تمدن شکوهمند ایرانی می دهد. عمر این تمدن خشتی به 2000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد که بازمانده های این بنا به خوبی بیانگر هیبت این اثر تاریخی در دوران گذشته است.
1683367929 605 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
خانه لطفی: یک خانه و عمارتی شکیل که با سبک معماری قاجار و در دوره قاجاربنا شده است. حوضچه کوچک وسط حیاط، درو پنجره های مشبک چوبی و تزیینات چشم نواز، معماری قجری را به رخ همگان می کشد. این عمارت از بخش هایی مثل: اصطبل، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی و خانه مستخدمین، تشکیل شده است.
برج طغرل: مطمئنن نام این بنای ارزشمند بارها به گوشتان خورده است. این بنا استوانه ای شکل در روستایی با نام ” مهماندوست” قرار دارد که با اجر های خشتی به زیبا ترین شکل تزیین شده است.
چشمه علی: یک تفرجگاه متعلق به دوره قاجاری تبدیل به یکی از مکان های دیدنی شهرستان دامغان گشته است. عمارت مجللی که عکسش در چشمه مقابلش منعکس شده با درختان بید عاشق، ترکیب تماشایی را به وجود اورده است. دو ساختمان به نام ” اقا محمد خان قاجار” و ” فتعلی شاه قاجار” در این عمارت وجود دارد که نام هر دو بر گرفته از سازندگانشان می باشد. گردش و تفریح در این عمارت سرسبز روز با نشاطی را به شما هدیه خواهد کرد.
غار شیربند: یک غار کهن سال بر اثر رسوباتی که طی میلیون ها سال رخ داده است، شکل شگفت انگیزی را به خود گرفته و تبدیل به یک جاذبه منحصر به فرد در شهر دامغان شده است. عمر غار شیربند به 1900 میلیون سال قبل بر می گردد و در ارتفاع 50 متری از سطح رودخانه واقع شده است.
ارامگاه پیر علمدار: یک بنای بسیار زیبای دیگر در شهر دامغان با نام ارامگاه پیر علمدار وجود دارد که ازقرن پنجم به یادگار مانده است. این برج اجری که به دستور ” سلطان مسعود غزنوی” بنا شده است با خط های بسیار زیبا تزیین شده است.
برج چهل دختر: یک بنای باشکوه و قدیمی با نام ” برج چهل دختر” که با خطا های کوفی و تزیینات سبک قرن پنجم مزین شده، چهره دیدنی تری را به شهر دامغان داده است.
1683367929 371 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
مسجد جامع دامغان: مسجدی با شکوه با ستون های کارشده و شبستان های متعدد، نمایی بسیار زیبا را به وجود اورده است. یکی دیگر از ویژگی های خاص این مسجد، مناره های بسیار بلندش می باشد که هیبت و شکوهی خاص را به این بنای 1000 ساله داده است.
1683367929 339 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
کویر حاج علی قلی: اگر به شهر دامغان سفر کردید، حتما از کویر ” حاج علی قلی” که در جنوب شرقی دامغان واقع شده است دیدن کنید. فضای وسیعی که از بخش هایی مانند: سطوح رسی، حوزه خیس و شوره زار و مخروطه افکنه ابرفتی تشکیل شده است، تبدیل به یکی از تماشایی ترین کویر های ایران شده است.
امام زاده جعفر: این بنا که دارای یک گنبد با ارتفاع 12 متر می باشد، ارامگاه ” امامزاده محمد” از فرزندان ” امام موسی کاظم” می باشد که از یک بنای هشت ضلعی ساخته شده است. با توجه به کتیبه های موجود در ارامگاه، باستان شناسان این اثر را متعلق به دوره تیموری دانسته اند. این ارامگاه که در گذشته خانقاه نیز بوده است محلی برای نمایش معماری هنرمندانه ایرانی می باشد.
سد شاهچراغی: در میان کوه های قد برافراشته و در مجاورت تنگه ” بزپل” رودخانه ای ایجاد شده است که تصویری رویایی و تماشایی را به وجود اورده است. افتادن عکس کوه های بر اب چشمه، مناظر دل انگیزی را پدید اورده که دل از هر بیننده ای را خواهد برد. این منطقه زیبا با جاذبه های متفاوتش محل پررفت و امدی برای گردشگران گردیده است.
1683367929 506 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
غار چاه دیو: درست در دل یک دشت وسیع، زمانی که از یک چاه عبور می کنیم به پدیده ای خارق العاده یعنی ” غار چاه دیو” می رسیم، که جاذبه های فراوانی در ان نهفته است.
دیوار بارو: این دیوار دفاعی که به نوعی از شهر دامغان دفاع می کرده، امروز تبدیل به یک اثر کهن گرانبها شده است و شهر دامغان در اغوش این دیوار های بلند بالا و عریض و طویل محلی امن از هرگونه جنگ و خشونت و دزدی بوده است.
بازار دامغان: دامغان نیز مانند سایر شهر های ایران از وجود بازار های سنتی که نمادی از تمدن و فرهنگ ارزشمند گذشته به شمار می روند بهره جسته، بازار دامغان در خیابان امام خمینی و درست مثل تمام بازار های سنتی با مغازه های گنبدی شکل بنا شده است.
گنبد زنگوله: یک بنای قدیمی دیگر که با خشت خام به طرز ماهرانه ای بنا شده است. این ساختمان که در بردارنده چند قبر بدون نام و نشان می باشد از معماری زیبا و سنتی برخوردار است. دلیل نام گذاری این بنا به گنبد زنگوله، وجود قبر یکی از سرداران ” یعقوب لیث صفاری” با نام ” زنگارود” می باشد که نام این گنبد نیز از همین نام گرفته شده است.
کاروانسرای قوشه: به دلیل اینکه دامغان در مسیر یکی از مهم ترین جاده های دنیا یعنی جاده ابریشم قرار داشته، طبیعی است که کاروانسراهای متعددی در این شهر وجود داشته باشد. بناهایی که امروز از نظر نوع معماریشان مورد توجه قرار گرفته اند. ” کاروانسرای قوشه” در مقابل یک اب انبار بسیار قدیمی و با الهام از سبک ” چهار ایوانی” به بهترین شکل بنا شده است.
دریاچه نمک: مکان های دیدنی دامغان یک از یک تماشایی تر و متنوع تر می باشند. یکی از این جاذبه های زیبا، دریاچه نمک این شهر است که در جنوب شهر دامغان واقع شده و با بلور های سفید رنگی که دارد همگان را مجذوب خود کرده است.
1683367929 803 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
تپه های مریخی: یک منطقه حیرت انگیز که پای اروپاییان را به دامغان باز کرده و همگان را در حیرت از وجود چنین شاهکاری فرو برده است و فضانوردان اوکراینی و روسی این تپه ها را مریخ کره زمین خوانده اند که بیراه هم نگفته اند، زیرا این تپه ها به شکل شگفت انگیزی در کنار هم قرار گرفته اند و تصاویری ورای تصور را به وجود اورده اند.
تنگه زندان: یک طبیعت بکر با مناظری خوش رنگ و زیبا در انتهای دشت گل های شقایق در شهر دامغان منتظر شما می باشد. این تنگه دیدنی با چشمه سار هایی که افتان و خیزان از میان سنگ ها عبور می کنند، تفرجگاه خوبی برای گذراندن ساعاتی خوش به شمار می رود.
کاروانسرای سپه سالار امیریه: یکی دیگر از اقامتگاه های قدیمی و البته بسیار وسیع دامغان در 3 کیلومتر جاده این شهر به سمنان، نمایشی از هوش و ذکاوت معماران گذشته را به اجرا گذاشته است. این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد و با توجه به اشکال هندسی و با پشتوانه ذوق و سلیقه ای مثال زدنی بنا شده است.
قلعه دولت اباد: این مجموعه باشکوه در روستایی با همین نام بنا شده که دارای قسمت های متعددی می باشد که بخشی از انها تخریب و بخشی دیگر همراه با زیبایی بی نظیری که متعلق به دوره صفوی و قاجار می باشد، باقی مانده است.
پایگاه نجوم دامغان: شهرستان دامغان جزء معدود شهرهایی است که مجموعه گرانبهایی از ادوات و وسایل نجوم و ستاره شناسی را دارا می باشد، شما در این پایگاه علمی می توانید برجسته ترین کارشناسان علوم را ملاقات کنید و در میان ستارگان سیر کنید و از این علم پر رمزو راز بیشتر بدانید.
1683367929 345 جاهای دیدنی دامغان با عکس و آدرس
چشمه انگورستانی: یک منطقه بسیار سرسبز با چشمه های پر اب و درختان سبز و انبوه در شمال دامغان تبدیل به چشم اندازی رویایی و خوش اب و هوا شده است. چشمه های اب که رشد گلها، خزه ها و گیاهان فراوانی را به همراه داشته اند منطقه تفریحی بسیار پرطرفداری را در دامغان به وجود اورده اند که یکی از زیبا ترین و معروف ترین چشمه های این منطقه ” چشمه انگورستانی” می باشد که از دل کوه می جوشد و با اب گوارایی که دارا است همه جانداران و گیاهان را سیراب و روحشان را جلا می دهد.

کلام اخر: مکان های دیدنی شهرستان دامغان بسیار زیاد می باشد که معرفی همه ان ها در یک مقاله نمی گنجد، پس خود به این شهر دیدنی قدم بگذارید و از تمام جاذبه های دامغان، نهایت لذت را ببرید.

بازار شیخ علاء الدوله سمنانی- بازار مرده‌ها
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر